Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Mmm, jag gick ju till ungefär samma ställen varannan vecka och jag fick alltid bordet närmast köksingången. Sämsta bordet i hela resturangen. Och sämst service. Och gav gav alltid dricks trots dåligt sevice i förhoppning om bättre service nästa gång.

Ett tips: du kan be att få ett annat bord! Säg bara artigt men bestämt, att jag sitter hellre DÄR borta, och så pekar du på ett trevligt bord på en mysig plats. På en bra restaurang brukar den som tar en till bordet fråga om man är nöjd med sin placering. Man ska inte behöva sitta nånstans där man känner sig obekväm eller åsidosatt. Fönsterbord tycker jag är trevliga när jag äter ute ensam - vilket jag gör ibland när jag reser. Jag tycker det är härligt.

Det kan jag inte hålla med om! I alla fall inte här uppe i norr. Jag går till 75% ensam på bio (tycker det är irriterande när nån är med men ibland är jag social :p ), går ofta ut och äter själv (fast kanske inte på "fin" restaurang då'), jag lagar småsaker på bilen själv på macken, jag grejar allt med min ekonomi själv, vad gäller bankmöten, skattemyndigheten, sjukförsäkring osv osv och har aldrig fått en kommentar eller nått.

Eller jo, en gång frågade en man och jag behövde hjälp när jag stod efter vägen och bytte däck pga en punka. Men det räknar jag in under kategorin vänlig höflighet inte att jag inte skulle klara av det själv.

:-) Jag bor i Bayern,..

Fast det där är dina egna huvudspöken!!

Jag tror faktiskt inte att det enbart är det. Det är trots allt ganska vanligt att folk säger att de inte får särskilt bra bord när de går ut och äter ensamma. Jag äter ganska ofta ute ensam, och jag tycker att man tenderar att placera mig alldeles vid ytterdörren eller vid dörren till köket. Går man ut en man och en kvinna i sällskap, får man ett lika stort bord, men på ett bättre ställe, tex oftare vid fönstret. (Jag talar nu om fall då det finns lediga bord i lokalen, inte när det är proppfullt.)

Numera accepterar jag dock inte alltid de sämre borden, utan gör ungefär som Lena Furberg skriver.

Hade jag fått de här reaktionerna du berättar om hade jag allvarligt ifrågasatt hur omgivningen tänker. Allvarligt talat, jag hade frågat dem. "Hur tänker du nu?"

Varför skulle det ö h t vara något att fundera över, att man sitter själv och fikar, går på bio, shoppar - whatever - själv?! Jag är ett utmärkt sällskap, särskilt för mig själv. Jag förstår mig.

Du måste nog skaka av dig den här inställningen du har att någon "förbarmar" sig. Och när du säger att någon annan måste gå in och FÖRSVARA dig?! What? Blev du angripen?

Hade någon sagt till mig att jag behövde en man hade jag faktiskt tagit det som "du behöver bli rejält knullad". Kvinnor behöver män lika mycket som fiskar behöver cyklar. Visst kan det vara trevligt, men för att leva sitt eget liv för sin egen del är en partner snarare ett hinder än en möjliggörande faktor.

Haha min gamla psykolog ansåg att jag behövde en partner. För vi är inte skapta att leva ensam
Han hade dock inget tips på hur jag skulle hitta nån

Kolla först med din stallkompis om han vet någon som du kan få låna lite av. Och om inte, kolla om medeltidsgänget har någon systyga. Att sy tillsammans är ju ett utmärkt sätt att umgås!

Har man delad vårdnad så kan man inte ens flytta tvärs över gatan med barnet utan bådas medgivande - så gäller i Sverige. Vet inte om det är annorlunda i Tyskland...

Visst kan man flytta. Däremot kräver det båda vårdnadshavares underskrift för att barnets folkbokföringsadress ska ändras. (I Sverige alltså. Tysklands regler kan jag inte.)

Precis, och det ska den (folkbokföringsadressen) ju göra när man flyttar. Ändras alltså.

Men snälla du, jag är säker på detta. Senast för 1,5 vecka sen skrev jag på papper för att min dotters folkbokföringsadress skulle ändras. (Hon är skriven hos sin pappa och han har bytt till en större lägenhet.) Ingen förälder kan hindra den andre föräldern att flytta. Däremot kan man vägra att skriva på papperen för att ändra folkbokföringsadressen. (Och då kommer det göras en utredning av var barnet bor och därefter sätts barnets folkbokföringsadress.)

Det är ju precis det jag menar :)

Kanske var lite otydlig:crazy:

Jag menar ju att man inte kan flytta (och med det ändra fb adr) utan att båda är överens.

Eller, som du skriver, efter utredning.

jag gick ju till ungefär samma ställen varannan vecka och jag fick alltid bordet närmast köksingången. Sämsta bordet i hela resturangen. Och sämst service. Och gav gav alltid dricks trots dåligt sevice i förhoppning om bättre service nästa gång.

Jamen gumman :love:
Du gick till samma ställe varannan vecka trots att du var missnöjd? Varför?
Svårt för personalen att veta att du inte var nöjd när du fortsatte komma tillbaka och fortsatte ge dricks. De kanske tänkte att det var ditt stambord.

Jamen gumman :love:
Du gick till samma ställe varannan vecka trots att du var missnöjd? Varför?
Svårt för personalen att veta att du inte var nöjd när du fortsatte komma tillbaka och fortsatte ge dricks. De kanske tänkte att det var ditt stambord.

Det fanns inte så många ställen att välja mellan i det aktuella området. Så därför fortsatte jag att gå till de 3-4 resturangerna som fanns i området. Man vill ju liksom inte leva på hämtpizza i en veckas tid.

Jobbet betalade maten så det var därför som jag inte tog med egen mat till jobbet.

Det fanns inte så många ställen att välja mellan i det aktuella området. Så därför fortsatte jag att gå till de 3-4 resturangerna som fanns i området. Man vill ju liksom inte leva på hämtpizza i en veckas tid.

Jobbet betalade maten så det var därför som jag inte tog med egen mat till jobbet.

Fast nu missade du poängen :)

Ingen är tankeläsare. Det är inte säkert att restaurangen hade en aning om att du inte gillade bordet.

Det får bli en av dina nya läxor vännen! Att låta människor få en chans att uppfatta vad du vill. :D

Jag är så glad för din skull. Det går så tydligt framåt i dina inlägg!

Var på en första hjälpen kurs idag, och det var nyttigt men tufft. Tyska hela dagen och praktiska övningar med helt okända människor. Fick rejäl spänningshuvudvärk under dagen. Kursen fortsätter imorgon.

Och en stallbekant tyckte att jag nog satsar på fel yrke om jag har haft utmattningsdepression...Bussförare är ju inte direkt stressfritt, så lite låg känner jag mig trots allt. Kommer jag att kasta pengarna i sjön om jag fortsätter med utbildningen? Men för min del är det främst stora folksamlingar som jag inte klarar. Att köra tycker jag att jag "borde" klara. Visst kan det vara stressigt men nuvarande jobb är också stressigt och tungt. Men jag har ju förstås inte ansvar för att transportera människor...Jag bävar lite eftersom utbildningen är dyr. Men jag kan ju inte jobba som timanställd resetn av mitt yrkesliv heller?

Du kan väl inte ändra dina val varje gång t ex en stallbekant kastar ur sig något? Gå på din egen känsla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Remisser 1177
  • Skottlossning på skola