Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Fast vad jag inte förstår är att ni har svårt för den ökade (önskavärda) traven, när hon kan skolor som passage osv.

En generell kommentar utifrån din kommentar.

Det är en j-a skillnad på att klara att samla hästen, och att därifrån behålla samlingen och bakbensaktiviteten ut i en travlänging om hästen inte bjuder på det av sig själv.

Tycker i alla fall jag utifrån mina hästar.

Jag tränar samlingen först på de hästar som accepterar det (inte Isa med andra ord...) och sedan längning. Jag tycker att längningen är många gånger svårare än samling/bärighet när man jobbat det ett tag.

Sedan förstår jag om domaren kommenterade att Jorunn gick emot hand utifrån den situation som beskrivs. Och att domaren kommenterade det, betyder ju heller inte att hon gick mot hand precis hela tiden.

Ibland blir man besviken på domarkommentarer, men man får nog försöka ta det som konstruktiv kritik och träningsråd. Om man inte vet att domaren sett fel (som i mitt exempel där hästen hade saker för sig men jag inser att det såg ut så som domaren skrev) eller att situationen tillfälligt var det som domaren mest lade märke till.
Vet man att det var en enstaka situation så är det ju bara att rycka på axlarna och tycka att det var tråkigt att det var just den situationen som sågs tydligast av domaren, och glömma det hela.
KL.
Red en massa igår. Isa var bättre än på väldigt länge. Visserligen var tölten skrutt, sämre än vanligt, men hon var så avslappnad och trevlig att jag var tillbaka där vi var i höstas och jag kunde rulla över i önskad galopp (lite för bråttom första ett eller två stegen men det accepterar jag för närvarande) och sedan driva in henne i remontform även i galoppen. Visst blir hon flack genom att drivas in i remontform, eller snarare markbunden, men hon var avslappnad och kontaktbar och gick att jobba i galoppen vilket inte gått sedan åtminstone oktober.
Jag bara hoppas att den här sitor7ationen håller i sig och att hon har "glömt" spänningen för i år!

Barmi kom ihåg att trav är en gångart, kvaliteten var skrutt och takten ojämn men det var utan tvekan trav och det verkar som om jag har hittat ett sätt där jag kan bestämma att det ska vara trav vilket är väldigt glädjande.
Målet för Barmi i år (2013) var ju att han någon gång under året skulle börja trava, och det har jag Karl att tacka för att det gått så fort.
Karl skrämde ju upp Barmi i vanlig ordning när Barmi skulle hälsa på Aldar, och resultatet var att Barmi vände till kroppen och "ramlade" in i trav i ett par steg och därmed upptäckte att man kunde göra så också. Älskade lille Karl som gör nytta på många sätt även om jag inte börjat rida honom igen efter skadan i somras och inte tänker göra det förrän isen har smält och det är vår på riktigt.

Det tar inte två sekunder att ta ner hästen från galopp till trav, sedan måste du korrigera traven så den blir bra också så dina två sekunder som du nämner måste i mina ögon ha varit minst 10-20 sekunder i trav med kort steg och mot handen.

Hur många var ni på banan idag?

Vet inte vilka hästar du rider där det tar 20 sekunder att få ner hästen från galopp ner till trav.
Men jag rider en betydligt mer väldresserad häst änså som kan stanna från galopp ner till stopp på 2-3 sekunder. ;)

Du får väl komma och titta på så kan du klocka oss om du inte tror mig:grin:.

KL

Åhh idag är det hoppning... sjukt vad tiden går fort tycker det bara är Hoppning hela tiden=)

Det tar inte två sekunder att ta ner hästen från galopp till trav, sedan måste du korrigera traven så den blir bra också så dina två sekunder som du nämner måste i mina ögon ha varit minst 10-20 sekunder i trav med kort steg och mot handen.

Hur många var ni på banan idag?

Men va??
Varför i allsindar skulle en övergång från galopp till trav ta 10-20 sekunder?

En nedtagning från ett uppslag i trav, går inte på två sekunder.
Visst, du kan få tillbaka GÅNGARTEN trav, men det tar betydligt längre tid att få tillbaka samling, form och allt sådant.

Jag har inte sagt att det tar två sekunder, jag reagerade på att det MÅSTE ta MINST 10-20 sekunder. Det måste väl ändå bero på varför hästen slår över? Hur mycker form och samling hästen tappar? Och såklart vad det är för häst?

Visst händer det att man driver på lite för mycket så att hästen går över i galopp, men jag har nog aldrig varit med om att det tar 20 sekunder att få tillbaka den trav man hade innan övergången i en sån situation.
Om det däremot är så att hästen får för sig nåt, blir skrämd eller övertaggad av någon som rider förbi för nära eller liknande, då är det klart att det kan ta lite tid att få tillbaka hästen i samma trav som tidigare. Som sagt, det borde väl bero helt på förutsättnignarna? Om det "bara" är att man ligger precis på gränsen till vad hästen klarar så ska det väl inte behöva ta så himla lång tid? 20 sekunder, det är ju betydligt mer än en långsida i ridhuset, och det tycker jag låter väldigt långt.

Senast ändrad:

KL

Länge sedan jag skrivit något igen, men en liten uppdatering från mig.
Förra måndagen fick Geiri gå vidare på grund av inflammation i knäet som, efter flera undersökningar (allt som var möjligt här i Finland) och lång boxvila, inte gav med sig. :cry: Inte heller i obduktionen hittades någon förklaring till varför knäet var i så dåligt skick (inflammerat var det, men hittades ingen orsak till det). :confused:
Vet inte alls vad jag skall säga, det här var Hästen med stort H för mig. Redan när jag första gången såg honom i stallgången när vi skulle provrida honom visste jag att han var min häst. Visst har vi kvar våra två andra hästar, S & R, men det är inte samma sak... :(
8502585587_3a37a4fd97_b.jpg

Åh, nej vad tråkigt. Beklagar :(
En underbart fin bild på er iallafall!!!

Vill bara påpeka för några att tråden heter den TREVLIGA snack och uppdateringstråden och just nu är det väldigt otrevligt att läsa..

En nedtagning från ett uppslag i trav, går inte på två sekunder.
Visst, du kan få tillbaka GÅNGARTEN trav, men det tar betydligt längre tid att få tillbaka samling, form och allt sådant.

Du förklarade det bättre än jag gjorde!

Vet inte vilka hästar du rider där det tar 20 sekunder att få ner hästen från galopp ner till trav.
Men jag rider en betydligt mer väldresserad häst änså som kan stanna från galopp ner till stopp på 2-3 sekunder. ;)

Du får väl komma och titta på så kan du klocka oss om du inte tror mig:grin:.

Äh inte behöver jag klocka er ;)

Tvivlar inte på att hon är väldresserad överhuvudtaget!

Vill bara påpeka för några att tråden heter den TREVLIGA snack och uppdateringstråden och just nu är det väldigt otrevligt att läsa..

Tycker du att jag är otrevlig så är det inte meningen överhuvudtaget!

Ber så hemskt mycket om ursäkt om det jag skrivit uppfattas som otrevligt!

Det var inte menat specifikt till dig! Är bara less på att läsa diskussion på diskusson som spårar och blir otrevlig..

KL.

Idag har Aldar tränat på att ta på och av grimma (när jag hämtade i hagen och senare i boxen), tränat på att inte hoppa över boxdörren (det var svår träning, han ville över flera gånger men till sist ställde jag Barmi i vägen så han insåg att det inte behövdes), tränat på att bli borstad och få lyfta hovarna. Hovarna var relativt jobbigt, särskilt bak, och jag inser dessutom att det är ganska brådskande att verka fram. Platådojor gillar jag inte.
Jaja, det får väl vänta en vecka till så han är nöjd med att stå med lyfta hovar ändå, så bråttom är det inte.

Snabb personlighetsförändring: när han kom för en vecka sedan var han så blyg att det inte gick att ta på honom utan att tränga in honom i ett hörn i ligghallen. Nu är han kelig och go och pussas och springer efter mig i hagen. Trevligt.
Det blir nog en riktigt trevlig häst, det där.
Ett till fynd, får jag nog tycka.
Men det förstod jag ju att han var fin - var dock inte beredd på att han skulle vara så fin och så okomplicerad utifrån annonspriset.

Lyckas du få en fin samlad trav efter en uppslagning i galopp på 2 sekunder är du duktig.

Som sagt, jag har aldrig sagt något om 2 sekunder. Det jag har i frågasatt är att det måste ta minst 10-20 sekunder, vilket enligt mig är mycket. 2 sekunder är ju väldigt kort tid, men "minst 10-20 sek" tycker jag är lång tid. Jag provade idag att räkna när jag tog två galoppsprång, bröt till trav och hittade balansen i gångarten. Det är allt jag kräver av Sol i dagsläget eftersom hon travade första gången sen i september i början av januari. Jag räknade till 7, svårt att säga i sekunder, kan ju ha varit vad som helst mellan 5 och 10. Så jag står fast vid att "Minst 10-20 sek" låter långt. Jag räknade från början på sista galoppsprånget och tills hon travade balanserat i arbetstempo, samlad trav fixar hon inte än.

Såhär tänker jag, även om sol inte fixar att få till en samlad trav så tycker jag ändå att det är ganska så väl tilltagen tid eftersom sol inte är såpass stark att hon kan göra precisa och snygga övergångar, utan de tar lite tid och blir något stege extra ibland. Så även om jag hade tagit henne till en samlad trav hade det inte tagit längre tid för hade hon varit stark nog att trava samlat hade hon också varit stark nog att göra övergången till trav på ett bra sätt.

Senast ändrad:

Fy så trist, beklagar verkligen :(

kryddelydd: Grattis till fyndet, han låter som ett riktigt bra köp!

Fast han är ju så ny hos dig. Jag hade väntat med allt det du gör, men det är ju jag :) Ingen kritik, bara mitt tänk :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka