Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?
Jag har massor på lager. Kan ju börja med de minst negativa
*Det hände en gång första sommaren jag hade min fjording, jag ledde ut henne till padocken med tyglarna över huvudet. Tänker på något annat,
tappar tyglarna och hästen kliver på dom så dom går av. Sjukt klantigt och jag minns fortfarande hur förvånad jag själv blev.
Jag red ju visserligen inte då, men det är en sjukt dum och onödig sak.
*Var när vi var ett gäng som red ute på fältet. Det var hårt i backen så man kunde inte rida så höga hastigheter, men häsetn jag red ansåg ju att man skulle det vilket resulterade i att hon stod still och bockade hela tiden. Och helt plötsligt så kommer en av idioterna och galopperar förbi i full fart.
Varav min häst gör ett superbocksprång, jag hamnar på halsen, hästen bockar en gång till - jag åker tillbaka till sadeln... Sen slutade hon bocka en stund för hon blev så paff(och jag också. väldigt nära att jag ramlade av..).
*Detta var en väldigt väldigt dum idé som lät så bra då.
Jag o en kompis var ute på fältet och hoppade lite över hindrena som var där. Vi får för oss den briljanta iden att hoppa över hindret
samtidigt
Det var tack o lov ingen som ramlade av men det var första och enda gången min lata gamla fjording har bockat rejäla bocksprång!
*Min häst gjorde en dum sak en gång . ^^
När jag fick henne var hon seg, tråkig och avskydde typ allt. Hoppade om man styrde henne mot ett hinder, men väldigt ovilligt och så slängde hon av efter hindren typ hela tiden. Det är hennes specialare - tvärstanna och skjuta rygg i landningen så det är omöjligt att sitta kvar.
Men iaf så var det första klubbtävlingen, ca 50 cm högt. Min häst är pigg för första gången så jag lät henne gå på i lite högre tempo för att inte störa henne på något sätt. Dock blev det lite för mycket för henne så ett galoppsprång innan hindret gör hon vurstingbocksprånget - vilket bidrar till att jag tappade balansen och åkte framåt.. Det är ju alldeles för sent för att stanna, så hästen tvingas hoppa över hindret vilket gör att jag hamnar framför sadeln eftersom jag redan är i sjuk obanals.. Och eftersom jag satt i obaans så gör hon en kasper (stanna o skjuta rygg) så jag flög med en duns ner i backen..
Tycker det är sjukt synd att jag inte har det på film, för det måste sett riktigt roligt ut..
Sen så har jag typ en livshistoria av DUMMA och ELAKA saker som folk har gjort mot hästar, men det blir väl lite för mkt att ta allt så jag väljer väl de saker som eggat sig fast mest..
* En häst på ridskolan är lite pigg i hoppningen en lektion (Läs; Ryttaren är livrädd om hästen inte är seg, hästen i fråga är bara lite framåt men definitivt inte på något sätt okontrollerbar!) ...
Ryttaren är som sagt rädd och törs inte hoppa mer, då plockar ridläraren fram ett jaktkandar o sätter på hästen, sliter den i munnen eftersom den är så "dum". Driver mot hindret och sliter i munnen när den gör som hon ber den (dvs springer) eftersom den är så dum..
*Annan ridlärare. Jag rider en (för) UNG häst som knappt är riden, vi ska träna på ryggningar. Häsetn är givetvis aldrig ryggad förrut så jag gör det jag kan genom att lirka och prata med hästen. Ridläraren kommer då fram med ett spö och SLÅR hästen bakåt.
Jag säger till henne på skarpen och hon ser ut sådär :
och går därifrån och fortsätter lektionen utan ryggningar.
Hästen var livrädd för att vara i närheten av henne resten av hela lektionen..
*Tredje ridlärare. (smirk). Går på gymnasieskolan och där finns en häst som börjat tröttna rejält på att folk sliter och slår på henne. Hon har alltid varit lite speciell och sparkat bakut nån gång om det blivit för jobbigt (inte mer än så, bara sparkat bakut lite!). Men efter att ha fått en del stryk så blir det mer än en bakutspark.
Ridläraren är typ sjuklig med sitt kontrollbehov, och livrädd så fort hästen gör något.. Så när hästen gör sin bråkning så tar hon tag i ena tygeln och bokstavligen sliter henne runtruntrunt, samtidigt som hon sparkar hästen i magen(med sporrar) och misshandlar hästen rejält med dressyrspöet.
Kan ju nämna att mina erfarenheter av hästfolk generellt är mer negativa än positiva, tyvärr..