Det är för jäkligt när historien kommer ifatt en

http://www.globalis.se/Statistik/BNP-per-invaanare/(country)/317/
Rumäniens BNP/capita ca 10 000 dollar/ år. Sveriges närmare 60 000 dollar/år
En rom kanske kan tjäna 3000 dollar/år och istället tigga ihop 6000 dollar/år i Sverige.
Så valet torde vara enkelt för dem.

Problemet blir att att fler kommer, som ska dela på samma kaka.
Till slut räcker inte kakan och de tvingas då in i kriminalitet för att klara sig här.
Därför måste vi agera för att i första hand skydda våra intressen. Därefter kan vi se vad vi kan göra för andra..
Ja, jag läste att minimilönen i Rumänien är 250 Euros, dvs ungefär 2500:- i månaden. Romerna lär ligga kring minimum tänker jag, om de hittar jobb alls. För dem är valet "enkelt"....

Jag har pratat i radio om detta igår eftersom jag anses kunnig om detta irl. Känns kul att vara den första i mitt län som SVT vänder sig till. Svaret är busenkelt, klart man ska få tigga! Skolklasser Röda korset och enskilda.
Fast utgångsläget och konsekvenserna är ju inte desamma för en Romsk tiggare som bor i en skrotbil en vinter och Röda Korset eller skolbarn vars vardag och verklighet är en helt annan?

Jag har pratat i radio om detta igår eftersom jag anses kunnig om detta irl. Känns kul att vara den första i mitt län som SVT vänder sig till. Svaret är busenkelt, klart man ska få tigga! Skolklasser Röda korset och enskilda.
Kunnig eller inte.....Du tycker inte det är en skillnad på att Röda korset står och skramlar med sina bössor och människor som sitter utanför affären och tigger pengar?
gulan

Var så vänlig och citera mig där jag uttrycker mig så som du påstår ovan!!Tack på förhand:grin:

Det var en allmän kommentar till tiggeriförbudsdiskussionen och inte en direkt kommentar till dig.

Jag tycker att det finns starka skäl, i sig, att skydda markägarnas intressen och underlätta avhysningen, helt oavsett hur det sedan (inte) påverkar andra företeelser i allmänhet. Idag hamnar markägarna i ett moment 22 där de har alla rättigheter enligt lag men i praktiken omöjligt att få tillgång till dessa rättigheter.

"Svenska folket vill förbjuda tiggeriet! Och jag är övertygad om att den teorin stämmer. Skulle vi hålla folkomröstning skulle säkert 60-70% rösta ja till förbud. Att tiggeriet breder ut sig i Sverige 2016 samtidigt som Rumänien fått 300 miljarder i EU-stöd men ändå inte hjälpt sina tiggare är en stor skam för hela EU. Varför ska svenska folket sända miljarder till Rumänien om Rumänien som tack sänder tiggarna till Sverige."

-Marcus Oscarsson tv4

Ja, jag läste att minimilönen i Rumänien är 250 Euros, dvs ungefär 2500:- i månaden. Romerna lär ligga kring minimum tänker jag, om de hittar jobb alls. För dem är valet "enkelt"....

En rom som jobbar i jordbruket har ofta en lön på ungefär 100 EUR per månad. Och ja, det uppfyller inte minimilönen precis som svartjobbare i Sverige inte heller får så bra villkor. Vi som inte ens har någon minimilön - så här är det inte ens ett brott att utnyttja människor med extremt låga löner.

Att tigga i Sverige kan ge runt 3000-5000 kr per månad vilket är betydligt mer. Med tanke på att de sedan inte betalar särskilt mycket för boende och uppehälle (läger) så ger det ett bra netto att skicka hem till sina fattiga familjer.

Skulle de verkligen få 250 EUR i lön hemma så tror jag tveksamheten att komma hit skulle vara mycket stor.

Fast utgångsläget och konsekvenserna är ju inte desamma för en Romsk tiggare som bor i en skrotbil en vinter och Röda Korset eller skolbarn vars vardag och verklighet är en helt annan?
Jag tycker det är en milsvid skillnad. Därför har jag ordnat över 600 övernattningstillfällen, matstationer sysselsättning för barn kläder sjukvård tandvård och möjlighet att tvätta duscha och ringa hem precis när man vill. För den utsatta målgruppen.
Men som svar på ursprungsfrågan, nä så tycker jag inte alls att man ska förbjuda tiggeri.

"Svenska folket vill förbjuda tiggeriet! Och jag är övertygad om att den teorin stämmer. Skulle vi hålla folkomröstning skulle säkert 60-70% rösta ja till förbud. Att tiggeriet breder ut sig i Sverige 2016 samtidigt som Rumänien fått 300 miljarder i EU-stöd men ändå inte hjälpt sina tiggare är en stor skam för hela EU. Varför ska svenska folket sända miljarder till Rumänien om Rumänien som tack sänder tiggarna till Sverige."

-Marcus Oscarsson tv4
svenska folket kan väl typ hoppa och skita samtidigt med sina åsikter. Det är väl ingen hemlighet att det är de mest korkade som tycker så. Rumänien skickar inga tiggare. Deras land är korrupt och misskött. Därför söker sig individer hit.

svenska folket kan väl typ hoppa och skita samtidigt med sina åsikter. Det är väl ingen hemlighet att det är de mest korkade som tycker så. Rumänien skickar inga tiggare. Deras land är korrupt och misskött. Därför söker sig individer hit.
Och det är ju i slutänden precis här problemet ligger. HUR ska man få till en ändring, en djupgående förändring, i Romernas situation?? När de är så föraktade i sina hemländer och de verkliga möjligheterna för dem att förbättra sin livssituation, är så begränsad. Det enda jag kan tänka mig är att man måste satsa stenhårt på de Romska barnen, se till att de får en riktig utbildning och handfast hjälp att förändra sina liv. Lätt sagt.....

Och det är ju i slutänden precis här problemet ligger. HUR ska man få till en ändring, en djupgående förändring, i Romernas situation?? När de är så föraktade i sina hemländer och de verkliga möjligheterna för dem att förbättra sin livssituation, är så begränsad. Det enda jag kan tänka mig är att man måste satsa stenhårt på de Romska barnen, se till att de får en riktig utbildning och handfast hjälp att förändra sina liv. Lätt sagt.....
Du är fin Lena. Klok och snäll nu ska ja på rockfestival.

i många kommuner måste du ha tillstånd för att samla pengar med "bössa"
så ngn ny lagstiftning behövs inte. se bara till att de med tillstånd får tigga, de utan får låta bli

En tuff o drastisk väg vore att ta från de bidrag landet får från eu och riktat använda dessa till åsidosatta minoriteter.
Inga pengar till ex infrastruktur om inte Romerna garanteras samma rättigheter som alla, dvs id-kort o annat ska utan kostnader ordnas.

Det enda jag kan tänka mig är att man måste satsa stenhårt på de Romska barnen, se till att de får en riktig utbildning och handfast hjälp att förändra sina liv. Lätt sagt.....

Jag håller iof med, samtidigt är det här väldigt svårt. För det första, svenskt medborgarskap och rätt till skola. Skall svenska skolsystemet plocka in barnen? Blir dessa då även omfattade av skolplikten?

För det andra, det blir väldigt lätt för mig som bor i norr att börja föra tankarna till hur vi på många sätt tafflade till det med samerna och skolgången. Lärde vi oss någonting från det?

Att förbjuda utsatta människor att be om hjälp för att klara sin överlevnad är inte rimligt.
Rimligt är väl att implementera den lagstiftning och de regler vi har idag.
+ Att sedan mark/fastighets/butiksägare får klart deklarerat att de ha rätt att avvisa personer från mark/fastighet/butiksingångar.
+ Att vägverket/kommunerna får konfiskera icke registrerade o ej försäkrade fordon o släpvagnar per omgående då dessa utan lov är långtidsparkerade.
För 3 månaders regeln säger väl att man ska ha resurser nog att ordna boende o uppehälle när man befinner sig i landet.

De öppnar då för att man tigger en bit ifrån butiken/bankomaten etc etc.

Men den ockupation av parkeringsplatser o mark som nu existerar måste per omgående omöjliggöras. För bor 20 personer i 3 husvagnar utan sanitetsmöjligheter så stannar man där så länge tills lukt o flugor gör det omöjligt att vistas där. Sedan får markägaren på egen bekostnad städa upp.

Och vad som visar sig nu, är att den svenska tiggarmarknaden börjar bli överetablerad.
För många tiggare får dela på allt mindre pengar som skänks.
Vilket då ökar risken för att de ska fastna i kriminalitet och/eller att bli grovt utnyttjade

Jag håller iof med, samtidigt är det här väldigt svårt. För det första, svenskt medborgarskap och rätt till skola. Skall svenska skolsystemet plocka in barnen? Blir dessa då även omfattade av skolplikten?

För det andra, det blir väldigt lätt för mig som bor i norr att börja föra tankarna till hur vi på många sätt tafflade till det med samerna och skolgången. Lärde vi oss någonting från det?
Får eu migranter en fast adress, så har de väl rätt till det sociala trygghetsnät som kommunerna idag har + att barnen får rätt till tandvård o sjukvård.

Vilket borde akta kommunen för att underlätta att så sker. ty då räcker väl knapp socialbudgeten till. Med tanke på att man även tagit Asylinvandrarna i båten...

Jag tycker att EU borde ha en stor roll här. Vill man ha de fördelar som EU ger så får man inte helt enkelt inte ha en sådan utbredd diskriminering.

Tillväxt av kriminell verksamhet - vi har under den senaste tioårsperioden haft ungefär tio gånger så många stölder och inbrott som under hela 1900-talet.
Källa tack!

-Marcus Oscarsson tv4
Han glömde visst nämna alla miljarder som Rumänien låtit bli att ta emot eftersom dessa miljarder var öronmärkta till åtgärder att integrera o förbättra Romernas situation.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Äldre http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/136924 Vilket hemskt beteende jag förstår att på grund av killens ålder att polisen inte kan...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 689
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar