Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Kl

wpid-dsc_1201.jpg

Funderar på om man borde satsa på T2 i framtiden istället :D

Snyggt! Kör på T2. Det är ju dessutom urkul!

Tillägg: Hon är så fin din ponnyskrutt!

Senast ändrad:

Kan hon bli bättre på bettlöst? Hon verkar ju knepig, men kanske kan vara värt att testa :) Eller så har du redan gjort det. Bara något som slog mig :)

Kanske kan funka att ställa henne i nedtagningen för att komma ur att hon faller in i pass? Fast sådär blir min 01:a också när hon blir ivrig, dock är hon så vuxen att hon i 99 fall av hundra vet när jag inte tycker det är läge för bensprattel de luxe men visst kan hon köra totala tokrace i alla gångarter samtidigt ibland. Främst flygande pass med inslag av uppbalanserande med andra gångarter , fast som sagt då är det lekochbus läge - oftast.

Hmm, ska testa det. Jag har ju som sagt gett helt fria tyglar. Men ska försöka förekomma bensprattlet genom att ställa henne. Hon sprattlar alltså inte i luften, utan bensprattlet är när hon hoppar jämfota mellan korsgalopp och pass. Typ lite vixlingar och andra försök att få alla benen i rätt ordning igen.

Jag förstår, det är nått liknande som min pysslar med i iver, men om du häver passen som hon kanske inte är nog stark för så kanske du kan häva sprattlet. Bara en tanke/idé. Sen blir det ju lite jobbigare när man ställer dem så kanske kan det vara mer lockande att sakta av.
Har du något "stanna/sakta av ljud? Annars kan du ju lära in ett och använda den som komplement när hon är ivrig.

Vill understryka att det bara är en tanke som jag inte vet fungerar men är ju en idé att testa som inte är skadlig iaf :)

Senast ändrad:

Det är ju värt att prova, omöjligt att berta innan om det fungerar eller inte.

Mycket möjligt att det blir så för att hon är för svag för passen just nu. Tidigare har hon ju passat utan problem, inte alls ofta i min ägo. Ett par-tre gånger medvetet och några gånger av misstag :o
Men hon är inte så stark nu efter den långa konvalecensen.

Hon stannar alltid när jag ber henne, och hon springer inte iväg, men hon är pigg och skulle gärna vilja springa fort. :p Så det är inte stoppet i sig som är problemet som tur är, det hade jag tillräckligt problem med kära Godi.

Jag är just nu något ambivalent över min senaste galenskap.

Jag har köpt mig en liten hingst som jag ska hämta på lördag.
Berättar mer när jag har honom här hemma, men det är en BLUP-hingst och jag har en tänkt träningsstrategi som säkert blir bra på slutet när han ska visas - för det är planen och jag tänker inte visa honom själv.

Det som jag uppskattar mest med dig är att du får mitt hästägande att se måttligt och behärskat ut. Det kliar verkligen som fasen i hästköpartarmen nu när det är så många fina ute till riktiga vrakpriser... Men 9 dagar till förlossning idag, jag får hejda mig;)

Grattis till köpet ska bli spännande att följa er!

Knapplån!

I går rev jag av ett dressyrpass inne i ridhuset med fokus denna gång på galoppen.
Jäklar vad bra det gick, det verkligen lossnade för oss och vi fick till några ritkigt trevliga galoppsprång.

Galoppen har verkligen utvecklats påJorunn som alltid haft den som sin svagaste punkt.
Även om det finns potensial i galoppen så är den jobbig tycker Jorunn=)

Sedan skrittade jag av henne ute påen åker och wiii vad roligt tyckte Jorunn som ville mer än attat än bara skritta:D

Nyrakad är hon dessutom och denna gång fick jag raka benen påhenne, förra gången ville hon inte de och orkade inte bråka så hon fick vackert ha sina fula pudelben:rofl:
Och hovskägget blir jag tokig på så detta har jag givetvist kommit p åen genealisk lösning på:D

308219_10151403407463998_2036845221_n_zpsa12a9f24.jpg

Slipper på detta vis slipper man dessa snöbollar som bildas vid plusgrader och rent kan jag hålla jag är toknöjd=)

Stoet jag rider har äntligen blivit frisk igen, efter att haft kolik och haft sitt ena bakben svullet och varmt. Hade fått tips som fungerade samt så kontaktade vi vetrinären. Arnika användes 2 ggr/dag, en gång omlindat på morgonen och sen på kvällen då jag tog av det. Efter vetrinären behövde jag endast 1 gång/dag samt små promenader på 5-10 min. Och efter 1,5 månad så fick jag sitta upp hennes rygg igen! Det var en helt underbar känsla att få sitta på hennes rygg igen, hon har sett så sur ut när jag har farit ut med andra hästar och inte henne... men hon vart mycket glad och om hon skulle ha fått bestämma skulle nog hon helst ha galopperat hela turen, så glad och framåt! :)<3
Det har gått 2-3 veckor sen jag fick sitta upp på hennes rygg igen, och hon har börjat tölta nu med "glädje", hon tycker det är roligt och det känns bra för en själv då jag har kämpat så att försöka få henne att tycka att det ska vara kul att tölta. Hon hade ingen energi tidigare, men nu är de full fräs! :)
dsc_1266k_510e9d409606ee7af32f163e.jpg

Finaste tjejen<3
såhär såg det ut i sommras:
dsc_0013_50e4a038e087c36cb2d21129.jpg

Måsta rida henne böjd, hon var travtaktig (trots att hon är femgångare), och måst sitta och driva hela tiden... har varit riktigt svårt att hitta en bra instruktör till oss, då jag vill att hon ska tycka det är roligt och att sitta och jobba på banan bara en massa övningar är inte särskilt roligt? Men trots de har jag åtminstonde 1 som jag försöker rida så ofta jag kan för, dock har de inte blivit eftersom hon har vilat + skadat sig o.s.v. men jag ska testa rida för Reynir nu i mars, och eventuellt en från Island i april.

Vill man hitta glädje o fart i ridningen så är reynir helrätt!

Jag kastade mig ut på min livs första tävling för nån vecka sedan och det gick över all förväntan. Fick lite hybris och anmälde mig till ännu en tävling 23 februari.

Så hittas finaste killen i hagen idag med spark på hö bakknä, rejält sår som måste sys, tämligen smärtpåverkad och att transportera till vet finns inte en möjlighet. Som tur är har vet portabel röntgenutrustning så nu inväntar vi honom.
Tävlingen kan vi nog fetglömma och just nu känns det faktiskt nattsvart.

Nu vill jag inte höra alla dåliga prognoser för sparkskador på bakknä utan håller tummarna att det "bara" är köttsår:cry:

Ja på bak har hon inte lika långt så där fick de bli vanliga tofsar bara=)
Men det är supersmart då slipper man dessa små/stora snöbollar som fastnar på hovskägget när det är blötsnö.

Hunden min kan knappt gå ute innan hela han är en stor snöboll:crazy:

Tycker era bollar att det är vår ännu? Snorri ser luggsliten ut - lite för att de hjälps åt att äta på varandra i hagen, lite pga fällning. Isa fäller så det virvlar lite hår när jag borstar henne. Barmi släpper lite försiktigt så att piggborsten blir full av hår.
Dagmar vill jag inte tänka på men hennes pälsstatus beror inte på vädret utan på Jenta (en hagkompis) och hon ser så bedrövlig ut att jag lägger på henne täcke:crazy:
Karl visar inte tillstymmelse till att fälla än.

Som allmän kommentar.
Man får snabba och tydliga svar från SIF avelskansli när man mailar till dem.

Har ju bara min ena hemma just nu, hon släpper lite lagom med päls men inga enorma mängder men ser helt vinterpälsad ut. Den andra har jag ingen aning om eftersom hon dels är helklippt dels står 60 mil norrut på träning just nu. Men luggslitna har ingen av dem sett ut när de släppt päls.

Jorunn är ju helrakad menjag har inte märkt att hon börjar fälla än.
Men de bör ju komma här i veckorna eftersom det är ljusare nu om dagarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka