Dessa kedjestryp!

D

Dragonora

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

Sv: Dessa kedjestryp!

vad är det som gör att hunden tar skada av ett kedjestryp?
källhänvisning tack..
är det bara kedjestrypen som är farliga?
eller gäller det även nylon/läder stryp?

det är väl som allt annat, i fel händer så är det mesta farligt... :smirk:

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

Varför då?
Jag hade helt kedjestryp på min Rottis, av två anledningar;
Jag tycker att det är snyggt och det är lätt och smidigt att ta på och av :)

Tkr så länge man hanterar det rätt ska det inte vara farligt.
Sj använder jag inte det, men har gjort det på våra tidigare hundar.

Glömde fråga varför skulle de vara farligt?
Använder du det sj?

Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.
De allra flesta (dock inte alla) skaffar sig ett sådant halsband i tron om att hunden skall sluta / minska att dra i kopplet.
Men den effekten får man nästan aldrig, hunden blir "immun" till slut.
Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
Ett bra halsband skall vara minst 2,5 cm brett till en normalstor hund.
Dessutom fattar jag inte varför vi människor är så lata , att vi tror att ett halsband kan lära hunden att inte dra i koppel ?
OMG....

Jag äger två kedjestryp, dock nästan helt oanvända men jag köpte dem av samma anledning som "liten82".
om hunden går och drar som en galning är väl det mesta skadligt men jag använde det någon gång när vi tränade lydnad och då går ju hunden fot hela tiden.

Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.
De allra flesta (dock inte alla) skaffar sig ett sådant halsband i tron om att hunden skall sluta / minska att dra i kopplet.
Men den effekten får man nästan aldrig, hunden blir "immun" till slut.
Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
Ett bra halsband skall vara minst 2,5 cm brett till en normalstor hund.
Dessutom fattar jag inte varför vi människor är så lata , att vi tror att ett halsband kan lära hunden att inte dra i koppel ?
OMG....

eee :eek:
Där håller jag inte med dig...

Jag har också använt kedjestryp, men nu vet jag bättre.
Om man tycker det är snyggt kan man använda det utan stryp, alltså koppla om det i den andra länken.

källhänvisning skulle ju vara bra...
"min kompis massören" är ju ingen bra källa..
forskarrapporter är bra källor....

Ursäkta? så alla som faktiskt tävlar med sina hundar på högnivå som har det då? kan deras hundar inte heller gå i koppel? och som tidigare nämnts, andra helstryp då?

Jag tror inte du tänkte längre än näsan räckte till när du skapa denna tråd...

Om man tycker det är snyggt kan man använda det utan stryp, alltså koppla om det i den andra länken.

Men om hunden inte drar, vad spelar det då för roll om det är stryp?

Och om hunden drar i det då, då blir det mindre skadligt?

Jag tror jag ska ställa mig utanför ICA och skälla på alla som köper hundmat där inne, eftersom jag själv inte gör det...

Ursäkta? så alla som faktiskt tävlar med sina hundar på högnivå som har det då? kan deras hundar inte heller gå i koppel? och som tidigare nämnts, andra helstryp då?

Måste bara få flika in och säga att det finns väldigt, väldigt många människor som tävlar med sina hundar på elit-nivå som har väldigt dålig hundkunskap och har värdelös koll på sina hundar utanför tävlingsplanen!!
Så att någon tävlar på hög nivå innebär inte för den skull att dom är duktiga med hund :crazy:

Jag har aldirghört att det skadar hunden.....man får använda det rät helt enkelt!!! Då kanske vi skulle sluta rida med sporrar på våra hästar och allt annat hjälpmedel som vi har!!

vad hade du som startade denna tråden för mål? vad ville du ha ut av den? *suck*

Jag tävlar också på hög nivå och är utbildad intruktör.
Jag har alltför många hundar på kurser med hundägare som inte kan kontrollera sina hundar och därför inhandlat ett stryphalsband.
De som har fullständig kontroll på sina hundar får gärna bära stryp, det skiter jag i , men dessa flåsande , olydiga hundar som ger själva f** i mattes eller husses slitande i halsbandet, det är fördjävligt.
Tänk själva, hur hälsosamt kan det vara?

Dessutom hade vi en hund i helgen som vi höll på att förlora pga att hon fastnat i sitt halsband, hon var i vild panik och gick inte att hålla stilla, och jag hörde hur hon lånsamt höll på att strypas ihjäl, TÄNK OM det varit i kedja, då hade vi inte kunnat rädda henne och då hade hon dött (skärde av det).

Är det så att hunden drar finns det andra metoder än ett halsband.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18