Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Har du inge täcke på en rakad häst:confused: Eller togs de bara av för att fota lite i hagen??

Nej, jag låter min helrakade häst gå helt naken ute i -10, jepp!! ;)

Nej, självklart har hon täcke på sig i hagen och i stallet.
Här är vi i paddocken och löslongerar och då anser jag inte att hon behöver något täcke på nej!

Senast ändrad:

:love::love: Tack! Nu när Nína och jag inte är helt pinsamma att visa upp för folk så blir jag bara glad för sällskap :D

Hon ser ju inte direkt ut att lida där hon studsar omkring! :D

Nää, lovar, ingen häst som lider hos mig i alla fall ;)

Tyckte det var skönt för henne att få gå ut i paddocken och lattja av sig lite efter klippningen + att alla små strån som kliar som sjutton åker av henne och slipper ligga under täcket å irritera :)

Åh så fina bilder :)

KL

Lade ut lite bommar i ridhuset idag och det gick jätte bra. Vi gjorde som så att vi skrittade fram till bommen i samlad skritt. Sen trav direkt över. Hon var galet duktig faktiskt. Så vi fortsatte att jobba så. Skritt fram till bommen, trav över bommen och fortsatte i en volt och sen skritt. Vi red mycket tempoväxlingar i trav och många halvhalter. I galoppen kunde jag också börja samla henne mer. :love:

*KL*

Idag ska jag och Laukur ta en tur ut :) Ska prova min kompis dressyrsadel på en längre tur än bara skritt här hemma på gården och en annan kompis ledade stigbyglar :)

575557_4489945293689_1485945720_n.jpg

Kl.

Tycker att Vintermästerskapen är ett väldigt bra initiativ och var själv där förra tävlingen och kollade på alla fina hästar. Följer resultaten på Twitter men blir mest bara irriterad. Den som leder T8 har poängen 7,30. Förra deltävlingen låg poängen också väldigt högt. Kvalgränsen för T8 på en officiell tävling är 5,5. En bit mellan 5,5 och 7,30. Men det är ju prispengar i potten så det är väl det de handlar om.

Bara jag som reagerat?

Det är inte bara du som reagerat! Tycker det är rent ut sagt svinigt och osportsligt att ställa upp i lättklasser med hästar som går för dom poängen. Vad skall vi lättklassryttare tävla i för klasser då? Sen är det en sak om man ovetande har en bra häst o ställer upp i sin första tävling o man helt enkelt inte visste att man skulle få så höga poäng, men är det så många hästar på vintermästerskapen som tävlar för första gången?

Jag skall på inomhustävling om ett par veckor, en liten inofficiell ordnad på en gård i närheten. Där är minst en häst anmäld i lättklass som i öppna klasser får poänger från 6-8 för sina gångarter!(Jag har suttit sekreterare tidigare o skrivit deras poäng...) Jag som ställer upp i lättklass för att jag har en häst som ligger runt 5,0 om jag har tur -Hur kul känns det att åka dit då?

Hur blev det med den regel som fanns förr om max tre ggr med 5,5 sen är man uppklassad? Finns den fortfarande? (Eller var det 5,0?)

Jag ställde en vänlig fråga bara och skrev också om du bara hade tagit av de för att fota/jobba henne;) Så du behöver inte ta illa vid dig.

kl

jääääkla snö, idag var det typ 1 meter igendriven snö påvägen till stallet så de var bara å försöka backa tillbaks å åka hem så var självklart pinnarna påvägkanten bortplogade så de var vitt överallt.
Mkt riktigt Niela backar ner i diket men hade tur framförkörande bil hjälpte mig upp.

Så min härliga uteritt idag gick åt skogen:mad:
Tur man har en snäll stallägare som mockar och fixar Jorunn åt mig idag!

Det är inte bara du som reagerat! Tycker det är rent ut sagt svinigt och osportsligt att ställa upp i lättklasser med hästar som går för dom poängen. Vad skall vi lättklassryttare tävla i för klasser då? Sen är det en sak om man ovetande har en bra häst o ställer upp i sin första tävling o man helt enkelt inte visste att man skulle få så höga poäng, men är det så många hästar på vintermästerskapen som tävlar för första gången?

Jag skall på inomhustävling om ett par veckor, en liten inofficiell ordnad på en gård i närheten. Där är minst en häst anmäld i lättklass som i öppna klasser får poänger från 6-8 för sina gångarter!(Jag har suttit sekreterare tidigare o skrivit deras poäng...) Jag som ställer upp i lättklass för att jag har en häst som ligger runt 5,0 om jag har tur -Hur kul känns det att åka dit då?

Hur blev det med den regel som fanns förr om max tre ggr med 5,5 sen är man uppklassad? Finns den fortfarande? (Eller var det 5,0?)

Kan inte annat än hålla med i allt du skrivit.
Jag är också lättklassryttare och vi ligger runt 4,0 och inte är det roligt när det dammar in ryttare med hästar som rider sig gäspande igenom banan och går 6.5-7.5.
Sen som du skriver måste man ju starta lättklass första gången med en unghäst men då startar man väl bara en gång när man inser att hästen reds igenom klassen med över6,0 poäng.

Detta problem skulle ju försvinna om ryttarna bara fick tävla en häst max 3ggr om de får poäng över en viss poäng.

Men den regeln försvann väl för nått år sedan eller har den införts igen???:confused:

Det är trist, ryttare borde också kunna klassa upp sig, man kunde lägga till regeln en regel i stil med att om en ryttare senaste 3 åren ridit över uppklassningspoängen på fler än 3 olika hästar alternativt att man de senast 3 åren kvalificerat sig till A-klass med någon häst så är man automatiskt uppklassad. Det är trist att bli slagen av folk som med råge är överkvalificerade.

En av mina första lättklasstävlingar blev jag slagen av en B-tränare på en 1:a klass hingst de fick väl 6:50 eller så. Då är man mest ute efter att plocka rosetter.

jag slagen av en B-tränare på en 1:a klass hingst de fick väl 6:50 eller så. Då är man mest ute efter att plocka rosetter.

Är det inte billigare att köpa rosetterna på en gång, och gå därifrån med lite ära i behåll? :idea:

+ övriga i denna diskussionen

Håller med er MEN det är inte samma sak att få höga poäng i lättklass som i "vanlig". T8 som ni tog som exempel, är väl valfritt tempo tölt? T1 å andra sidan är det både kort och ökat tempo, dvs mycket svårare. Jag startade mitt sto första gången i T8 och vann med 6,0. Hade vi varit med i T1 hade vi kanske fått 4,5 eftersom hon inte har några bra ökningar ännu. Så bara för att man har en häst med flashig gång så är det inte säkert att den är redo för de svårare klasserna.

Sen kan det ju vara en oerfaren ryttare. Vi hade ett sto förut som tävlat i isländska landslaget och på skoj fick min vän som är "halvblodsryttare" tävla henne, i lätt klass givetvis eftersom ryttaren var helt ovan. Såklart fick de jättehöga poäng ändå eftersom hästen var så stensäker, men min kompis måste ju ändå få lov att börja med en lätt klass.

Att däremot starta lättklass på en häst som vanligtvis går öppen klass och som är redo för det, tycker jag också är helt fel.

Överhuvudtaget borde inte just gångarternas flashighet spela så stor roll i sportgrenarna, men det är ju en annan historia.

Nej det är inte helt lätt, men när man ser samma ryttare på stora mästerskap som på lättklass så är det något som är ordentligt fel. Reglerna borde inte tillåta det.

KL

Tävlingen i fråga är ingen officiell tävling utan anordnas av ägaren på gården. Inga vanliga regler alltså. Även stångbett i lätta klasser kommer att tillåtas.
Bra eller dåligt, döm själva...
Många anmälda är det i alla fall, så tävlingsformen saknas, åtminstone i Göteborgstrakten.

Det jag fascineras mest över är hur man som ryttare med en så bra häst väljer att göra så... pinsamt är det.

Vi som arrangörer håller helt med! Till nästa år blir det säkerligen en övre poänggräns. Å andra sidan, vissa av ryttarna tävlar på unga hästar och då tycker jag att de hästarna självklart ska få komma ut och tävla i klasser med mindre krävande delmoment trots att de är sjukt flotta och drar in höga poäng i valfritt tempo tölt. Men att sedan som rutinerad tävlingryttare damma av en gammal erfaren tävlingshäst för att vinna prispengar i en lättklass, det blir lite pinsamt. Om det inte, som Venus_in_Furs påpekar, är en mindre tävlingsrutinerad ryttare på ryggen. Orutinerad häst eller orutinerad ryttare, då ska man få starta i lättklass oavsett vilka poäng man har kapacitet för.

Verkar i övrigt som om det gått väldigt bra på Vintermästerskapen idag. Ser verkligenf ram emot nästa tävling då jag är hemma igen och kan vara på plats :)

*KL*

Jag och sambon (roligt att han vill med) har tänkt oss till Strömsholm och kika på finalen av Vintermästerskapet :) Ska bli kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka