Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En sak som jag blev upprörd över att se var på tv för någon månad sedan när dom visade en hoppning från London horseshow, en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på kommer helt fel på ett hinder i hög fart (tidshoppning) och hästen stannar förstås. Istället för att lugna ner hästen och ta hindret igen eftersom det var hennes eget fel rappar hon till hästen hårt flera gånger:mad: sedan rider hon vidare och tappar spöt efter ett tag (vilket nog var tur!) kommentatorerna säger att hon troligtvis kan få böter för det och man undrar ju bara hur hon behandlar hästarna hemma när hon kan göra något sånt inför så många :confused:

Hon bjuder på det! :D

Tur att det inte var en "riktig" skentur!

bestraffa hästen genom att rida extra länge.. de måste vara de koskaste ja sett,, skulle hästa förstå vad det? öööh

ja vafaan, hu tror man att hästen fattar att den fått ett straff om man bara rider den tills det flåsar o e skittrött, blir ju bara ännu mer negativ till arbete då ju!

finns många meniskor som får för sig sånt här..

typ de som tycker att man bygger muskler bäst genom att vrålgaloppera upp i bakcar, inga dagar ledigt i veckan .. helst att de går två ggr per dag och inte alls varierande!! :crazy:

det värsta jag sett är en mycket välkänd hoppryttare (junior) som var på samma tävling som jag. hästen h*n red vägrade på ett hinder så h*n ramlade av. Skitsur for h*n upp och ryckte hästen i munnen. Men det tog inte slut där utan när h*n lämnat banan hoppade h*n upp på hästen, red ut på en grusväg bort från tävlingsområdet och när hon var ca 400-500 m bort började h*n slå och piska hästen! H*n gjorde det helt öppet också, det var inte så att grusvägen gick in i någon skog eller nåt utan alla såg det från tävlingsplatsen. Domaren upptäckte det också och mitt under en pågående ritt sa hon högt i högtalaren "kan jag be några funktionärer gå bort och se vad det är som händer bakom domartornet!" Vet inte vad som hände sen för jag var tvungen att gå men det var i allafall något av det dummaste jag sett.

Det dummaste jag "varit med om" har jag hört. Har som tur var inte sett så mycket dumma saker under mina år med hästar...
Fick berättat för mig av en kompis som hade hästen i samma stall som den hästen. Det var ett nervöst varmblodssto som sålts som ridhäst efter att ha gått löp. Alla 3 höll på med henne samtidigt, skrek åt henne när det inte behövdes, viftade med piska.... Pappan skulle rida hästen nån gång, vilket inte alls ahde gått bra. Kommer inte hiåg allt hon min kompis sa, men dom ahde i alla fall fått höra att dom skullle använda spö på hästen för att den skulle gå mer framåt om den inte lyssnade på skänklar. Vilket ha ju så klart gjorde, samtidigt som han har väldigt korta tyglar och verkligen drar hästen i munnen.... Han drog så mycket i hästen att hon satte sig....
Jag började rida den hästen, och hon var jättesnäll och fin med mig. undrar varför...

En gång för ett antal år sen när jag gick till ridskolan såg jag en tjej som kom galopperande i full fart på gångvägen, utan hjälm...

*kl* det dummaste jag någonsin varit med om är på en clear round.

En liten unge på en liten B-ponny har med sig mamma in på banan. En bit in på banan trillar ungen av och ponnyn kliver igenom tyglarna. Ungen tjuter för kung och fosterland. Vad gör mamman? Jo, hon börjar gå mot ponnyn. 2 hästkunniga (naturbruksgymnasium) funktionärer på banan och mamman går mot ponnyn? Jag blev hemskt chockad men lyckades snabbt få ur mig: Ta han om ditt barn, vi tar hand om ponnyn. Då tittar mamman på mig som om jag vore dum i huvudet innan hon lufsar iväg mot sin unge... Vilka föräldrar det finns...

Det tycker inte jag alls var konstigt.:crazy:
Ungen dog knappast, men om ponnyn skulle fastnat med benet i tygeln så kunde den gjort illa sig enormt.

tycker nog inte heller det var så konstigt... om inte ungen var alvarligt skadad det vill säga :confused:

Jag tkr det låter som att mammans första tanke var helt korrekt.
Alla föräldrar är såklart rädda om sina barn och om hon misstänkte att hennes barn
var allvarligt skadat så hade hon nog sprungit dit, men istället så var hon hästkunning
nog att gå efter hästen, som i sin tur mkt väl hade kunnat bryta både det ena och det andra pga tyglarna.

Alla i min närhet och framförallt dom som är med på tävlingar vet att dom ska ta hand om hästen först om det skulle hända någonting.
Jag ligger ju redan på marken och kan mest troligt inte skada mig mer men det kan hästen.
Tycker mamman tänkte helt rätt!

När JAG har varit med på tävlingar (vilket är många) så tar man ALLTID ryttaren först eller delar upp dig. För allt jag vet hade ungen lika gärna kunnat vara allvarligt skadad även om hon nu inte var det. Jag har varit med om folk som verkat klara sig bättre även fast det visat sig att dom fått ett komplicerat armbrott eller dragit armen ur led. Jag vidhåller att det var dumt gjort av mamman, skillnad kanske om ungen hade varit äldre, men som jag skrev en liten unge på en liten ponny. Hon var ju liten nog att ha mamma med inne på banan.

KL

Det dummaste som jag har vart med om var när en tjej i stallet red sin jättenervösa ponny. Vi var i ridhuset o red, helt plötsligt så drar ponnyn iväg, o när ryttaren får stopp på honom, så kastar hon sig av o sparkar hästen flera ggr i magen o piskar den. Min häst stack in i ett hörn o darrade.
Hur sjukt e inte det. Kan ju säga att jag var vansinnig på henne efteråt. Som tur var så sålde hon ponnyn ganska så fort efter detta.

Mvh sandra

*kl*

Ja, mycket dumt har man sett och varit med om under sina hästdagar. Men det dummaste jag kan komma på är nog ridläraren på ridskolan jag red ett tag när jag var liten. H*n var en jättebra ridlärare och ens stora idol. Förutom om h*n ansåg att hästen uppförde sig illa när man red. Jag vet en gång red jag en liten valack (b-ponny) som var bara 6 år. Han var ju lite ungdomligt sprallig och hade nyligen börjat gå med på lektioner. Då kallar h*n in mig till medellinjen där h*n stod. Tar tag i bettet på hästen och ger häststackaren en sån rejäl spark i magen att han flög iväg, men han kom ju ingenstans för det var ett järngrepp i bettet. Ridläraren blev än mer förbannad för att hästen inte stod still så då får den i rask takt typ 10 stenhårda piskrapp med ridspöet h*n alltid hade berett i handen. Nu är hästen helt uppstressad, visar ögonvitorna och hoppar hit och dit (och har en stortjutande 10åring på ryggen).
Då vrålar h*n åt mig att sitta av för nu ska hästen få lära sig. H*n hoppar upp (givetvis utan hjälm), sätter hälarna stenhårt i sidorna på hästen samtidigt som h*n tar så hårt i tyglarna att h*n nästan skulle kunna hållit i bettringarna direkt. Och sen ska hästen framåt. Och häststackaren ska hoppa ett hinder också för att 'lära sig' (det var inte en hopplektion men det var avdelat ridhus med hinder i den delen som inte användes). För att vara på den säkra sidan fick hästen säkert 10 stenhårda rapp igen när h*n red mot hindret och ingen som helst eftergift.
Sen efter några varv till i galopp och ständig 'korrigering' med skänklar och spö fick jag sitta upp igen.
Jag ville INTE rida mer efter det!
Och där och då bestämde jag mig för att ALDRIG använda hårda metoder mot hästar och det har jag hållt. Däremot var det många andra som red för henom som tog efter för ridläraren är ju idolen. USCH!

Sen kan jag ju skriva nåt som jag gjort som var dumt men kanske inte på det viset. Det är kanske 10 år sen, jag och min häst var ute i skogen och red. Får den briljanta idén att vi ska lämna stigen och rida upp för en jättebrant backe och sen in i ganska tät skog. Vi hör något prassla bland träden och plötsligt tittar en jättestor ÄLG fram och tittar rakt på oss. Jag som är livrädd för älgar, vildsvin och andra farligheter fick värsta paniken och fick för mig att den skulle jaga oss och typ..äta upp oss. :o (man är inte alltid rationell när man är rädd) Så jag vänder hästen på en femöring (hästen tyckte ju mest att det var roligt att se en 'kompis' och var jättenyfiken) och sätter av i full fart mitt inne i täta skogen och sen kommer jättebranta nedförsbacken som jag inte riktigt hinner stanna innan. Så Bonny sätter sig på hasorna och kanar ner i full fart. Tvärvänder hem och fortsätter i full galopp som inte gick att sakta av för nu har han ju lyckats övertyga sig själv att det är en livsfarlig hästätande älg efter oss. Det var inte min smartaste ridtur. ;)

En av de klantigaste saker jag sett någon göra var jag själv delaktig i i allra högsta grad.

Jag och två vänner går ner i shorts och bikini för att hämta hästar i sommarhagen. Den ena vännens häst är allra längst ner (en snäll gammal connemara som tävlat SM i yngre dagar). Plötsligt får vi för oss att rida upp till stallet alla tre. På samma häst. Utan ngn form av utrustning - "C är ju såååå snäll".

Vi kravlar upp och skrittar mot stallet. Inga problem. Vi provar att trava lite. Skumpigt, men allt går finfint. Så hör vi plötsligt dunder av hundra hovar bakom oss. Det är resten av flocken som kommer i full fräs.

- Oups!

Vår snälla gentleman förvaldlades på en sekund till en bockande unghäst och plötsligt ligger vi alla tre och kravlar i brännässlorna. Det kändes.

Ryser för alla hemska händelser... Stackars hästar som blir utsatta >.<

Ett av dom dummaste saker ja har sett var på en ponnytävling när en tjejs ponny vägrade hela tiden. Tjejen tog handen och drog till ponnyn över mankammen och skrek samtidigt! Såg illa ut :crazy:

För många år sen så hade jag en ponny och i samma stall så flyttade den in en arab-connemarakorsning på närmare 25 år. Familjen som köpt henne var TOTALT okunniga och flickan i familjen hade tjatat till sig en häst efter 6 månaders ridskola.

Varje dag så fick jag skälla ut tjejen av olika anledningar. Minns en gång då hon hoppade upp på hästen och satte den i galopp helt ouppvärmd och galopperade varv på varv i 2(!!) timmar. Jag hörde bara om detta, jag kom till stallet precis när hon hoppade av. Då var hästen genomblöt och hon gick till spolspiltan för at duscha hästen. När hästen är duschad så sadlar hon den igen, genomblöt(!) och går ut i paddocken och fortsätter galoppera. Då gick jag ut i paddocken. Tog hästen av henne och tog in den i stallet. Hon blev sur och for hem medan jag tog hand om hennes häst.

Dagen efter så var hästen halt på alla fyra och skulle enligt veterinär stå i några veckor. Bara två dagar senare så fick jag slita ner henne från hästryggen igen.

En annan gång så skulle hon rykta hästen utomhus, det var ju så fint väder. Hon binder fast hästen i en lös planka som ligger på marken. Hästen blir rädd för något och resten förstår ni. Det var bara tur att den inte bröt benen, men halt på båda fram blev den.

Åter igen red hon hårdpass trots att hästen var halt och hon fick en häst som blev kroniskt halt och totalförstörd. När veterinären sa detta så fick jag ett utbrott på tjejen och hon gjorde sig av med hästen. Hästar var tråkiga djur och jag förstod ingenting.

**

Själv har man ju också gjort mycket dumheter så som klantiga fel och ridit utan hjälm någon gång. Stupid me. Kan dock inte komma på något värre än en gång då jag var kanske 14 så skulle jag ställa upp en en klubbtävling.

Hoppning gällde och jag kände redan när jag skrittade fram att min häst var lite för het på gröten. Jag kom in på banan och först höll jag inte på att ta mig över startlinjen eftersom hästen blev rädd för flaggen. När jag sen lyckats komma över linjen gick det i 180km/h, jag fick inte stopp på hästen men hoppa ville han, så jag styrde och höll i mig. Såg antagligen hemskt ut och jag skäms än idag. Men runt tog vi oss och glad var hästen. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama