Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vi har flyttat till ett nytt stall. Det stall där vi stod tidigare såldes, så några av oss flyttade tillsammans till nya stallet. Stora fina boxar. Krävdes en hel del städning, men det är redan mycket bättre. I sommar blir det storstädning och målning också, kommer bli jättefint.

Vi provade en runda idag som kommer bli en perfekt vardagsrunda, hela vägen är grusväg eller mellan en åker och en bäck där det inte är odlat. Lagom mycket backar i olika lutning med raksträckor emellan.

Sol var heltaggad när vi red iväg, taktade i trav med kortkorta steg och smög iväg i tölt. Fanns ingen skritt första biten, men sen lugnade hon sig och kunde gå på lång tygel utan att trava iväg. Får hoppas på en lite lugnare runda imorgon så vi kan hålla lite högre tempo frivilligt. :p

Det är samma bedömningsgrunder oavsett Om det är öppen eller lättklass, jag tror inte korta steg ger avdrag i sig men det ger inget plus direkt. Vad tävlade du i för klasser?

Saken är att det inte var kort steg det var ju de jag och min kompis reagerade över.

de ska ju bedömma takt, form först enligt reglerna och takten var ren samt formen bra, om hon nu hade haft småsteg så borde vi ha fått högre poäng än en med långt steg men men otakt vad jag förstår??

Vi tävlade lätt klass som alltid=)=) fick visa trav och tölt i valfritt tempo=) enliten hemmatävling utanför FIPOS regler=)

Bara för att domaren skriver kommentaren "kort steg" innebär det inte att de har gett ett poängavdrag. Det är fler bedömningspunkter än takt och form och utan att ha sett er ekipagen kan jag inte ha någon som helst åsikt om poängen.

Bara för att domaren skriver kommentaren "kort steg" innebär det inte att de har gett ett poängavdrag. Det är fler bedömningspunkter än takt och form och utan att ha sett er ekipagen kan jag inte ha någon som helst åsikt om poängen.

Men eftersom hon inte hade kort steg så är ju den komentaren fel..

Domarn har sett fel bara för du och din kompis anser det? Du slutar då aldrig att förvåna.. Domarens kunskap och kompitens går nog inte att jämföra med din.. Lägg ut en film om du vågar istället så kan vi också titta på traven.

Jag vet inte när du går upp på morgonen men själv har jag vart vaken i snart 12 timmar och nej jag vaknade inte på fel sida utan rätt sida i sängen..
Men ärligt talat bara för att du anser att hon inte hade korta steg kanske hon hade det? Du dömer alltid ut alla andra som inte tycker som dig.

Får man inte ha en egen åsikt utan att man ska få utskällning av bukes kommisarie Hera_ som alltid ska ha pekpinnen i högsta högg??

Varför bemöter du alltid kritik och frågor med att klanka ner på personen istället för att svara? Du får gärna ha åsikt om domarens dömmande men det är inte en åsikt att skriva: dommaren hade fel för hon hade inte korta steg.

Varför bemöter du allt jag skriver som om jag är komplett idiot som alltid har fel och tycker och tänker fel??
Det finns alltid 2 sidor av allt;)

Lugna ner er lite, uppenbarligen anser Niela att joruns steg inte var kort och domaren att det var det. Vinkommer förmodligen inte längre här om vi inte får en filmsnutt.

Ofta har man själv ett lite annorlunda perspektiv när man rider jämfört med domaren som ska se och bedöma flera ekipage. Det kan ha varit så att både domaren och din kompis har rätt, de bara tittade vis olika tidpunkter.

Lugna ner er lite, uppenbarligen anser Niela att joruns steg inte var kort och domaren att det var det. Vinkommer förmodligen inte längre här om vi inte får en filmsnutt.

Ofta har man själv ett lite annorlunda perspektiv när man rider jämfört med domaren som ska se och bedöma flera ekipage. Det kan ha varit så att både domaren och din kompis har rätt, de bara tittade vis olika tidpunkter.

Jag red själv å de andra red i en klunga.. ett tillfälle slog Jorunn över i galopp och jag fick ta tag i henne för hon inte lyssnade, domaren kanske bara tittade en gång på mig och Jorunn under tävlingen och lyckades pricka in exakt här??
Ja då var traven kort och hon gick mot handen.. men det känns ju bra att man under 2 minuter får hela 3 sek blick från domaren och därav poängen!!

Som sagt hade inte färväntat mig att vinna;) jag tävlar inte för att vinna, men rättvis bedömning är inte mkt begärt:D

Idag va vi ut i skogen och skrittade en timme och klättrade :)
Lilla pållen traskade raskt på i snön!
Han är så enormt pigg det lilla livet :D Tycker allt är spännande och skoj!
Och äntligen får vi ha broddarna på bak heltid!! Vilket meckande med i och ur!! Less va jag ;)

Nu har jag verkligen inte mycket tävlingserfarenhet att bjuda på, men de få tävlingsresultat med tillhörande kommentarer som jag har fått har sett väldigt olika ut. På en tävling fick jag samma resultat från två domare, men väldigt olika kommentarer. Den ena hade kommenterat både positivt och negativt, den andra hade bara kommenterat det som drog ner. Det hade ju varit lätt att tolka från den som bara skrev negativt att den bara sett det dåliga, men eftersom poängen var lika (och enligt mig ganska generösa) så måste man ju anta att de ser samma saker men väljer att kommentera olika. En del kommenterar sånt som kan förbättras för att få högre poäng medan en del kommenterar även det som motiverar till att man fick den poäng man fick och inte en lägre.

Tex så hade jag fel galopp vid första försöket på en tävling, bröt sen av och tog rätt galopp. Ena domaren skrev bara "fel galopp" som kommentar, det betyder ju inte att jag hade fel galopp hela tiden, för då hade jag ju inte fått den poängen som jag fick.

Om du får galopp under traven så blir det avdrag för det, tar det sedan tid för hästen att komma tillbaks till en bra trav så blir det avdrag för det också och har du inte bra poäng innan det så blir det inga lysande poäng. Domaren kan mycket väl ha sett dig mer men kommentaren är fortfarande korrekt då du ju själv noterat att hästen både gick emot och hade ett kort steg under en period i tävlingen och då är ju kommentarerna befogade.

Det tar inte två sekunder att ta ner hästen från galopp till trav, sedan måste du korrigera traven så den blir bra också så dina två sekunder som du nämner måste i mina ögon ha varit minst 10-20 sekunder i trav med kort steg och mot handen.

Hur många var ni på banan idag?

kl.

Traven däremot måste domaren ha sett fel, för där var vi en ligt denna kort i steget samt mot hanen vilket inte alls stämde. Hade lösa tyglar i traven och hon hade normala steg.

Dessutom så står det inge i reglerna att hästen ska ha långa steg.... takten formen men steglängd finner jag inte att de bedömmer under lätt klass!

Har inte kollat FIPO men trodde att de bedömde i stort sett samma saker i lätt klass som i öppen.
Jo, någonstans i FIPO står det att det är långa steg som eftersträvas, det är ju lite det som diskuterats tidigare i denna och andra trådar: önskvärd trav på islandshästtävling påminner väldigt mycket om ökad trav i dressyren.

Ta det som en allmän kommentar kring vad du behöver utveckla gällande Jorunn. De anser att steglängden är för kort - bra, då får du öva på längningar när du fått igenom samling ordentligt. "Bara" att länga ut steget ur samlingen.

Vad gäller det där med tygelkontakt förstår jag att domarna ibland kan se fel. Jag red en westerntävling i somras och fick kommentaren att jag var lite hård i handen. Det var jag inte, men jag förstår att det såg så ut eftersom hästen alldeles själv trasslade med bettet och grejade med huvudet så det måste ha sett hemskt ut. Jag kunde inte göra ett skvatt åt det mer än vänta på att hästen skulle spotta ut bettets skänkel ur munnen själv.
En annan gång, för ett antal år sedan, red jag en pleasure-tävlign på en annan häst. Hade flera kilo häst i handen och var missnöjd. Domaren såg dock en nöjd och glad häst och dömde oss att vinna.
Märkligt.

Fast vad jag inte förstår är att ni har svårt för den ökade (önskavärda) traven, när hon kan skolor som passage osv.
Jag var där och jag håller med domarn. Visst är det otur att hon slog upp, men hon är kort i steget.
Men det behöver väl inte vara något negativt, det är väl det du tränar hemma?

Se det som kritik, och åk hem och träna på att få fram en trav med mer steglängd.
(det är iaf vad som krävs för att få lite högre poäng på tävling)

/T - som fö INTE vaknat på fel sida el dyl. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka