Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Kl ang stångbett

Det isländska stångbettet är ett väldigt känsligt kommunikationsmedel. Det har varit i blåsväder många gånger då det alltför ofta används fel av okunniga ryttare.

Ryttaren, dennes kunskapsnivå, sätt att rida, hästen, hästens gång, utbildning och i vilken situation avgör om stångbettet passar.

Jag har inte tittat så noga på islandsst? Tror mest jag har sett med tvådelad mundel.

Kan vara kul att testa någon gång när jag har en välutbildad islandshäst så småningom.
Jag har ju vana vid stångbett, dock inte den här typen som ser ut att också vara något av ett hiss-bett?

Red Isa idag, hon var en dröm! Så avslappnad som idag har hon inte varit på ett par månader.
Svårt att begripa: igår var hon riktigt vidrig. Tung, hård, okänslig, spänd.
Idag mjuk som smör i munnen, en dröm att rida. Väldigt trevlig trav, formen inte stadig men ändå OK, tölten snabbare än tidigare.
Hon kändes väldigt "lös" i bogarna och ryggen och jag fick känslan av att rätt vad det är, trillar poletten ner och hon hittar en ökad tölt.:idea:
Men det är antagligen en ren önskedröm...:angel:

I dag har jag varit på min klubbs årsmöte.
Ser fram emot avelsbedömningen där jag ska vara funktionär. :)

Kl

Förstår inte varför det inte finns unghästklasser..!
Med unghästklasser kan de rutinerade ryttarna starta sina flotta unghästar i en egen lämplig klass. Så får lättklassekipagen tävla ifred :)

Kl

Med unghästklasser kan de rutinerade ryttarna starta sina flotta unghästar i en egen lämplig klass. Så får lättklassekipagen tävla ifred :)

Mycket bra idé!! Och egentligen helt självklar?!? :bow:

Kl

Bra, då kanske det kan bli ett slut på klagomålen på toppryttare i lättklasser?? Lämna in förslaget till dem som sitter med i SIF:s tävlingssektionen!!

Jag har haft stång en gång, EN.

Han är en svårriden häst som blir fruktansvärt het och blev tävlad på stång. Första gången jag red honom så var han redan tränsad med ett stångbett så jag red honom med det han hade i munnen helt enkelt.

Har du lust att utveckla tankegången? Jag håller med dig, till viss del, men har inte hittat ett bra system att ranka ekipagen annars. Om man inte gör om hela tävlingssystemet då. Hur tänker du?

För att spinna vidare på flashighet och höga framben så får jag helt enkelt erkänna att jag gillar det och eftersträvar det i min ridning och i mitt hästbestånd. Däremot skulle jag vilja se fler tävlingsmoment där det är god ridning som premieras och inte bara flashighet. Jag vill kunna tävla med en häst "utan" rörelser men som ändå är lösgjord och väldriden. Hur skulle vi kunna implementera det i vår sport? Har någon några tankar?

Jag hoppar in här :) Borde man inte tex kunna "flytta upp" vikten av god ridning och takt i bedömningsskalan, iaf i lättklass eller ha nån sorts "lättklass med stilbedömning"? Eller bara rena stilbedömningsklasser?

Ja? Det är ju där vi som aldrig tävlat och är nybörjare på detta skall vara. De som är erfarna tävlingsryttare har inget där att göra mer än när de rider en unghäst och startar första gången.För då måste dom ju de!

Eller tycker du nybörjarna skall in på öppenklass direkt??;)

Och för de som tävlar ofta och aldrig når poäng över 5,0 ska de räknas som erfarna och tävla öppen klass?

Ja? Det är ju där vi som aldrig tävlat och är nybörjare på detta skall vara. De som är erfarna tävlingsryttare har inget där att göra mer än när de rider en unghäst och startar första gången.För då måste dom ju de!

Eller tycker du nybörjarna skall in på öppenklass direkt??;)

Definiera nybörjare är du snäll. Menar du att man nybörjare som i att man nyss börjat rida eller menar du tävlings nybörjare?

Du ät ju ingen nybörjare när det gäller ridningen så jag antar att du menar det sistnämnda?!?

KL Finns det någon/några bra sidor för att få lite koll på ridkurser?

Bra, då kanske det kan bli ett slut på klagomålen på toppryttare i lättklasser?? Lämna in förslaget till dem som sitter med i SIF:s tävlingssektionen!!

Hur fungerar tävlingssektionen, har de möten öppna för andra? Eller lämnar man in skriftligt?
Är det fler på buke som skulle tycka det var en bra ide med unghästklasser? Kanske blir mer "tyngd" i förslaget med några fler namn..

Fast om man aldrig får över 5,0 så är man ju uppenbart inte så pass bra att man är kvalificerad att tävla öppen klass och då tillhör man ju lättklass;)

Och dåtillhör man ju inte kategorin som är rosettplockare och får över 5.0 utan att ens anstränga sig ue på lättklasser!;)

Så din poäng med detta inlägg framgick tyvärr mkt dåligt:o

Jepp det sistnämda menade jag:laugh:

Iden om att ha unghästklass var ju superdupermega bra:idea:
Då kan man ju starta i en sådan klass om man nu har en unghäst med supergång och tävlar höga klasser och kan på så vis klassa upp sig till öppenklass utan att störa oss i lätt klass.

MYCKET bra förslag:)

KL

I går var de hopptajm igen för Jorunn. Och igår gick de ruskigt bra, nu börjar Jorunn tycka det är riktigt roligt och börjar få upp ett självförtroende.
Hon hoppar ju hellre än bra men hon river sällan och de är ju huvudsaken haha.
Hela 55 cm oxer hoppades igår så de tar sig, jorunn tycker allt under detta numera är fjållerihinder:rofl:

Fast om man aldrig får över 5,0 så är man ju uppenbart inte så pass bra att man är kvalificerad att tävla öppen klass och då tillhör man ju lättklass;)

Och dåtillhör man ju inte kategorin som är rosettplockare och får över 5.0 utan att ens anstränga sig ue på lättklasser!;)

Min poäng var, att du skrev nybörjare i lättklass. Man behöver alltså inte vara nybörjare för att kvala in i lätt klass det är min poäng som jag kan tycka är rätt tydlig.

Vart ska de som har hästar som inte har någon ökad tölt tävla då? Där har vi som jag skrev tidigare (på förra sidan i tråden tror jag) ett problem. Tävlar man öppen är man antingen ivägen för de övriga på banan i ökade tölten, eller så får man försöka pressa hästen bäst det går att hålla någorlunda jämnt tempo. Att byta gångart till trav eller galopp brukar inte vara populärt eftersom det ofta stör. Dessutom nollar man det momentet.

Jag hoppas precis som Kvandi skrev, att islandshästsporten blir såpass stor att vi kan ha a,b, och c-klasser i flera grenar, då blir det mer rättvist. Men nu är det ofta såpass få i varje gren redan som det är att det skulle bli väldigt få startande i varje klass om de skulle delas in ytterligare. Iallafall uppe hos oss. Det är kanske skillnad närmare storstäderna. Och definitivt skillnad jämfört med exempelvis Tyskland som har många fler islandshästar i landet än vi. (Ungefär dubbelt så många enligt www.feif.org)

Diskussionen kommer upp lite då och då, här är ett gammalt inlägg.
Sen de där med lätt klass (T8,T5,V5 .... .) Det gäller nästan bara i sverige som lätt klass. I tyskland tex har man olika kvall klasser i dessa klasser med.
Man har 7 olika klassnivåer och kvalgränser i dessa och de i alla ovalbanagrenar. Man kan tex om man skriver med svenska mått vara b klass i T8. För det finns hästar som är mitt i mellan V2 är för svår för dem men V5 nästan för lätt om man jämn för med övriga startande.

Det saknas liksom klasser för mellan hästarna.

Och för de som tävlar ofta och aldrig når poäng över 5,0 ska de räknas som erfarna och tävla öppen klass?

Nu är du ju bara ute efter tjaffs för du vet mkt väl vad jag menar!!!!

Men jag ska svara ändå

Nä det spelar ingen roll om du tävlar varje dag, får du inte över 5,0 är du ju knappast redo för att klassas upp.
Det finns ju inge tidsbegräns för hur länge man får tävla i lättklass, jag har tävlat massor av ggr i lätt klass och aldriug fått över 5,0 som mest 4, nått.. måste jag då klassa upp mig till öppen klass bara för jag tävlat ett visst antal ggr?
Den dagen vi uppnål 5.0... 3 ggr på raken kommer jag lämna lätt klass, för då enser jag att vi inte hör hemma där längre!!

Hur fungerar tävlingssektionen, har de möten öppna för andra? Eller lämnar man in skriftligt?
Är det fler på buke som skulle tycka det var en bra ide med unghästklasser? Kanske blir mer "tyngd" i förslaget med några fler namn..

Osäker, på SIF:s sida sektioner och kommitteér står ju tävlingssektionen så det borde gå att maila dina funderingar här!!

Annars vet jag inte om det behövs gå via en motion till SIF i så fall får det bli till nästa år. Vi kan ju höra oss för ang tillvägagångssättet!

Fast ryttaren kan ju fortfarande vara en rutinerad tävlingsryttare som är ute och tävlar en grön häst eller en som sakta måste slussas in i tävlingsammanhang. Alla hästar måste ju börja någonstans?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka