Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
Hennes trav har ju liksom blivit stabil nu först vid 12-årsålder
Aj då, där ser man.
Jag tänker förstås på Barmi och hans "trav". Visserligen har han ju vid ett par ridturer travat (uselt men trav) men sist jag red honom, i söndags, bjöd han inte på någon trav alls. Får se hur det går i kväll.
Isas goda form håller i sig. Hon har nu varit avslappnad vid ridning tre dagar i rad, efter en trist vinter.
Jag kunde rida henne i galopp igår också, och till min glädje var en av fattningarna riktigt bra. Böjde henne lite för att få henne att släppa bettet, tog ett par stegs sidvärtsrörelse i skritt också det för att mjuka upp, och bad sedan om en höger galopp och fick en riktigt trevlig fattning. Lugnt, mjukt, korrekt.
Sedan gick det att driva henne lite i galoppen med mothåll i min mage, och svaret på drivningen var att slappna av i nacken och gå mot remontform.
Med tanke på att jag pga spänningar inte har galopperat henne sedan i oktober, var detta väldigt trevligt.
Tölten var rätt OK igår men inte så bra som den kan vara.
Har hittat ett sätt att driva in bakdelen till lite längre bakbenssteg, visserligen lite på bekostnad av takten i just det momentet men så får det vara.
Ren takt har hon när hon går riktigt lus-långsamt men då får hon å andra sidan inte in bakbenen särskilt långt under sig.
Oavsett hur jag rider så har jag kvalitetsbrister i Isas tölt, så jag har en hel del att jobba med. Jag inbillar mig att det kan finnas fördelar i att stundtals välja den ena kvalitetsbristen men få något annat bättre, och andra stunder ta den andra "modellen".
På det sättet kan jag ibland träna på huvudsakligen att hålla takten och tempot väldigt stabilt, och ibland tränar jag på att få med bakbenen. Att göra allt på en gång är för närvarande för svårt för Isa, men jag tror att hon kommer att få ihop det så småningom.
Off topic.
Jag har bestämt mig för att köpa ny bil. Min är lite sliten. Inga problem för "hemma-körning" men jag har inte lust att sätta mig och åka 20 mil enkel väg med häst med risk för att något nytt slits sönder och att någon ska behöva "fiska upp" mig med släp och allt 20 mil hemifrån.
Jag kan tänka mig hyundai eller subaru och har sett ett par bilar som ser OK ut.
Tankenöten just nu är om jag ska betala bilen helt för ägda pengar eller om jag ska ta lån på en det. Tål att tänka på.
Även om jag betalar helt, har jag en rimlig buffert på bortemot 100000kr vilket nog räcker för oväntade händelser därhemma. Tror jag.
Sedan får jag ju in lite mer när jag säljer min nuvarande bil.
Men som sagt, det tål att tänka på.