Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

+ alla andra, tack.

KL

Hur tränar ni tölt på era hästar med väldigt stark trav?
Har själv en Askur-avkomma som tycker att det där med tölt är såå jobbigt, visst går det någotlunda ibland om han är på det humöret. Det som jag inte hänger med i är att takten är mer ok om han springer med huvudet uppe och ryggen nere (vilket inte är bra!), än när han höjer ryggen och slappnar av i nacken - då blir det genast så otroligt travtaktigt. :grin:
Har ni några tips på övningar? Herrn blir så lätt uttråkad av att jobba saktasakta på planen, tölt på vägen är mycket roligare (och går också betydligt bättre).

Nu ska vi se om jag klarar av att förklara hur jag tänker :)

Vi räknar nämligen olika och det är därför du reagerar över tiden.

Jag räknade från det att du upptäcker att hästen tar galopp ute på banan tills du får ner hästen i en samlad och fin trav med bra form. Vi är nämligen bägge rätt ute men vi utgår från starten på olika sätt helt enkelt :)

Jag har själv aldrig tävlat och tror inte ens att mina nerver skulle hålla för det trots att jag tävlar i dart i princip 2-6 ggr i månaden så har jag hemska nerver :O

Så skulle hästen för min del slå upp i galopp ute på tävlingsbanan skulle jag nog bli paralyserad och fortsätta galoppera ;)

Tycker det låter jättebra att träna på grimma och hovlyft! En unghäst blir inte förstörd för att det går att trä på en grimma eller verka utan rädsla :D

Vi började träna grimma med Rá andra dagen här hemma... Det känns VÄLDIGT viktigt att kunna fånga sin häst om något händer...

Jag kunde förstås ha uttryckt mig mindre provocerande och "bara" berättat att jag tog in Aldar från hagen till maten i boxen. Grimman hade då varit underförstådd och accepterad.

Viktigaste skälet är det som du skriver i den sista citerade meningen.

Men åsikterna går isär.
Med en ny häst i hagen anser jag att risken är stor att de går ner i vikt pga fösning och brist på ro, och det vill jag hindra med lille Aldar. Därför alltså in och ut dagligen.

Barmi har tunnat ut lite mer än jag önskat och jag håller på att fodra på honom. -Det är inte så lätt när hästen inte samarbetar, dock.
Bristen på samarbete handlar om lite dåligt intresse för kraftfodret.
Han är inte så illa men jag skulle vilja ha upp honom några kilo under våren.
Det är lite frustrerande när man lägger ut så mycket grovfoder att det är kvar frukost vid kvällsmaten och tvärt om, och hästen ändå är smalare än man vill. Då är kraftfoder det alternativ som finns kvar. Eller att byta plats på Barmi och Erik så Erik hamnar i lösdriften ett tag och Barmi kommer in nattetid i egen box. Fast skälet till att Erik fick komma in var just hullproblem.
Jaja, ska prova att "ösa på" inomhus ett par-tre timmar dagligen först med Barmi, både hö och havre med tillägg (sojamjöl, krossat korn och mineraler)

Ja men då kan jag förstå att klockan tickar på. Särskilt om det beror på en övertaggad häst som ligger på.

knapplån!

Igår var de så dags för lite hoppninge igen och jöses så hoppglad Jorunn var igår. Nu börjar de släppa och hon börjar hoppa av i rätt tid och sköter avhoppningarna riktigt bra. Runda fina språng nu oftast dså de går frammåt helt klart.
Hela 70 oxer hoppades igår vilket är rekord för Jorunn och tjejen som hoppar. Och jorunn tar knappt i.
Sedan hoppade jag hela 2 små pyttekryss men de tyckte Jorunn var så fjålligt att det inte ens var värt å galoppera över haha.
Men jag tyckte de var höghus vi hoppade över:rofl:

Sansko: Det är enklare att starta en ny tråd med träningsfrågor, :) då blir det rätt saker i rätt tråd och svaren drunknar inte i övriga flödet bland uppdateringarna i den här tråden.

Det finns en tråd med i princip samma frågeställning, Uppvärmning av 4-gångare tror jag att tråden hette. Där skrev jag ett långt inlägg om hur jag hade gjort om jag var i samma sits (hade tidigare ett sto efter Silver-Askur som också hade svårt för tölten till en början). Läs där! :)

/Anna

Tack!

Ja, jag trivs väldigt bra med den. Det är egentligen en dressyrsadel, Jacson New England heter den (tror att det är ett samarbete mellan Jacson och sadeltillverkaren Santa Cruz). Nypriset vet jag faktiskt inte då jag köpte den begagnad för ca 5000 kr, men jag tror inte att den kostade så mycket, det är ingen märkessadel precis ;)

Till Mackan (som jag rider på bilden) använder jag en formad pad i någon form av skummaterial som jag lägger under schabraket. Paden får sadeln att lägga sig bättre, så att tyngdpunkten hamnar mitt i sadeln. Jag upplevde annars att den lättade en aning baktill när jag använde den på Mackan, men med paden ligger den bra. Jag köpte den här sadeln till min förra foderhäst och tänkte helt enkelt prova med den till Mackan också.

Om du gillar att rida i dressyrsadel så tror jag att du kommer tycka att denna är skön :) Om man däremot trivs bäst i en något flatare islandssadel så kan man nog känna sig lite "instängd" i denna. Bakvalvet är ganska högt och knästöden rejäla. Men jag trivs bra i den!

/Anna

KL.

Idag blir det shopping till lilla pållen!!
Nytt träns står på listan och jag är så sugen på GG Ariel med pärlor, så enormt fint!!
Ny gjord ska införskaffas också, lilla gubben är rund över bröstet och sadeln glider fram :(
Så nu ska vi testa en svängd! :)
Testa lite nya sadlar ska jag också göra, får se om vi hittar nån riktigt bra! Djungel it is :D

tolt2013_511cfda19606ee21cb483247.jpg

Jag har dock en aning hög hand, och därav så blir de lätt att hon blir för "hög" i formen... men vi arbetar vidare på det... bara om någon vecka så är det Reynir kurs och jag längtar och är mycket taggad inför det.
dsc_0013_50e4a038e087c36cb2d21129.jpg

från sommaren 2012
ställd inåt..
Vet ej om ni tycker det syns någon "större" förändring just på bilderna, men jag kan lova att det har hänt mycket med motorn/energin. Hon är så mycket mer framåt och mer taggad att verkligen tölta, hon hade 0 energi i sommras och inte alls sugen på att tölta men efter en 2 månaders vila sattes hon igång igen och nu tycker hon att det är det roligaste hon vet. Och passa... dock försöker jag rida henne endast som fyrgångare så långt som går just för att jag vill att tölten ska funka före vi börjar på pass... tänker jag rätt eller fel om det?

Tack!

Ja, jag trivs väldigt bra med den. Det är egentligen en dressyrsadel, Jacson New England heter den (tror att det är ett samarbete mellan Jacson och sadeltillverkaren Santa Cruz). Nypriset vet jag faktiskt inte då jag köpte den begagnad för ca 5000 kr, men jag tror inte att den kostade så mycket, det är ingen märkessadel precis ;)

Till Mackan (som jag rider på bilden) använder jag en formad pad i någon form av skummaterial som jag lägger under schabraket. Paden får sadeln att lägga sig bättre, så att tyngdpunkten hamnar mitt i sadeln. Jag upplevde annars att den lättade en aning baktill när jag använde den på Mackan, men med paden ligger den bra. Jag köpte den här sadeln till min förra foderhäst och tänkte helt enkelt prova med den till Mackan också.

Om du gillar att rida i dressyrsadel så tror jag att du kommer tycka att denna är skön :) Om man däremot trivs bäst i en något flatare islandssadel så kan man nog känna sig lite "instängd" i denna. Bakvalvet är ganska högt och knästöden rejäla. Men jag trivs bra i den!

/Anna

Tack för ditt svar! :)
Jag söker just dressyrsadel för den han har nu är en typisk islandssadel som jag inte gillar alls(den passar honom inte heller längre). Jag vill ha knästöd och bättre stöd för sitsen jag ska kolla upp denna modell lite mer nu. ;)

Löslongerade och busade lite med S idag. Vackrare häst får man leta efter. ;)

8506583963_356e3d85a8_b.jpg

KL.

Idag blir det shopping till lilla pållen!!
Nytt träns står på listan och jag är så sugen på GG Ariel med pärlor, så enormt fint!!
Ny gjord ska införskaffas också, lilla gubben är rund över bröstet och sadeln glider fram :(
Så nu ska vi testa en svängd! :)
Testa lite nya sadlar ska jag också göra, får se om vi hittar nån riktigt bra! Djungel it is :D

Jag har valt en bred gjord, den fr. Hööks och tycker den sitter bra :)

knapplån!

Igår var de så dags för lite hoppninge igen och jöses så hoppglad Jorunn var igår. Nu börjar de släppa och hon börjar hoppa av i rätt tid och sköter avhoppningarna riktigt bra. Runda fina språng nu oftast dså de går frammåt helt klart.
Hela 70 oxer hoppades igår vilket är rekord för Jorunn och tjejen som hoppar. Och jorunn tar knappt i.
Sedan hoppade jag hela 2 små pyttekryss men de tyckte Jorunn var så fjålligt att det inte ens var värt å galoppera över haha.
Men jag tyckte de var höghus vi hoppade över:rofl:

Min råtta har 70 som rekord. Men inte med mig på ryggen :angel: Vi håller oss till kanske 30. Hon vill dock alltid gallopera oavsett höjd. Hennes trav har ju liksom blivit stabil nu först vid 12-årsålder :angel:

Efter att traven satt sig har jag dock inte testat att hoppa men det lär väl dröja ett tag innan hon känner sig nog trygg i trav för att vilja hoppa från det.

Min råtta har 70 som rekord. Men inte med mig på ryggen :angel: Vi håller oss till kanske 30. Hon vill dock alltid gallopera oavsett höjd. Hennes trav har ju liksom blivit stabil nu först vid 12-årsålder :angel:

Efter att traven satt sig har jag dock inte testat att hoppa men det lär väl dröja ett tag innan hon känner sig nog trygg i trav för att vilja hoppa från det.

Ja vi hoppar i galopp för det mesta travbommar körde vi med mkt precis när vi började hopputbildningen med henne.
Nu har vi kommit så pass att hon kan hoppa i galopp och börjar få kläm på de här med att hoppa av i rätt tid.

kL
Har insett att jag och Jorunn inte är något direkt islandshästekipage så i framtiden kommer de bli 1 tölttävling om året bara för skojs skull bara
Och det är bara för att min familj kommer och kikar på denna tävling då den går inomhus och är nära stan.
Sedan kommer vi lägga tölten åt sidan, den kommer finnas som nått som är skojsigt att ta till med då och då men inge vi kommer lägga fokus på.

Vi tycker hoppning och dressyr är roligare, tölt är roligt mest rakt fram tycker vi båda och då ska de va utomhus också tycker vi:love:

Självklart så får man inga lysande resultat på tävlingsformer man inte tränar på, dressyr är bara en del av det man tränar för att lyckas på ovalbanan. Det kan tyckas enkelt att bara rida runt ovalbanan in lite olika gångarter och tempon men det finns en hel del bakom det.

Hennes trav har ju liksom blivit stabil nu först vid 12-årsålder :angel:

Aj då, där ser man.
Jag tänker förstås på Barmi och hans "trav". Visserligen har han ju vid ett par ridturer travat (uselt men trav) men sist jag red honom, i söndags, bjöd han inte på någon trav alls. Får se hur det går i kväll.

Isas goda form håller i sig. Hon har nu varit avslappnad vid ridning tre dagar i rad, efter en trist vinter.
Jag kunde rida henne i galopp igår också, och till min glädje var en av fattningarna riktigt bra. Böjde henne lite för att få henne att släppa bettet, tog ett par stegs sidvärtsrörelse i skritt också det för att mjuka upp, och bad sedan om en höger galopp och fick en riktigt trevlig fattning. Lugnt, mjukt, korrekt.

Sedan gick det att driva henne lite i galoppen med mothåll i min mage, och svaret på drivningen var att slappna av i nacken och gå mot remontform.
Med tanke på att jag pga spänningar inte har galopperat henne sedan i oktober, var detta väldigt trevligt.
Tölten var rätt OK igår men inte så bra som den kan vara.
Har hittat ett sätt att driva in bakdelen till lite längre bakbenssteg, visserligen lite på bekostnad av takten i just det momentet men så får det vara.
Ren takt har hon när hon går riktigt lus-långsamt men då får hon å andra sidan inte in bakbenen särskilt långt under sig.

Oavsett hur jag rider så har jag kvalitetsbrister i Isas tölt, så jag har en hel del att jobba med. Jag inbillar mig att det kan finnas fördelar i att stundtals välja den ena kvalitetsbristen men få något annat bättre, och andra stunder ta den andra "modellen".
På det sättet kan jag ibland träna på huvudsakligen att hålla takten och tempot väldigt stabilt, och ibland tränar jag på att få med bakbenen. Att göra allt på en gång är för närvarande för svårt för Isa, men jag tror att hon kommer att få ihop det så småningom.

Off topic.
Jag har bestämt mig för att köpa ny bil. Min är lite sliten. Inga problem för "hemma-körning" men jag har inte lust att sätta mig och åka 20 mil enkel väg med häst med risk för att något nytt slits sönder och att någon ska behöva "fiska upp" mig med släp och allt 20 mil hemifrån.
Jag kan tänka mig hyundai eller subaru och har sett ett par bilar som ser OK ut.
Tankenöten just nu är om jag ska betala bilen helt för ägda pengar eller om jag ska ta lån på en det. Tål att tänka på.
Även om jag betalar helt, har jag en rimlig buffert på bortemot 100000kr vilket nog räcker för oväntade händelser därhemma. Tror jag.
Sedan får jag ju in lite mer när jag säljer min nuvarande bil.
Men som sagt, det tål att tänka på.

+ alla andra, tack.

KL

Hur tränar ni tölt på era hästar med väldigt stark trav?
Har själv en Askur-avkomma som tycker att det där med tölt är såå jobbigt, visst går det någotlunda ibland om han är på det humöret. Det som jag inte hänger med i är att takten är mer ok om han springer med huvudet uppe och ryggen nere (vilket inte är bra!), än när han höjer ryggen och slappnar av i nacken - då blir det genast så otroligt travtaktigt. :grin:
Har ni några tips på övningar? Herrn blir så lätt uttråkad av att jobba saktasakta på planen, tölt på vägen är mycket roligare (och går också betydligt bättre).

Öva bärighet/styrka i övriga gångarter så orken finns där och se till att tölten blir en kul grej! Tex när ni har draghjälp ute. Och såklart - beröm massor! Sen är ju inte travtakt skadligt, men frustrerande. Men styrka/bärighet är det viktigaste om jag har fattade det hela rätt. (Har ju länge varit installad hos hon som ägde honom när han stod i Sverige. Så hört ett och annat, men inte töltsatt nån Askur-avkomma sj.)

Nån annan kanske har mer tips? Michis har en dam som tagit tid på sig med tölten, så antar att också den är travstrak. Hon kanske har ngra idéer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka