Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Åh, det där gillade jag att titta på! Mycket roligare än vanlig ovalbanetävling att för mig som "åskådare". Och kolla in galoppökningen vid 12.50. :d :love:

KL
Igår krävde jag lite mer av min 01:a, Saga. Tenderar att bli mesig och bara köra på i komfortzonen, som det är lätt att hamna i. Samlade ihop henne mer i traven och hej och hå. Hon fick ganska mycket mer gång - och ja var först nära att studsa av. Barbacka och förvånad. Sen kommer hon aldrig få nån jättegång men bättre iaf. Tölten gick som smort och körde bla lire T2 första gången efter vilan. Hon är uppenbart svagare och i sämre kondis än innan, men det funkade helt OK.

Ett bra pass och känner mig nöjd även idag.

Det var Sylvia :) Hon är dotter till Diddi (Sigurbjörn Barðarson). Jätteduktig, gick ut klassetta från Hólar för 2år sen. Gick ju inte superbra igår, inget riktigt flow igenom visningen. Men hon är superduktig :) Liksom det flesta andra som är med i tävlingen :)
Här kan ni som missade tävlingen se finalen.
http://www.hestafrettir.is/urslit-i-gaedingakeppni-i-meistaradeild-their-5-efstu/
Första hästen, skimmel: Olil Amble och Kraflar frá Ketilsstöðum (3)
Andra hästen, svart: Sigurbjörn Barðarson och Jarl frá Mið-fossum (5)
Tredje hästen, svart: Þorvaldur Árni Þorvaldsson och Stjarna frá Stóra-hófi (4)
Fjärde hästen, skimmel: Guðumundur Björgvinsson och Hrímnir frá Ósi (2)
Femte hästen, svart: Sigurður Sigurðarson och världens finaste Loki frá Selfossi ,som vann på poängen 8,30! (Kär i hästen sen lååång tid tillbaka ;))

//Petronella

Jag tycker de hade så fint samspel, även om hästen var lite stissig så red hon jättefint. Ibland blir det ju bara pannkaka när hästen har annat för sig än vad som står i programmet, men jag tyckte samspelet mellan häst och ryttare lös igenom även när det blev lite hopp och så. Jag blir oftast mer imponerad av en ryttare som rider bra när det inte går enligt plan som när någon rider en häst superflott.

Låter som att hon är väldigt obalanserad e kan riskera att slå o trampa sig du får nog ha skydd på ett tag:-) ofta gör ju unghästap så innan de hittat gränserna mellan alla gångartdp.
Men jag hade nog inte bara gett henne fria tyglar o fått springa vilket nog blir på framdelen med så det blir ännu svårare o komma i balans för henne.
Försök samla galoppen o samla o förbereda innan ni börjar galopper träna samlad galopp ur halt o så ska hon behålla formen o ta halv halterNa. Mycket samla i skritten o galopp från halt stärker bakdelen o hon kommer bli starkare i galoppen o inte slänga in pass planlöst. Låt henne inte öka till en sån hög hastighet där hon slarvar, du bestämmer tempot

Du har missuppfattat lite, hon får inte fria tyglar hela tiden, utan det är när hon hamnar fel med korsgalopp och pass som jag låter henne hitta balansen själv på lång tygel. Fortfarande inte helt fria tyglar, men jag låter henne använda sig av halsen för att kunna balansera sig. Så fort hon får ordning på benen så kortar jag upp dem igen och rider in henne i tölt vilket hon har enklast för just nu.
Normalt sett så är hon jätteduktig på att korta upp och samla galoppen innan avsaktningen, men det har hänt ett par gånger tidigare att hon varit i "pass-mode" och då tar hon min halvhalt som en passhjälp istället för att samla sig. Så då måste jag sitta väldigt lätt i sadeln istället för att sätta mig tungt, och liksom tänka henne ner i ett kortare och långsammare steg. Men när hon då är väldigt pigg så funkade ju tydligen inte det heller :angel: Utan det blev lite pannkaka.

Hon slänger inte in pass själv, det hände bara ett par gånger precis när jag köpt henne innan jag lärde mig att hon tog mina hjälper som "Pass, tack". När jag listade ut det så har det inte hänt igen. Hon ökar inte heller tempot utan tillåtelse, hon är väldigt snäll med sånt, lyssnar väldigt bra. Även om hon vill springa fortare vissa dagar så drar hon aldrig iväg utan lyssnar bra på små halvhalter.

Och det är som sagt inte i de höga tempot som hon slarvar, när hon får galoppera på är hon klockren! Utan det har varit precis i nedtagningen, och då har jag redan minskat ner tempot till ett kortare tempo där hon normalt sett kommer ner i skritt på ett par steg, eller går över i kort/mellantempo tölt.

Knapplån
Är det vanligt att just islandshästar blir lite trotsiga under vårvintern eller är det bara min ;-) Han blir lätt tjurig och och kan ibland stanna och stänga av för skänklar mm. Han har väldigt "ont" av sin varma päls så nu åker den via klippning igen, så får vi se om jag får mer framåttänk......Tips för en mer framåt häst önskas ;-)

Jaha, då är han här, då.
Efter en något ångetsfylld biltur (hade inget med hästen att göra: han stod som ett ljus, det var bilen som betedde sig otrevligt och lät lite raspig).

Aldar från Björktorp -11 är ute och bråkar med Karl i hagen.
Ganska stor och välväxt, måste vara 134 eller något nu som nybliven tvååring. Tuff, kaxig utan att vara för gåpåig. Inte rädd för Karl eller Lukas eller någon av de andra.

Kanske ska gå ut med kameran en stund nu när det ändå är så mycket kramsnö att jag inte kan rida:idea:

kl.

Sådär nu har man tydligen anmält sig till en tölttävling redan nu på Söndag:D impulsgrej och ska bli superroligt=)

så denna vecka blir de massa tölt=)

Vad kul att du anmält dig till tävling!

Karl var genomvåt av svett igår eftermiddag, han och Aldar hade fullt upp att busa. Det var en riktig liten tuffing, det där.
En 1½-åring som kastar sig över flockledaren med full iver...
övriga hästar var inte mycket att bry sig om, eftersom de höll sig på sin kant och tittade på spektaklet - precis som jag gjorde.

Han är förstås inte riktigt "med" i flocken redan nu, och blir lite föst från maten men det kommer att gå över.

Han är avvaktande och lite skygg mot mig, men det är också vad säljaren berättade om honom. Jag lyckades dock i morse lura in honom i ett hörn i ligghallen och klappade och kliade lite och gick sedan - tanken är att han ska märka att det bara är trevligt att bli petad på. Dessutom misstänker jag att han kommer att behöva lite kraftfoder, eftersom han gick från hösilaget ganska tidigt idag.
I natt när jag kom hem från min kompis, stod han dock tillsammans med de andra och åt av kvälls/nattmaten så det verkar vara OK men det krävs lite extra övervakning när man har en ny individ i flocken.

Tog lite kort igår eftermiddag, men naturligtvis har jag krånglat till det så att kameran inte är hemma.
Min bil höll på att ge sig helt på väg hem med Aldar och jag var väldigt glad att ta mig ända hem med skrället. Och så ska jag på ridkurs med två hästar idag.
Jag är så glad över att jag har så snälla goda vänner, för jag körde hem från kompisen i natt med deras bil, som jag ska ha idag för att kunna vara på kurs och liknande.
Och jag behövde inte ens fråga om jag fick låna bilen: hade nämnt att min inte var OK och när jag skulle köra hem (jodå den rullar även om jag inte har lust att ta några längre turer och kanske inte med släp) så sade kompisen "ska du inte ta vår bil imorgon? Du kan ju ta den nu".

Underbart med sådana vänner!
Tur jag kan hjälpa till tillbaka genom att nästa helg "byta till mig" hennes unghäst för vidare inridning och träning. Annars är det alltid jag som är mottagare av tjänster och det känns som om jag utnyttjar henne. Som sagt glädjande att kunna hjälpa till tillbaka.

Min Dagmar får åka bort till henne under tiden och ledas in och ut och förvaras, så får hennes Lusia komma hit för träning. Därmed försörjer vi våra hästar själva men min kompis får träningen av hästen gratis.
Eventuellt blir det aktuellt att Lusia är här under sommaren och att jag ska starta henne i en lätt klass eller så men det får vi se hur vi gör med.
Det fantastiska i den här överenskommelsen är att vi nog båda tycker att vi är vinnare: jag får roa mig med en till unghäst, vilket är kul för mig.
Min kompis får sin unghäst inriden och väl grundtränad vilket hon uppskattar eftersom hon inte har vana av den typen av träning men vet att jag är ganska bra på det.

Googlade på honom igår och hittade ett par bilder. Han ser verkligen lovande ut!

Knapplån
Är det vanligt att just islandshästar blir lite trotsiga under vårvintern eller är det bara min ;-) Han blir lätt tjurig och och kan ibland stanna och stänga av för skänklar mm. Han har väldigt "ont" av sin varma päls så nu åker den via klippning igen, så får vi se om jag får mer framåttänk......Tips för en mer framåt häst önskas ;-)

Min 01:a tycker att det är lite varmt så hon kan bli lite slö om temperaturen håller sig kring nollan. Vill dock inte klippa mer än hals och bog eftersom hon går på lösdrift +ogillar täcke...

Jaha, då är han här, då.
Efter en något ångetsfylld biltur (hade inget med hästen att göra: han stod som ett ljus, det var bilen som betedde sig otrevligt och lät lite raspig).

Aldar från Björktorp -11 är ute och bråkar med Karl i hagen.
Ganska stor och välväxt, måste vara 134 eller något nu som nybliven tvååring. Tuff, kaxig utan att vara för gåpåig. Inte rädd för Karl eller Lukas eller någon av de andra.

Kanske ska gå ut med kameran en stund nu när det ändå är så mycket kramsnö att jag inte kan rida:idea:

Hm :) gillar stammen

Hm :) gillar stammen

Inte sant.
i stort sett första gången som jag köper mig en "kvalitetshäst" - enda undantaget är min lille Rödluva (connemaran) som också är riktigt fin.

Men vi får se vad det blir av honom, det vet man ju aldrig riktigt med en unghäst.
En skygg liten herre men både igår och idag har jag lyckats lura honom till att bli lite klappad och kliad.

Jag är jätteglad.
Igår när jag red Barmi, hittade han trav vid tre tillfällen. Tog traven ur tölt, och man ska ju inte påstå att det var bra trav, utan ojämnt och här och där fyrtaktigt men det var helt klart trav. Hurra!!!!:bump:

Åhh hoppningen igår gick superbra, nu börjar Jorunn suga tag mot hindrena och verkligen hoppa av i tid och räddar när de går fel=)

Finns hopp hahaha

Köpt en hoppsadel iaf en billig historia men den passade Jorunn super.. märkligt men tack säger min plånbok=)

KL

Mycket funderingar har jag nu. Jag skulle vilja ta steget och köpa häst, och nu har jag dessutom fått bra erbjudanden från ägaren till min nuvarande foderhäst. Det enda frågetecknet egentligen är att jag har tänkt plugga så småningom (just nu lutar det år juristutbildningen), och jag är i så fall rädd att jag inte hinner med ridningen riktigt. Det känns som ett stort steg att köpa häst.
Jag funderar också lite på islandshästutbildning. Lokaldomarutbildningen vore rolig att gå. Jag skulle absolut kunna tänka mig att åka ut och döma på lite olika ställen om jag har lokaldomarutbildningen i bagaget. Jag har ju alltid varit intresserad av sporten, och tycker mycket om att vara domarsekreterare, så jag tänker att det kanske kunde passa mig.. Vi får se vad det blir :)

Nu ska jag åka till hästen och jobba vidare med ett problem vi stött på. Jag har ganska nyligen börjat rida honom med mer tygelkontakt (i början blir det ju mycket ridning på lång tygel med unghästar), och detta förstår han inte alls. Han försöker på alla sätt att släppa kontakten. Så nu är tanken att han ska lära sig att "lita" på handen och att det kan vara bekvämt att gå med en lätt kontakt på tygeln. Hoppas att vi tar oss över den här tröskeln snart, så att vi kan komma vidare i träningen. Jag tror att mycket kommer lossna när han förstår det här med kontakt på tygeln, så att jag kan rida honom mer från skänkel till hand.

/Anna

Om du är beredd på att det blir ont om "annan" fritid när du pluggar och har häst, plus att du får vara beredd på att leva väldigt snålt så går det. Jag pluggar på en masterutbildning och har under större delen av de här fem åren haft häst. Det är ibland skitjobbigt och tungt, men samtidigt så är det en stor tillgång att kunna åka ut till stallet efter skolan och koppla bort allt annat. Vi styr dessutom väldigt mycket över vår egen tid, så ibland rider jag på morgonen och är kvar längre i skolan för att utnyttja de ljusa timmarna. Just nu har jag två som jag håller igång. Det går det med, den ena går varannan dag, och den andra 3-5ggr/v. Jag har bil och det tar mig en kvart att köra till stallet. Plus att jag bor 5min promenad från skolan. Det var betydligt jobbigare förra året när jag hade 40min dörr till dörr med bussar och byten.

Studielånet räcker inte för två kan jag säga, där är det extrajobb och sparpengar som måste till. Om man får extra tillägg klarar man nog en häst iallafall på CSN. Men kläder, nöjen, kurser och annat är lyx som man får vara beredd på att försaka.

Jag bor ganska billigt och lagar lunchlådor, annars skulle det definitivt inte funka.

Senast ändrad:

Beror helt på hur man vill ha det i övrigt. Om man vill ha mycket tid hemma med familjen eller om man vill vara ute och träffa kompisar och festa mycket så blir det ju svårt att planera in allt.
Jag har haft häst under alla de år jag pluggat på högskolan, och det har gått bra, men för att ha råd med hästen så har jag varit tvungen att jobba två dagar i veckan. Och resten av dagarna måste man ju plugga, ofta mer också, så det blir ju inga lediga dagar om man inte ser till att planera in den genom att plugga på kvällarna också.
Det är ju väldigt olika hur utbildningarna är upplagda, jag gick först en utbildning där jag hade heldagar i skolan 3 dagar i veckan, och sen en utbildning med väldigt mycket egen tid. Ett par dagar varje kurs förlagda på annan ort (dvs, hjälp med hästen ett måste) men väldigt få schemalagda träffar och föreläsningar. Mycket enklare att hinna med jobb och häst med ett friare schema enligt mig. I perioder väldigt lite tid till att träffa kompisar, men det funkar ändå tack vare bra kompisar i stall och skola.

Alltså tidsmässigt kan det ju vara helt perfekt att ha häst, kruxet är väl snarare ekonomin. Jag hade inte fått ihop det ekonomiskt när jag pluggade. Men allt handlar ju om vad man vill göra med sin häst (tävling/träning kan man kanske välja bort) ... var man ska plugga, var man får stallpats osv,

KL Igår snöpulsade jag och 01:an. Första tuffare passet nu efter vilan. Gissar att hon har rätt bra med träningsvärk idag :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat