H

huggmask

hej
jag skulle bara vilja ha lite råd vad ni tycker .
jag sålde en häst för en månads sen som var helt lugn och inte hade några dumheter för sig, nu har han sparkat en gång mot den nya ägaren
och hon vill avliva honom om vi inte köper tillbaka honom (vilket vi inte har råd med)istället för att hitta en ny ägare. skall tilläggas att nu är han bara med unghästar och har fått hög rang tidigare hade han låg rang hos oss.Är det bara jag som tycker att detta är ett alldeles för snabbt beslut?
:confused:

Sv: Desperat

dummaste jag har hort.. kop tillbaka hasten och sag till henne hon skall nog inte ha hast om det ar en anledning for att avliva.. om jag hade avlivat alla hastar som sparkat en eller annan gang mot mig, skulle jag bott pa slakteriet..
vet du varfor han sparkade mot henne? och vad gjorde hon for att atgarda att det inte skall handa igen? verkar en verkligen mysko manniska.. san skall inte ha hast.. de ar ju djur och beter sig som sana...hoppas det lyckas med allt.

Hon som blev sparkad var bakom honom för att stänga grinden till hagen. Min dotter hade ju tränat bort det.. Men han hade väl så mycket förtroende för oss att han litade på oss. Den nya situationen har uppenbarligen gjort honom osäker. Jag tycker att detta går att tränas bort, att man inte skall ge upp. Den nya ägaren tycker att det är svårt att träna bort och vill inte sälja till någon annan men rätta mig om jag har fel. Men visst kan han säljas till en rätt ägare..

Ja jo lite grann. Men vad ska jag göra när jag inte har råd ? :(

Jag tror att de antingen blivit rädda för hästen eller så har de helt plötsligt insett att det är jobbigt (kladdigt, mörkt och kallt) att ha häst på hösten. Oavsett vad det är så är det de ägnar sig åt endast utpressning. De hoppas på att du ska tycka synd om hästen och köpa tillbaka den men jag kan nästan garantera att de inte planerar att avliva den för det vore total kapitalförstöring då de inte får ut något på försäkringen. Det är för dem mycket enklare att du tar tillbaka hästen, och försöker sälja den igen vid en årstid då det är svårare att sälja häst än när de köpte, än att de själva ska göra samma sak.
Mitt råd är att du kallsinnigt talar om att vill de avliva sin häst för att den är häst och uppträder som en sådan så är det deras problem. De är med 99,9% säkerhet bara ute för att skrämma dig.

Dom har 2 st unghästar så dom är inga nybörjare men hon har blivigt rädd för hästen.dom säger desutom att dom skall skicka honom till slakt och få pengar för honom !!!!

skicka på slakt och få pengar för hästen, av vem och vilken summa?

det är nog ren och skär utpressning. har man sålt så har man sålt, hästen är inte ditt problem längre. det vore jäkligt synd om hästen for på slakt men det är inte din sak att köpa till baka. det är deras huvudvärk.

Har du inte råd att köpa tillbaka hästen (för försäljningssumman) eller har du inte råd att ha häst?
Slaktvärdet på hästen torde ligga på under 2000:-, så du kan ju bjuda det för honom om du vill.

Tror annars dom har rätt, som tror att sparken är svepskäl.

LIA

herregud om alla hästar som någon enstaka gång sparkat mot eller bitit en människa skulle det vara tomt i många stallar. De kanske borde skaffa sig en cykel istället. Och det är synnerligen dumt att gå så nära bakom en häst i hagen att man riskerar att bli sparkad. Ska man släppa en häst i hagen så leder man in den och vänder den så den har huvudet mot grinden eller så väntar man tills hästen flyttar sig längre bort. Är det inte det första man lär sig på ridskola att gå inte för nära bakom en häst?

Usch, vilket folk det finns!
Håller med föregående talar om att det låter som utpressning.
Du kan ju erbjuda dig att betala det dom får för honom av slakteriet.
Om du nu har råd med det.
Skulle inte vilja sälja en häst till sådana människor och jag skulle göra allt för att kunna köpa tillbaka den. - Vilket jag säkert tror att du gör/gjort.

Kan inte komma med en klockren lösning men jag hoppas att det löser sig för dig och hästen!

herregud om alla hästar som någon enstaka gång sparkat mot eller bitit en människa skulle det vara tomt i många stallar. De kanske borde skaffa sig en cykel istället. Och det är synnerligen dumt att gå så nära bakom en häst i hagen att man riskerar att bli sparkad. Ska man släppa en häst i hagen så leder man in den och vänder den så den har huvudet mot grinden eller så väntar man tills hästen flyttar sig längre bort. Är det inte det första man lär sig på ridskola att gå inte för nära bakom en häst?[/QUOTE]

Du skrev exakt vad jag tänkte!

Men alltså har den sparkats förut? Det låter ju som att ni har haft problem med det förut och att din dotter jobbat med detta problem?

Självklart tar man inte bort en häst som sparkat/försökt sparka en eller ett fåtal gånger, det är ju inte alls ovanligt i början då hästen kanske inte riktigt ser sin nya människa som någon som har rätt att bestämma. Men är det ett återkommande problem och hästen kan anses vara farlig för människor tycker jag att det absolut är mer ansvarsfullt att ta bort hästen än att sälja den vidare.

Om TS vet att det är en engångsföreteelse borde det ju inte vara något större problem att köpa tillbaka hästen och sälja den vidare? Det behöver ju inte kosta många kronor eftersom han/hon får tillbaka pengarna när hästen fått en ny ägare.

skall kanske tillägga att han är en varmblodig travare som aldrig blev något pga bakskygghet (detta visste inte vi förrän den nya ägaren tagit reda på det av uppfödaren) men inte visat något hos oss när vi tömskört honom tex..

DEt som min dotter tränade bort var inte att han sparkade utan att han var nervös och osäker särskilt om sin bakdel

Okej, då vet jag :) Ja då ser jag det tyvärr som enda alternativ att du köper tillbaka hästen och säljer vidare alternativt kommer överens med nuvarande ägaren att du letar upp en lämplig köpare till hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka