Dessa stakars hästar med okunniga ägare...

Sv: Dessa stakars hästar med okunniga ägare...

man kan även ta kontakt med länsveterinär och be denne att åka ut oanmäld.

vadå en hel dag.... hade en tjej i mitt stall som hade hästen på box i 2,5 månad- hästen kan ju skada sig på stenarna i hagen.....

I ridskolan här får de typ två nävar korn hela bunten. Oavsett a-ponny till 170 häst. Sorligt. Mest för att de inte ska orka kasta av ungar på lektionerna..

Sen när det gäller anmälning- vissa hästägare är så taktiska att det inte fullt ut räknas som vanvård, de får typ en varning och sen glömmer typ djurskyddsförmedlingen bort dem. Sånt har hänt här- ofta. Och man blir alltid lika arg.

Och att påpeka för någon att dem inte kan ta hand om sin häst är det mest irriterande någon kan göra (jag vet ju det själv- även om det inte gäller mat och sådant- vissa vuxna älskar att dra ner självkänslan på barn). Även om det inte kan undvikas kan man alltid vara lite strategisk och säga "du jag har hört att det här kan hjälpa bla bla..". Om det inte hjälper- anmäl eller kasta ut! :devil:

vadå en hel dag.... hade en tjej i mitt stall som hade hästen på box i 2,5 månad- hästen kan ju skada sig på stenarna i hagen.....

:rofl: Nej Gud det var det lustigaste någon kan komma på! Rider hon den då? Kommer den inte att bryta ihop under henne? Eller så kanske stallampan i taket exploderar och den brinner upp? Vissa människor överdriver så man inte vet om man har lust att skratta eller gråta.

låg det en lapp i stallet - du behöver inte ge XXX mer mat i dag eller i morgon. h*n fick mat idag för i morgon oxå (det låg runt 6 kg hö i boxen )

:devil: :crazy: :cry:

Jag försöker att undvika att lägga mig i hur andra sköter sina hästar, men när hästarna far illa, som i detta fall:cry: så kan man ju inte låta bli :cool: ;)

När jag kom till stallet en dag den här veckan hade tjejen jag delar stallet med skrivit en lapp om att hennes varmblod inte skulle ha så mycket hö på kvällen för de hade fått en stor rundbal i hagen nu:eek:

Hästarna har alltid i stort sett fri tillgång på hö i hagen eftersom vi har lagt ut så att det ska räcka nästan hela dagen. Men nu har de alltså fått en rundbal. Mitt sto får ca 5 kg i boxen på kvällen, den andra tjejens häst har fått ett fyllt hönät. Det går väl inte i så mycket i ett hönät? Men nu ska han alltså ha mindre:confused: På kvällen ska de ju ha mest att äta!

Jag tycker att hästen är lite tunn ändå jag...:crazy: Men det kan bero på att han är rätt gammal...

Jag har fri tillgång på hö till min häst. hänger upp nät för att hon äter bättre och inte trampar runt, och jag får lätt i 10 kg torrt hö... det är ett normalstort hönät

nää, varken jag eller min bekant brukar säga något. var och en gör som den vill, men det här va ngt. i "hästväg" av okunskap :cry:

när tjejen och hennes föräldrar förstod vidden av ansvar (och kostnader) att ha häst så såldes den :crazy: bara hoppas att den fick det bättre.

Jag har fri tillgång på hö till min häst. hänger upp nät för att hon äter bättre och inte trampar runt, och jag får lätt i 10 kg torrt hö... det är ett normalstort hönät

Då måste han ha ett litet hönät för det går aldrig i 10 kg i det!

På tal om dålig hästhållning...
Jag arbetade hela hösten och fram till mitten på januari, på deltid, i ett dressyrstall, ett litet ett med fyra boxar som ligger på en fin anläggning, tyvärr bara med rasthagar. Stallägaren hade två hästar själv, en medelålders och en tvååring, och eftersom det var jättelerigt hela hösten i hagarna stod de inne i princip 24 timmar om dygnet, frånräknat eventuell hanteringstid i ridhuset med unghästen och hårda ridpass med den äldre hästen.
Nu kommer dilemmat för jag sålde min allroundhäst och köpte en unghäst på tre år som jag började träna med och behandlade den som jag behandlat den "mindre fina" allroundhästen. Trotts att det ingick ut och insläpp i stallhyran ville helt plötsligt stallägaren inte släppa ut min häst vissa dagar och ibland frågade hon inte äns om hon fick ha den kvar inne, trotts att hon viste att jag ville ha den ute varje dag, bortsett från om det var storm. Även om jag aldrig klagat eller anmärkt på henns filosofi om att hästar kan va inne hela tiden så menade hon att jag plågade min häst genom att ha den ute varje dag i alla väder, kan tillägga att hästen hade täcke på sig o frös inte, men eftersom hennes häster va inne så gick hon ute själv hela dagarna, inte så kul kanske, men vad ska man göra, bättre att hon e ute själv än inne hela tiden. Det hela slutade med att jag sade ifrån om att min häst ska i alla fall va ute, och blev utslängd från stallet....

Nu till den stora frågan, jag skulle inte kalla det vanvård om man har sina hästar inne hela dagarna, snarare psykisk misshandel och nedbrytning, för båda hästarna var de finaste, mest välmusklade och blanka på gården trots att de stod inne... vad jag inte kan fatta är att en mäniiska som i 30 år levt på att utbilda hästar har denna syn.... mycket tragiskt!

Måste bara få tillägga att det mest tragiska är inte att okunniga människor begår misstag, utan att människor som jobbat länge med hästar tycker att vissa saker så som hagvistelse inte är viktigt.... det skrämmer mig:eek:

Det är fruktansvärt... Har min på lösdrift, vilket hon trivs med. Men det finns några av tjejerna i stallet som har sina på box nattetid. Dom tycker så synd om min häst som måste vara ute hela tiden :smirk: tycker mer synd om deras hästar som på vintern gick in vid 16-tiden och stod inne till 7 på morgonen....

Det är så många som förmänskligar sina små djur... Det verkar vara många som tror att hästen inte vill vara ute bara för att de själva inte vill det. Men det är ju liiite skillnad.

Till och med förra vintern gick min häst bara ute mellan 9 och 16... Men i höstas vaknade jag till och funderade över varför det skulle vara så... Så nu går hon ute från 9 till kvällsfodringen som är runt 21 :) Gjorde helt enkelt som andra gjorde förut utan att tänka på varför...

6-7 kg ensilage ;)

Ensilage innehåller mindre mängd torrsubstans än hö. Generellt kan man säga att hö innehåller runt 84% torrsubstans och ensilage runt 30% torrsubstans. Men det varierar ju naturligtvis. Ett kilo hö kan ersättas med ungefär 3 kg ensilage.

Så om stora halvblod bara får 6-7 kg ensilage per dag så är det vanvård, tycker jag. På tok för litet grovfoder.

Men jag kanske missuppfattade? Om du menade 6-7 kg per giva, 3 ggr dag, alltså 18-21 kg per dag då låter det mer ok.

Norrland

Ensilage innehåller mindre mängd torrsubstans än hö. Generellt kan man säga att hö innehåller runt 84% torrsubstans och ensilage runt 30% torrsubstans. Men det varierar ju naturligtvis. Ett kilo hö kan ersättas med ungefär 3 kg ensilage.

Nja. Dagens "häst" silage brukar ligga på ca 50-65 TS, 30 är rent kosilage som sällan fodras till hästar, det riktigt dryper så vått är det, och brukar inte passa hästmagarna.

fortfarande har du dock rätt i att det är på tok för lite med 7 kg även av ett sådant TS.

Nej, jag blundar inte för att någon häst blir vanvårdad, men jag som privatperson kan ju inte göra ett skit. Tyvärr hade jag ingen digitalkamera på den tiden (4 år sen snart). Men det känns som bortkastad tid när varken kommunen eller SHV bryr sig!

Det var ensilage, men relativt torrt i perioder. Och ja de fick 6-7 kg om dagen.
Små-/ponnyerna fick 1-1-1 el 1-1-2 kg om dagen.

Vissa har det fortfarande så. Såg senast för ett par dagar sen att shettis/welshkorsningen, A ponny (privathäst) får 0,5-0,5-2 kg hö om dagen.. :crazy:
Fast vad vet jag. Det kanske fungerar alldeles utmärkt. :smirk:

men då är det hösilage vi pratar om, inte ensilage
Hösilage har runt 60, ensilage runt 30.
Fast det är ju klart, alla kallar det säkert olika;)

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 091
Senast: Lobelia
·
N
Foder & Strö Foder till \"avställd\" häst Hej! Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: _Nikita_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V