Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?
Det dummaste jag har gjort var en gång när vi var ute och red ett glatt gäng på 4 pers. Min pålle var som vanligt på hugget och hade små stegrat sig lite i början.
Efter ett tag fick han ett frispel och började bocka. Eftersom vi bara skrittade och det var fler än bara jag, ville jag inte be honom trava framåt för att få honom att sluta. Tog istället ett stadigt tag i bettet och drog upp hans huvud.
Oturligt nog hade han en känslig dag, och i stället för att bara ta upp huvudet, kastade han i backen....
Han backade rakt ut i skogen, halkade på en sten, och satte sig på rumpan mot en gran. Jag klämdes där i mellan, och fick ett antal sår på ryggen...
Jag lättade på tyglarna, tog ett tag i manen och lutade mig framåt så att han kunde ta sig upp igen.
Mina ridkompisar blev nog räddare än jag. Ingen skadade sig, och jag fick faktiskt skylla mig själv att jag fick ont i ryggen.....
Det dummaste någon annan gjort, det var en gång vi var ute på långritt.
Vi var 5 stycken i olika kunskapsnivåer med olika pigga hästar.
Det är ju ganska förutsägbart att om en häst sticker, vill resten hänga på, eftersom att det är ett flockdjur.
Iallafall fanns där en kvinna i 35-års åldern som nyligen köpt sig en häst igen efter 19 år.
Hon hade inte riktigt koll på sin häst, och ibland var det otäckt att rida med henne, eftersom hennes häst kunde få för sig att sticka rätt som det var.
Så gjorde den även denna gång. Och hon fick inte stopp på den. Vi befann oss på en åker, ca 500 meter från stallet.
Jag försökte hjälpa henne genom att säga till henne att volta hästen, men hon försökte inte ens.
Hennes häst drog hem, rakt över åkern, rätt över en trafikerad väg och bort till stallet. Kvar blev vi att kämpa för att våra hästar inte också skulle sticka.
En tjej som var runt 10-11 års ålder fick panik, varpå jag fick slänga mig av min häst och ta hennes i tyglarna och gå sista biten hem med en dansande häst i var hand. Inte fullt så kul