Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Äh det är meningslöst.... Du får väl tro vad du vill.

Senast ändrad:

Problemet är, som jag ser det, att hon mer än gärna klankar ner på islandshästvärlden och kommer med felaktiga påståenden och det gör folk upprörda.

Vill man bara åka häst i en gångart så är det förmodligen bäst att låta bli den över huvudtaget, det tillför inget direkt så där har Niela rätt. Bra ambassadörer för Islandshästridningen behövs verkligen, men personligen föredrar jag folk som talar gott om våra fina hästar och och ridstilen.

Kl.
Många långa diskussioner att ta sig igenom såhär på morgonkvisten ..
Tycker vi droppar diskussionen ang Nielas vara eller inte vara, även om jag själv gärna sagt en hel del.

Ang tölt hos travstark häst ska jag försöka återkomma under dagen, helt slut i huvudet!

Och ang Tinna, så är hon finast i världen :love:

+alla berörda

Vad hände med den Nya Trevliga Snack och uppdateringstråden? Var vi inte överens om att ha en trevligare stämning? Skall vi låta denna löjliga diskussion kväva uppdateringarna?

Låt nu bli att hacka på Niela, hon tycker o tänker som hon vill, så acceptera det o låt henne göra det! Hon har islandshäst och har all rätt i världen att skriva om J oavsett om hon väljer att tölta eller inte! Så släpp det! Det börjar ju likna dagisnivå igen!

Jag har en islandshäst där vi valt att inte tölta, jag har inte mindre rätt att uppdatera om honom för det! Det samma gäller väl alla?

Så begrav era stridsyxor nu o berätta vad ni gjort för roligt med hästarna idag istället! (eller kommer göra, med tanke på att klockan i skrivande stund är 6:33, Vad gör jag vaken föressten? :angel: )

Håller med dig ja. Själv har ingen häst alls men uppdaterar än då :p

Det är nog främst hennes spändhet som stället till det, enligt min analys ;) Och som vanligt, andra kanske tänker annorlunda :)

Köp en två eller tre år gammal bil så slipper du den allra brantaste värdeminskningen. (Min pappa, bilmek, skulle nog avsäga sig faderslapet om jag köpte mig en ny bil ;) )Kontant säger jag, som är uppvuxen med att det är det bästa i längden :)

Som svar på första stycket:
jo, hennes spändhet ställer till med mycket. Framförallt hindrar det mig/oss från att arbeta i gångarterna så som jag gör med exempelvis Lukas. Nu börjar hon dock vara mer avslappnad och vettig igen, så jag håller tummarna för att det håller i sig. När hon inte är beredd att fly hela tiden, kan jag börja jobba mer med öppna och sluta i skritt för att få in rumpan och upp ryggen bättre igen, och få bättre töltfattningar ur skritten.

När jag krånglar fram övergången trav-tölt tappar hon visserligen ryggen lite, men där har jag inte haft problem med spänningar tack och lov.
Traven är Isas bekväm-gångart och när hon har varit som värst spänd har jag valt att bara trava henne på volt i paddocken. Efter ett tag slappnar hon av själv. Bättre avslappning där än i skritt, faktiskt, vilket jag alltså utnyttjar för att få lite bättre fart i tölten.

Gällande bil: jo, jag håller med dig. Men det får inte vara för mycket mil på den, funderar på en som gått 900 mil vilket kan vara lagom.
Min bil duger utmärkt för hemmakörning, men jag ska ut och tävla western med Lukas i sommar och det är ca 20-25 mil enkel väg och bilen ska hålla länge. Tycker det är dödstrist att byta bil så det gör jag så sällan som möjligt.

Jag har en stark 4 gångare som gärna slår över i trav om jag kräver för mycket i tölten. Jag har fått instruktioner att inte ta tölt från traven eller trav från tölten, allt för att särskilja dem så mycket det går. Traven är fortfarande fin med sväv osv. Ser att du tänker tvärtom, förklara gärna:)

Hahaha då har jag jobbat 1 timme redan:D
Börjar 0542...urk!!!

Åhh i helgen komer en sadelprovare så skall jag få prova Innova dressyr II (inte bates innova).
Denna är en bomlös som ser ut som en vanlig sadel, men den finns även med flexibom och det är denjag är ute efter. Tyvärr fanns det bara en bomlös att få provrida men bättee än inget=)

GALET snygg sadel för galet bra pris och min plånbok är galet lycklig:rofl:

Å den är jag nyfiken på :)
Snälla uppdatera när ni provat och jättegärna bilder också ( om du orkar och kan )

Låt nu bli att hacka på Niela, hon tycker o tänker som hon vill, så acceptera det o låt henne göra det! Hon har islandshäst och har all rätt i världen att skriva om J oavsett om hon väljer att tölta eller inte! Så släpp det! Det börjar ju likna dagisnivå igen!

Jag har en islandshäst där vi valt att inte tölta, jag har inte mindre rätt att uppdatera om honom för det! Det samma gäller väl alla?

Absolut ska du och alla andra ha rätt att göra det :)

Har nog hittat VÅRT nya träns nu :)

Passar det min lurvas? :D

419928_10151302271800222_1554255833_n.jpg

Liten dotter med på ett hörn också ;)

Kl

Igår var det full vår här hemma.
Solen sken, helt vindstilla, fåglarna kvittra och hästarna var skogstokiga i hagarna :D
Tog ut Odinn på en långtur och jäklar va han var pigg, traktade å frustade mest hela tiden, haha!

Töltade en helt del och kag förstår inte hur de hinner med att lyfta å sätta ner sina fötter ibland, för jäklar va snabbt de gick å de klappra på som tusan under honom, haha.
Helt fantastiskt. Från att bara ha ett läge på tölten finns där nu många växlar, så skoj.
Men han låg på en hel del i handen igår, har träningsvärk i ena armen idag :p

Men glada vårhästar är så härligt :love:

Jag har en stark 4 gångare som gärna slår över i trav om jag kräver för mycket i tölten. Jag har fått instruktioner att inte ta tölt från traven eller trav från tölten, allt för att särskilja dem så mycket det går. Traven är fortfarande fin med sväv osv. Ser att du tänker tvärtom, förklara gärna:)

Det oförskämda svaret: din häst och min häst är inte samma häst:D

Isa vet mycket väl skillnaden mellan gångarterna, ingen blandning där, inte.

Om hon får gå i snigeltempo, har hon en taktren tölt som jag knappt behöver korrigera. Hon är dålig på att "trycka in bakbenen under sig" och har gärna bakkärran efter sig. Om jag driver henne bakifrån och fram, får jag ingen steglängdsökning i tölten, utan hon spänner sig mer.

Det största hindret för att jobba med Isa är hennes nerver, så jag letar efter sätt att kunna utveckla henne utan att landa i spänningar och utan att få för mycket häst i handen.
När hon blir för stressad, blir hon som betong i munnen och då går det inte att göra något annat än att vänta på att hon slappnar av och släpper. Alltså väljer jag att träna henne på ett sätt där jag undviker den effekten.

Rätt eller fel, jag vet inte. Men detta är den väg som känns bäst för mig.

Det är alltså inga problem för henne att förstå om det är trav eller tölt hon ska ta, och genom att rida en avslappnad trav med ganska långa steg, får jag henne att ta längre steg i tölten och då också höja hastigheten. Visst blir det lite travtaktigt men inte så illa att hon slår över i trav av sig själv. I tio meter eller så orkar hon hålla lite högre hastighet i tölten, och sedan sjunker hastigheten till snigelfart. Därför sätter jag gärna över henne i trav igen innan hon blir för långsam, och börjar om.

Vet inte om det blev tydligt hur jag tänker?
Men det känns inte som en framkomlig väg med just den hästen att rida i en ren fyrtaktig, jättelångsam tölt och sedan försöka tänja på stegen. Det kan säkert fungera senare, men inte just nu.

Det jag också har börjat med är att ur skritten "vagga in" bakbenen under henne i nerförsbackar. Resultatet blir nästan lika vettigt som när jag tar tölten från trav.

Det är ju så att man behöver söka olika vägar med olika hästar.

Barmi, som nätt och jämt förstår trav, har de få gångerna jag fått honom till trav tagit det från tölt och en gång från en dålig vänster galopp. Jag tränar dem helt olika eftersom de har olika gångartsmönster och olika psyken.

Så jag försöker räkna ut olika vägar för mina olika hästar.
Det är inte säkert att det är bästa eller snabbaste vägarna men det verkar fungera för mig.:)

Tack för svar! Alltid lika roligt att få kunskap från olika synvinklar.
Absolut har vi olika hästar och de har olika förutsättningar.
Utifrån din hästs spändhet tycker jag du jobbar helt rätt. Var sak har sin tid. Och är det nåt jag vet så är det att en spänd häst inte tar in kunskap så du gör helt rätt:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka