"Som farfar och far gjorde är det rätta, så gör jag också" har jag sett alldeles för många gånger när det gällt att hantera lantbruksdjur samt "dom ska veta sin plats" för att sen ge kossan däng om hon inte flyttar sig illa kvickt. När sånt hänt har bonden eller vem det nu än är fått en rejäl skrapa verbalt av mig, det är ju tack vare kossan bonden med familj har mat på bordet och en gård att bo på. Jag har inga som helst problem med att djuren hamnar "i knät" när jag jobbar, det finns alltid lite tid att umgås med djuren och att ha avelstjuren som bodyguard bakom ryggen känns så tryggt när kossorna är lite väl spralliga men rädd för att bli stångad, no way, däremot att bli omkullsprungen om det är halt.
Hela min uppväxt så var jag på en bondgård halvårsvis (sommarstuga bredvid lantgård) och där var bönderna ganska hårda vid djuren,,,,,,som var ganska nervösa. När jag var vid gården så blev det mitt "jobb" att hämta hem kossorna för mjölkning och jag behövde aldrig mota dom, dom följde mig som hundar och försökte ALDRIG stånga mig men bönderna (far och son) var tvungna att ha en påk med för att freda sig. Om jag blivit "stångad" har det bara varit på skoj och då har antingen kossan, tjuren eller jag startat "dansen" bara för att ha kul,,,,,,,,och för att man kan. Om folk bara visste hur kul man kan ha även med stora djur (och vad galna upptåg man kan hitta på tillsammans)
utan att det blir fel eller farligt, dom har lika kul som oss när man inbjuder till "dans".
Mitt sätt att hantera djur tycker många är fel men jag ser dom som mina jämlikar och vänner och vänner skadar man inte, eller retar och mobbar.