Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Föräldrarna till dotterns bästa vän har pratat i ett halvår om att de gärna tar med dottern på sin semester nästa gång. De brukar åka till Österrike och vandra varje år. Nu hade de hittat reklam för ett hotell som de tänkte skulle passa och de ville att jag och dottern skulle titta på det erbjudandet. Så vi gick till dem och tittade på hotellets hemsida. Och hur mycket det skulle kosta o.s.v. Och plötsligt så frågade mamman i familjen om jag också ville följa med? Ganska överraskad blev jag och jag sa först nej eftersom jag kände att jag inte vill tränga mig på. Så väl känner jag dem ju inte. Men hon frågade igen och jag kollade med dottern vad hon tyckte och hon ville ju gärna att jag följer med så då sa jag ja. Jag vill ju inte åka på semester ensam så denna möjlighet tar jag faktiskt mer än gärna. När man vandrar behöver man ju inte hela tiden prata med varandra och vi kommer ju ha vår egen bil med så att det går att göra egna utflykter om det skulle kännas att vi behöver egentid. Att hela dagarna lyssna och prata tyska är ansträngande för mig. Men det blir bättre. Min tyska förbättras ständigt nu när jag träffar tyskar oftare. Jag bjuder på mig själv hela tiden och det har varit min bästa lösning i denna svåra tid. Jag har inget att förlora utan jag behöver ju all hjälp som jag kan få.

De undrade lite försiktigt om flera saker och jag har ju inga problem med att prata om mycket privata saker så jag svarade på deras frågor. Tror att det hjälper mig att kunna prata om allt. Vad har jag att förlora? Ok, om ett år kanske jag ångrar att jag har berättat vissa saker men just idag behöver jag få prata om det.

Jag var ju på arbetsförmedlingen i torsdags och i lördags kom det ett brev från dem där de tipsade om ett jobb som de vill att jag ska söka. På en annan personaluthyrningsfirma? Det blir ju bara att byta från samma elände till ett annat elände med samma usla villkor? Jag är inte berättigad ännu till a-kassa, måste jobba ett år först så det handlar inte om att jag hellre vill ha bidrag än att jobba. Känner mig väldigt nervös pga av detta brev faktiskt.

Jag har aldrig skrivit en cv och jag har varit extremt slarvig med att begära intyg från tidigare arbetsplatser. Jag har varit hemmafru i 10 år och förra jobbet hade jag i 15 år så de jobb som jag saknar intyg på ligger ju väldigt långt tillbaka i tiden. Känner mig helt idiotisk. Att jag aldrig begärde intyg från de jobb som jag har haft? Förstod helt enkelt inte bättre.

Det låter trevligt med lite semester med var sin bil också så blir du inte låst om du funderar på det. Du har kommit ännu längre på din "resa" till sommaren så tyskan blir nog inget problem.
Om firman du jobbade på finns kvar så kan de nog skriva ett arbetsgivarintyg på den tid du jobbade, betyg kan vara värre.

Jag har googlat lite men jag hittar inget av företagen. Antar att de kan vara nedlagda. Jag har kollat på Eniro utan napp på ett enda av företagen. Hittar inte ens alla mina betyg. Det här känns som en katastrof. När jag senast har sökt jobb så var det aldrig någon som ville se papper på vad jag hade gjort tidigare. Det räckte med en intervju.

Beträffande CV så finns det massor av bra tips på nätet.
http://www.cv-mallar.se/
http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...ch-rad/CV-meritforteckning/Exempel-pa-CV.html
http://www.unionen.se/filer/cv-mallar
...det finns mycket mer

Behöver du bolla kan jag gärna ställa upp - har ju jobbat med sånt...

Det kommer att behövas! Hur reparerar men en cv där det fattas 15 års yrkesliv :-( ? tydligen är tyskarna väldigt noga med hur cv-n ser ut.

Någon som vet om företagen Filmteknik i Solna finns kvar? Prisma Färgfoto i Stockholm? Gsp film i Stockholm? Några företag som jag har jobbat på. Några andra ställen vet jag är nedlagda, det var därför som jag slutade på de ställena. Suck, vilken hopplöst slarvig person jag har varit.

Du kan skriva dina arbetsplatser i cv utan att ha betyg från dem, men det är ju bra om du kan hitta några personer som du har arbetat med som kan ställa upp som referenser. Sen kan du väl försöka sätta ihop en portfolio med arbetsprover också.

Du behöver väll inte ha intyg från alla ställen, det räcker nog med det senaste om det behövs något överhuvudtaget. De år du varit hemmafru skriver du väll hemmafru på?

Jag har googlat lite men jag hittar inget av företagen. Antar att de kan vara nedlagda. Jag har kollat på Eniro utan napp på ett enda av företagen. Hittar inte ens alla mina betyg. Det här känns som en katastrof. När jag senast har sökt jobb så var det aldrig någon som ville se papper på vad jag hade gjort tidigare. Det räckte med en intervju.

Jag har ju sökt en del jobb här. Kan maila dig kopia på min ansökan om du vill, PM:a mig din mailadress.

Jag har inte heller skickat med intyg från alla andra tidigare jobb. Betyg från skolan, det betyg som var närmast i tid (när jag sökte det jobb jag har nu hade jag inte ens ett intyg från stället jag just då jobbade på, eftersom jag fortfarande jobbade där tex). Det har räckt.

Min erfarenhet är att inom bemanningsbranschen och vården är det inte så himla noga hur ansökan ser ut. De är överhuvudtaget glada om de ens har folk som söker. I Tyskland finns det så mycket tomma vårdjobbsplatser att flera inte ens får in ansökningar när de söker anställda.

Tack! Det känns jättejobbigt att inte kunna såna här saker. Jag fick ju jobb på bemanningsföretaget utan att behöva visa ett enda papper på något. Jag mailade bara in en ansökan via deras hemsida eftersom det fanns ett färdigt formulär där. Och då ringde de upp mig och jag fick komma på en intervju.

Mina snälla grannar undrarde om jag inte vill byta efternamn på dottern nu. Hon har ju sin pappas namn och klart att jag hellre skulle ha mitt efternamn till henne. Men det är inget som jag kommer att ta upp ännu på ett tag. Allt är så infekterat ännu så jag behöver ju liksom inte söka upp mer saker att bråka om. Det räcker mer än väl med det som vi redan har.

Det beslutet tycker jag att du ska överlåta helt och hållet på dottern, för det är hon stor nog att bestämma själv. Hon är faktiskt till och med stor nog att ta initiativ till det, om det är så att hon har några sådana önskemål, och jag tycker inte att du ska försöka påverka henne i någon riktning.

Det beslutet tycker jag att du ska överlåta helt och hållet på dottern, för det är hon stor nog att bestämma själv. Hon är faktiskt till och med stor nog att ta initiativ till det, om det är så att hon har några sådana önskemål, och jag tycker inte att du ska försöka påverka henne i någon riktning.

Du är klok du! Klart att hon ska bestämma själv och hon älskar ju sin pappa så det är klart att hon inte ska byta.

Äh, inget är självklart. Men att ens föra saken på tal skulle sätta henne i en lojalitetskonflikt som hon gärna kan slippa just nu. Kanske kommer någon i skolan att ta upp det, och i så fall får ni prata om det när den dagen kommer. Men då hoppas jag att både du och ditt ex kan ha som utgångspunkt att det är något som hör till hennes identitet och som hon får välja utifrån vad som känns mest som hon.

Jag bytte efternamn när min pappa dog, då hade jag valt min mammas flicknamn som mitt sedan jag var liten. Förde saken på tal när jag var tio, men då fick jag inte för mamma eftersom pappa kunde bli ledsen. Jag visste inte då att han var dödssjuk. Om han hade levat hade jag nog bytt namn förr eller senare ändå, och han hade fått lära sig att hantera det. Namnbytet hade inget med lojalitet att göra, jag tyckte att det var finare och att det kändes mer som jag. Jag hade dubbelnamn ett tag i mitt första äktenskap, men det skavde lite och jag droppade det när det tog slut. Nu är jag gift och har bara mitt eget efternamn som jag valde då, för så länge sedan.

Stor tävling i helgen för dottern och exet ska åka dit med dottern för att få träffa henne lite mer. Efter viss påtryckning från mig. Dottern mycket ledsen över att jag inte följer med, hon har svårt att förstå varför jag helt enkelt inte vill göra det för tillfället. Jag mådde så gräsligt dåligt efter förra tävlingen så jag måste hålla mig ifrån exet. Nästa tävling åker jag till. Egentligen vill jag inte alls sitta och köra långt som ensam vuxen, men jag har inget val.

Jag pratar fortfarande hål i huvudet på min vän som har Skype. Hon har fått mig att göra riktigt bra förändringar och möblera om. Hon kommer med förslag och jag funderar ett tag och har sen genomfört de möbelflyttar som jag klarar. Resten får vänta så länge. Om det verkligen krisar så tror jag nog att jag kan få hjälp även till möbelflytt, men jag vill tänka klart innan jag börjar göra stora förändringar. Det är fruktansvärt tungt att flytta möbler i trång trapp. Hade det bara varit rakt fram så hade det gått hyfsat, men nu är det en svängd trapp och det är trångt.

Och nu har jag börjat drömma om exet och den nya. Bra eller dåligt? Konstig känsla i alla fall...Jag var arg i drömmen, men det kändes ändå positivt att få ut en del av all ilska som jag känner.

Och nu har jag börjat drömma om exet och den nya. Bra eller dåligt?

Varken bra eller dåligt. Din hjärna behöver göra sig av med en del skräp och bearbeta det som hänt. Känslorna kommer ifatt. Du var arg i drömmen, kanske det var ett gott tecken. Någonstans vet du att du är värd något bättre :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka