Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vissa hästar tar det flera år att få fram tölt på för att de behöver byggas upp ordentligt innan de ens tänker tanken på tölt.

Ja precis! Se på min Laukur han är en 07a och har precis hittat tölten och den är långt ifrån stark.

*KL på mig själv*

Nästa lördag drar jag och min sambo till Strömsholm för att kika på Vintermästerskapet :bump: Ska bli kul och jag är jätteglad att han ville följa med mig. Kommer inte ihåg senast vi hade en hel dag för oss själva sen vi fick barn :)

Finns ju en del Askur-avkommor (silverfärgad) som varit just sånna, men i slutänden fått bra tölt. Sen är det ju så att tölten behöver ju inte alls vara dålig för det, det kan lika gärna bli paradgångarten.

Jag har också en sån, han gick T8 på 2.10, 8 år gammal. Efter 3 månaders träning, mycket bara i att stärka honom, släppte det. Nu är det en klockren T1 häst. :)
Han har lärt mig så otroligt mycket om töltträning, hade aldrig vågat mig på "töltsättningar" utan honom. Snacka om att vi utvecklades ihop :)

546712_3066291982581_1974975061_n.jpg

(Jamen årets längsta tygel, man kan ju tro att jag tror att jag tävlar T2 ;))

18467_1183128024659_472628_n.jpg

Ja precis. Hade Laukur inte stått 6 månader under min graviditet så hade han säkert haft tölten lite tidigare men den satt ändå väääldigt långt in, men det han visar nu ser ut att bli :love:

*KL*

En kanske lite onödig och dum fråga men jag har ändå undrat lite ett tag.
Ska ju snart få hem min nya häst, 1 årig hingst (född -12) och undrar om det kan vara bra att ge honom lite krubbskrammel när de andra får sin lucern och betfor för att han ska vänja sig vid annan mat än hö? Har för mig att Laukur fick nån musli det första för det fick han hos sin uppfödare och sen gick jag över på det jag tyckte han behövde istället, fick hem honom som 1 åring också.

Isåfall kan han få lite uppblött betfor och lucern som de andra, eller kan det vara bra (av nån anledning) att han får lite hårdare mat, typ en näve musli av nåt slag? Kommer vilja ge honom linfröolja tillslut och det kan ju va bra att blanda ut i något mer smakligt.

Kan säkert vara väldigt uppskattat med "krubbskrammel" när de andra får.

Min Blyger (jodå, har redan hittat smeknamnet till Aldar) får massor av havre nu.
Han är visserligen väldigt fin i hullet, men han har ju fullt upp att bli föst av de andra och har inte riktigt ro att äta hö samtidigt med dem så jag räknar med att han går ner i vikt om jag inte "motar Olle i grind".

Dessutom är han lite reserverad, Blyger, och då kan havre vara ett bra lockbete.
Det verkar redan ha fungerat: han var lite knepig att fånga i hagen när jag hämtade honom, ville inte alls bli petad på utan att trängas in i ett hörn i ligghallen dagen därpå.
Fick tag i honom genom att tränga honom i måndags, i tisdags gick det lite lättare och igår kom han emot mig ett eller två steg i stället för att backa, när jag kom och hämtade honom i hagen.
Jag är övertygad om att det finns ett samband med havre i boxen.
Igår fick jag till och med en puss av mulen, när han ville kolla läget.

Det räcker gott o väl med lite betfor och lucern!! Som extra "skrammel" är en morot i bitar bra. Jag ger inte mina hästar havre, korn, musli....

Knapplån!

Vilket VÄDER och vilken HÄST!!
Vissa dagar är bara SÅ bra!! :D

Efter en period med en matte med trasig rygg och obalanserad häst är vi nu tillbaka och det känns så enormt kul!! :)
Han ska få prova på att tävla min kille den 17:e på Strömsholm, hoppas han tar sig runt utan problem ;) Mycket nytt och spännande att kika på där som kan ställa till det gångartsmässigt :D Men det är ju mest på skoj ändå så!

574731_10151292273205222_1387571812_n.jpg

Nöjd kille efter ridturen!!

58485_10151292321425222_2135584823_n.jpg

Vacker i solen!

Tack för era svar! Är inte så mycket för färdigfoder jag heller utan Laukur får ju bara betfor, lucern och så linfröoljan. Då kan ju Ljómi (den nya) få lite av Laukurs isåfall, bara för att det ska vara rättvist :p

*KL*
Fick en fundering igår när jag red.
Hur skiljer ni på tölt- och travfattning?

Jag tänker det jag skall göra. Tölt - kort samlad "uppåt framåt", håller om med skänkeln, använder magmusklerna. Trav- tänker framåt nedåt, ger skänkeln men fortsätter inte hålla om, har hästen i en lägre form. På Kveikja iaf så funkar detta även utan träns, dvs med bara halsring. Tycker det borde vara ett bra betyg på att det är ett bra sätt.

Men det kanske inte är Rätt sätt, eller andras sätt. Men det funkar för oss :D

Men om man vill trava samlat eller tölta i lång och låg form då??
Jag måste hitta ett tydligare sätt att fatta de olika gångarterna.... Min häst tar den gångart som var rätt förra gången...

Måste bara fråga ..
Det råkar inte vara så att du var med och kollade på en saluhäst idag??

Här sitter det i mattes rumpa :D
Så oavsett vad jag gör med händer o skänklar så är det sätet som styr min häst!
Tölt= spänd rumpa typ! Trav =avslappnad rumpa!
Förklara är jag värdelös på dock ;)

Jag vet knappt vad jag gör men de flesta hästar fattar för det mesta. Temat är mer muskelaktivitet och mer uppåt för tölt och mer avslappning trav. Som du skriver så blir problemet när man söker mer samling i traven eller mindre i tölten då närmar sig hjälperna och det blir inte alltid vad man tänkt, i synnerhet när hästen har andra åsikter om önskad gångart så gör den en friare tolkning av vad jag menar även när jag är tydlig och då får jag ta till rösten också så hon inte kan missförstå :love::devil:.

Ibland tror jag på tankeöverföring:idea:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka