Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En tjej som ridit utan hjälm på sin häst som är känd för att vara väldigt bråkig samt kunna bocka och härja... Den här tjejen gjorde aldrig det när hon och jag var ute och red, men sen när hennes nya karl började vara med i stallet (ni vet, en sån här riktig "hästkarl" som aldrig behöver ha hjälm och som kan allt om hästar :grin:) så behövdes det visst inte hjälm nått mer :grin:

Är det hemskt att göra så?
Det har jag gjort för att väcka hästar/ponnysar som gått runt och sovit.
Inget man ska göra på nerviga hästar dock.

Ööhh!!?
Jag skulle iallafall inte vilja ha en näve grus uppkörd i röven :crazy:
Om hästarna går och somnar är det väl ett utmärkt tillfälle för ryttaren att lära sig väcka genom tempoväxlingar osv osv? Vad får man ut av att kasta grus på hästen? :confused:

Efter att ha läst denna tråden helt så konstaterar jag att det nog är sant så som en klok kvinna sa till mej en gång:

"Det finns hästmänniskor som inte tycker om hästar..."

Haha ja, det är fan så stört.

Det där ser man ju varje år i falsterbo. Hästskötare som rider stora tävlingsindivider, iförda endast bikini (hästskötarna alltså, inte hästarna...), rökandes med benen framför vulstren. :crazy:

Men det hade väll ändå vart nått av det roligaste; en häst iförd bikini :D

Har efter många år i hästbranschen sett en del, men väljer att bjuda på en egen "Kalle Anka"!
Jag var kanske 12 år och hade en korsningsponny modell större, jag var grymt sugen att köra honom men hade ingen vagn. Jag visste inte heller om han var inkörd... Iaf var det vinter och snö och jag fick för mig att jag skulle åka pulka efter han, sagt och gjort jag band fast 2 rep i bettet som tömmar, men pulkan hade inget man kunde fästa rep i, så jag byggde en tolkningssele och band den runt min egen mage... satte mig i pulkan och han drog mig en bit, tills han började trava och pulkan välte, jag åkte ur ocxh släpades efter min travande häst som ville hem till stallet... blev släpade ca 600m på en grusväg, kläderna åkte upp och mina skrapsår var inget att leka med!

Tänkte inte på att det kunde uppfattas så, men jag skrev det som ett "bokmärke" för att jag lätt skulle hitta tillbaka. Jag är helt emot djurplågeri och jag vet mkt väl att hästar är levande varelser, dock skrev jag det precis efter att jag läst ngt roligare inlägg där det var ryttaren och inte hästen som fick lida för sina misstag. Bara så ni inte tolkar mig som ngn okänslig massdjurplågare ;)

Det är fler än du som skrivit så.

Och man kan välja "Trådverktyg" högst upp, och prenumerera på en tråd utan att skriva i den ;)

Det tillfället som jag kommer ihåg är från en tävling som jag stod flagg på
Hoppning då alltså, hindren var kanske 50cm

Det var ett medelstort avstånd mellan flaggpunkterna och första hindret
Däremellan satt domaren (fast på läktaren)
I vanlig ordning, för det var ett ponnyekipage, hälsade ryttaren på domaren genom att rida fram mot läktaren i detta fallet
Ekipaget befinner sig alltså då mitt emellan flaggpunkterna och hindret
Ryttaren gör halt och hälsar, dessutom hinner hon till och med få startsignal
Efter att ha funderat en millisekund, kastar hon hästen 90 grader, sätter hälarna i sidorna och driver hästen över hindret

Bara tur för skitungen att hästen var så pass hoppvan och snäll att den kunde ta hindret
Annars hade det nog blivit att jävla rapp från ryttaren
I en liten klubb vet man hur andra rider...

Ritten blev såklart inte godkänd

Jag hoppas att ni förstod

Hoppas din syster ursäktar mig men vad jag skrattade när jag läste om incidenten i ridhuset:D

*kl*

Dumma saker har vi väl alla varit vittnen till / eller gjort själva! :o

Senast idag när jag körde hem från jobbet på en 70-sträcka kommer det en häst utbrötandes ur skogen fram till vägbanan. På satt det två ungar varav den ena hade cykelhjälm (den andra hade nog ridhjälm) och så en vuxen som höll i hästen.

Vad jag reagerade på var väl först och främst det var ju inte det smartaste stället att "ploppa fram" ur, cykelhjälmen, och, två ungar på hästen ute vid en 70-väg?

Hästen såg väl cool ut, men jag blev iaf rädd!

MVH Sot

haha jag glömmer alltid att kolla i de trådar jag prenumererar på xD

*KL*

Tja, något av det dummaste är iaf min "kära" granne som vi delar stall med. Hon har en unghäst på fyra år.
När hon ska rida så sätter hon på en gummisnodd och spänner så hårt det går, eftersom att "unghästar måste ha snodd för att jobba riktigt med ryggen så att dom inte får fel i frambenen..":grin:

Efter nån vecka när hon hade haft honom så satte hon även på en martingall tillsammans med gummisnodden, eftersom att han hade börjat dra upp huvudet i galloppen..:grin:
Vad konstigt! En 4 årig travare som iprincip bara är insutten och inte har några muskler alls.
Kanske ska tillägga att hon rider på pessoa med tre ringar, och sätter gummisnodden i översta och understa ringen, och martingallen i den understa.

Efter några månader så kom hon fram till den brilljanta ideén att rida med gramantygel istället, även den satte hon i understa och nedersta bettringarna.

Jag har försökt påpeka lite försiktigt några gånger att hon kanske inte borde göra så, men då fick jag höra att jag och hela min familj var psykstörda och efterblivna.:grin::confused:

Och det här är bara ett fåtal av de dumma sakerna hon gör.:(

fast kasta grus är väl inte jättehemskt (beror ju på i vilken skala också...)
men småsten(mindre är ½cm2 stora) har jag slängt efter ridskolehästarna när vi släpper dem till hagen och de går jättesakta och äter på vägen (släpper alla lösa i flock)

till skillnad från hur hästarna går på varann i hagen är lite småsten ingenting ><

*kl*

Har varit med om att 2 tjejer ridit sönder sina hästar så att dom blev tvungna att avlivas.. Dock var det ju inte bara vidd ett ridpass så det räknas kanske inte.

Fö så hände en rätt rolig grej för många år sedan som jag fortfarande skrattar åt. Min kusin skulle minsann visa hur man red min sköthäst för många år sedan (hon var inte bra på att rida någonstans:angel: ). Hon hoppade upp, tappade kontrollen, hästen började galoppera efter fyrkantsspåret i lugn galopp. Hon skriker och säger att hon inte får stopp på hästen varpå hon förbereder sig på att hoppa av i farten. Inte speciellt smidigt utan hon landar som en klump på backen, ligger kvar tills ägaren kom springandes så hon kunde förklara hur jävla dum hästen var. Då hade den tydligen skenat runt på banan i full galopp och sedan kastat av henne:grin:

Så fort saker och ting inte går som det ska så är det hästens fel;)

Hur gjorde dem då? Jag förstår inte hur man kan rida sönder en häst så att den få avlivas? Jag har aldrig hört om något sådant tidigare?

*kl*

Tycker det är "skönt" på ett sätt när folk erkänner de dumma saker de själva gjort i trådar som denna. Då förstår man ju att även såpass duktiga hästmänniskor som vi här inne (;)) kan göra misstag ibland :angel:

Det klantigaste jag vill minnas att jag gjort var flera år sedan på ridskolan när jag och en kompis hade tagit på oss ansvaret att "bada" alla hästarna efter sommarbetet. (alltså i spolspilta... men med shampoo och sånt, därav "badning" ;) ) Det var på uppdrag av ridlärarna och vi hade gjort det tidigare år oxå.
Men iaf, så skulle vi ta en häst som var känd för att vara svår. Men vi fick försöka iaf. Så in med henne i spolspiltan efter mycket om och men. Sätter fast henne på ena sidan, men (med hästens bästa som mål) höll jag henne i grimskaft på andra sidan när min vän satte på vattnet. Hästen blev förståss skogstokig/livrädd och små stegrade inne i spolspiltan. Min kompis smet ut för att komma undan, men jag som tänkte att hästen slår ihjäl sig om jag släpper, höll kvar i grimskaftet :eek:
Ingen skadades, och hon lugnade ner sig ganska snabt, men det hade nog gått fortare om jag släpt efter lite i repet :o Men men det är lätt att vara efterklok... min kompis vart iaf ursinnig på mig eftersom jag kunde skadat mig. Men det var trots allt hästen jag tänkte på, inte mig själv... (även om det gick lite snett)

Jag såg en elev som red för en tränare förra veckan. Hästen rusade med ryttaren och ville inte alls gå i nån form. Då ber tränaren henne att låsa handen vid sitt knä och riiiiiida. Så fort hästen protesterade genom att försöka ta sig fri, så sa tränaren åt ryttaren att dra runt henne och tvinga henne runt. Men herregud! Det syntes så väl att hästen hade ont/var spänd. Och detta är alltså en tränare som anses väldigt kunnig... Katastrofalt...

knappen

Lämnar ett bidrag även här. Ponnyhoppning, lokalt. En pigg d-ponny med ryttare klippte hinder efter hinder. Så vägrade hästen, och ryttaren blev tokig. Skrek och spöade. Ponnyn körde huvudet i vädret och började steppa runt, rev någon bom genom att trippa in i hindret. Speakern gav henne en spövarning när funktionärerna plockade upp hindret igen. Trots detta ger hon ponnyn en omgång när de kommer igen och pållen tar ett jättesprång. Hästen går omkull i landningen och det hela slutar med ambulansfärd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama