Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Filmklipp borttaget: Funkade visst inte att länka därifrån.

Senast ändrad:

Fast han är ju så ny hos dig. Jag hade väntat med allt det du gör, men det är ju jag :) Ingen kritik, bara mitt tänk :)

Hur menar du nu?
Hästen behöver gå in i stallet dagligen och få extramat eftersom han blir föst och inte har ro att äta bland de andra i hagen fullt ut.
Det är mer praktiskt om han slipper ha grimma på sig i hagen eftersom Yngve drar i allt som finns och en dag hittade jag grimmans nosdel i munnen på Aldar.
Alltså behöver han träna på att ta av och på grimma.
Jag tycker också det är praktiskt att det går att lyfta hovarna på en häst, särskilt som det är hög tid att verka honom.

Jag hade gett honom mer tid, iaf nån vecka eller tio dagar och sen inte grejet mer än nödvändigt. Inte varje dag.

Fast det är ju inte så värst dramatiskt att träna lite på att plocka på och av grimma och lyfta på benen, det är ju snabbt och odramatiskt att genomföra ett par dagar i rad så blir livet lite smidigare för både häst och ägare. Han far nog inte illa av det. Matte verkar ju rutinerad och klok med ett helt artilleri med hästar i stallet. :)

Det här gjorde jag och Kná idag! Debut! Jag skrev lite om det i tråden om 2007: orna.
kna_pris2_feb13_zps391350f8.jpg

KL

Tack till er som svarade angående min fråga om att ha häst och plugga. Känns skönt att höra att det går att få tiden att räcka till. Men ja, ekonomin blir det väl mer kärvt med... Jag får se om jag kan spara undan lite pengar nu när jag jobbar, och kanske fjäska lite för mor och far ;)

Idag har jag och Mackan busat i snön på gärdet. Så härligt!

Mackan8_zps0f7f7e93.jpg

Mackan5_zps2e618c6c.jpg

Mackan11_zps361a0a46.jpg

/Anna

För fridens skull så säger vi väl allt från 2 sekunder till 20 sekunder beroende på orsaken till det hela...

Åh, vad jag älskar platser som ser ut som "förritin" :love:

väldigt fint ekipage också ;)

Tack, men jag ville bara ha en förklaring till ett väldigt konkret påstående. Många går ju i taket när "vissa andra" användare påstår saker utan grund, jag tycker det är lika fascinerande oavsett vem som står bakom påståendet. "därför" är inget svar i min värld. :p

Jag ska inte lägga mig i diskussionen om domarens åsikt om Jorunns trav, men ett tips till dig om du vill veta hur domaren dömer är att läsa domarhandledningen. Förutom grundregler som takt, tempo, form och aktion så är den som domaren utgår ifrån när han/hon sätter poäng och detta gäller för ett moment (t ex arbetstempo tölt eller valfritt tempo tölt) oavsett om du rider lätt eller öppen klass.
Då kan det vara lättare att förstå varför du fick den poäng du fick :)

/Anna

Tackotack!

Ja, det är himla mysigt uppe i stallet faktiskt! Jag gillar också den här "gammeldagsa" känslan :)

Som sagt, jag säger inte att jag har rätt, men jag hade gjort annorlunda :)

Jag är inte i skick att sätta mig och skriva en lång förklaring till mina 10-20 sekunder just nu, har fruktansvärda smärtor pga ny bromsmedicin vilket gör att jag går på starka smärtstillande och det gör att hela min hjärna för tillfället består av bomull och min värld är en liten bubbla MEN jag lovar att försöka skriva en förklaring när allt lugnat ner sig :)

Vill bara inte att det ska bli helt galet när jag förklarar och just nu skulle det bara bli en katastrof.

Men däremot ang Nielas bedömning på denna tävling ville jag leta en rimlig förklaring till hennes bedömning ang kort trav. Hon ska även veta att ryttarna oftast inte håller med domarna i deras bedömning, det är som med fotografier, ögonblick och vid fel ögonblick ser det helt galet ut.

Om ni förstår min virriga förklaring...

Aj då, låter inte som att du har det så roligt just nu. Hoppas det blir bättre fort.

Du har så rätt ang bedömningar, jag har iofs haft tur och haft skilda åsikter fast åt andra hållet. Sista tävlingen fick jag enligt mig alldeles för höga poäng. Jag har inte läst fipo från pärm till pärm så jag kan inte direkt säga att det var fel poäng, men förvånande i alla fall i förhållande till vad andra ekipage fick. Sen att man inte klagar för att man fick högre poäng än väntat, det är ju en annan femma (även om jag inte hade klagat om jag fick lägre poäng heller). :angel:

Ska jag vara ärligt så är det käpprätt åt helvete just nu :)

Men det blir bättre snart bara kroppen får vänja sig vid rävgiftet jag serverar den vid middagstid 3 ggr i veckan.

Var rädd om era kroppar och kolla upp eran D-vitamin nivå, nu går forskningen framåt i en rasande fart när det gäller sjukdomar realaterat till låga halter av D-vitamin i kroppen.

KL

Tack till er som svarade angående min fråga om att ha häst och plugga. Känns skönt att höra att det går att få tiden att räcka till. Men ja, ekonomin blir det väl mer kärvt med... Jag får se om jag kan spara undan lite pengar nu när jag jobbar, och kanske fjäska lite för mor och far ;)

Idag har jag och Mackan busat i snön på gärdet. Så härligt!

Mackan8_zps0f7f7e93.jpg

Mackan5_zps2e618c6c.jpg

Mackan11_zps361a0a46.jpg

/Anna

Vilken snygg sadel du har. Och den ser skön ut. :) Får man fråga vilket märke det är och vad du tycker om den? ;) Kommer snart köpa ny till min isis nämligen. ;)

Hur menar du nu?
Hästen behöver gå in i stallet dagligen och få extramat eftersom han blir föst och inte har ro att äta bland de andra i hagen fullt ut.
Det är mer praktiskt om han slipper ha grimma på sig i hagen eftersom Yngve drar i allt som finns och en dag hittade jag grimmans nosdel i munnen på Aldar.
Alltså behöver han träna på att ta av och på grimma.
Jag tycker också det är praktiskt att det går att lyfta hovarna på en häst, särskilt som det är hög tid att verka honom.

Tycker det låter jättebra att träna på grimma och hovlyft! En unghäst blir inte förstörd för att det går att trä på en grimma eller verka utan rädsla :D

Vi började träna grimma med Rá andra dagen här hemma... Det känns VÄLDIGT viktigt att kunna fånga sin häst om något händer... O hon var rädd för grimman så det tog sin lilla tid, vi "tränade" flera ggr om dagen vill jag minnas. Då var det givetvis inga långa stunder, utan mer ut o klappa o borsta o ha med grimman. Grimman = mys o kli! Samma sak med hovarna, de började vi oxå lyfta ganska snart, men bara "en hov här o där" när vi ändå var ute o snackade med hästarna. Alltså inga långa stunder där heller. Nu som tvååringar drar vi på o av grimmorna utan bekymmer och båda står som små ljus när hovslagarn är här. De skall vara trygga med den hantering som är nödvändig- det anser jag iaf!

Bara för att hon var så söt, bild från första dagen...
rahuvud.jpg

Shit va kul det är att sitta o läsa sina gamla blogginlägg! Hittade ett inlägg just om träna på grimma...

Texten från den dagen säger...
Meyja stod lös ute i hagen och lyfte så fint på sina fötter, lät mig pilla rent bärrandsröta-hålen och fylla med thrush magic. Helt fantastiskt! Hon behövde inte ens balansstöd! Tänk vad två veckor av spring o bus kan göra för styrka och balans!!!

Rá var nyfiken till tusen och ville gärna vara med o greja! Så hon fick oxå lov att lyfta fötter och så fick jag ta på henne grimman. Hon är ju bara van vid att man knäpper grimman i nacken, alltså inte dra över öronen. Medan jag grejade med Meyja så sa Mathias att han övade med grimman. Då sa jag utan att titta upp att hon inte e van vid att man drar över öronen. Millisekunder senare tittar jag upp o får se…
wpid-dsc_2055.jpg

Jaså? Sa Mathias o fortsatte trä på och av grimman över öronen

:rofl: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka