Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Tävlingen i fråga är ingen officiell tävling utan anordnas av ägaren på gården. Inga vanliga regler alltså. Även stångbett i lätta klasser kommer att tillåtas.
Bra eller dåligt, döm själva...
Många anmälda är det i alla fall, så tävlingsformen saknas, åtminstone i Göteborgstrakten.
KL
Tävlingen i fråga är ingen officiell tävling utan anordnas av ägaren på gården. Inga vanliga regler alltså. Även stångbett i lätta klasser kommer att tillåtas.
Bra eller dåligt, döm själva...
Många anmälda är det i alla fall, så tävlingsformen saknas, åtminstone i Göteborgstrakten.
Tävlingen i sig är superbra! Vi ser mkt fram emot den o hoppas det blir flera i framtiden! Kritiken är bara menad åt de ekipage som tävlar i lätta klasser med klart överkvalificerade hästar för att antingen värma upp inför säsongen eller än värre plocka åt sig priserna/prispengarna!
På vintermästerskapen gäller FIPO, det har varit flera som ifrågasatt just att man inte får använda stångbett i lättklass. Dessa stångbett används som någon form av nödbroms på hästarna.
Men Gullan, tror du att hästarna som blir ridna med stång inte lyssnar på vanligt tränsbett?
Hästen jag rider lyssnar hur bra som helst på ett vanligt tränsbett när jag rider honom hemma men nog har jag haft stång på honom ändå engång.
Jag håller helt med här.Nu är jag fördomsfull.
De islandshästar jag sett ridas på stång (OK begränsat urval; var och tittade på VM i Norrköping för ungefär 100 år sedan och har sett ett par tävlingar här i närheten de senaste åren) har haft ganska hård kontakt mellan mun och händer.
Så om din häst lyssnar perfekt, varför lägger du på stången?
Jag är inte insatt i hur en islandsstång fungerar.
Jag är fullt på det klara med stångbetts funktion inom engelsk dressyr och western Handlar det om att kunna inverka sänkande på nacken, som med kandarstången i dressyr?
Eller har det någon annan funktion?
Tyvärr, som sagt, har jag mest sett islandsstången användas som nödbroms och jag tror att vi är eniga i att inte gilla det.
OT.
Ska nu åka iväg och rida en KWPN som det är tänkt att jag ska träna under en månad när ägaren är bortrest. Hästen är tänkt ska gå MSV i sommar och ska därför inte ställas av trots ägarens frånvaro.
Överhuvudtaget borde inte just gångarternas flashighet spela så stor roll i sportgrenarna, men det är ju en annan historia.