Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Haha, anade det när du visade bilden på din häst på telefonen men kopplade inte förrän jag såg samma häst på bild nu.
Trevligt att träffas ;)

Magaktivitet pratade vi ju om idag också ;) Spänning - tölt, avslappning trav!

Här sitter det i mattes rumpa :D
Så oavsett vad jag gör med händer o skänklar så är det sätet som styr min häst!
Tölt= spänd rumpa typ! Trav =avslappnad rumpa!
Förklara är jag värdelös på dock ;)

Ha ha, så är det för mig med :D Däremot måste jag öva på töltfattningarna. Jag blir alldeles för "hårdhänd" på min 01:a, inte bokstavligt, men gör för tydliga hjälper, fast det inte behövs :mad:. Så himla dumt!

Kl
Är omotiverad just nu. Funderade över det ikväll. Dels har har ju 01:an hittat traven, äntligen, så känner mig vilsen i vad jag ska göra. Fast det såklart finns massor att göra, men ska på kurs nästa lördag så där kommer jag förhoppningsvis få input och idéer.

Dels är det underlag samt just nu möjligheter att rida på bana. Är ingen som nöter på bana men är sen flera år van att ha tillgång till två ridhus, stor hoppbana med alla möjligheter i världen att dressyra på. Nu har finns bara liten egengjorda "volter" på kanske tio till kanske femtom meter i diameter. Funkar för trav, men inget jag vill gallopera på med en häst som varit igång i två månader.

Utöver det har jag 1,5 mil på delvis hemsk väg, det från ha haft tre kilometer under samma antal år som jag haft nära till ridbanor och tränare. Sen är stallarbetet tyngre och tar mer tid.

Sen, ha ha, det tar aldrig slut. Tror jag luften gick ur mig efter att ha lämnat Spöket, 08:an, hos Gummi den 20 januari. Träningsschemat för henne har under hösten och vintern varit genomtänkt i minst detalj för att hon skulle vara så väl förberedd som möjligt inför träningen hos Gummi.

Och sist men inte minst; vintern som aldrig går över.

Drar ett inlägg till när jag ändå är igång:

58871_10151530316049612_264988885_n.jpg
Nog för att jag fått henne för mina synder. Men renligare häst får man leta efter. Rullar sig gör man INNE. Och inte i eventuellt bajs. På fem månader har hon haft en enda smutsfläck och då går hon på lösdrift. Går inte ens i lera om hon inte absolut måste.

De har en fräsch ligghall med massa halm så hon ligger ute, men bara där det är rent!

Ja, det är underbart! Ridvägarna gör även det hela ännu bättre, och ovalbanan.
Varmt välkommen tillbaka, kanske med häst någon gång?! ;)

Håller tummarna för att tilltänkta häst fortsätter älskas av ev köpare, dom passade så bra ihop!

Ja är ju lite sugen på att åka å träna lite på detta trevliga ställe
Får se om man kan planera ihop nåt framåt våren :)
Ja dom blev väldans kära i henne, hon va ju underbar med sin attitydlugg :D
Och lilltjejen fick ju till tölten också och va riktigt stolt över det på hemvägen :)

Å min han rullar sig överallt!! Med fina fleecetäcket o utan, vart på väg med sadel tom men matte han stoppa honom :D
Han doftar alltjämt blandat med pälsglans och bajs ;) Yack!!

Min andra, som är vit, rullar sig i allt. Ligger i allt. *suck*

Men hon är inte hemma just nu så det kan jag förtränga :D Sen är hon helklippt i år vilket underlättat enormt - även om täcket är bajsfläckigt och lerigt.

Snart går flyttlasset!!
5 hästar och 5 förväntansfulla tjejer startar nu en ny era!

*KL*
Fick en fundering igår när jag red.
Hur skiljer ni på tölt- och travfattning?

Jag skiljer genom olika vinkel på bäckenet och lite olika takt i min rumpa. När jag ska tölta, vinklar jag in skinkorna under mig om du förstår hur jag menar. När jag ska trava, har jag "rakare" vinkel på ryggslutet och "öppnar höfterna" i en avslappning.
Samlingen får jag sedan till genom att halvhaltera med min mage och anstränga mig för att inte spänna några muskler i bäckenet (men det fungerar inte alltid pga bristande kroppskontroll). Drivning med skänklarna betyder ökad bakbensaktivitet och ganska ofta lurar jag in bakdelen under hästen genom att driva ett enskilt bakben via en antydd öppna eller sluta.

Vet inte om det blev begripligt? Det är säkert inte det bästa sättet men det fungerar för mig och mina hästar. Eftersom det är jag som ridit in Karl, Barmi och Snorri (fast Snorri är väldigt lite riden och ska ridas in på riktigt i vår, och Barmi vet knappt hur man gör när man travar) respektive jobbat fram tölten på Isa, så blir ju detta hjälpen för dem.

Kl
Är omotiverad just nu. Funderade över det ikväll. Dels har har ju 01:an hittat traven, äntligen, så känner mig vilsen i vad jag ska göra. Fast det såklart finns massor att göra, men ska på kurs nästa lördag så där kommer jag förhoppningsvis få input och idéer.

Sen, ha ha, det tar aldrig slut. Tror jag luften gick ur mig efter att ha lämnat Spöket, 08:an, hos Gummi den 20 januari. Träningsschemat för henne har under hösten och vintern varit genomtänkt i minst detalj för att hon skulle vara så väl förberedd som möjligt inför träningen hos Gummi.

Och sist men inte minst; vintern som aldrig går över.

Ja, förändringar kan ändra motivationsgraden.

Jag är för närvarande minst lika "taggad" och galen som vanligt.
Isa har i och för sig vilat senaste veckan - av olika skäl blev det ganska lite ridning. Kramsnö, foderleverans, lade tiden på att verka hovarna på några unghästar och så vidare.

Men nu är det helg och jag brinner av ridlust.
Isas tölt börjar ju lossna och det blir så roligt då. Jag har ganska goda idéer om hur jag ska jobba vidare, både på tölten och traven.
Barmi hittade trav för en vecka sedan och jag blev salig - men får se om det håller i sig (han reds enbart av min kompis den här veckan och det blev ingen trav men däremot helt ren höger galopp: hon och jag verkar vara sneda på olika sätt vilket är utmärkt).
Karl har sprungit som en tok när Aldar kom, och rör sig helt rent i trav i hagen trots att han sprungit sig svettig på mjukt underlag som ger sig, vilket är jätteroligt och talar för att han kommer att hålla för ridning (jag har varit och är fortfarande lite bekymrad över det).
Dagmar rör sig riktigt hyfsat i fyra gångarter med överraskande fin aktivitet fram trots täcke.
Snorri är bara söt och go...
Aldar har kommit på att jag är en ganska praktisk varelse som ger mat hela tiden och det går bra att komma springande till mig för man får antagligen mat och åtminstone blir man kliad under manen och i pannan och det duger det också.

Och nu under helgen får jag hit en fyraåring som jag ska rida in och träna åtminstone under våren, vet inte hur länge hon ska vara kvar här för träning. Ska "byta" bort Dagmar så länge så min kompis och jag byter unghäst med varandra. Min blir förvarad, hennes blir tränad och vi är glada båda två.

Och Lukas, nordisen, går så bra så jag blir tårögd. Visst finns det en hel del kvar innan han är färdig för att på riktigt slåss om placeringarna på B-nivå i westernridning (nationell nivå) men han duger för start på den nivån och kommer att ta sig igenom mönstren dock på ett långt från utmärkt sätt. Det blir jag också "hög" av.

Så för mig är inspirationen på topp!

Idag blir det träna sits hos matte och avslappning hos häst!
Han blir så passtaktig när han är spänd, men får man honom riktigt relaxad går han som en gud!!
Så här har jag låst in spöet, och startar varje ridtur med gos och massage :)
Sist vi red gick han ju klockrent, brukar vara varannan gång så idag blir de väl katastrof :D
Ut i skogen o klättra!!

Hittade en gammal video från Veras första tävling, snart ett år sedan. Här ser man hur korta steg hon tar i tölten, det har hänt mycket sen dess:laugh: Och en ny sadel som jag sitter bättre i har vi också. Men ändå roligt att få visa några gångartsbilder någon gång... hoppas på nya uppdaterade i dagarna.

Ledsen för kvallan, fotade tv:n (uppenbarligen..)
64739_10151262829040588_279953172_n.jpg

69220_10151262829245588_2120271971_n.jpg

KL.
Har ridit Barmi idag och hurra, han kom ihåg att trav är en gångart!
Dålig kvalitet, dålig takt mellan varven, korta sträckor men det var trav!:bump::bump:

Här är en till som har börjat tappa motivationen. Inte bra när det ska examineras unghäst v11 och B-instruktör examineras v 13.. <sen praktik och unghästprov.

Har ingen motivation och vill bara ha tillbaka min vita töltmoppe :love:

kl.
Hemma från tävlingen=)
Jorunn var riktigt duktog men hon var väldigt ofukuserad och het i tölten som bara den och lyssnade inte rikitgt på mig på ovalbanan under tävlingen.
Så vi fick inte så bra poäng där men å andra sidan vi har typ töltat 20 ggr om 1 år så jag ska ju inte ha så mk mer poäng där.
Traven däremot måste domaren ha sett fel, för där var vi en ligt denna kort i steget samt mot hanen vilket inte alls stämde. Hade lösa tyglar i traven och hon hade normala steg.
Jag vågade inte samla upp henne dock i traven eftersom de finns stor risk att vi slår över i passage då så det var väl lite halvdann form.
Men korta steg så f*n heller=)
Dessutom så står det inge i reglerna att hästen ska ha långa steg.... takten formen men steglängd finner jag inte att de bedömmer under lätt klass!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka