Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

en som hoppade utan hjälm ca 1m är det sjukaste jag vart med om :P

Det dummaste jag sett var på en clear round-hoppning. En tjej sågade ner sin häst ngt fruktansvärt hela tiden när hon red fram. Sen när hon kom in på banan så började hon hoppa, och mellan varje hinder sågade hon ner hästen igen. Jag tvivlar starkt på att hästen kunde se hindret och taxera, den bet sig nästan själv i bringan.
Nu kan ju hästen varit väldigt het och så men iaf. Det var hemskt att se. :mad:

Dummaste jag har gjort är när jag satte upp min lillebror på en ganska grön ungponny. Ponnyn hade skött sej fint, och min lillebror ville rida lite (hade aldrig ridit innan). Så jag ledde runt dom lite när ponnyn plötsligt får fnatt och sticker iväg, jag håller i ena tygeln o försöker stanna han, bror studsar upp och ner och skriker stanna hästen. Ponnyn blir förstårs jätte rädd och kastar sej runt då vrids mitt knä ur led och ponnyn är lös. Jga skriker att han ska hoppa av men det vågar han inte efter kanske två varv i sken nitar ponnyn framför grinden och lillebror flyger rakt in i den. Det tog ett tag att få ordning på ponnyn sen och mitt knä oxå för den delen :P

Det dummaste jag sett är nog flera situationer i det land jag befinner mig i nu...
Skällt många gånger men inte sjutton hjälper det.

Kan berätta om en av dom:
Om unghästen inte vill hoppa vad gör ni då?
Denne ryttaren gick ut från ridhuset pryglade upp hästen och gick sen in för att försöka hoppa igen...
(vilket dumhuvve...)
det funkade ju inte så han gick ut igen...:confused:
Jag var INTE tyst kan jag ju säga...

Tur för honom att han inte är MIN elev *morr*

Finns många idioter på vårat jordklot.

Ja som det står i rubriken, vad är det dummaste ni sett någon göra?
Alltså det mest korkade....

Jag såg nog en av de dummaste sakerna idag.

En tjej galopperade med sin häst på ett fält, fram och tillbaka flera gånger. Inget speciellt med det tänkte jag, till jag kom fram och såg att fältet var plöjt!!! Hur dum i hela huvet får man var???
Det var ca 25cm snö och man såg tydligt plogfårorna.

Tjejen försvann innan jag kom fram, annars hade hon fått sitt livs avhyvling:grin:

Så vad har ni sett/upplevt/bevittnat ......

De flesta som jag har sett har ridit bra, men däremot har jag sett folk som missbrukar spöet (dvs slår med det i tid och otid) och rycker hästen i munnen för att få den att stanna.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm.. vart ju väldigt blandade svar i den här tråden. Att kasta grus efter en lat ponny eller hoppa ett hinder utan hjälm är väl en väldigt inte att jämföra med mycket annat som skrivits. Usch vilken enorm mängd av okunniga hästägare/ryttare som verkar finnas där ute.

Det många av er beskriver tycker jag bara låter sorgligt och hemskt, sett ur hästarnas synvinkel. Och det är även synd om de ryttare det gäller, som uppenbarligen inte har kunskap nog att äga en häst eller ens rida utan kunnigt överséende!

När ni ser hästar som far illa så MÅSTE ni säga ifrån. Det FÅR INTE gå till så och det har alla vi som håller på med hästar och tycker om dem ett gemensamt ansvar att kämpa för. Spelar ingen roll vem som är duktigast eller om ni tror att ingen lyssnar, försök och visa åtminstone att ni har en åsikt. Ingen som behandlar hästar så som ni beskriver är "duktig", hur mycket eller vad man tävlat har inte med saken att göra.

Ni måste försvara varenda häst som far illa, varenda gång. Kom ihåg det!

Frida

Som de flesta skrivit har de varit yngre när det inträffat och inte vågat säga ifrån.

Vet själv att jag sett mycket dumt och tyst förbannat de okunniga människorna, nu skulle jag defenitivt säga till.

Tillbaka till tråden:
I somras när jag och syrran var på ridläger kom 3 st privatryttare indundrandes på gårdsplanen i galopp, medans en hade lektion i paddocken(de passerade padocken i galopp...), Gissa om ridläraren blev fly förbannad!
De fick en utskällning och order om att skritta av hästarna ordentligt!

Vet också mycket dumt jag gjort själv, i okunnighet eller ilska. :oSkäms över allt illa jag gjort, men man blir tack och lov klokare med åren!:bow:

När ni ser hästar som far illa så MÅSTE ni säga ifrån. Det FÅR INTE gå till så och det har alla vi som håller på med hästar och tycker om dem ett gemensamt ansvar att kämpa för. Spelar ingen roll vem som är duktigast eller om ni tror att ingen lyssnar, försök och visa åtminstone att ni har en åsikt. Ingen som behandlar hästar så som ni beskriver är "duktig", hur mycket eller vad man tävlat har inte med saken att göra.

Ni måste försvara varenda häst som far illa, varenda gång. Kom ihåg det!

Frida

Jag har sedan maj förra året hållit på med PNH, parelli natural horsemanship, och jag har gått igenom några av deras kurser och tittar varje kväll på DVDer om hästar och deras beteenden, så jag tycker jag är rätt bra på att läsa hästar nu, (inte för att skryta). Jag har verkligen sugit åt mig en stor mängd kunskap under en kort tid!
Och det är nu jättejobbigt att se hur de andra i stallet hanterar sina hästar, Speciellt en som precis har börjat tränna sina unghästar och longerar dem med inspänningstyglar, jag tycker man kan likan det med att sätta på sitt barn en tvångströja och det gör man ju inte!
Jag vet inte vad och hur jag ska säga det till henne, att jag inte tycker det är oki.

Tyvärr har är det ju normalt att använda inspänningstyglar, hingskedjor, sporrar och håda bett, och eftersom det finns att köpa på hööks och liknade butiker är det ju helt ok att använda det, eller hur? (inte) Om man inte vet hur man ska använda dessa redskap på ett bra sätt.

Vad jag har sätt så är den övervägade delen hästmänniskor mycket fokuserade på hästarna fysiksa bit, att de ska gå i rätt fysiskform. Men de flesta vet inte vad det gör med hästens psyke genom att tvinga hästarna att gå i en specifik form med hjäpl av hårde bett eller läderremmar.
Innan man samlar hästen fysiskt måste man kunna samla hästens mentalt och kännslomässigt först!

Vad jag har lärt mig innom NH är något som alla behöver lära sig ens innan dem startar med hästar! Bara genom att gå igenom Parelli Level 1 kan man lära sig mer om hästar än vad de felsta OS-ryttare vet, vilket är skrämmande!

En dum sak som jag kan avsluta med är att jag hörde att en ryttarte som hade vunnit guld i dressyr (på världs cup nivå) kunde inte komma in och hämta guldet eftersom hennes häst skenade iväg med henne, 6 poliser med hästar fick sätta upp en blokad för att så stop på hästen! DÅ tycker INTE jag man är värd guld i dressyr!

Vad jag har lärt mig innom NH är något som alla behöver lära sig ens innan dem startar med hästar! Bara genom att gå igenom Parelli Level 1 kan man lära sig mer om hästar än vad de felsta OS-ryttare vet, vilket är skrämmande!

Instämmer med föregående talare totalt. Varför finns denna fäbläss för det militäriska kvar i sportridningen?
Hästkörkort kanske vore något?

En dum sak som jag kan avsluta med är att jag hörde att en ryttarte som hade vunnit guld i dressyr (på världs cup nivå) kunde inte komma in och hämta guldet eftersom hennes häst skenade iväg med henne, 6 poliser med hästar fick sätta upp en blokad för att så stop på hästen! DÅ tycker INTE jag man är värd guld i dressyr!

Fast det där är väl egentligen otroligt svårt att bedöma? Jag menar vad som helst kunde ju ha hänt, man vet ju aldrig vad omgivningen kan hitta på, som vi hör i den här tråden sorgligt nog:( Sa dem nån anledning till varför hästen skenat iväg?

Hon red,alltså inte bara skrittade och böjde som andra gör.Allltså hon red helt normal dressyr fast det var hård mark och isigt!
Och det här med olympiabett,hon hade en tygel i första ringen och en i sista..Jag känner INGEN,vet ingen som gör så!
Och stegrandet,hon var ca 13-14 när hon började lära sin ponny det,för att det var "tufft"..Och den stegrade lite nu som då när den ville..

Hon red,alltså inte bara skrittade och böjde som andra gör.Allltså hon red helt normal dressyr fast det var hård mark och isigt!
Och det här med olympiabett,hon hade en tygel i första ringen och en i sista..Jag känner INGEN,vet ingen som gör så!
Och stegrandet,hon var ca 13-14 när hon började lära sin ponny det,för att det var "tufft"..Och den stegrade lite nu som då när den ville..

Jag travar och galopperar på is också, det vet jag många som gör. Både här på buke och IRL.
Och vad gäller pessoabett så hävdar jag fortfarande att om man nu ska rida på det så SKA det vara med två tyglar, precis så som din kompis har det. Pessoabett med bara en tygel är fruktansvärt skarpt.

Bland det dummaste jag vatt med om va när jag hade min unghäst installad hos en familj med ett litet stall, bara jag som va inhyrd.
Min pålla va inte så mycket riden, detta visste dom, och eftersom jag va gravid hade hon inte blivit riden på ett tag.
När jag är där och mockar en dag slänger lill tjejen ur sej; att just det ja vi red ut en runda på din häst idag!!
Blev man förbannad eller?!!
För det första hade de aldrig sett någon rida henne alltså kunde de inte ha en aning om hur hon regarear på att ha ryttare på ryggen! Och tänk om det hade hänt något med min flicka!
Kan tillägga att jag inte stannade kvar i detta stall särskilt länge!!

Kom dessutom ut en dag när de gick lite på sommar betet (dvs MYCKET flugor mygg m,m) och då har dom klippt av henne pannluggen!!
Rakt av ovanför ögonen!!

Men! :eek:
Klippt av pannluggen på DIN häst? *svimmar*
Jag skulle blivit vansinnig (ja, på ridandet också så klart) Tur du flyttade!

Bara för att en dressyr häst med en känd ryttare skenar behöver det inte betyda att ryttaren är dåligt?
Vad som helst kunde ju ha utlöst det...så va inte för snabb med att döma!

Red ut med en tjej som stod i samma stall som mig, hade ett halvblod som hon tränade hoppning med som fick för sig att det skulle vara så himla bra att rida i kuperad terräng. Ja självklart, men inte om "kuperad terräng" är en lång brant nedförsbacke som hon tokgalopperar ned för. På våren dessutom, när en grusväg förvandlas till en härlig spårig gröt på ca 2,5 dm. :grin:

Sen gjorde jag och en kompis en sån där "små"korkad grej för flera år sen när vi hade hyrt sommarhästar. Tänkte att det skulle vara himla trevligt att rida upp på fjället, och för att ta oss dit så skulle vi rida över en myr först. Typiskt nog var detta en rejäl blötmyr så hästarna sjönk ner ungefär till magen. Klarade oss ut detta utan några anmärkningsvärda skador, ena hästen trampade sig och blev svullen, men det hade ju kunnat sluta 10 resor värre. :eek:
Är detta försvarbart på något vis? :o

klippt av henne luggen :confused:

Varfr fick det för sig det? Varför röra nån annans hest med sax är öht en gåta för mig...

Verkade som att de tyckte att bara för att hästen stod i deras stall så fick dom göra vad de ville med den. Är fler som haft hästar stallade där med samma problem. Ni vet dessa två tjejer är nog bäst av alla som någonsin hållt på med hästar så antagligen tyckte de bara att de gjorde mig en tjänst eller nåt!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur