Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

jag har sätt något som gjorde mig förbannad och besviken.
i sommras var jag på falstrbo horse show. jag gick till fram hoppningen och alla red utan hjälm.:eek: Jag blev helt paff. det var jätta mnga stjärn ryttare jg såg upp till och dom red utan hjälm. det var enn litet tjej som sa: "när jag blir så står och duktig då ska jag oxså rida utan hjälm." fattar inte hur dom tänker det är massa barn som ser upp till dom och så rider dom utan hjälm. Dom är stor idioter dom ser jag värkligen inte upp till längre... det tycker jg det är det dummaste man kan göra:(:mad:

Dummaste är väl när jag var och kollade på en klubbhopptävling. Det var en f.d. travare som inte hoppat så mkt, ganska ung, den var tittig och bockade efter ett hinder. Ryttaren flyger av. Hästen springer till utgången och en funktionär tar fast den. Då kommer ryttaren och det första hon gör är att slå till den med spöt, ganska hårt!! :o Hon blev kallad till domaren, och sa efteråt att hon inte tänkte så mkt, hon blev bara så sur/arg för att hon föll av. Men ändå, man slår väl inte sin häst!

Jag har massor på lager. Kan ju börja med de minst negativa :D

*Det hände en gång första sommaren jag hade min fjording, jag ledde ut henne till padocken med tyglarna över huvudet. Tänker på något annat, tappar tyglarna och hästen kliver på dom så dom går av. Sjukt klantigt och jag minns fortfarande hur förvånad jag själv blev. :D
Jag red ju visserligen inte då, men det är en sjukt dum och onödig sak.

*Var när vi var ett gäng som red ute på fältet. Det var hårt i backen så man kunde inte rida så höga hastigheter, men häsetn jag red ansåg ju att man skulle det vilket resulterade i att hon stod still och bockade hela tiden. Och helt plötsligt så kommer en av idioterna och galopperar förbi i full fart. :eek:
Varav min häst gör ett superbocksprång, jag hamnar på halsen, hästen bockar en gång till - jag åker tillbaka till sadeln... Sen slutade hon bocka en stund för hon blev så paff(och jag också. väldigt nära att jag ramlade av..).

*Detta var en väldigt väldigt dum idé som lät så bra då. :angel:
Jag o en kompis var ute på fältet och hoppade lite över hindrena som var där. Vi får för oss den briljanta iden att hoppa över hindret samtidigt :idea:
Det var tack o lov ingen som ramlade av men det var första och enda gången min lata gamla fjording har bockat rejäla bocksprång!

*Min häst gjorde en dum sak en gång . ^^
När jag fick henne var hon seg, tråkig och avskydde typ allt. Hoppade om man styrde henne mot ett hinder, men väldigt ovilligt och så slängde hon av efter hindren typ hela tiden. Det är hennes specialare - tvärstanna och skjuta rygg i landningen så det är omöjligt att sitta kvar.
Men iaf så var det första klubbtävlingen, ca 50 cm högt. Min häst är pigg för första gången så jag lät henne gå på i lite högre tempo för att inte störa henne på något sätt. Dock blev det lite för mycket för henne så ett galoppsprång innan hindret gör hon vurstingbocksprånget - vilket bidrar till att jag tappade balansen och åkte framåt.. Det är ju alldeles för sent för att stanna, så hästen tvingas hoppa över hindret vilket gör att jag hamnar framför sadeln eftersom jag redan är i sjuk obanals.. Och eftersom jag satt i obaans så gör hon en kasper (stanna o skjuta rygg) så jag flög med en duns ner i backen.. :p
Tycker det är sjukt synd att jag inte har det på film, för det måste sett riktigt roligt ut..

Sen så har jag typ en livshistoria av DUMMA och ELAKA saker som folk har gjort mot hästar, men det blir väl lite för mkt att ta allt så jag väljer väl de saker som eggat sig fast mest..

* En häst på ridskolan är lite pigg i hoppningen en lektion (Läs; Ryttaren är livrädd om hästen inte är seg, hästen i fråga är bara lite framåt men definitivt inte på något sätt okontrollerbar!) ...
Ryttaren är som sagt rädd och törs inte hoppa mer, då plockar ridläraren fram ett jaktkandar o sätter på hästen, sliter den i munnen eftersom den är så "dum". Driver mot hindret och sliter i munnen när den gör som hon ber den (dvs springer) eftersom den är så dum..

*Annan ridlärare. Jag rider en (för) UNG häst som knappt är riden, vi ska träna på ryggningar. Häsetn är givetvis aldrig ryggad förrut så jag gör det jag kan genom att lirka och prata med hästen. Ridläraren kommer då fram med ett spö och SLÅR hästen bakåt.
Jag säger till henne på skarpen och hon ser ut sådär : :eek: och går därifrån och fortsätter lektionen utan ryggningar.
Hästen var livrädd för att vara i närheten av henne resten av hela lektionen..

*Tredje ridlärare. (smirk). Går på gymnasieskolan och där finns en häst som börjat tröttna rejält på att folk sliter och slår på henne. Hon har alltid varit lite speciell och sparkat bakut nån gång om det blivit för jobbigt (inte mer än så, bara sparkat bakut lite!). Men efter att ha fått en del stryk så blir det mer än en bakutspark.
Ridläraren är typ sjuklig med sitt kontrollbehov, och livrädd så fort hästen gör något.. Så när hästen gör sin bråkning så tar hon tag i ena tygeln och bokstavligen sliter henne runtruntrunt, samtidigt som hon sparkar hästen i magen(med sporrar) och misshandlar hästen rejält med dressyrspöet. :(

Kan ju nämna att mina erfarenheter av hästfolk generellt är mer negativa än positiva, tyvärr..

Ööhh!!?
Jag skulle iallafall inte vilja ha en näve grus uppkörd i röven :crazy:
Om hästarna går och somnar är det väl ett utmärkt tillfälle för ryttaren att lära sig väcka genom tempoväxlingar osv osv? Vad får man ut av att kasta grus på hästen? :confused:

Men nu är det ju inte så att någon har sagt att man ska gå fram till hästen och stoppa in handen full med grus i röven på den..
De gånger folk kastar grus är ju för att det är nybörjare som sitter på hästarna (dvs dom har inte kunskapen att träna tempoväxlingar) och ridläraren (eller vem det än är) inte kan ha lonbgerpisk pga spörädda hästar.

Jag har kastat snökockor (inte ishårda) och liknande på hästar som vägrat gå in/ut från hagen. Inget någon häst har lidit av direkt, eller fått några men av. :p

kl

Det var min tur att se till våra hästar när hovslagaren kom när jag stod i kollektivstall för många år sedan.
Det var inte vår vanliga hovis, utan en annan som halvblodsmänniskorna talade så väl om. Allt gick bra tills dess att jag tog minishettisen till honom.
Hovis ville att lille shettisen skulle lyfta på fötterna lika högt som alla andra hästar, och det är ju vansinnigt obekvämt för denna ursnälla lilla ponny. När ponnyn rycker lite i bakfoten (som han har höjd med svansroten ta mej faaan) ruttnar hovis och ger hästen en herrejössesspark i magen!!!!!
Hans motivation var att shettisar skulle lära sej för de var odjur.....

Jag har känt den lilla hästen jättelänge och snällare häst finns inte.....
Jag tog utan ett ljud grimskaftet och gick därifrån med hästen.
Sista hoven kunde verkas någon annan gång.

Jag betalade för mej, men jag sa inte ett ord, räckte bara fram pengarna och gick.

Hmm... Ni har rätt, det är många pappskallar här i världen :D
Men det värsta jag ahr sett var nog på en ridksola, som hade tävling.
Alla skulle få rida fram i hagen, och då var det 2 st privatryttare som höll på och flamsa sig med hästarna, Istället för att verkligen rida fram Hästarna höll dem på och rejsa i hagen. Hästarna skenade i hagen verkligen, och ridskolehästarna som skulle tävla kännde inte privathästarna och blev jätteoroliga.
Det slutade också i fullständig katastrof. :p
Men så går det, och jag tycker att när man väl ska tävla på en ridskola, privat dessutom, ska man sköta sig. :cool:

På tal om den lilla ponnyn och hovslagaren:
En medryttar häst som jag hade ett tag var svår skodd och ägaren hade hittat en hovslagare som inte blev rädd, en riktig machoman, hästen var inte dum utan rädd, men när den nu får för sig att slita loss benet (vilket var dens grej) så slår hovisen den rejält med den där hammar saken. Vilket självklart gjorde allt värre.
Nu när jag har egen täffade jag honom för ett par år sen så undrade han lite fiskandes varför jag inte använder honom...
Har nu världens bästa hovis, som min pålle älskar och som aldrig höjer rösten eller handen.

I ett stall som jag stog i tidigare så var det en som tränade och tävlade hoppning med en mindre häst ca 150-155 medans h*n var 175-180.
Hästen hade haft problem med ryggskada tidigare men var nu alltså bra...
hästen var lite av det "hetare" slaget sa de, men alla kunde ju se att hästen sprang för att den inte orkade bära upp h*n. Rätt tydligt att se att den hästen inte är frisk.

En som jag stod med tidigare skulle vara snäll och låta sin häst klia sig på frambenet under ridning, lutar sig fram och länger på tyglarna, samtidigt hörs ett ljud, hästen steppar till får tyglarna runt hoven, personen på fattar inte riktigt vad som händer, försöker dra till sig tyglarna, hästen får panik och drar emot, och hoven i luften, till slut går tyglarna som tur är av.
Lite skav i mungipan och i karleden klarade de sig med.

Fick lite påminnelser från ridskole tiden när man läser här, har också sett en ridlärare sparka häst i magen.
Tycker att det är surrealistiskt, fattar inte, går inte in alls att man ens får tanken.
Inte konstigt att jag förträngt det mesta därifrån:crazy:

Det värsta jag varit med om vid ridning var pga av en hundägare med varken särskilt mycket häst- eller hundvett...

För ca ett år sen var jag och min kompis ute och red (red då på min förra medryttarhäst som är rädd för allt mellan attackerande stenar och fåglar). Vi hade ridit ner till en äng för att rida lite dressyr. Efter ett tag ger jag hästen lång tygel för att få pusta lite. Plötsigt tittar jag åt sidan och ser en hund springa mot oss i full fart. Min kompis som inte riktigt märkt det ännu travar lugnt vidare, men jag försöker få henne att höra. Hennes häst som inte är rädd för något alls bryr sig inte ett dugg utan ställer sig och käkar gräs när hon ändå har chansen. Men min häst däremot far iväg som en kanon från sida till sida. Jag försöker lugna ner honom så gott det går, vilket inte riktigt lyckas eftersom han har en hund nosandes i baken på honom.
Jag och min kompis bestämmer oss för att sitta av för att få iväg hunden, och efter någon minut kommer hundens ägare springande. Jag som är rasande börjar skälla ut honom, som desperat försöker fånga in hunden. Men hunden har ingen respekt för sin ägare över huvud tagen, men som tur är springer han en bit bort så att jag och min kompis kan ge oss av. Efter några minuter ser vi ägeren och hunden stå tillsammans och vi förstår att han har fångat den.
Ni kan inte ana hur lättade vi var, jag var aldeles skakig i benen av ilska dessutom. Jag menar, har man en hund lös på en allmän plats måste man väl ändå ha kontroll över den i alla lägen...

KL

Var med på en polishästträning för en känd polishästtränare (idag avliden) en gång. Min häst var jätte tålmodig, vi viftade med flaggor och gjorde allt möjligt (hon är normalt en tok men hon var verkligen jätte duktig). Men så skulle vi gå över en presening, hästen var jätte rädd, jag oxså! så hon tog ett mega skutt över och bockade som en tok efter. Jag flög av och slog i huvudet rejält, innan jag hann till sans så satt tränare på min häst och slog den något fruktansvärt! Vi snackar slog och drog, tyvärr så fann jag mig aldrig och sa till. Till mitt försvar så kan jag skylla på hjärnskakning, men jag kommer aldrig mer delta i någon polishästräning!

/B

kl

I elvaårsåldern hade jag två kompisar som hade varsin shettis på foder. Ett sto, och stoets avkomma(hingst) som var runt 6 år. En mamma bestämde sig för att släppa ihop hästarna för att se om de kom överrens, och eftersom det var mamma och son, så går det ju absolut att ha dem i samma hage även när hon brunstar.. :grin:
Mina vänner blev tydligen sedda när de piskade hästarna sjukt mycket, för att hästarna inte ville gallopera på gatan de red på. Gatan = Trafikerad väg, asfalt.
Kom också på att när shettisarna skulle flytta hem igen, så lastade ägarna in dem i transporten, och de stod där LÖSA, ingen mellanvägg, inga bommar etc, och hon fick kompisarna att åka med INNE I transporten med hästarna för att hålla koll på dem.

Pappan på ridskolan som kastade sig från läktaren i ridhuset över sargen ner i manegen, när hans lilla dotter långsamt gled av hästen kändes inte heller så smart alls. Dock var det roligt att se, och som tur var stannade de andra hästarna och stirrade chockat, istället för att fly i panik.

Sen var det ju när det var hoppträning med privathästarna på ridskolan, och deras tränare hade "räknat med" att paddocken inte skulle vara bokad för ridlektioner(vilket den är varje vecka) Medans hon gick upp i ridhuset och byggde hinder, och vi ridskoleryttare höll på att sitta upp, fixa stigläder mm, bestämde sig privatryttarna att de skulle raca runt oss på sina ponnyer, för att vi "tog paddocken ifrån dem". Stackars ridskolehästarna blev ganska uppjagade av att ett gäng okända ponnyer stormade runt dem.
Så sjukt omoget, och tydligen tänkte de inte alls på att någon av hästarna kunde blivit rädd, eller att någon kunde skadat sig. Vi hade inte gjort dem något, utan de hade tagit ridbanan på våran lektionstid, och det känns som man borde ha lite mer vett i skallen.

Hovis incidenten paminner mig om en "jatte bra unghast hovslagare" mina svarforaldrar anlitade forra sommaren. Harover far aringarna sina forsta skor (fram) innan de kors in. Normalt bor de vara mer hanterade an mina svarforaldrars men det ska vi inte ga in narmare pa just nu. Var vanliga hovslagare vill inte sko aringar sa de ringde en man som rekommenderats av ett mkt stort stuteri i narheten.
Det gick sadar. Hingstarna var ok och gubben fick pa skorna iaf. Forsta stoet fick sederas men det var inget markligt med det. (Efter kolikoperation var hon verkligen omojlig med fotterna trots mkt traning) och sa var det dags for den lilla svarta. Hon var riktigt vass och kand for att kickas. Nagot hovslagaren saklart underrattades om.
Han var machoman hela dagen och berattade historier och skrot. Han vart inte sarskilt varsam med stoet och det slutade med att vi fick satta twitch (brems) for att avsluta sista skon. Sedan var det dags att raspa bakfotterna vilket var en riktig kamp. Allt var avslutat och min sambos mamma leder in det nu avsevart foraragde arings stoet i boxen. Alla flyttar sig for att ge plats - utom hovslagaren. Han tar raspen och drammer till den fotsnabba hasten over baken samtidigt som han skrattar och skamtar om att lara "fruntimren veta hut". Det var enbart tur att hasten inte slog ihjal min svarmor i boxen. (Kanske inte misshandel men fruktansvart korkat) Behover jag saga att var egna hovslagare vackert fick sko de resternade fyra bebisarna?

