Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Kom igen nu och fyll den här tråden, man blir ju så glad av att läsa den:laugh:.

Kom att tänka på ståpälsen jag fick på bruksprovet 2006(?) när Jazz Time travade diagonal efter diagonal till publikens jubel. Både han och ryttaren njöt i fulla drag och ville inte sluta, vilket mjukt samspel! Och vilka ökningar! Jag tror att applåderna gjorde mer för schwungen än ryttaren, den blev bara saftigare för varje gång.
Det var en härlig upplevelse...

När jag jobbade som tävlingshästskötare såg jag en sak som jag aldrig kommer glömma. Det var omhoppning i Derbyklassen och rätt mycket pengar stod på spel. En känd person rider in på banan och hoppar snabbt och felfritt... i trekombinationen slår hästen plötsligt på en riktig tvärnit och ryttaren flyger rakt in i hindret.

När ryttaren rest sig upp berömmer h*n hästen rejält och klappar om den ordentligt medan de gick ut samtidigt som h*n ser jätteglad ut. Jag, de andra ryttarna och hästskötarna ser ut som levande frågetecken. När ryttaren kommer fram till oss andra säger h*n;

"Jag låg lite nära sista hindret och sa 'ptroo'. Hur kan man inte berömma en så lydig häst?".

Underbart!!:D

Vilken härlig tråd! Man kan inte göra annat än att le:D

Vad glad man blir när man läser denna tråden! :D
Har inte så mkt att bidra med, men en sak kan jag berätta. Inte lika bra som eran historier, menmen ;)

Min kompis har en väldigt tjurig ponny, som både bits och sparkas. Hon har blivit slagen och vanvårdad hos förra ägarna. Ponnyn var på dåligt humör, och bet efter en hela tiden. Tillslut vet jag inte vad som hände, tror att honnyn bet åt riktigt hårt på min kompis, och hon daskade till den och skällde på henne. Sekunden efter brast hon i gråt och kramade om ponnyn och grät fram "förlåt Donna!", hon grät i säkert tio minuter för att hon blev så ledsen på sig själv, för att hon daskat till ponnyn..

Åh, jag måste ju bidra med en fin berättelse här också. :)

Min kompis hade en sköthäst som hon red och skötte om varje dag, dom två var verkligen gjorda för varann, man kunde se hur mycket tillit och förtroende hästen hade för henne.
Men så var min kompis tvungen att flytta och kunde inte längre träffa hästen eftersom det var en ganska bra bit iväg som dom skulle flytta. Både min kompis och hästen saknade varandra. Hästen vägrade äta, och denna snälla häst som aldrig gjort något dumt, var nu skittjurig och man fick knappt på henne grimman.
Det hela slutade med att ägaren till hästen ringde min kompis och berättade hur det låg till och min kompis skulle åka och hälsa på hästen.
Min kompis och ägaren till hästen har nu i efterhand berättat för mig att när hästen såg min kompis igen, så var det som om något tände till i ögonen på den, och hon kom travandes mot grinden till min kompis igen, det hela slutade så lyckligt med att min kompis fick köpa hästen och dom lever nu livet i skogen och är lyckligare än någonsin! haha, äkta kärlek :love:
Det är sådant man bara har läst om , men så himla kul för dom båda två alltså. :)

Jag blir ofta glad av Maria Erikssons kärlek till sin häst. För mig är det ett lyckopiller att se hur nöjd hon alltid är med honom!

I alla svåra dressyrprogram glädjer klapparna mig. Inte alla tar sig tid att berömma.

Jag var och tittade på en stor fälttävlanstävling, ponnyernas terrängprov. Som så ofta var inte alla barn snälla mot sina ponnyer, flertalet slog, sporrade och skrek åt sina hästar. Så när jag hörde en tjej komma runt hörnet och ropa saker till ponnyn tänker man ju direkt att där är en sån där som inte egentligen gillar sin häst... Men det var bara lovord! Hon tjoade glatt och berömde ponnyn för varje klarat hinder och peppade den innan. Helt underbart! Fullständigt ogenerad över att säkert hundratalet personer lyssnade och bara glad! Hästen såg själaglad ut. Hela publiken stod med ett leende när hon hade passerat. Såna hästmänniskor borde det finnas fler av!

Är ingen "rid" historia, men den e fin! Var en gång på ett stort stuteri i USA, en av de största avelshingstarna i världen var uppstallad där. Det var en trevlig hingst som jag fick leda i grimma och grimskaft. Iaf beräättade stallförmannen om en liten blind flicka som hade varit där tillsammans med sima föräldrar´, hon hade gått fram till hingsten och alla hade hållt andan, men hingsten böjde snällt ner huvudet och lät den lilla blinda flickan känna på honom tills hon var klar! Blev nästan tårögd...

kl
Var på en ridskola förut och tittade.
Fanns en tjej där som red ett busigt sto, barbacka i träns och långa tyglar.
Hästen studsade åt alla håll men hon satt som klistrad och bara skrattade.
Stoet fick hålla på, hon var ju bara glad.

Jag måste nog säga att det är när min ena lillasyster hanterar hästar. Hon har en särdeles förmåga att komma överens med särskilt besvärliga ston.
Vad hon gör vet jag inte. Hästarna gillar henne bara. Hon överarbetar inte, stör inte hästen utan låter den bara bära sig själv. Låter inte någon prestationsångest gå ut över den.

Hon kan rida alla hästar. Synd att hon inte har några tävlingsambitioner för hon skulle behöva ut och visa upp sig och kanske börja ta emot in och tillridningshästar. Hästvärlden behöver sådana som hon.

Grattis på födelsedagen "Mirre"! :)

Jag har ett superstarkt minne gällande min gamla gubbe i stallet. När jag hade haft honom i ca tre månader så va hans gamla ägare och hälsa på oss. Vi skulle gå ut och hämta honom i hagen o han kom i full galopp gnäggandes imot oss. Jag blev helt nedbruten och tänkte: saknar han sin gamla matte så mkt? MEN det va mig han kom till... Han sprang fram och buffla in sin mule i mitt hår. Jag börja faktiskt gråta och hans gamla matte sa att det va underbart att hennes underbara fd tävlinghäst äntligen hittat människan som han hör hemma oss.

Sen vill jag lyfta upp min sambo till skyarna. Innan han träffa mig hade han aldrig vistats i samma "rum" som en häst men nu är han med varje dag och en häst som är otroligt elak mot människor (nått har troligtvis gott väldigt snett) skiner upp när han ser min sambo och gnäggar alltid. Min kille kan stå i timmar och bara klia henne på huvet vilket ingen annan får göra. Det värmer i hjärtat och se och för varje dag som går så inser jag att jag verkligen har hittat rätt, kan han känna samma kärlek som jag gör för hästar så e han mitt livs stora kärlek.

*ojojoj långt inlägg*

Happy birthdaaaay Mirre:bump:

Tänk om mina killar har haft sådan kärlek till hästar. Allt dom säger är hästar bits i framändan & sparkas i bakändan :p

Sorry för kapning, men jag puttar tråden samtidigt :D
Man blir ju så otroligt glad av att läsa i denna tråd, följer med GLÄDJE!!

Nej men gud! Låter som en saga! Jag kan riktigt se framför mig hur det såg ut.^^
Konstigt nog ser jag en "Lena Furberg-gubbe" (hon som tecknar serier och mulle i min häst)och en "Lena Furberg-häst"!:P Tror det är för att jag säkert nån gång läst något liknande i den tidningen.:)

Haha, Ja! Jag ser också det framför mig! :rofl:

jag såg något underbart så jag blev rörd jag tittade på gp ponny final i går. och när hon tog i mor priserna och när hon ståg framföt alla så började hon gråta och hon la sig på ponnyns hals och klappade om dan det såg så härligt ut :).

Och en sak till det var en som van young riders när hon skulle ta i mot prierna och när han frågade tycker din häst om detta? hon sa ja han njuter. Och samtidigt hon sa det tog hästen upp huvet och såg såå belåten ut och alla i publiken bara ooooo ^^ det var jätte gulligt :)

Detta har inget med ridning eller människor att göra men jag berättar det i alla fall.
En kompis till mig har en häst ca 180 cm. Hon tar in honom i hans box för han ska äta kraftfoder. Men hästen ställer sig inte som vanligt när han ska äta utan han står helt snett med kroppen och äter i lugn och ro. När min kompis går in i boxen och tittar i ena hörnet så ligger det en liten höna och ruvar på ägg! Tycker det är farcinerande att ett så stort djur bryr sig om en liten höna....

ååh va sött!

På horseshow kommer det in ett ekipage på banan som ska hoppa, det är tyst på läktarna. Hästen ger ifrån sig ett sött oskyldigt gnägg och hela publiken utbrister i kör : Aaaaaaaww :love: det blev liksom en så mysig och go stämning tyckte jag. Måste tänka efter lite, det bästa/finaste ja har sätt nån göra.. jag återkommer :D

På ett ridläger red en tjej en rätt speciell och lite nervös häst,
De var avslutningstävlingen, och hon red runte och beskrev vägarna och hur hindrena såg ut bit för bit,
och klappade efter varje hinder!

De vann inte men de kom felfritt och hästen var avspänd banan igenom!

Inte det finaste jag sett kanske men jag blev glad när jag såg Alois Pollmann-Schweckhorst på Clinton i WC-hoppningen i Söndags.
Han kom in helt fel i 3-kombinationen och fick stopp.
Han klappade sin häst lugnande på halsen och utgick, jag tyckte det såg ödmjukt ut. :bow:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat