Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

kL
Har insett att jag och Jorunn inte är något direkt islandshästekipage så i framtiden kommer de bli 1 tölttävling om året bara för skojs skull bara
Och det är bara för att min familj kommer och kikar på denna tävling då den går inomhus och är nära stan.
Sedan kommer vi lägga tölten åt sidan, den kommer finnas som nått som är skojsigt att ta till med då och då men inge vi kommer lägga fokus på.

Vi tycker hoppning och dressyr är roligare, tölt är roligt mest rakt fram tycker vi båda och då ska de va utomhus också tycker vi:love:

Ja det finns mycket som är roligt med ridningen.
Jag är en fegis och har hoppat väldigt lite och kanske skulle jobba mer med det, särskilt med ett par av hästarna. Jenta till exempel verkar elastisk. Hon är 1.36 men slängde sig lätt över boxdörren som är 1.20 hög. Utan att ta sats. Lyckades låta bli att slå huvudet i taket, och låta bli att ta i dörrens överkant. Skickligt.

Men jag har lite svårt att förstå hur du tänker nu.
Om tölten ska fungera bra, behöver man väl träna den precis som alla andra gångarter.
Du tränar dressyr för att förbättra traven och galoppen, vilket jag tycker låter klokt.
Du samlar traven för att få mer bärighet. Själv rider jag tramp mot piaff på tre av hästarna, på en av dem för att faktiskt rida piaff och på de andra huvudsakligen för att få in bakbenen djupare under hästen och få dem snabbare i bakbensaktiviteten för att förbättra bärigheten i galoppen, och för att förbereda för galoppombyten (ja, jag vet att man kan tycka att turordningen är lite knepig men det verkar fungera).

Men varför jobbar du inte på samma sätt med tölten?

På Barmi, som kan tölt men inte så mycket annat, jobbar jag bärighet och smidighet och mjukhet i tölten. Dels för att få bort passtakten som gärna kommer om man inte passar sig, dels för att få honom så mjuk i kroppen att han har förutsättningar att hitta traven, dels för att få galoppen renare.
Så jag ser det som att jag genom att jobba igenom hästen i tölten, dels får en bättre tölt med ordentliga tempoväxlingar (som jag ännu inte har full kontroll på men det är OK så här tidigt i hans karriär som ridhäst) och dels får hästen bättre förutsättningar för att jobba i de andra gångarterna.

Självklart blir tölten en "skräp-gångart" om du inte tränar den utan endast rider rakt fram ute.

På Isa ligger jag på nivån "tölta rakt fram ute" eftersom hon är dålig på tölt och dessutom mentalt spänd. Jag söker än så länge avslappningen med fortsatt tölt.
Men jag har börjat med lite serpentiner i tölt ute längs vägarna, för att få henne mer lösgjord. Och när hon klarar att fokusera mer på sluta, kommer jag självklart att rida det i tölt också för att få in ytter bak mer under hästen.
Öppna klarar hon i skritt och lite i trav, så det testar jag ibland i tölt också men då sänker hon gärna nacken lite för mycket och tappar tölten till trav, så där är det en balansgång mellan att använda öppnan som lösgörande i tölt eller att tappa tölten.

Men som sagt, varför inte dressyra Jorunn i tölt också?

Aj då, där ser man.
Jag tänker förstås på Barmi och hans "trav". Visserligen har han ju vid ett par ridturer travat (uselt men trav) men sist jag red honom, i söndags, bjöd han inte på någon trav alls. Får se hur det går i kväll.

Saga var ganska lite riden när hon kom till mig dom åtta-åring och jag fokuserade för mycket på tölten vilket inte förbättrade hennes redan usla trav och ovilja att trava. Så det finns skäl till det, även om det aldrig varit hennes gångart nr 1 :)

Tölten var rätt OK igår men inte så bra som den kan vara.
Har hittat ett sätt att driva in bakdelen till lite längre bakbenssteg, visserligen lite på bekostnad av takten i just det momentet men så får det vara.
Ren takt har hon när hon går riktigt lus-långsamt men då får hon å andra sidan inte in bakbenen särskilt långt under sig.

Jag har fått lära mig, sen kan andra tänka annorlunda, att lite travtakt i början är ingen fara, det saknas ork och bärighet oftast.

Oavsett hur jag rider så har jag kvalitetsbrister i Isas tölt, så jag har en hel del att jobba med. Jag inbillar mig att det kan finnas fördelar i att stundtals välja den ena kvalitetsbristen men få något annat bättre, och andra stunder ta den andra "modellen".
På det sättet kan jag ibland träna på huvudsakligen att hålla takten och tempot väldigt stabilt, och ibland tränar jag på att få med bakbenen. Att göra allt på en gång är för närvarande för svårt för Isa, men jag tror att hon kommer att få ihop det så småningom.

Det är nog främst hennes spändhet som stället till det, enligt min analys ;) Och som vanligt, andra kanske tänker annorlunda :)

Off topic.
Jag har bestämt mig för att köpa ny bil. Min är lite sliten. Inga problem för "hemma-körning" men jag har inte lust att sätta mig och åka 20 mil enkel väg med häst med risk för att något nytt slits sönder och att någon ska behöva "fiska upp" mig med släp och allt 20 mil hemifrån.
Jag kan tänka mig hyundai eller subaru och har sett ett par bilar som ser OK ut.
Köp en två eller tre år gammal bil så slipper du den allra brantaste värdeminskningen. (Min pappa, bilmek, skulle nog avsäga sig faderslapet om jag köpte mig en ny bil ;) )Kontant säger jag, som är uppvuxen med att det är det bästa i längden :)

Krydde: Jag tror du gör helt rätt med Isas töltande. Spá för två år sedan gick nästan uteslutande i passtakt, och var bara ren i absolut snigeltempo utan speciellt mycket samling. Jag lät henne stärka upp sig mestadels i andra gångarter, men tränade precis som du på att driva in bakbenen och få henne att ta i jämnt med bakbenen, blev passigt det med först, men när hon tog i jämnt blev det ren takt. Det var jobbigt! Så jag lät henne gå en hel del i den passtaktiga tölten också för att få upp tempo och låta henne ha det "enklare" också i tölten och jobbade med samling och lösgjordehet även utan att takten var ren. Hade jag bara ridit i ren takt hade jag nog dödat glädjen i henne för att det blivit så besvärligt och låååångsamt.

Takten rensades med tiden (styrkan, lösgjordheten och samlingen) och hon orkade längre och längre. Nu nästan två år senare kan vi rida rena tempoväxlingar mellan kort tempo och längre och längre sträckor ökat. När jag nu tränar ökat tempo så låter jag också henne vara passtaktig när det går för fort för att få med båda bakbenen ordentligt. Just nu känns det viktigare att hon försöker än att det blir korrekt.

Jag har ridit väldigt mycket i vår "comfort zone" och nu är det dags att höja ribban. Sakta men säkert orkar hon mer och mer i ren takt i högre och högre tempo. Och hon kan gå i en fin samlad kort tölt. Så man behöver inte vara så orolig för att rida i oren takt periodvis. Spá verkar i vart fall inte ta skada.

Däremot är hon ju halt på grund av sträckningen nu vilket känns tråkigt. Hon har gått mycket framåt i vinter känns det som och det är så roligt att träna henne. Jag hoppas bara att det blir bra snart. Det enda positiva med att Spá vilar är att jag har mer tid för Kná. Jag har fått en intressant spekulant på henne, så håll tummarna!

Självklart så får man inga lysande resultat på tävlingsformer man inte tränar på, dressyr är bara en del av det man tränar för att lyckas på ovalbanan. Det kan tyckas enkelt att bara rida runt ovalbanan in lite olika gångarter och tempon men det finns en hel del bakom det.

Har heller aldrig påstått annat;)
Tölt är bara inte lika roligt som dressyren tycker vi och är inte villig att ta fram såpass bra tölt att den stör dressyren.
Jorunn har en bra tölt om man bara vill ta fram den och jobba upp den det har hon visat för flera år sedan att hennes tölt är av hög kvalite=)
Men även en häst med bra gång måste tränas för att bibehålla den och de intresset har jag inte.

Min erfarenhet är att gångarterna påverkar varandra på så sätt att du kan få en bättre kvalitet i traven genom att träna tölt och tvärt om. Det samma gäller även andra gångarter, det är inte så att de är helt isolerade från varandra.

Tölt är bara inte lika roligt som dressyren tycker vi och är inte villig att ta fram såpass bra tölt att den stör dressyren.
Jorunn har en bra tölt om man bara vill ta fram den och jobba upp den det har hon visat för flera år sedan att hennes tölt är av hög kvalite=)
Men även en häst med bra gång måste tränas för att bibehålla den och de intresset har jag inte.

Hur menar du att tölt kan störa dressyren? Vill gärna ha utförligt svar för mig veterligen grundar ett bra dressyrarbete en bra tölt, men har aldrig hört att bra tölt stör åt andra hållet?

Min erfarenhet är att om du tränar tölten så stärks traven och vise versa.

Varför tror du att det kommer att störa dressyren om du även töltar?

Jag tror bara att du behöver hitta rätt tränare för att komma vidare med eran tölt och förstå att man kan göra alla övningar du gör i trav och skritt i tölten med.

Det är synd du inte rider mer tölt, för jorunns tölt är fiiiin i grund och botten!
Skulle du träna tölten så som du tränar resten av dressyren så her jag mig den
På att du skulle vinna minst en tävling :)

Senast ändrad:

Någon utförlig förklaring till varför tycker jag inte att jag har någon skyldighet att göra.
Det räcker men att jag säger att jag upplever att tölten stör oss i dressyren som vi tränar för att tävla i senare.

Min erfarenhet är att om du tränar tölten så stärks traven och vise versa.

Varför tror du att det kommer att störa dressyren om du även töltar?

Jag tror bara att du behöver hitta rätt tränare för att komma vidare med eran tölt och förstå att man kan göra alla övningar du gör i trav och skritt i tölten med.

Då har vi olika erfarenheter, min erfarenhet är att när Jorunn får en stark tölt slår de igen på de andra gångarterna,
Trava rakt fram är inga problem då men att börja köra galoppslutnor, skänkelvikningar i trav och galopp samt samlad trav i hög form.Misstar hon sig och slår över i tölten när amn tar uppformen lite.

Sedan har jag inge större intresse för att tävla tölt har inge intresse av att lägga ner dyra pengar på träningar för att få till en fin tölt, jag nöjjer mig med den tölt som är dag.
Vill hellre lägga pengar på fina dressyrträningar och kurser både i hopp och dressyr!

Bara för man har en islandshäst betyder de ju inte att man måste tävla tölt.. alla är vi ju olika=):D

Min erfarenhet är att gångarterna påverkar varandra på så sätt att du kan få en bättre kvalitet i traven genom att träna tölt och tvärt om. Det samma gäller även andra gångarter, det är inte så att de är helt isolerade från varandra.

Helt klart och p åJorunn blir tölten bättre av att träna passage medans skritt trav och galopp blir sämre om tölten tränas för mkt.

Så jag väljer nu att ist bara träna skritt trav ocg galopp.. på så vis kommer tölten bli bättre utan att jag ens rider den direkt mkt.
Det räcker med att tölta typ 3ggr i månaden bara för att se till att den finns kvar men inte mer än så!

Ursäkta, jag förstår då inte logiken i att det du skrev tidigare att Jorunn visat att hon hade en bra tölt för flera år sedan och nu säger du att den bara blir bättre av att träna passage. Logiskt sätt bore då tölten vara bättre än någonsin nu. Eller har jag tappat något led här?

PS, de gånger jag fått som bäst trav är genom att arbeta mycket i tölt med öppna och sluta + volter och sedan be om trav, det blir ordentligt swung då. Har du testa sådana övningar? Annars så förstår jag att det kan blir förvirring till att börja med innan man reder ut begreppen om trav och tölthjälper, ju mer samling i traven dess närmre hjälperna för tölt ligger jag. För det mesta går det bra och det är mest när hästen väljer att tolka fel som det blir fel (hon får enstaka gånger för sig att jag visst menar tölt vad jag än gör även om traven egentligen är lättast).

Alltså du får skilja på bra tölt och VÄLARBETAD tölt.

Jorunn har en ren och fin tölt men inge som är tävlingsbar för fem öre idagens läge då måste man träna fram mer action mer lyft mer av allt.
Vilket man kan få om man tränar mer såklart för hon har de i sig det finns att hämta OM man vill.

Jag nöjjer mig med att den är ren och bryr mig inte om den är på bogarna inte baken med sig eller så.
Jag bara tar en tölt och tänker inte så mkt mer så att säga,, jag åker häst. helt enkelt som man gör på turridning=)
Jag sitter aldrig och jobbar tölten, töltar jag så är de ute på typ en grusväg och vi töltar 100 meter typ bara sen får de va bra=)

Hänger du me??

Skulle jag dock vilja skulle jag kunna plocka fram en väldigt fin tölt på Jorun TACKVARE all träning med passagen.
För den blir mkt fin tölten av det, MEN då måste jag ju självklart tölta också:grin:

Men nu lägger jag tölten åt sidan och satsar ist pådressyren och hoppningen

Någon utförlig förklaring till varför tycker jag inte att jag har någon skyldighet att göra.
Det räcker men att jag säger att jag upplever att tölten stör oss i dressyren som vi tränar för att tävla i senare.

Du har ingen skyldighet alls, jag frågade vänligt om du kunde beskriva vad du menade eftersom att jag inte förstod.
Det är väl jättebra om du satsar på hopp och dressyr då du inte verkar kunna rida tölt, Jorunn verkar ju kunna det alldeles förträffligt utifrån din beskrivning.
Men kanske bättre att byta forum då? Frågor som diskuteras här ang islandshästar och deras gångarter kan ju knappast intressera dig? Du verkar ju inte alls vilja diskutera utan bara hamra in dina åsikter.
Ingen i detta forum har nånsin bemött mina, ibland korkade frågor, med ett sånt spydigt svar.

Knapplån!

Intressant med töltprat :)
Har ju en pålle som är jädrigt passig och just nu är tölten så förbaskat passtaktig :/
Oavsett vad jag gör så passar han!!
Testade häromdagen att släppa tyglar och bara be honom öka för att se vad han väljer och det är självklart passen!! Hade hoppats på trav men icke!
Hört olika vad man gör med denna starka pass, vissa säger ut o låt han rusa i pass ibland, andra säger ALDRIG pass eller passtakt då förstör du dom andra gångarterna och han blir stel!
Då detta är min första 5 gångare är jag helt rådvill o vet inte hur fasiken jag ska göra!
Nån som vill dela med sig av några tips till en förvirrad tant? :D

Du har ingen skyldighet alls, jag frågade vänligt om du kunde beskriva vad du menade eftersom att jag inte förstod.
Det är väl jättebra om du satsar på hopp och dressyr då du inte verkar kunna rida tölt, Jorunn verkar ju kunna det alldeles förträffligt utifrån din beskrivning.
Men kanske bättre att byta forum då? Frågor som diskuteras här ang islandshästar och deras gångarter kan ju knappast intressera dig? Du verkar ju inte alls vilja diskutera utan bara hamra in dina åsikter.
Ingen i detta forum har nånsin bemött mina, ibland korkade frågor, med ett sånt spydigt svar.

Jag kan tölta;) men jag vill inte just nu..

Och japp! Jag ska hitta en tränare ;) Men till dess suger jag till mig allt jag kan :D

Det är väl ett islandshästforum och inte ett töltforum :confused:

sedan är ju forumet till för att uttrycka sina åsikter på;)
Tänk vad tråkigt de hade varit här oinne om alla tyckte och tänkte likadant

Då hade du inte kunna ställa frågan om vilken hingst som passar ditt sto eller om en sadel passar din häst.För alla hade svarar.. ve inte tycker som du!

:D

Bara för att jag är av en av de få här inne som faktiskt vågar hävda.. just de sina åsikter utan att gömma sig undan meningen... -vet inte, tycker som du.. jag vågar inte tycka och tänka som jag igentligen vill för jag är rädd för att sticka ut!

utan jag kan stå för de jag tycker och tänker och varken ljuger eller håller med eller stryker folk medhårs för att få va poppis!

Men jag är väääldigt noga med att också säga att vi alla tycker olika, och mina ord och tycke är långt ifrån lag:grin:
Smaken är som baken.. delad;)

Jag bara säger vad jag tycker och tänker.. och vissa har mkt svårt för detta tydligen!

Det är väl ett islandshästforum och inte ett töltforum :confused:

:bow::bow::bow:

Fast jag är rätt van att bli bemött på detta viset av vissa isisryttare..
Bara för man inte följer strömmen som alla andra så har man inge här att göra tydligen.

Bara för man inte töltar 7 dagar i veckan och tävlar i den så ska man tydligen inte få va här.

Tur att jag inte lyssnar på sånna dumheter=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka