Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag kommer inte på ett bra exempel nu,men min pappa(hästovan) skulle komma med ut till stallet och ge morgonmaten åt hästarna.Sedan skulle han sätta ut stallets sura sto,som stannade till vid dörren och tänkte minsann inte gå ut.Min pappa bara frågar henne"skall vi gå ut eller inte?"Och sedan öppnar han dörren så att den går dubbelt så stort upp(2dörrars dörr).De flesta skulle blivit förbannad på hästen och dragit ut den,och absolut inte öppnat dörren,men pappa bara öppnade dörren,och hästen följde glad ut,utan sura miner:)
Han brukar även klappa så ömsint om min ponny,och prata och ge massor av morötter till honom.Sedan när han ger morötter till de andra hästarna så gnäggar min ponny på uppmärksamhet,och han går genast till honom och gosar och ger morötter till honom.
Den här tråden var underbar:)

Jag vet inte varför men jag blir alltid alldeles knäsvag när jag ser John Whitaker rida.
Så otroligt mjuka fina händer, så stadigt, så samspelt...
... och samtidigt så oerhört ödmjukt!
Så ska hoppning, och ridning, vara! Man ska övervinna hindren tillsammans!

Inom dressyr så ger det här mig rysningar och tårar i ögonen på samma gång.
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
Hela ekipaget bara utstrålar GLÄDJE, båda älskar det de gör och det blir bara SÅ vackert!!
Helt fantastiskt :D

Måste hålla med kommer ihåg hur jag fick rysningar när jag såg andreas o matine på VM!! synd min dator är så långsam=dålig bild...
john whitaker är ju också ett föredöme!:banana:

En gång när vi hade barnbesök i stallet så hade vi förklarat att man inte fick ge hästarna gräs för en av dem var sjuk och tålde inte det (fång). Det ena barnet undrade då vilken häst det var som var sjuk och då svarade hennes syster att "det är den där som är sjuk, för den gråter..." (Det var rätt häst men "gråten" var bara ett lite rinnigt öga...) :love:

Aaaaaaaaw.:love:

Åh , har sett så mycket saker som är bra .

Jag försöker inte skryta men tycker att ni ska läsa detta,
Jag och min lillasyster & en kompis skulle hyra en ponny tilsammans .
Vi hittade en som hette glory , en vit häst.
Vi åkte dit och provred , jag som var med efaren fick hoppa lite hinder & dom två mindre efarna fick trava lite .¨
hon var väääldigt pigg och hade mycket motor .
Min syster skulle trava , och det regnade så vi tog fram paraply , men när paraplyn " öppnade" sig , blev glory rädd för paraplyt & började galopper , min syster satt och försökte stanna glory , jag gick ropa " stanna glory , det är inte farligt " , hon lyssnade och stannade jätte snällt , jag hade bara avrt där en gång innan , tänk vad förtroende hon måste haft för mig .
Iafl vi skulle ha henne på prov i 2 månader .
Vi fick henne på en lördag , jag var inte med och hämtade hästen , var och tävla .
Men jag & min kompis cykla bort till stallet & glory gnägga så sött.
Iafl , efter 3 dagar funkade det inte , hon var för pigg och för stark för dom två små.
Så med gråten i halsen fick vi lämna tillbaks henne .
Jag ville vekerligen försöka , men insåg att jag inte kanske var så efaren ...
Jag stod inne i transportenoch såg på ponnyn som skulle bli min stjärna .
Hon åkte hem , och jag saknade henne så , och undrade vad som hade hänt om vi hade försökt.

Tog kontakt med ägaren genom bilddagboken , hon berättade att hon hade lånat ut glory till några långt borta härifrån , jag blev lite besviken på mig själv att jag inte hade klarat av henne .
Men sen så såg jag att ägaren hade laddat upp en bild på glory och skrev att glory hade kommit hem & att hon inte trivdes där uppe.
Vet inte hur vi kom in på ämnet , men till slut hade jag & ägaren bestämt att jag skulle dit och prova henne igen ( hemma hos ägaren ) , det gick hur perfekt som helst , glory är en häst som behöver en ryttare som hon kan lita på , när hon var mindre ¨så ahde hon en skötare som bara stack när hon blev halt .
Just nu är jag väldigt glad att jag kom tillbaka till glory och försökte .
Ägaren tycker att det är modigt gjort , eftersom jag var så rädd för henne när hon stod hos oss .
Hon skulle aldrig göra något för att vara elak .
Glory har haft många skötare som inte klarat av henne ( mer efarna än jag )
Tycker det är fantastiskt att jag klarar henne igentligen.

har en till berättelse som kanske inte hör till detta , men aja :)
Jag hade en sköthäst som hette candy , en korsning , en 26 årig .
Hon var världens snällaste , och jag avgudade henne .
Jag var i en mycket jobbig period med kompisar och sånt .
Då fanns hon där.
Jag har tävlat med henne en gång & hon är pigg och glad som en unghäst.
Innan sommaren blev hon halt , jag tänkte , aja det går över .
Jag hade planerat massa tävlingar & ridläger med henne .
Det gick inte över .
Prata med ägaren och vetrinären ville ta bort henne om hon nt hade blivit bättre innan feb 09.
Jag satt och grätt , hade mardrömmar om att candy's ägare skulle komma till min skola och säga att candy var avlivad .
Jag var så rädd & ledsen.
Jag var i stallet en dag efter skolan , gick ut i hagen , ställde mig vid candy och kramade henne hårt , och sa " candy , jag sviker dig aldrig , jag gör allt för att du ska få vara kvar , allt du gjort för mig , ska du få tillbaks ".
Jag kommer ihåg varje sekund !
Februari kom och jag blev orologare än vanligt eftersom inte candy blivit bättre , åker och hälsar på .
Ägaren berättar att candy inte har ont av det & att hon kan bli frisk.
Kan ni fatta vad glad jag blev då eller ?
Fyfan , det finns nog inget bättre än sånna hät historier.
Älskar att berätta om candy för folk .
Hon är värd guld !
(L)

Åh älskar den där filmen med monika och filur, gråter varje gång jag ser den, så underbart. Vill bara ha en blind häst när jag ser hur känslig och fin den är! Tänk hörni att hästar är så underbara och litar så väl på människan :bump:

vackert!!! sitter här med en tår i ögat..

Underbart! Men lite hemskt för ett flyktdjur att vara blind?

Förhållandet mellan de två ska man leta efter :love::love:

Vilken undebar tråd!
Läst igenom hela och sitter med tårar i ögonen (:

Kan inte komma på vad det bästa jag har sett är, får fundera på det.

Min pappa är en hejjare på djur. När jag köpte min häst var det precis som typ "Du är i stallet, DU sköter alla dem sysslorna själv, jag tänker inte går i närheten av din stinkande häst". Han sa det aldrig, men det var precis som han menade det. Men iallafall, har haft hästen i ett halvår, och pappa är stört förtjust i henne. Varje gång han kommer till stallet ska han gosa med henne, och krama, varje gång det går bra på träningar så är hon den bästa hästen i världen. Det är roligt att se faktist. Sedan är hon så otroligt lugn varje gång han är med, så när det inte går bra att lasta för mig (ifall mitt tålamod skulle börja brista) ta han över direkt och hon går in ganska snabbt. Så hon att lasta henne med pappa är superbra. Han är lugn från början till slut.

Jättebra tråd!

Jag kom o tänka på en sak som hände när jag och min pappa skulle transportera hem min häst,en kallblods travare jag köpt på skolan jag gick på då.
Min pappa är då rakt inte hästvan, utan snarare lite hästräddd.
Iaf så var min häst lite orolig när vi lastade o när vi kommit på transporten får han "panik" (hästen alltså) o reser sig och fastnar med frambenen över bommen! :eek: Jag får panik o tänker det här går aldrig, var ingen annan där utom jag o pappa heller. Då går min pappa lugnt fram till framluckan, tittar på min häst o säger: "varför gjorde du så där för? nu får du ju allt ta och komma ut här fram." Varpå min häst, som då såg rätt skamsen ut, gjorde ett skutt med baken och på nått oförklarligt sätt krånglade sig ut genom fram luckan! :laugh: Låter helt otroligt, jag vet men det är sant. Så där står min pappa med hästen o klappar på den och säger åt den "att inte skrämma upp sin matte på det viset" Nu är min häst hellugn och det var inga problem att lasta igen. Pappa var aldrig rädd för den här hästen, han sa bara att den påminnde honom mer om en hund o han vågade tom ut o köra honom.
Det är nått jag alltid kommer minnas

Fin film! Fast tråkigt att hela är i slowmotion, hade velat se lite i normal fart.

Så sant! :bow:

Jag blir alltid lika rörd när jag ser detta klipp. De verkligen dansar tillsammans genom programmet.:bump:

Åh ja skoja inte, det är det där man drömmer om att få uppleva en dag!
Att dansa med hästen!

Och ibland, korta korta stunder, då hästen fattar galopp när man bara tänkte på att galoppera, när man är ett med hästen och allt bara stämmer, om så bara för en liten stund - vilken känsla! Det är dom korta stunderna man rider för, då är det värt att borsta lera i ett par timmar innan man kommer ner till pälsen...!

Tänk då dessa rackarns elitryttare som sitter med den känslan i 5 minuter :love:

En sådan härlig tråd! Blir så glad över att få läsa sånt här! :)

Var på hingstvisningen på Tullstorp och gladdes oerhört åt ryttarnas (J.Brink, Minna Telde, Yvonne "trevligaste ridning jag sett på länge men kommer inte ihåg vad hon heter"?) mjuka ridning och rikliga beröm!

Hästarna tilläts "flyta ut" då och då, de fick se sig omkring och klappades på hela tiden. Missförstånd mellan häst och ryttare rättades till med en ursäkt och klapp från ryttaren. Jag såg inte en enda tillrättavisning av hästarna! Däremot massvis med uppmuntrande klappar:bow:

Inne i stallet efteråt möttes vi sedan av de mest harmoniska hästar jag någonsin träffat. En upplevelse!

KL

Vilken hjärtevärmande tråd....

Jag har ett litet bidrag själv som gäller min dotter på 12 år...Hon har ju precis börjat lära sig rida och gör det på vår 17-åriga varmblodssto och gör det med en sådan bravur...hon är försiktig och lyhörd och samtalar precis hela tiden med Maya.... dessutom efter varje ridtur när hon kliver av ställer hon sig framför stoet, stryker henne över mulen, ger en blöt mulepuss och Tackar för den härliga ridturen och berättar hur snäll hon varit som burit runt på henne:love: Då kan man inte hålla sig för ett leende och man blir gosigt varm i själen...:D

I mitt stall finns en 7-årig flicka som ler och är glad hela tiden i stallet. När jag red ut med henne hade hon ett stort leende hela tiden. Jag blir glad av att få ha en så fin och gullig unge i stallet.:grin:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka