Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Duktig Kveikja! Det ser fint och roligt ut!

Här är en bild från dagens tur. Vi har inte direkt vårkänning om man säger så.
knaisno14feb13_web_zps6226bda0.jpg

Tycker era bollar att det är vår ännu?

Oh ja, det har det varit sen nyår. Nu är hon i den perioden av fällningen där hennes pälskvalitet blir askass, så hon blir lite "ruggad" av paden under sadeln längst bak på sidorna där det rör sig när hon springer. Pälsen bösar ihop sig och blir nästan lite skavd. Förra året var samma visa, några veckor bara sen går det över.

Någon som vet vem tjejen var med det långa röda håret som red musblacken nu precis (ca kl 22.05)

Fint ekipage :)

Men luggslitna har ingen av dem sett ut när de släppt päls.

Som sagt, Snorri får hjälp av fyrbenta kompisar. Och han delar ut lika bra tillbaka - Ärlig har blivit så väl kliad på ett ställe att det är en liten sårskorpa.

Dessutom tror jag att Snorri är färgväxlare (intelligent, inte sant, att ha haft en häst i två år och inte veta vad det är för färg) så han håller just nu på att byta färg rätt ordentligt. Det ser lite märkligt ut...
ä
Han ska vara skimmel, avblekbar var det sagt. Och visst är han lite ljusare kring öron och tinngar och visst börjar svansen bli ljus. Men han är väldigt mörk mot svart både sommar och vinter, och betydligt ljusare en period på vår och höst.
Så inte vet jag.
Ska se om jag lyckas samla ihop lite foton på honom (men jag får vänta på att tiden går eftersom jag är kass på att komma ihåg att ta kort) så får man väl se vad det blir.

Det jag är osäker på är om han verkligen är avblekbar - svansen och tinningarna talar för det men det borde ju synas på en häst som är fyra-fem år tycker man. Dessurom är det ju lite märkligt på en avblekbar skimmel att vara ljusast vår och höst.

Fast jag har en alldeles vanlig skimmel (14 år så hon är mer vit än grå) här hemma som är mkt ljusare när "underullen" är exponerad (dvs vår och höst) än sommar och vinter.

Min skimmel har mörka långa täckhår. skulla jag klippa så blir han vitare.
Det gäller nog de flesta skimmlar. Han föddes som fux.
Är det någon här som har problem med att bakhoven får rivmärken av frambroddar. Vilka skydd är bäst, dom ska ju helst hålla för broddar och inte fladdra för mycket.

De bleknar ju väldigt olika. Sen finns det ju hästar med massa vita strån "ändå bara"... massor v hästar byter ju förg nyans efter årstiderna, mublackar som är "gula" på sommaren och grå på vintern, fuxar som är väldigt isabella-gula på sommaren... osv.
De flesta långhåriga typer verkar skifta.. så många är ju "färgväxlare" även om man oftast avser konstantskimlar (som jag personligen oftast tycker befinner sig i nån slags smuts-rufs-tufs-tillstånd :p ).

Galgopi fäller, inte på värsta viset, men det faller lite hår när man borstar.

Vad fina ni är ihop! Rider du andra hästar nu? Har du långt till din egen häst? Hur gammal är han nu? Han verkar ha varit hel vit rätt länge va?

För tillfället rider jag bara Hnokki. Han är 22 år gammal men pigg och smidig som en unghäst :)

Till stallet Hnokki står i är det 1.2mil, på sommaren finns en jättefin cykelväg som går från stan och precis förbi stallet.

Tidigaste korten jag har på honom är från importen 2001, redan då var han väldigt vit.
313581_10150339414956814_1913830563_n.jpg

Det var Sylvia :) Hon är dotter till Diddi (Sigurbjörn Barðarson). Jätteduktig, gick ut klassetta från Hólar för 2år sen. Gick ju inte superbra igår, inget riktigt flow igenom visningen. Men hon är superduktig :) Liksom det flesta andra som är med i tävlingen :)
Här kan ni som missade tävlingen se finalen.
http://www.hestafrettir.is/urslit-i-gaedingakeppni-i-meistaradeild-their-5-efstu/
Första hästen, skimmel: Olil Amble och Kraflar frá Ketilsstöðum (3)
Andra hästen, svart: Sigurbjörn Barðarson och Jarl frá Mið-fossum (5)
Tredje hästen, svart: Þorvaldur Árni Þorvaldsson och Stjarna frá Stóra-hófi (4)
Fjärde hästen, skimmel: Guðumundur Björgvinsson och Hrímnir frá Ósi (2)
Femte hästen, svart: Sigurður Sigurðarson och världens finaste Loki frá Selfossi ,som vann på poängen 8,30! (Kär i hästen sen lååång tid tillbaka ;))

//Petronella

Oj, vad besviken jag blev faktiskt! Hade en helt annan bild av hur den grenen skulle se ut...

Någon som vet en bra sida istället för pixbox? Som liknar det i enkelhet så en svensk sida alltså.

Låter som att hon är väldigt obalanserad e kan riskera att slå o trampa sig du får nog ha skydd på ett tag:-) ofta gör ju unghästap så innan de hittat gränserna mellan alla gångartdp.
Men jag hade nog inte bara gett henne fria tyglar o fått springa vilket nog blir på framdelen med så det blir ännu svårare o komma i balans för henne.
Försök samla galoppen o samla o förbereda innan ni börjar galopper träna samlad galopp ur halt o så ska hon behålla formen o ta halv halterNa. Mycket samla i skritten o galopp från halt stärker bakdelen o hon kommer bli starkare i galoppen o inte slänga in pass planlöst. Låt henne inte öka till en sån hög hastighet där hon slarvar, du bestämmer tempot

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka