Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Fast ryttaren kan ju fortfarande vara en rutinerad tävlingsryttare som är ute och tävlar en grön häst eller en som sakta måste slussas in i tävlingsammanhang. Alla hästar måste ju börja någonstans?

Det var inte de vi pratade iom utan ryttare som sitter och rider i lättklass som ÄR överklassifierade för klassen.
;)

Är man erfaren ryttare med grön häst tävlar man bara några ggr för man kommer lätt upp över 5,0% då och sedan lämnar man lätt klass bakom sig och kommer aldrig trävla lättklass med denna häst mer.
Om den inte säljes och nya ägaren är nybörjare och då får den såklart tävla i lätklass med samma häst tills att den nya ryttaren är så pass duktig att den får över 5.0.;)

och som sagt de borde ju finnas unghästklasser för de erfarna med gröna häsatr som klassar upp sig mkt fort på unghästarna och kan därmed låta oss i lättklass vara ifred:idea:

Är man erfaren ryttare med grön häst tävlar man bara några ggr för man kommer lätt upp över 5,0% då och sedan lämnar man lätt klass bakom sig och kommer aldrig trävla lättklass med denna häst mer.
Om den inte säljes och nya ägaren är nybörjare och då får den såklart tävla i lätklass med samma häst tills att den nya ryttaren är så pass duktig att den får över 5.0.;)

Nej det är inte garanterat, hästen ska ha kapacitet till det också och uppklassningsgränsen ligger på 5,5. Det beror också på vad man menar med erfaren, det finns många ryttare som enligt mig är erfarna som platsar i lättklass. Problemet är att på många orter så finns det inte utrymme att dela upp klasserna mer. Det borde för rättvisans skull finnas exempelvis debutant, unghästs och "vanlig" lättklass, men blir de bara en handfull startande per klass så är det inget bra i sig.

Detta är ett stort problem. Det finns inga klasser för "mellanhästarna".

Jag känner själv inget tävlingssug inför denna säsong trots att jag förra säsongen överträffade alla förväntningar jag hade och hade ett riktigt bra år (final i alla tävlingar jag var med i). Men nu måste jag gå vidare till öppen klass och vår ökade tölt ligger mellan 3,5 och som allra bäst 5,0. Man får se till att tävla mot sig själv och inte mot andra helt enkelt.

Fast det kan vara provocerande om elitryttare rider i lättklass. ÄVEN om de absolut får vara där, de kanske som exempel, rider en unghäst.
Men jag förstår att de mindre erfarna och/eller skogsmulle-ryttarna som vill tävla tycker att det är jobbigt. Om än bara psykiskt. Jag förstår känslan, för när jag red min gamla häst i lättklass (han hade inte kapacitet för något som helst större) så blev jag rätt ledsen när det kom in duktiga ryttare/erfarna ekipage. Man fattade ju rätt fort att de skulle sopa banan.
Nu har trots allt de duktiga ryttarna mer erfarenhet, dessutom vet de (oftast) hur man visar upp en häst från sin bästa sida samt vad domarna vill se. Hur många gör det i lättklass?
Förstå mig rätt. Men många rider i alldeles för högt tempo för vad hästen klarar av, eller tvärtom, för man har helt enkelt inte den känslan och erfarenheten.

Nu är inte jag elitryttare, men jag kommer ihåg när farbror Skuggi precis fått till tölten, jag skulle tävlat mammas häst men han blev skadad. Bytte till Skuggi och red honom i en T7a. Tilläggas ska att han hade gått en T8 ett halvår tidigare på 2.1.
Vilket jäkla liv det blev. Det var varken kul för mig eller någon annan. Det är ju inte så att man inte hör vad folk omkring säger.

Jag tycker också att det skulle vara en utmärkt idé med unghäst-klass. Det skulle inte bli något tjafs och alla som vill får ställa upp med sin unghäst.

Nu ska jag på lunch. Känner att jag är lite snurrig i huvudet just nu, hoppas inlägget går att tolka rätt ;)

Kl

Jag som aldrig tävlat islandshäst tidigare och iprincip är helt novis på området.

Vad är en bra klass att börja med? Även hästen kommer ju att vara unghäst och grön. Bra kombo :D

Tänker till framtiden...

De lätta klasserna är ju bra att börja med då! T8 är valfritt tempo tölt i båda varven och V5 är valfritt tempo tölt, trav, skritt och galopp.

Min häst var sex år när jag tävlade för första gången (dock var han tävlad som femåring en gång med förra ägaren), vi var med i lätt klass och hade som mål att ta oss runt banan :)

Fasen nu blev jag lite sugen på att testa på det där med tävling :D

222681_10151512375354612_799231071_n.jpg

"Varför har du ställt den här framför MIN box?" Drottning Saga har talat.​

KL

Fråga till allmänheten.

Vad gör man när man har en häst som har så mycket energi att avsaktningarna från galopp (som helst ska gå i hundrafemti om hästen själv får välja) blir ett enda virrvarr av ben, korsgalopp och otroligt misslyckade försök att slänga sig över i pass? Normalt sett så kortar jag bara upp galoppen och sen går jag över i antingen tölt, trav eller skritt beroende på situation (inga problem med nåt av det) men nu har hon varit så grymt pigg både idag och ett tillfälle förra veckan så när jag försöker bromsa upp så har hon så bråttom att hon inte vet vart hon ska göra av benen känns det som. Hon blir lite springig helt enkelt och även om hon sänker tempot så blir det ju liksom ingen vettig avsaktning, benen går som kolibrivingar.

Förhoppningsvis är det en övergående överenergi, och det har gått bra när jag har suttit på, men jag såg att hon gjorde så när hon sprang lös också, och då trampade hon av sig en sko och snubblade såklart till. Höll sig på benen, men snubblade som sagt.
Jag är rädd att hon ska göra likadant när jag sitter på och gå omkull. Det går ju rätt fort, så det känns lite läskigt.

Nån som har tips?

Förutom ovanstående problem så gick det så sjukt bra idag! Satt med en fånigt leende hela vägen hem :D

Klockren tölt och det kändes som att hon fick in ett jäkla lyft också. Jag satt helt still, men allt annat guppade som tusan, helt lätt i framdelen, så sjukt härligt!! Hon har tidigare varit väldigt framtung men det har blivit bättre och idag kändes hon helt underbar!!! Det är såna tillfällen som jag önskar att jag hade en filmkamera som följde med i varenda steg. :p

men nu har hon varit så grymt pigg både idag och ett tillfälle förra veckan så när jag försöker bromsa upp så har hon så bråttom att hon inte vet vart hon ska göra av benen känns det som. Hon blir lite springig helt enkelt och även om hon sänker tempot så blir det ju liksom ingen vettig avsaktning, benen går som kolibrivingar.

:angel:

Det där känns igen så himla väl. Jag har en herre som gör precis samma sak ibland, och det enda som fungerar för honom är att jag visslar (hans kommando för att stanna/sakta ned) och så halvhalter. Tar ett tag, sen brukar han lugna ner sig.

Jag förstår att det känns läskigt, jag tycker också att det kan vara läskigt ibland eftersom jag har gått omkull med min förra islänning som också var riktigt pigg, galopperade och snubblade.

*kl*
Såg att den lokala islandshästföreningen anordnade istölt. Blev så sugen, men jag har ingen häst att rida (eller jo, en - men där har det blivit en miss i vaccineringen och dessutom får han inte ridas på bett) så jag får väl försöka ta mig dit och vara publik istället.

Mina hästar har det bra nu. De har fått semester eftersom jag har problem med smärta i nacke och har därför rid- och körförbud. Lite uttråkade är dem, men jag har släpat mig ut till stallet några gånger och gosat lite, borstat av dem lite grann och så kommer min 5-åriga halvsyster i helgen och ska motionera Filipus åt mig! :D

Surgubben är i farten:
20130210_141637_zps8ab6d1b5.jpg

Fina B!
20130210_141319_zpsfafb1f13.jpg

Mys! :love:
20130128_122608_zpsa1c538e8.jpg

Tänkte att det säkert fanns fler stollar. Detta är nytt för mig så jag känner mig lite handfallen. Inte pigga hästar då utan sprattlet. :p

Hon stannar ju när jag ber henne, men inte alls så graciöst som vanligt. Normalt sett är det bara att sätta sig tungt så kortar hon upp stegen och stannar direkt. Nu har vi lite stoppsträcka, men det beror mest på att jag inte vågar stanna henne när hon får in korsgaloppen, utan hon får reda ut det själv. Ska försöka ta många små halvhalter om det händer igen, jag tror egentligen problemet är att hon går mot pass när hon är pigg, hon är ren i takten men väldigt lång, och minsta lilla obalans så blir hon passig. När hon är sån kan jag inte riktigt rida ihop och upp galoppen. Om jag försöker runda och lyfta galoppen en sån dag så lägger hon sig i pass direkt. Ibland har det hjälpt att lägga henne i pass en kort bit och sen ta över henne i galopp igen. Ibland hjälper det inte. Svårt, svårt!

Man funderar på om man ger kraftfoder som kan tas bort...

sedan tänker jag att det är viktigast att försöka slappna av hästen i nergången - på Isa som visserligen inte har blandat bensprattel men som är spänd, fungerar det att jag sitter och fokuserar på att ta djupa andetag och struntar i hästen en stund. Låter henne springa som hon vill, släpper tyglarna helt lösa, och djupandas.
I hennes fall blir det självklart trav eftersom hon har svag lateral, men hon saktar ner på ett avslappnat sätt.

Eller så hoppas man att det är en övergående fas med behov av "tvångsnedsaktningar" och väntar på att det går över.

Jag erkänner att jag, under de perioder som Isa är för "taggad" (läs spänd) eller med en het häst, inte tillåter galopp. Detta pga att jag inte gillar att behöva göra "tvångsnedsaktnignar".

Knapplånar mig själv, det är hopplöst att läsa mina långa inlägg så jag delar upp i två...

Red Isa igår. I början var hon inte kul: stum i munnen, spänd i nacken. Suck.
Men det gick över efter en stund och hon blev nästan lika bra som i söndags. Var så pass avslappnad och lagom i framåtanda att jag lät henne rulla över i höger galopp - har annars inte ridit galopp sedan i oktober eller november pga att hon varit så spänd och jag vill inte tvingas bli hårdhänt i munnen på henne. Det är ju inte så kul att galoppera på en häst som bara vill rusa, heller.

Igår gick det dock bra och jag var nöjd. Lekte en del med övergångar mellan trav och tölt igen, och blev lycklig över tölten. Det är fortfarande knappt arbetstempo sett ur tävlingsperspektiv, men det var mjukt och i stort sett taktrent och nacken var inte så spänd och hastigheten var betydligt högre än tidigare. Alltså en påtaglig kvalitetsförbättring, hurra hurra:bump:

Nopp, inget kraftfoder alls. Bara hö och lite lusernhack. Men hon behöver ridas regelbundet och ganska mycket. Nu under igångsättningen rids hon inte så långa pass som hon skulle behöva rent energimässigt. Men styrkemässigt är det fullt tillräckligt.

Vi har inte så långa galoppsträckor så man måste liksom sakta av en viss sträcka, amnars så kommer man ut på trafikerade vägar. Stoppet i sig är inga problem, det blir stopp oavsett, men den här obalansen är inte så trevlig.

Förhoppningsvis är det bättre idag, i förrgår vilade hon så igår var hon extra pigg.

KL*

Uppdaterar knappt längre, men läser desto mer skall ni veta. Det är kul att följa alla :)

Igår hade jag en såndär läkande tur på min lilla häst igen. Tänkte inte ens rida, men vad tusan tänkte jag, slängde mig upp och tog ett stadigt mantag och lät vinden föra oss dit den ville. Min häst är allt fantastisk. Alltid så glad och rar ända in i själen. Och vacker är han också! Det är häftigt hur djuren kan känna av ens humör och tankar så väl!

3534_10151257314676814_551766800_n.jpg

644034_10151257311826814_19343339_n.jpg

Vem behöver en riddare när man har en fantastisk vit springare själv;)

Jag får vänta ett par år så är min springare vit.
Vill gärna tävla lättklass men vet inte om jag jag känner mig färdig för tävling just nu.
Varken jag eller hästen har någon direkt tävlingsvana.
Jag är helt nöjd med att några klubbtävlingar om året på en lydig häst och där är vi inte än.
Gångarterna är rena, men farten han sätter upp när han ångar fram på bogarna med slängande huvud i frustration över det i hans tycke mesiga tempot.
Vill gärna få bättre kommentarer än förra året.
Något lång, på framdelen med ostabil form.total 5,2.
Då var ambitionen att ta oss runt banan i rätt gångart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka