Det är för jäkligt när historien kommer ifatt en

Jag tror du missuppfattade, vi bor i södra Skåne och det jag relaterade till var det vi upplevt här på gården. Larm med kameraövervakning är nu ett måste och det räcker ändå inte alltid till för att slippa dessa kriminella element från forna öststater.

Han glömde visst nämna alla miljarder som Rumänien låtit bli att ta emot eftersom dessa miljarder var öronmärkta till åtgärder att integrera o förbättra Romernas situation.

Skulle svenska skattebetalare då¨vara skyldiga att ta hand om andra länders medborgare?

Om inte svenska skattebetalare ska stå för notan så finns inga gratiscampingplatser, inga ockuperade parkeringsplatser och ingen vildcamping. Då skulle man vara tvungen att betala för sitt boende och då lönar det sig inte att åka hit och tigga.....

Skulle svenska skattebetalare då¨vara skyldiga att ta hand om andra länders medborgare?

Självklart har vi skyldigheter att ställa upp för våra medmänniskor oavsett om de är födda i Katrineholm eller Timisoara. Inte primärt som skattebetalare utan som just medmänniskor.

När det gäller romerna är det inte heller avsaknad av finansiering som är det stora problemet. Utan att Rumänien och andra länder vill behålla den enorma diskrimineringen av romer.

Självklart har vi skyldigheter att ställa upp för våra medmänniskor oavsett om de är födda i Katrineholm eller Timisoara. Inte primärt som skattebetalare utan som just medmänniskor.

När det gäller romerna är det inte heller avsaknad av finansiering som är det stora problemet. Utan att Rumänien och andra länder vill behålla den enorma diskrimineringen av romer.
Det är en dröm. I verkligheten har vi inte ngn skyldighet att hjälpa alla , kan vi inte ha skyldighet mer än för våra egna medborgare och dem vi gett uppehållstillstånd.
Naturligtvis bör vi agera som stat för att förmå (vi kan inte tvinga) Rumänien att agera.
Men vi ska inte ta upp Rumäniens socialnota. Det tror jag inte en majoritet av de svenska väljarna skulle acceptera.
Naturligtvis finns det några drömmare likt dig som hela tiden hävdat att vi har råd...
Men verkligheten börjar komma ikapp er med nu ;)

Och vi har inget märkbart sätt att förändra detta. Ja eu, hit och dit. Men vi har nästan ingenting att säga till om där. Så hur lilla vi skall sätta press på de andra länderna förstår inte jag. Och hittils har vi ju inte lyckats göra någonting heller. Det har väl gått snart tio år sedan tiggeriet exploderade.

Och vi har inget märkbart sätt att förändra detta. Ja eu, hit och dit. Men vi har nästan ingenting att säga till om där. Så hur lilla vi skall sätta press på de andra länderna förstår inte jag. Och hittils har vi ju inte lyckats göra någonting heller. Det har väl gått snart tio år sedan tiggeriet exploderade.

Det finns massor av saker att göra - och EU är en av de bästa medlen för att komma åt Rumäniens diskriminering av romer. Sedan om Sverige står ensamt (som du verkar tro) så är det klart att det är enormt trögt att komma framåt. Men så är det inte. Det är många länder som har engagemang i att förbättra situationen för olika diskriminerade grupper.

Med mitt inlägg menade jag att det inte framförallt är som skattebetalare vi är skyldiga att ta ansvar (det är ett vagt, indirekt ansvar) utan som medmänniskor. Att framställa det som en tung ekonomisk börda att bäras av de stackars fåtaliga svenskarna är en högst irrelevant populistisk vinkel på problemet med fattiga och utsatta människor i vår närhet.

Det finns massor av saker att göra - och EU är en av de bästa medlen för att komma åt Rumäniens diskriminering av romer. Sedan om Sverige står ensamt (som du verkar tro) så är det klart att det är enormt trögt att komma framåt. Men så är det inte. Det är många länder som har engagemang i att förbättra situationen för olika diskriminerade grupper.

Med mitt inlägg menade jag att det inte framförallt är som skattebetalare vi är skyldiga att ta ansvar (det är ett vagt, indirekt ansvar) utan som medmänniskor. Att framställa det som en tung ekonomisk börda att bäras av de stackars fåtaliga svenskarna är en högst irrelevant populistisk vinkel på problemet med fattiga och utsatta människor i vår närhet.
Du får ursäkta att jag ger dig den respekten att ta dig på orden, du menar alltså att vi inte har "Självklart har vi skyldigheter att ställa upp för våra medmänniskor oavsett om de är födda i Katrineholm eller Timisoara. Inte primärt som skattebetalare utan som just medmänniskor."?

Naturligtvis stiger beredskapen att hjälpa ju närmare en själv problemet kommer.
Men samtidigt stiger risken för ett kraftigt bakslag liknande det vi upplevt i Sverige de senaste åren.
Människors beredskap att hjälpa kan liknas vid isen på en sjö. Isen bär en viss vikt. När den väl brister så sjunker inte bara övervikten utan allt som finns på isen.
Brister vår beredskap att hjälpa pga av överbelastning så kommer pendeln att slå kraftigt åt andra hållet. Det är därför jag är för en moderat måttfullhet vad det gäller beredskapen och skyldigheten att hjälpa.

Det handlar nog inte bara om problemet med tiggeri, ty det i sig utgör nog inget större problem. Men när man ser hur handfallna myndigheterna står inför nedskräpning av både skräp o mänskliga fekalier utan att markägarna kan göra ngt åt det då inser man vidden av problemen.
Ngr bilvrak dumpas av på en parkeringsplats, folk flyttar in och inom kort måste platsen saneras.

Stoppar man tiggeriet så hoppas man väl att problemen med markockupationer minskar, så man slipper börja lagstifta där, för det skulle kunna få vittgående följder.
Det där är intressant. Vi ser det från olika synvinklar och det påverkar de problem vi "ser". Från mitt håll är att de bostadslösa går ned bredvid en å och använder den som toalett och det påverkar mitt jobb. Någon annan ser en person som fryser, någon ser nedskräpning osv.

Jag håller iof med, samtidigt är det här väldigt svårt. För det första, svenskt medborgarskap och rätt till skola. Skall svenska skolsystemet plocka in barnen? Blir dessa då även omfattade av skolplikten?

För det andra, det blir väldigt lätt för mig som bor i norr att börja föra tankarna till hur vi på många sätt tafflade till det med samerna och skolgången. Lärde vi oss någonting från det?
Jag menade att Romernas hemländer måste tvingas att göra krafttag mot problemet. Det är ju civiliserade länder som kan avkrävas ett ansvar.

Jag menade att Romernas hemländer måste tvingas att göra krafttag mot problemet. Det är ju civiliserade länder som kan avkrävas ett ansvar.

Ja detta har ju sagts flera gånger nu. Men det händer ju ingenting.

Sedan är det redan skolplikt i rumänien vad jag vet. Vad skall hända? Skall vi kräva att rumänien tvångsomhändertar barnen och kanske adopterar ut dem i rumänska familjer som ser till att de går i skolan?
Det funkade ju sådär i sverige kan vi ju konstatera.

Det där är intressant. Vi ser det från olika synvinklar och det påverkar de problem vi "ser". Från mitt håll är att de bostadslösa går ned bredvid en å och använder den som toalett och det påverkar mitt jobb. Någon annan ser en person som fryser, någon ser nedskräpning osv.
Så är det ju alltid. Det är ju människor det handlar om. Och de gör det de anser att de måste för att överleva och få ett så drägligt liv som möjligt.
Något man till en viss grad ska acceptera.
Men när kostnaderna för detta överstiger vad folk anser vara skäligt, då kan all möjlig otrevlig utveckling komma av det.
Och tyvärr har vi på en del platser nått den punkten...

Ja, visst är det otrevligt när människor ska förbjudas att få försöka överleva och skapa en dräglig tillvaro.
Nej det är i sig inte otrevligt, de stör inte mig när de sitter framför ICA. Men de stör när de totalt vandaliserar en plats som de ockuperar. Och det är ju där problemet ligger + att det är där vi kan göra ngt åt det utan att bryta mot Europa konventionen ;)
Hur skulle du reagera om dina utflykter som betalar din hästhållning skulle spolieras av diverse "läger"? Bjuda in gruppen på gårdsplan?
Jag vet hur jag skulle agera, om någon "ockuperade" min mark.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Äldre http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/136924 Vilket hemskt beteende jag förstår att på grund av killens ålder att polisen inte kan...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 689
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar