Kolla om personen har kontakt med någon annan anhörig, via brev, mejl, telefon eller liknande och se om den anhöriga kan prata med personen?Jag är den enda anhöriga i detta landet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla om personen har kontakt med någon annan anhörig, via brev, mejl, telefon eller liknande och se om den anhöriga kan prata med personen?Jag är den enda anhöriga i detta landet.
Hur kan det bli svårt? om han inte vet att hon har ett eget konto, om pengar nog för att betala räkningar och utgifter kommer in på deras gemensamma konto.Inte om han är kontrollerande vilket det låter som. Då kan det bli väldigt svårt att behålla sina egna pengar.
Borde inte kvinnojourerna ha god erfarenhet av detta?Jag kanske får ge upp, betrakta det hela som förlorat och vara glad åt att jag själv klarade mig helt enkelt.
Personen har troligen nästan bara berättat för mig. Det är svårt att förstå hur bunden man kan bli av skam och hur svårt det kan vara att berätta om man är fångad i det.Kolla om personen har kontakt med någon annan anhörig, via brev, mejl, telefon eller liknande och se om den anhöriga kan prata med personen?
Hur kan det bli svårt? om han inte vet att hon har ett eget konto, om pengar nog för att betala räkningar och utgifter kommer in på deras gemensamma konto.
Om det däremot är så att hon är passiv, att hon inte vill och inte försöker ändra något, ja då går det ju inte att göra något eller hjälpa henne.
Jo, troligen beror det på en kombination av ovanstående eftersom det spårat ur mer än någonsin. Dock är ju kraven för god man osv högt ställda så jag vet inte om det går heller. Och pixpax för att inte vara den gode mannen i sådant fall.Om det gäller en person som riskerar att ge bort allt den äger o har, och även sin partners tillgångar så går det väl att göra en orosanmälan. Kan ju bero på demens eller missbruk. Då är väl en god man aktuell.
Men gör en orosanmälan och se hur det går.Jo, troligen beror det på en kombination av ovanstående eftersom det spårat ur mer än någonsin. Dock är ju kraven för god man osv högt ställda så jag vet inte om det går heller. Och pixpax för att inte vara den gode mannen i sådant fall.
Den här personen vill att alla ska låtsas som att allt är bra. Jag tycker det är osunt vid förhållanden där det hänt mycket otäcka saker.Tänker så här: hurdan hjälp/stöd vill den här personen själv ha?
Kan du börja i den änden?
Det är bäst att hjälpa människor med sånt som de faktiskt är mottagliga för, oavsett om man själv tror att något annat kanske vore bättre för personen. Tids nog kanske de inser det själva.
Då är det nog ganska omöjligt att hjälpa om personen inte vill ha hjälp.Den här personen vill att alla ska låtsas som att allt är bra. Jag tycker det är osunt vid förhållanden där det hänt mycket otäcka saker.
Yes. Jag har väl egentligen landat i samma slutsats men det är så svårt.Då är det nog ganska omöjligt att hjälpa om personen inte vill ha hjälp.
Då kan du bara finnas där när personen är redo, och försöka få personen att se problemet utan att du blir tjatig.
Jag som jobbar med våld i nära relationer råder dig att ringa en kvinnojour och diskutera situationen. Det finns många jourer med fantastiskt duktig personal som du kan prata med anonymt. De har stor erfarenhet av de allra flesta situationer.Den här personen vill att alla ska låtsas som att allt är bra. Jag tycker det är osunt vid förhållanden där det hänt mycket otäcka saker.
Ja, det kan jag förstås göra. Dock är personen såpass handlingsförlamad och för stolt för att ta emot hjälp. Resonerar ungefär som att "har man nu tagit fan i båten så får man ro honom i land"Jag som jobbar med våld i nära relationer råder dig att ringa en kvinnojour och diskutera situationen. Det finns många jourer med fantastiskt duktig personal som du kan prata med anonymt. De har stor erfarenhet av de allra flesta situationer.
Enligt min erfarenhet resonerar många så för att de inte kan se någon utväg ur situationen och istället försöker hitta ett sätt att förhålla sig som de kan stå ut med.Ja, det kan jag förstås göra. Dock är personen såpass handlingsförlamad och för stolt för att ta emot hjälp. Resonerar ungefär som att "har man nu tagit fan i båten så får man ro honom i land"
Vad gör man då? Eller vad händer sen?Enligt min erfarenhet resonerar många så för att de inte kan se någon utväg ur situationen och istället försöker hitta ett sätt att förhålla sig som de kan stå ut med.
Tror inte att jag förstår frågan.Vad gör man då? Eller vad händer sen?
Jag menar: om man erbjuder vägar ut, och personen ändå resonerar så - vad säger din erfarenhet att man kan göra? Ingenting?Tror inte att jag förstår frågan.
Många gånger har man startat en tankegång, visat att det finns andra alternativ, en väg därifrån.Jag menar: om man erbjuder vägar ut, och personen ändå resonerar så - vad säger din erfarenhet att man kan göra? Ingenting?
Jag har sorgligt nog behövt minska min kontakt för att skydda mig själv och min familj.