Som barn (sag 8-9 ar gammal) red jag en mkt envis russ dam pa hopplektion pa ridskolan. Hasten ville inte hoppa utan sprang vid sidan av. Min mamma kom ner i manegen och stog pa ena sidan hindret och ridlararen pa andra. Till slut (en halvtimma efter att lektionen tagit slut och de andra hastarna lamnat manegen) hoppade hasten tva - tre ganger i foljd. Ridlararen sager till mig att hoppa igen och hasten springer vid sidan av varpa hon greppar tag i bettringen och slar hasten sa hart hon kan rakt i kaken upprepade ganger. Efter det kunde den stackars forskramda flickan (jag) inte ens fa henne i skritt. (Min kara mor bad styrelsen att satta mig i en ny grupp och att de verkligen borde ta en titt pa lampligheten av ridlararens fortsatta anstallning pa klubben. )

Hur fasen gör man det? :D

Haha, nej, det gamla "falla av hästen" och hästen springer iväg sättet bara. (Red nåra travhästarna på ett travstall nära där jag bodde.) Fick hoppa av hästskrället och leda honom förbi hans "Här går jag inte förbi!"-ställe och skulle hoppa upp igen då min kära herre fick spel när jag var halvvägs upp.

Vi hittade honom vid stohagen tillslut, flirtandes med tjejjorna och med trasiga tyglar.

Kan ju tillägga att jag var den enda som ridit hästen där, och om jag förstod det rätt den första ryttaren han hade haft någonsin t.o.m. Detta visste dock inte jag när jag hoppade upp på honom första gången... blev rätt så förvånad när jag helt plötsligt låg på marken... :confused: haha

Underbar häst annars, men vet ej om jag borde nämna hästens namn .. ganska duktig travare och lite känd om jag inte misstar mig nämligen.. :)

Det dummaste jag sett var när jag stod i ett stall och en tjej kom ut till stallet och tog ut en shettis och sadlade och tränade.. så långt allt väl=)

Sedan satt hon upp på stallplanen skrittade 20 meter sedan galopperade hon iväg.. efter ca 1 timme kom hon tillbaks galopperade in på stallplanen hoppade av och hästen var anfådd och svettig till max.
Sadlade av och tränade av nästan i farten sedan gick hon och slängde ut hästen i hagen i -10 grader:crazy:

Nått annat jag sett är när folk har 2 stora hästar i samma box(3x3 meter stor bara) med ca 1 stor famn halm i boxen bara får stå på.Och stå så här i flera dagar utan att komam ut mer än när de rids.
Alla hästarna fick gallor och bet varandra

Sedan har jag sett folk som bara rider i paddock och ridhus och när hästarna påvisar första stadiet inflammationer i lederna sprutar dom.
Och sedan rider på som vanligt..Ist för att börja använda hjärnan och fatta att de inte bara ska rida i paddocke eller ridhus!
:crazy:

Ja jag har sett en hel del tokigheter i mina år inom hästeriet just nu kommer jag bara på dessa!

De där har ajg med varit med om..
hade min dåvarande 2 åring utlånad på foder och det skulel komam en tillridare till stallet så jag åkte ut.
Jag fick för mig att de bara skulle hänga lite men mest träna longering.
Där satt jag och såg när de hoppade upp red runt och travade och galopperade och näst hästen inte fattade drivande skänkelhjälp(konstigt.. NOT) piskade dom han och 2 stod på marken och piskade bakom han..Lätt så här i efterhand och säga ja men varför sa du inget??
Dels infann jag mig i shock.. man får bara inte in de man ser i skallen för man tror inte folk kan vara så rakt utsagt idioter.
Dels tycker man ju att elitryttare borde kunna mer än jag

Denna upplevelse bidrog till att hästen vart förstörd för resten utav sitt liv han hatade nya ryttare och knappt några kan rida han..
Hans förtroende för människan dog efter detta och jag klarade ej av han hade inte tillräckligt med erfarenheter för att jobba tillbaks förtroendet! så jag sålde han efter mkt om och men till en människa som kan rida han utan problem och vad jag vet är hon den ända än idag som kan rida han utan problem..=)

Så gissa om jag var nojjig när jag skulle lämna iväg min nuvarande häst påtillridning efter denna upplevelse..Men denna gång gick det bättre=)

Puckon finns det överallt=)

Det som ploppar upp nu i min skalle är från när jag var och jobbade som groom i ett stall på Irland sommaren 07.

Det var typ andra dagen eller så efter att jag hade kommit dit, då skulle jag ut och rida en relativt grön fyraåring som var ca 1.74 hög.

Med tanke på att han var så ung brydde jag mig inte så värst om att han inte stod riktigt still när jag skulle sitta upp och gjorde ingen större affär av det, än att jag ställde upp honom mot en vägg så han inte skulle kunna gå framåt.
Visst, det tog väl lite tid. Men både jag och hästen var nya för varann, så jag brydde mig som sagt inte speciellt mycket.

Helt plötsligt ber dottern till chefen mig att sitta av. "Jaha?" Tänkte jag och hoppade av.
Varav hon ställer sig och SPARKAR hästen i magen och skriker på honom :confused: Och dessutom kläcker hon ur sig att hon tycker att jag ska göra samma sak...

Denna incident upprepades varenda gång hon skulle rida den hästen, till och med på tävling där det var fullt med hästar och ryttare runt omkring?!!!

De hade även massa "vildponnyer" som gick uppe på ett berg i närheten. Vid 3 års ålder tog de ner ponnyerna för att rida in dem, och sälja.

Deras sk. "inridning" bestod i att ponnyn fick stå med ett för litet träns (stora skav i mungioprna efter bettet) och en tömkörningsgjord i boxen/hagen.

En dag helt plötsligt (utan någon slags hanterning såsom att promenera eller dyl) skulle vi ut och tömköra den ponnyn. Och chefen ville att jag skulle ta ponnyn. Nej, det tänker jag inte göra sa jag. Men jag följde med och tittade hur det gick... Hästen fick panik, kastar sig framåt och åt sidorna... Chefen hänger i tömmarna, varav ponnyn reser på sig och så gick ena tömmen av. Han lyckas på något vis få hästen att stå still så han kunde gå fram och knyta ihop tömmen, för att sedan fortsätta :crazy:

Jag hade bara lust att sätta mig och grina när jag såg hur de behandlade hästarna.

Nu blev det ju inte så mycket vid just ridning, men detta är nog bland de värsta saker jag här sett :mad:

Behöver jag nämna att jag bokade om min flygbiljett efter ca 10 dagar..? :p

(Skriver under anonymt nick...) Ungefär samma hände mig.

Åkte över till USA för att rida hos en utav de största tränarna i en stat. Dag nummer två kommer en unghingst till stallet. Han ställs i en box, men det dröjer inte länge förens han börjar slå och försöka stegra sig ut ur boxen (dock inte av rädsla, boxvan, utan för att... ja han var sur och ville ut). Tränare tar då en slags pinne, och när hästen sticker ut huvudet utanför boxdörren slår han den över nosryggen. Hårt. Det var blod på pinnen efteråt.

Sedan lyckas han leda ut hästen, den stegrar sig väl ute på banan och han drar omkull den. Sedan försöker han binda ihop frambenen men kommer inte åt eftersom hästen sparkar. Då leder han ner den till en stor grop längre ner på gården, snurrar repet runt ett träd och säger åt mig att hålla. Tränaren börjar piska hästen med ett lasso, och hästen slår, stegrar och sparkar men kommer ingenstans eftersom den satt fast i trädet.

Han lyckas tillslut binda hästens framben, och sätter lassot runt buken, och drar omkull hästen på marken, varpå han fortsätter piska. Hästen kämpar, det knakar i trädet, pisk pisk pisk. Efter tio minuter är hästen täckt av svett och ligger bara och flämtar på marken. Han slår den med sin jacka, sparkar den i ansiktet för att få den att resa sig, kliver på hästen....

Efter detta duschades hästen av med en vattenslang, ställdes in i boxen med en grimma och där stod han tills jag åkte hem (vilket var efter ca 10 dagar, skulle stannat i några månader)

För några år sedan... När jag följde med min kompis på hoppträning.

En av ponnyerna på träningen (en vit liten b-ponny kommer jag ihåg att det var) stannade om och om igen på ett hinder, och den stackars lilla ryttaren lyckades inte få över ponnyn.

Då tog tränaren ponnyn, längre stiglädrena minst 10 hål och hoppade upp på den lilla ponnyn (utan hjälm) för att "lära den"... Kan ju säga att det såg hemskt ut redan nu, tränaren var grymt för lång... :crazy:

Sen skulle dom i alla fall hoppa det där hindret, och ponnyn stannar. Då piskar (PISKAR) tränaren ponnyn på rumpan flera gånger där dom står mitt framför hindret, ponnyn blir ju helt förskräckt och försöker ta sig över hindret från stillastående för den vet ju inte vart den ska ta vägen... Varpå tränaren börjar dra den som fan i munnen så den backar i blixtfart flera meter. Sedan stannar den, tränaren klappar ponnyn säger typ "Sådärja." Gör en volt och hoppar hindret.

Är det så man tränar ponnyerna till att hoppa nuförtiden? :crazy:

Det dummaste jag har sätt är när folk longerar sina hästar och försöker att få dem att gå genom att piska eller jaga dem på bakdelen, det brukar ju sluta med att hästen svänger bakdelen ifrån dem och att människar springer runt hästen istället, och longerar människar, skit kul att se! Haha!

En annan ska som retar gallfebern på mig är när folk samkar på sina hästar, tex, om de går lösa in från hagen till boxen och dem går bakom och jagar på och smakar när hästen redan är påväg! Hur galen blir man inte själv när mamma tjattar på att man ska ta u sopporna och man redan är på väg genom dörren med påsen i haden?

Var tvugen att åka iväg på dop då min systers barn skulle döpas. Hon bor 52 mil bort så man är tvugen till att övernatta.. Fick hyra hästhjälp av stallägarna och jag bad dom longera min unghäst eftersom jag inte vill att någon annan skall rida honom, då han är väldigt speciell när man skall sitta upp.

Jag gick igenom väldigt tydligt hur de skulle göra och min mamma var med och var även hon väldigt tydligt. Jag tyckte jag kunde få ställa dessa krav då jag ändå betalade massa pengar för att dom skulle göra det. Jag ville inte åka iväg med fick tillslut göra det ändå.

Jag, och min mamma sa väldigt tydligt att piska absolut inte fick förekomma. (han lyssnar på rösten och behöver inte spö, även om man SKA longera med spö. Han gör som han skall ändå, och då han är så känslig ville jag inte att någon annan skulle det)

Jag ringder dom för att fråga hur det gått och då får jag reda på att stallägaren bett sin dotter longera min häst. Hon rycker och sliter i honom och skäller(hästen är känslig, men världens snällaste) skriker till sin mamma att " skall du inte ha piska till den här hästen får du fan longera honom själv!" det ville inte mamman så dottern hämtar ett longerspö och viftar med slår bakom min häst- han vänder om och galloperar iväg så han drar omkull henne i padocken.

Han har ALDRIG gjort något liknande med mig, inte äns tendenser till det. Tyckte facktisten det var lite rätt åt henne....

Hade mna diskutioner med dom när jag kom hem.....

När jag var runt 11-12 år hade jag en kompis med mig hem.
Hon hade ridit mycket längre än mig, och kunde såååå mycket mer om hästar än jag:grin:
Jag hade bara ridit lite hemma och lärt av mamma, och hon red på ridskola.
I alla fall, så skulle vi ut och rida på mammas fjording. Världens snällaste tjej.
När jag skulle lägga på sadeln, tog hon den från mig med orden "såhär gör man".
Som om jag inte lärt mig att sadla:mad:
I alla fall, så skulle hon spänna sadelgjorden, och fjordisen blåste upp sig lite, för att man inte skulle få runt gjorden.
Istället för att gå runt och spänna ut sadelgjorden ett hack eller två, kör hon knäet allt vad hon kan i magen på hästen:eek::cry: för att få den att släppa ut luften!
Det hade faktiskt inte hästen förtjänat!
Jag var för mesig för att säga något till henne då, men hon fick aldrig mer rida någon av mina hästar!!!:mad:

Har även varit med om att en "duktig" tränare tvingat en av sina elevers hästar att hoppa genom att jaga på ekipaget med ett longerspö:eek::eek:
Idiotiskt!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama