Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Kl

Lite uppdatering från mig som mest hänger på "förälder" nuförtiden ;)

Tytte blev ju skadad för drygt ett år sedan och har varit dålig fram och tillbaka sen dess. I september förra året åkte jag till Florian Lackner med honom och efter två besök var han så bra att vi kunde sätta igång på riktigt igen. Det var i slutet av oktober/början på nov tror jag. Han hade då blivit av med två inflammationer i bakknäna och en i en framkota, visade dock fortfarande en liten reaktion på vä fram vid böjprovet, men han var liksom tvungen att komma igång för att bli frisk.

Därefter har vi ridit ut mestadels, rakt spår och i mellantempo tölt till största delen. Tytte har varit som en annan häst. Uppmärksam, pigg och glad och han har fått tillbaka sin lösgjorda kropp, sin överlinje och sina luftiga rörelser.

Idag på återbesöket blev han utskriven och nu är det bara att köra på! Jag är så glad att det här eländet fått ett slut och att jag har fått tillbaka min fina häst. Det känns som att det här blir ett bra år! Veterinären tyckte att det var som natt och dag mot första gången han såg honom, och tyckte att han var riktigt fin och hade stor potential! Jag är glad idag! :)

Intressant stam. Han har både gamle Hrafn, Sörli, Eyfirðingur på faderssidan och linjeavlad på Kolkuosi på mödersidan (femte generiationen tror jag det blir).

Intressant stam. Han har både gamle Hrafn, Sörli, Eyfirðingur på faderssidan och linjeavlad på Kolkuosi på mödersidan (femte generiationen tror jag det blir).

Du har mycket mer koll än jag har...
jag erkänner att jag BLUP, utseende och pris i kombination. Och så kollade jag lite på stammen så mycket jag hade energi till och upptäckte på tillräckligt nära håll både Gustur, Askur från Håkansgården och Orri tror jag det var.
Passet ligger redan inne hos SIF och jag har för närvarande inte full tillgång till World Fengur och det är hemskt omständigt att ta en häst i taget och endast hitta individ för individ.

Dessutom har jag inte så stor koll på gårdar, linjer och så vidare. Känner förstås igen en del namn men inte fullt insatt.

Han är hur som helst söt och rör sig trevlig. Elastisk och fin framför allt i frampartiet.
Underlaget är förstås "sådär" just nu, och hagen sluttar ganska mycket.
Därför har jag inte kunnat se så hemskt mycket av hans rörelser men jag gillar det jag ser.

Han är ju lite avvaktande men träningen har redan börjat.
Träningen består just nu av att stå och stå ut med att bli klappad och kliad morgon och kväll, och bli fångad (inte helt utan utmaning när man är en försiktig gosse) och följa med in i stallet och äta havre och hö inne också.

Eftersom han är ny, blir han upplyst av övriga om att han är minst. Det innebär förstås lite sämre matro i hagen även om jag lägger ut många foderhögar. Visst klarar jag att placera en hög bara för honom på morgonen, men de rackarna står ju inte stilla där man ställer dem så jag tror att han kommer att behöva en hel del extra mat inne i lugn och ro i början, för att inte tappa i hull.

Han hade inget emot gårdagens övning: Aldar i boxen med hö och havre, Kryddelydd i samma box med läderolja, bomullstrasa och träns sittande på en pall.
Helt lagom träning den första tiden.
Nästa träningssteg blir väl "flytta kroppsdelar från marken när man blir ledd ut och in" men det får vänta tills han är helt nöjd med att bli hämtad vilket antagligen tar en vecka högst innan han upptäcker havrens fördelar...:angel:

Phu sitter på motionscyckeln och har hela 30 minuter kvar av 60 svettigt värre.... imorgon blir det töltpass för hela slanten och träna på de vi skall göra påtävlingen påSöndag=)

Vad skönt för er! Du måste lägga ut en bild på honom, han är ju så fin :love:

Jag vill se bilder på raringen! :)

Jobbar på det.

Sötnosen har idag följt med in i stallet igen och var idag lite enklare att få tag i. Accepterade också viss klapp och kli i samband med kvällsfodringen. Blir antagligen lika sällskapssjuk som övriga grabbar ganska fort.

Knappt ridit alls idag, eftersom jag fick foderleverans. Med jämna mellanrum (när jag säger till) kommer en traktor med lastbilssläp. Idag var det 29 silagebalar och ca 1400kg havre, en lagom laddning för ett par månader.
Medan jag väntade på leveransen (vi hjälps åt att placera allt på logen med handtruck), verkade jag tre hästar och en fjärde fram, så dagen var inte förspilld trots att jag enbart tog ut Lukas för ridning. Hade väl hunnit med en till, men behöver laga lite mat för att ha till lunch imorgon.

Sådär ja, då har jag lyckats få en bild på Aldar. Aldar är den stegrande i förgrunden, bråkar med Karl.
535398_426831607404524_1783432168_n.jpg
Här ser man ju att Aldar är ganska stor, bara 1½ år gammal.

Senast ändrad:

Ja, det är verkligen jätteskönt! Nu blir det hårdträning ett tag ;)

Jag har inte så många nya bilder, ska se om jag kan göra något åt det i veckan, så lovar jag att dela med mig!

Kl*.. Jag kopierar min egen text från 08´ornas tråd (Ifall ni känner igen den vissa av er):

--------------------------------------------------------------------------------

Min hingst blev iaf valack efter 3e buköppningen.. Så nu har han haft en tråktid med sjukhage och boxvila för risken för tarmframfall..

Men nu igår, fick Jag börja rida honom igen, Och så får/fick han släppas ut bland sina kompisar.. Och det var uppskattat ..

Han har ju varit på sammanlagt 2 månaders träning hos Islandstränare.. Han har ju ingen tölt alls..

Det har t.o.m funderats på om kulan, som var stor och satt högt högt upp har varit en bov i dramat, om det gjort ont eller något, Jag fick t.om frågan innan operationen av tränaren om Jag någonsin sett honom haft snoppen ute, Om det var den som gjorde ont.. Men oja.. Den har setts många gånger här hemma..

Suck.. Så det blir en månad till.. Jag Börjar ärligt faktiskt tröttna lite på stackarn .. Det har varit så mycket, och det skulle vara underbart att få ha honom som 4 gångshäst i framtiden...

KL

Idag skulle vi släppa ihop Sol och hennes väninna med valacken som gått bredvid dem sen i höstan (har även varit hingst fram till i höstas). Först såg det ut som att det skulle gå bra, Sol höll honom på avstånd från ledarstoet och gick emellan när hon tyckte att hon kom lite för nära, pep och sparkade lite i luften men inget bråk.

Sen började Sol göra lite utflykter bort till den stilige herren som gick en bit bort. Hon sa hej, pep och sparkade lite och tryckte sen upp baken i nosen på honom och då blev det minsann fart i "hingsten". Sol var framma och eggade igång honom ett tag och sen kom ledarstoet fram och ställde sig så att han kunde ta sig en tur.

Så vi fick ju gå in och sära på dem och nu går de i separata hagar igen. Typiskt! Men förhoppningsvis kan vi göra ett nytt försök till hösten.

Vissa hästar tar det flera år att få fram tölt på för att de behöver byggas upp ordentligt innan de ens tänker tanken på tölt.

Lite uppdatering med för det gick sååå bra med min tjejja idag:laugh:

Sen vi var och tränade för Gummi i höstas har vi genomgående ridit i fri form och fram, fram, fram. Vera har haft en tendens att krulla ihop sig och stå och stampa på stället i tölten. I början var det låååång form och passtakt men nu har jag sakta men säkert tränat in bakdelen under henne och hon tar verkligen i. Idag på en plogad snöväg så kändes tölten som den ser ut hos hästarna på Landsmót, bara så awesome:love: Längtar till när snön är borta och man kan se om allt känns lika bra då, och sen inför vårens tävlingar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat