Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?
Det som ploppar upp nu i min skalle är från när jag var och jobbade som groom i ett stall på Irland sommaren 07.
Det var typ andra dagen eller så efter att jag hade kommit dit, då skulle jag ut och rida en relativt grön fyraåring som var ca 1.74 hög.
Med tanke på att han var så ung brydde jag mig inte så värst om att han inte stod riktigt still när jag skulle sitta upp och gjorde ingen större affär av det, än att jag ställde upp honom mot en vägg så han inte skulle kunna gå framåt.
Visst, det tog väl lite tid. Men både jag och hästen var nya för varann, så jag brydde mig som sagt inte speciellt mycket.
Helt plötsligt ber dottern till chefen mig att sitta av. "Jaha?" Tänkte jag och hoppade av.
Varav hon ställer sig och
SPARKAR hästen i magen och skriker på honom
Och dessutom kläcker hon ur sig att hon tycker att jag ska göra samma sak...
Denna incident upprepades varenda gång hon skulle rida den hästen, till och med på tävling där det var fullt med hästar och ryttare runt omkring?!!!
De hade även massa "vildponnyer" som gick uppe på ett berg i närheten. Vid 3 års ålder tog de ner ponnyerna för att rida in dem, och sälja.
Deras sk. "inridning" bestod i att ponnyn fick stå med ett för litet träns (stora skav i mungioprna efter bettet) och en tömkörningsgjord i boxen/hagen.
En dag helt plötsligt (utan någon slags hanterning såsom att promenera eller dyl) skulle vi ut och tömköra den ponnyn. Och chefen ville att jag skulle ta ponnyn. Nej, det tänker jag inte göra sa jag. Men jag följde med och tittade hur det gick... Hästen fick panik, kastar sig framåt och åt sidorna... Chefen hänger i tömmarna, varav ponnyn reser på sig och så gick ena tömmen av. Han lyckas på något vis få hästen att stå still så han kunde gå fram och knyta ihop tömmen, för att sedan fortsätta
Jag hade bara lust att sätta mig och grina när jag såg hur de behandlade hästarna.
Nu blev det ju inte så mycket vid just ridning, men detta är nog bland de värsta saker jag här sett
Behöver jag nämna att jag bokade om min flygbiljett efter ca 10 dagar..?