Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Självklart tycker också jag att unga hästar ska få gå lätta klasser och att oerfarna ryttare också ska rida lätta klasser. Men de jag här syftar på är INTE några oerfarna ryttare och dessa borde ha rätt bra koll på hur bra gångarter deras hästar har (och har man inte det tycker jag att det är sportsligt att stryka sig från finalen).

Vill ge en stor eloge till er arrangörer! Hade det inte varit lite för långt för mig hade jag vart med själv.

Tror att ribban är satt vääääldigt högt på årets resterande tävlingar efter vintermästerskapen!! :D;) MEN som sagt galet tråkigt att vanliga Svenssons inte har en chans att ens fundera på placering i lättklasserna...:crazy: jag skulle då inte ens fundera på att anmäla mig om man såg det startfältet...

KL

Tävlingen i fråga är ingen officiell tävling utan anordnas av ägaren på gården. Inga vanliga regler alltså. Även stångbett i lätta klasser kommer att tillåtas.
Bra eller dåligt, döm själva...
Många anmälda är det i alla fall, så tävlingsformen saknas, åtminstone i Göteborgstrakten.

Tävlingen i sig är superbra! Vi ser mkt fram emot den o hoppas det blir flera i framtiden! Kritiken är bara menad åt de ekipage som tävlar i lätta klasser med klart överkvalificerade hästar för att antingen värma upp inför säsongen eller än värre plocka åt sig priserna/prispengarna!

KL

Tävlingen i fråga är ingen officiell tävling utan anordnas av ägaren på gården. Inga vanliga regler alltså. Även stångbett i lätta klasser kommer att tillåtas.
Bra eller dåligt, döm själva...
Många anmälda är det i alla fall, så tävlingsformen saknas, åtminstone i Göteborgstrakten.

Tävlingen i sig är superbra! Vi ser mkt fram emot den o hoppas det blir flera i framtiden! Kritiken är bara menad åt de ekipage som tävlar i lätta klasser med klart överkvalificerade hästar för att antingen värma upp inför säsongen eller än värre plocka åt sig priserna/prispengarna!

Fast det jag menar är att det är en inofficiell tävling och vanliga FIPO-regler gäller inte. Så uppklassade ekipage är välkomna även i lätta klasser, med stångbett om man så vill... Det betyder så klart att även vanliga lättklassekipage är välkomna med stångbett.
Jag tror att min åsikt om detta framgår rätt klart.

På vintermästerskapen gäller FIPO, det har varit flera som ifrågasatt just att man inte får använda stångbett i lättklass. Dessa stångbett används som någon form av nödbroms på hästarna.

Kan ju bjuda på några soluppgångsbilder härifrån också:
solupp71-700x525.jpg

solupp3-700x525.jpg

Fler finns här.

KL.

Har ju på senaste tiden känt att inget har funkat i ridningen. Men den senaste veckan har jag känt att det börjar lossna igen. På onsdag ska jag träna för Johan H och nästa lördag börjar tävlingssäsongen 2013 och vi ska vara med på Ridhuskampen.

På vintermästerskapen gäller FIPO, det har varit flera som ifrågasatt just att man inte får använda stångbett i lättklass. Dessa stångbett används som någon form av nödbroms på hästarna.

Det är märkligt att man efterfrågar möjligheten att tävla med stångbett i lättklass. På FIPO-tävlingar är det ju inte tillåtet och jag förstår faktiskt inte varför man så gärna vill det.
Att det funkar som nödbroms är ju ingen ursäkt.
Jag rider också med stångbett då och då, men det är i träning, inte på tävling. Den dagen det är aktuellt är det i öppen klass, enligt regelverket.
Hoppas vi kommer dit så småningom...

Jag har aldrig ridit med isländskt stångbett och det är jag stolt över:) och då har jag en då hunnit med att rida en hel del olika hästar genom åren på alla nivåer.
Mina hästar lyssnar perfekt på en väldigt lätt hand med vanligt tränsbett.

Men Gullan, tror du att hästarna som blir ridna med stång inte lyssnar på vanligt tränsbett?

Hästen jag rider lyssnar hur bra som helst på ett vanligt tränsbett när jag rider honom hemma men nog har jag haft stång på honom ändå engång.

Men Gullan, tror du att hästarna som blir ridna med stång inte lyssnar på vanligt tränsbett?

Hästen jag rider lyssnar hur bra som helst på ett vanligt tränsbett när jag rider honom hemma men nog har jag haft stång på honom ändå engång.

Nu är jag fördomsfull.
De islandshästar jag sett ridas på stång (OK begränsat urval; var och tittade på VM i Norrköping för ungefär 100 år sedan och har sett ett par tävlingar här i närheten de senaste åren) har haft ganska hård kontakt mellan mun och händer.

Så om din häst lyssnar perfekt, varför lägger du på stången?
Jag är inte insatt i hur en islandsstång fungerar.

Jag är fullt på det klara med stångbetts funktion inom engelsk dressyr och western Handlar det om att kunna inverka sänkande på nacken, som med kandarstången i dressyr?

Eller har det någon annan funktion?

Tyvärr, som sagt, har jag mest sett islandsstången användas som nödbroms och jag tror att vi är eniga i att inte gilla det.

OT.
Ska nu åka iväg och rida en KWPN som det är tänkt att jag ska träna under en månad när ägaren är bortrest. Hästen är tänkt ska gå MSV i sommar och ska därför inte ställas av trots ägarens frånvaro.

Nu är jag fördomsfull.
De islandshästar jag sett ridas på stång (OK begränsat urval; var och tittade på VM i Norrköping för ungefär 100 år sedan och har sett ett par tävlingar här i närheten de senaste åren) har haft ganska hård kontakt mellan mun och händer.

Så om din häst lyssnar perfekt, varför lägger du på stången?
Jag är inte insatt i hur en islandsstång fungerar.

Jag är fullt på det klara med stångbetts funktion inom engelsk dressyr och western Handlar det om att kunna inverka sänkande på nacken, som med kandarstången i dressyr?

Eller har det någon annan funktion?

Tyvärr, som sagt, har jag mest sett islandsstången användas som nödbroms och jag tror att vi är eniga i att inte gilla det.

OT.
Ska nu åka iväg och rida en KWPN som det är tänkt att jag ska träna under en månad när ägaren är bortrest. Hästen är tänkt ska gå MSV i sommar och ska därför inte ställas av trots ägarens frånvaro.
Jag håller helt med här.
Om en häst lyssnar superbra och går superbra påtyp vanligt 3 delat... Varför är då min fråga stoppar man in ett mkt skarpt bett i hästens mun??

Min häst Lyssnar superbra och går superbra p åvanligt 3 delat och har aldrig heller haft något annat bett i munnen för varför ska jag börja fippla med olika bett bara för att när hon går så bra redan?

Att man ska byta bett var 3 e dag för att de sla slita lite olika inne i munnen köper jag inte och har aldrig gjort. Det är en myt om dess like.
Då skulle min häst mun vara totalt nersliten påett å samma ställe eftersom hon bara haft ett slagt bett i munnen i 6 år.
Mn när vet kollar henne i munnen är tänderna superfina ist och behöver inte ens raspas.

Är en häst pigg och inte lyssnar när man rider ut är min filosofi inte att stoppa in ett skarpare bett i nummem utan att träna lydnad och rida sig till aå att man har en häst som faktiskt lyssnar på dig som ryttare.

Att man dessutom då använder stång när man är lättklassryttare är ju bara så skrämmande. Det är inget man ska rida på när man är nybörjare.

Stången kan väl användas som ett förfinande verktyg men jag tycker oftast också att det ser ut att agera nödbroms ... eller status-mojäng: "det ser häftigt ut" ?

Lättklass = nybörjare? :confused:

I vilken klass är det lämpligast och mest rättvist att starta en 4,5åring? (som 2:an på vintermästerskapen i T8) I en där det enda den behöver göra är att gå två varv i den hastighet i tölt den känner sig mest bekväm i, eller i en öppen klass där den måste gå mycket längre och dessutom i ökat tempo? Ska flotta unghästar inte få träna på att ridas i final? Och är det bättre att göra det på en liten lokalklubbstävling än på vintermästerskapen? Ska en "känd" ryttare låta bli att tävla sina fina hästar tills de är starka nog för öppen klass, eller låta dem få en lugnare start i lätt klass?

Det är inte lätt att göra rätt.

Och i vilka klasser är det "rättvist" att "såna som jag och min häst" tävlar i? Jag har tävlat öppen fyrgång med henne vid två tillfällen, och hon har tävlat ett par ggr på Island för sådär 6år sedan. Hon har väldigt mycket aktion, men har haft dåligt med tempo i tölten. Jag startade i öppen fyrgång för att slippa skitsnacket på läktaren trots att hon inte hade styrkan att gå ett helt varv i ökad tölt. Men i år blir det förmodligen lättklass, åtminstone på den första tävlingen i vår, om hon inte känns tillräckligt stark i ökade som iallafall börjar komma nu. Jag tycker inte att det har känts bra att rida runt väldigt långsamt i "ökade" tempot och vara i vägen för de andra ekipagen/behöva öka mer än hon klarar av.

Vi behöver båda träna på att tävla och rida finaler, men ska vi stryka oss om vi råkar få höga poäng och vänta tills vi är mogna för öppen klass innan vi får träna på finalridning?

Jag tror inte att jag är ensam i den här situationen. Jag tror inte att den allra största delen av de erfarna ryttarna som tävlar i lättklasser är ute efter att "plocka rosetter" utan att låta yngre/ oerfarna hästar få komma ut och se världen under mindre pressande omständigheter än en öppen klass. Eller är jag bara naiv?

Jag förstår absolut frustrationen när man får tävla mot hästar som är i en helt annan division än den egna. Ett annat problem som jag upplever är att det finns ju en kategori med hästar som aldrig kommer att få en tillräckligt bra ökad tölt för att kunna gå en öppen klass, men när de har kvalat upp sig från lättklass måste de starta i öppen klass tills de kvalar ner sig igen innan de får tävla i de klasser som passar dem bäst. På så vis är uppklassningssystemet inte så bra.

Tillägg: Jag har bara skummat resultatlistorna från Vintermästerskapen, och snabbgooglat men det såg ut att vara en hel del unga oerfarna hästar med i toppen.

Senast ändrad:

Bra skrivet!

Sitter o funderar på det hela o även om jag inte kan något om öppna klasser o klassningssystemet, men borde man inte kunna ha olika kategorier av lättklass? Samma som det här med b-klass o a-klass? (om jag fattat det rätt) Alltså att det kan finnas en lättklass T8 och en medelklass T8. Blir det motsvarande blåbär, hallon o hjortron eller vad det nu brukar kallas på tävlingarna i vissa klubbar? Då kan man ju få tävla mot ekipage i ungefär samma klass som en själv men ändå inte behöva den ökade tölten?

Läste ett inlägg på Facebook idag som tog upp idén om att skapa ett tävlingsreglemente för inomhustävlingar! Det var intressant och jag hoppas det kan bli så i framtiden! Fler ridhustävlingar vore roligt! Både nyttigt för de stora ekipagen och roligt om vi mindre kunde hålla enklare klubbtävlingar även på vintern. Nu är det ju lite så att islandshästsporten utåt sett går i ide på vintern. Så behöver det ju inte vara!

Tycker ivarjefall att ridhustävlingarna som börjar komma är jätteroligt! Oavsett om man har en chans på rosett eller inte så är det kul att komma ut o få betyg på sin träning!

Som jag tidigare har skrivit tycker jag att det är självklart att unga hästar ska få gå lätta klasser, men alla hästarna med dessa skyhöga poäng var inte så unga. Har sett att några är födda 2008 och då är ju T8 en superbra gren att göra debut i.

Jag är själv en sån som har kvalat upp från lätt klass (har fått över 5,5 två ggr i både T8 och V5 så får egentligen fortsätta rida lätt klass) och har en häst som faktiskt inte har någon ökad tölt så jag vet hur det är. Min häst kommer förmodligen aldrig bli en bra öppenklass-häst heller så jag får väl ta och vänja mig vid att ligga längst ner på resultatlistan (det går inte att kvala ner sig igen vilket också är en anledning till att jag inte fortsätter i lätt klass för att riskera att aldrig mer få rida det).

En av anledningarna till att jag blir irriterad är också att det är rätt vanligt att detta händer när det är prispengar på spel, som i det här fallet. Jag var själv med i en tävling med prispengar förra året och det var samma sak där och de hästarna var inte unga och oerfarna. Om det hade varit en tävling utan prispengar hade jag förmodligen inte reagerat..

Överhuvudtaget borde inte just gångarternas flashighet spela så stor roll i sportgrenarna, men det är ju en annan historia.

Har du lust att utveckla tankegången? Jag håller med dig, till viss del, men har inte hittat ett bra system att ranka ekipagen annars. Om man inte gör om hela tävlingssystemet då. Hur tänker du?

För att spinna vidare på flashighet och höga framben så får jag helt enkelt erkänna att jag gillar det och eftersträvar det i min ridning och i mitt hästbestånd. Däremot skulle jag vilja se fler tävlingsmoment där det är god ridning som premieras och inte bara flashighet. Jag vill kunna tävla med en häst "utan" rörelser men som ändå är lösgjord och väldriden. Hur skulle vi kunna implementera det i vår sport? Har någon några tankar?

Ja? Det är ju där vi som aldrig tävlat och är nybörjare på detta skall vara. De som är erfarna tävlingsryttare har inget där att göra mer än när de rider en unghäst och startar första gången.För då måste dom ju de!

Eller tycker du nybörjarna skall in på öppenklass direkt??;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka