Dessa stakars hästar med okunniga ägare...

K

kahlil

Har stått i olika stall igenom åren... Har vid två tillfällen träffat på ägare som har flera hästar i olika stl.. I ett av fallen hade en 2varmblod varav den ena var liten ca140 i mankhöjd 12år. den andra lite större och över 20 år. hon hade även en stor halvblodsvallack som va runt 13, alla i olika åldrar och tränades olika hårt. Dessa tre hästar fick exakt samma mängd foder.......Det säger ju sig själv att halvblodet inte va direkt rund om magen.....
Vid ett annat tillfälle stötte jag på problemet igen. hon hade en stor häst och en ponny. båda tränades olika... ponnyn va fin i hullet "snudd på lite tjock"... Men den stora hästen blev bara magrare o magrare....hästarna fick exakt samma mängd foder....
Det spelade inte någon roll att man sa till, då va man bara dum, dom visste ju bättre än mig om vad som va bäst för just deras hästar....
Hur gör man i såna här situationer????? Hur kan man skaffa hästar när man inte ens har kunskapen av vad dom ska ha för mat?????eller vilken mängd??????
Har du stött på samma problem??? snälla dela med dig av dina erfarenheter..../kahlil

Sv: Dessa stakars hästar med okunniga ägare...

bland det värsta i okunskap jag sett och hört, mötte jag av en tonårstjej (föräldrarna hade ingen hästkunskap alls) som hade en äldre häst (19 år) ca. 155 cm. hög. dom hade haft den hemma men flyttat till hus istället för gård. den inackoderades hos en bekant till mig, ruskigt mager/omusklad/raggig när den kom. visserligen blev den finare då min bekant la stor energi på både hästen och tjejen, men en dag (just i början) låg det en lapp i stallet - du behöver inte ge XXX mer mat i dag eller i morgon. h*n fick mat idag för i morgon oxå (det låg runt 6 kg hö i boxen :eek: ) är det så dom skött den hemma så förklarade det ju en del :( (det va inte det ända "tokiga" heller)

intresset avklingade ganska fort hos tjejen och hästen såldes. har ingenaning om var den hamnade men hoppas den fick det bättre.

tyvärr är det många "billiga" hästar som får den typen av hem (tjejen sa att dom betalat 1500 kr för hästen ett år tidigare)

*kl*
Men usch!Ja sånt är hemskt.
Tidigare hade jag en "stallkamrat" som hade ett varmblod på 20 år.Han hade diverse problem,kunde stå på stallgången och bara skaka i frambenen,sprang över folk,kroniskt kvickdrag mm.Denna häst började magra av ordentligt en vinter.Stallägaren bad att få utöka hans foder med lusernhack och tipsade om att han nog behövde kollas i munnen.Visst,hon fick ge lusern...i en månad,sen blev ägaren arg för det var tydligen för dyrt och då "behövde" hästen inget lusern.Behöver jag säga att det inte var tal om något tandläkarbesök?:cool:

Hästen blev stadigt smalare och smalare,hostade nästan lungorna ur sig.Men inte behövde han varken foder eller medecin,nejnej,så är det ju med gamla hästar.De red honom en till två timmar per dag trots att han hade tydliga andnignsproblem och skakade när han togs in i stallet.Han borde fått komma till himlen enligt mig.

Stallägaren pratade med hästägaren om hästen ett flertal gånger och sade till på skarpen,men ingen förbättring.Då kastade hon ut dem för att slippa åse plågeriet av denna arma häst:(

Hemskt att vi inte lyckades få hästägaren att ta sitt förnuft tillfånga så den stackars hästen sluppit lida så....

Varför anmäldes det inte istället så kraken kunde fått hjälp? :crazy:

Jag känner till ett annat mkt tråkigt fall där en tjej skaffade en fd travare som första häst, den stackaren fick ligga och självdö i korsförlamning i boxen. :cry: Tyvärr hade jag redan flyttat för ett år sedan när jag fick veta det, men hade jag varit där hade jag nog :devil: spöat upp henne! :mad:

Såg jag något sådant skulle jag ringa djurskyddet.

Tycker att hästfolk måste sluta tolerera dumheter hos andra hästägare...vi har allihop sån himla respekt för att det är "deras/hans/hennes häst" samt konflikträdda, men vi får sluta tänka så.......far hästen illa och ägaren inte lyssnar på råd så är det ringa som gäller, det måste vi lova varandra!!

Jo,jag håller med...Borde ha anmält detta.Jag vet inte egentligen varför det inte gjordes men ångrar det nu.:(

Jag vet hur det är med okunniga människor, jag hade en tjej i samma stall som jag hade mina hästar i på 80-talet, hon köpte två hästar på aution, ett fullblod o ett polskt halvblod, dock kunde hon aldrg få hem fullblodet då det visade sig inte gå o lasta den, men hbl iaf var en snygg val. på runt 165cm. Det börjde med att han släpptes ut i hagen med dom andra hästarna iallafall, men det visade sig att han strök sig nått gruveligt bak, o när jag påpekade detta så sa hon att hon hade märkt att han gjorde det i transporten, jag såg ut som ett stort frågetecken, men kommenterade inte det mer den gången.
På kvällen skulle hästarna in o fodras, då kommer hon med en tuss hö, kan ha varit ca½ kg o frågade om det var för mkt för honom o äta allt det, vi fick lära henne allt från grunden, hon hade aldrig ens varit i kontakt med hästar tidigare visade sig. Men allt slutade lyckligt denna gången,tänker ofta på det o hur det hade kunnat gått om inte vi hjälpt henne från början.

I det gamla stallet där vi hade våra hästar var det en tjej (14år) som hade fått en liten f.d travare. Hon kunde knappt nått & mamman inget!

Hon överfodrade hästen, Hon gav den lika mycket foder som en stor häst i full tävlingskond. Denna var kanske maxad D-ponny.
Till saken hör att det kunde gå dagar innan hon red och då va det race som gällde.

I boxen låg det bara en liten hög spån i mitten och dom hade slängt in en massa grenar för hästen var så orolig i boxen.
Va det nu kunde bero på??
Vi pratade med dom om att dom kanske borde minska fodret men vi fick till svar att så mycket fick den hos dom gamla ägarna och minskade dom det blev den för smal.
Och sedan att det hade vi inte att göra med!!
Som tur är tröttnade hon väldigt snart på hästen och gav tillbaka den till dom gamla ägarna, vet dock inte vad dom fick göra med den.

uch vilka människor det finns här i världen. Om det är nån som kommer med råd kan man inte prova dom då istället för att vara så jädrans envis?! :crazy:

Jag vet också en tjej fast det handlar inte om mat utan att låta hästen vara in stängd en hel dag bara för att det regna lite varför?!.
Hästarna ska ju inte vara instängda om det inte är vet som har sagt något om boxvila eller nåt.

Jo men nu finns dte betydligt värre saker än att låta en häst stå inne en dag pgr väder. Det kanske var för dem skulle göra något dagen innan och inte ville ha hästen lerig? En gång gör ju inget (gör själv aldrig så, skulle aldrig göra heller OM det inte var världens oväder ute)

Det är fruktansvärt då folk inte ser djuren som individer. När min lillasyster gick på en ridskola i småland så fick ALLA hästar 2 skopor krossad havre. Det säger ju sig själv att en ponny och ett fullblod inte kan kan stå på samma foderstat.

ok kanske inte är så jätte hemsk men nu va det så att den inte skulle göra något efter och det hände flera gånger.

Har stått i olika stall igenom åren... Har vid två tillfällen träffat på ägare som har flera hästar i olika stl.. I ett av fallen hade en 2varmblod varav den ena var liten ca140 i mankhöjd 12år. den andra lite större och över 20 år. hon hade även en stor halvblodsvallack som va runt 13, alla i olika åldrar och tränades olika hårt. Dessa tre hästar fick exakt samma mängd foder.......Det säger ju sig själv att halvblodet inte va direkt rund om magen.....
Vid ett annat tillfälle stötte jag på problemet igen. hon hade en stor häst och en ponny. båda tränades olika... ponnyn va fin i hullet "snudd på lite tjock"... Men den stora hästen blev bara magrare o magrare....hästarna fick exakt samma mängd foder....
Det spelade inte någon roll att man sa till, då va man bara dum, dom visste ju bättre än mig om vad som va bäst för just deras hästar....
Hur gör man i såna här situationer????? Hur kan man skaffa hästar när man inte ens har kunskapen av vad dom ska ha för mat?????eller vilken mängd??????
Har du stött på samma problem??? snälla dela med dig av dina erfarenheter..../kahlil

Exakt samma mängd mat är nog inte bra. Men det är inte givet att det större halvblodet kräver mer mat än den mindre travaren.

Vi har alla tre raser på gården. Halvblodet behöver minst mat, och han är i särklass störst. Han har uträknad foderstat, och ligger på ca 10 kg hö per dag plus kraftfoder. Vbltravaren är mer modell cykelslang och står på fri tillgång av hösilage på dagen och hö på kvällen. Äter stora mängder plus kraft - han är precis fin i hull. Likadant med gamlingen, 23 år, vbltravare. Han har fri tillgång, har höätning som fritidsintresse. Han är lite rund, men mår prima.

Så poängen med vad jag vill säga är att små travare kräver ofta mycket mer än stora halvblod. Det är min erfarenhet, i alla fall.

Norrland

På min ridskola för ett par år sen fick hästarna nästan lika mycket foder :smirk:
Från B ponny till 170. Eller de fick så klart inte lika mycket. Men De små kanske fick 3-4 kg ensilage och de stora 6-7 kg. (3 fodringar)
Kraftfoder var från 0.1 dl havre och betfor till 0.5 liter. Vissa kanske fick lite mer.

Min fjording som var extremt lättfödd fick ett par kg mer än den största hästen som var svårfödd.
Och då var det ändå FÖR lite. Jag var okunnig, på snudd till nybörjare, men snappade upp ett och annat här(?) och höjde foderstaten. :crazy:

Kan tillägga att det är bättre på klubben idag, även fast jag kan tycka att vissa hästar får för lite.

6-7 kg hösilage till stora hästar är på tok för lite. Det är vanvård.

Norrland

Hej!

Stallägaren på stallet jag stog innan gav sin shettis (a-ponny) lika mycket mat som min 160 cms connemara fick.. "Han ska ju inte svälta". Hon hade minsann haft häst hela livet och visste precis hur allt skulle skötas! Att ponnyn var smällfet och knappt kunde röra sej var inget som oroade henne alls!

/ Lavinia, rädd när hon ser hur vissa "kunniga" hanterar sina djur!

Tyvärr finns det många puckon som inte ska ha häst.. Ofta är det barn till icke hästkunniga föräldrar som fått en häst efter mycket tjat. Har sett alldeles för många skräck exempel..

*kl*
Vad sägs om de som låter en vävare stå inne ensammen halva dagen för att den har så tråkigt ute i hagen med de andra hästarna? "Den står ju bara" och gör ingenting när den är ute på vintern. Känner även till de som inte släpper ut hästen när det är lerigt ute och stallet ligger i direkt anknytning till ridhuset, så stackaren behöver inte ens bli blöt om hovarna när den ska ridas! :eek:

Varför anmäldes det inte istället så kraken kunde fått hjälp? :crazy:
Det är faktiskt inte så lätt att få SHV eller Kommunens Djurskyddsombud att reagera om man ser att en häst blir vanvårdad. Jag anmälde en gubbe som hade en häst i samma stall som jag. Hästen hade haft ett stort sår på bakbenet i ca 6 månader när jag flyttade dit. Han vägrade ta hästen till vet även fast jag sa till honom i flera veckor, och jag och några tjejer bestämde oss för att ta hand om hästen (göra rent såret, mocka osv. Första gången vi mockade hade det inte blivit mockat på flera veckor och vi tog ut 13 stora skottkärror bara med skit. Vi fick inte mocka ut boxen av stallägaren, men till slut sket vi i det. Behöver det nämnas att stallägaren var en gubbe som var minst lika dum i huvudet som hästägaren och höll honom om ryggen? :mad: )

Efter att jag hotat att anmäla honom åkte han till Djursjukhuset och hästen fick vara kvar där i en vecka eller nåt och det konstaterades att han hade kallbrand och det var nära att hästen fick avlivas. Hästen kom hem, gubben mockade i kanske en vecka (och det gjorde han nog bara för att jag höll stenhård koll på honom). Sen slutade han med det.. Då bestämde vi oss för att sluta mocka åt hästen så att när vi fick ut någon från Djurskyddet så skulle de se hur illa hästen hade det. För övrigt fick hästen ca 4 kg hö. Inget annat. Hästen hade inga som helst muskler, väldigt bukig och rätt så mager och kunde inte stödja på bakbenet.

SHV sa att de var för långt bort (kommer inte ihåg hur långt de hade till stallet, men 15-20 mil kanske) och att jag skulle ringa till kommunens djurskyddsombud men det tog ett jävla tag innan de kunde berätta för mig vad jag skulle göra... Fick fram numret och ringde dit. Tyvärr var de ju inte så mycket till hjälp, för jag fick som svar att "Ja, det var ju tråkigt att hästen har det så. Men om hästen är inackorderad i ett stall kan han ju inte ha det så illa, för det finns väl ingen stallägare som accepterar det." Jaha?! Efter flera veckor och MYCKET tjat sa hon att hon skulle kolla på hästen. Dock visade det sig att hon var tvungen att ringa till stallägaren, få numret till hästägaren och säga att hon skulle komma några dagar senare.
När hon kom hade hästen en mockad box, hade blivit borstad och hade mycket hö i boxen. Och på nåt sätt lurade han i den här korkade kärringen att hästen snart skulle "bli bra i benet efter några veckors boxvila och fick massor med mat" fast vi var flera stycken som var där och sa att det INTE stämde överhuvudtaget! (då hade det gått 5-6 veckor och hästen hade FORTFARANDE ett sår, för gubben gjorde ju aldrig rent det!)

Ungefär 2 månader efter det här (tror jag) var han med på lokal-tv där han HOPPADE med den stackars hästen. Hästen hade inte blivit riden på ca 9-10 mån, och sen bestämmer han sig för att rida ut i skogen i flera timmar och hoppa hinder på ca 80 cm eller vad det nu var.
Efter jag såg inslaget ringde jag djurskyddsombudet igen, men tydligen såg inte idioten att hästen var blockhalt och var i ruskigt dåligt skick.

Så nu om jag ser en häst bli vanvårdad försöker jag tala ägaren till rätta, funkar inte det får man försöka övertyga stallägaren att nåt är fel. Funkar inte det skulle jag flytta ifrån det stallet, för att anmäla vanvård av djur är tydligen bortkastad tid! :mad:

HUR kan det någonsin vara bortkastad tid att anmäla missförhållanden? Sover du bättre om nätterna om du väljer att blunda för ett lidande? Du gjorde vad du kunde för den här stackars hästen :bow:, att det sen tyvärr inte hände så mycket mer beror ju på inkompetens hos djurskyddsombudet. Du försökte iaf istället för att bara slänga ut hästen och låtsas som att poblemet inte längre existerade. :crazy:

Ser man sånt här borde man fota missförhållandena så kan ingen hästägare sen komma och försöka svära sig fri. Många har ju kameramobiler numera. :idea:

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 091
Senast: Lobelia
·
N
Foder & Strö Foder till \"avställd\" häst Hej! Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: _Nikita_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V