Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Egentligen är det ett forum för diskussioner kring träning och tävling av Islandshästar (i typiska islandshästgrenar). Forumet är placerat under tävlingsgrenar, sedan tar folk upp det mesta om Islandshästar. Vill man primärt tävla och träna dressyr passar frågeställningarna bäst under motsvarande forum för dressyr i synnerhet när tölten är en icke önskvärd gångart att använda vid träning så att man inte är ute efter tips hur.

Vill man sedan fråga om andra rasspecifika saker som avel så är det inte fel att lägga frågan här, men annars så finns det forum som stämmer bättre med intresseinriktningen.

Givetvis, det läste jag också i forumbeskrivningen. Men detta är en snack- och uppdateringstråd om allting. Ska varje inlägg som inte innehåller tölt bannlysas?

Sen är ju tolkningen "Om och kring islandshästgrenarna" ganska vid. "Kring" skulle jag säga inte handlar om själva tävlingsgrenarna utan det runt om, inom vilken kategori en snacktråd bör falla under.

:bow::bow::bow:

Fast jag är rätt van att bli bemött på detta viset av vissa isisryttare..
Bara för man inte följer strömmen som alla andra så har man inge här att göra tydligen.

Bara för man inte töltar 7 dagar i veckan och tävlar i den så ska man tydligen inte få va här.

Tur att jag inte lyssnar på sånna dumheter=)

Men varför vill du diskutera dressyrträning inför dressyrtävlingar på forumet som inriktar sig på gångartstävlingar? Du skulle säkert få svar betydligt mer i din smak på dressyrforumet bland de som har samma mål.

Någon utförlig förklaring till varför tycker jag inte att jag har någon skyldighet att göra.
Det räcker men att jag säger att jag upplever att tölten stör oss i dressyren som vi tränar för att tävla i senare.

Men varför inte ens ett försök att förklara för den som vill förstå hur du menar? Det måste väl ändå vara tillåtet att fråga om man inte förstår?

Givetvis, det läste jag också i forumbeskrivningen. Men detta är en snack- och uppdateringstråd om allting. Ska varje inlägg som inte innehåller tölt bannlysas?

Nej givetvis inte, men det är lite absurt när alla utom en diskuterar sina islandshästar och uppdaterar kring vardag, träning och tävling med inriktning islandshäst och en person uppdaterar om sina dressyr och hoppträningar. Det känns lite som de inläggen gått vilse. Vad har man egentligen för utbyte av det egentligen

Jag har sett helt egna trådar här på islandsforumet som handlar om hoppande islandshästar, är de trådarna också vilse?

Utbyte av varandras inlägg är väl en väldigt subjektiv fråga, jag kan nog hitta ett antal i den här tråden som inte gett mig utbyte alls och inte är det de om folks olika dressyrträningar...

Ursäkta, men jag är av åsikten att vill man diskutera dressyrträning och tävling samt hoppträning så hör det bäst hemma på respektive forum, om inte annat så för att det är där intresset finns för detta och forumen är skapade för just det ändamålet. Det är givetvis helt okej att ha en och annan bild på hoppande islänning och trådar om det, en sådan tråd är lite mallplacerad på hoppforumet med tanke på att det knappast handlar om någon seriös hoppträning direkt.

Du kanske har någon bra motivering varför man ska diskutera dressyrträning med sikten på dressyrtävling och där man kategoriskt undviker tölt och problematiken kring den genom att inte använda gångarten? Det skulle vara trevligt att höra varför du anser tävlingsdressyr hör hemma på islandshäst forumet.

Senast ändrad:

Kl

Kveikja o jag har haft det lite motigt några veckor, hon har varit överdrivet pigg, lite olydig och bångstyrig. Hon har passat på att slänga sig i trav såfort man tänker på annat(eller slappnar av), springer iväg för att slippa jobba o mota sig ner åt dikena när man bromsar(varvid man av ren självbevarelsedrift sluta bromsa o styr istället). Vi skall ju tävla på söndag o jag har tänkt att mina tävlingsnerver säkert varit delorsak.

Men idag var min Goa glada häst tillbaka igen! Hon gick så jäkla bra! Men idag tog jag faktiskt stångbettet, inte för att jag tror det var orsaken till det Goa humöret, men säkert orsaken till att hon gick så trevligt. Jag tog dock inte stångbettet som broms(är det något den hästen kan så är det att stanna, ibland så fort så jag landar på hennes nacke) utan för att variera bett.

Så då började jag fundera på om jag skulle tävla med stången? Det är ju lättklass, men arrangören har utannonserat att det är tillåtet med stång eftersom det är en inofficiell tävling. Så kanske skulle jag passa på? Vad hade ni gjort?
wpid-img_20130226_192042.jpg

Men varför inte ens ett försök att förklara för den som vill förstå hur du menar? Det måste väl ändå vara tillåtet att fråga om man inte förstår?

Tack. Allt jag ville veta var hur hon menade att tölten störde dressyren, inget annat.

Självklart skall allt runt isisar kunna diskuteras i detta forum, självklart inte bara tölt. Men har man följt niela ett tag så vet man att hon inte har intresse av islandshästspecifika frågor alls, fine with me, alla har sina intressen. Men just i detta forum är det ganska oundvikligt...

Ta med båda betten och se hur hon känns på framridningen? Välj det som hon känns bäst på för dagen, sånt kan ju variera ibland.

Men nu får du väl ge dig. Läs mina inlägg igen.

Ingenstans skriver jag att det enbart är tävlingsdressyr man ska skriva om.
Det jag ifrågasatte är att Niela ombeds att inte uppdatera om träningen/vardagliga livet/annat med sin islandshäst i SNACKTRÅDEN på Islandsforumet om hon inte töltar med den. Ska till exempel Kvandi inte få skriva om sin otöltande islandshäst heller?

Nä nu har du faktiskt fel:)
Hon behöver inte tölta men varför vill man ens vara här om man inte vill diskutera de olika gångarterna och deras inverkan/påverkan/förutsättningar i träningen?
MÅNGA har tipsat niela om hur träning av tölten kan stärka andra gångarter och hur dressyrarbete är en naturlig del av de flestas rida de men hon vill inte ha den diskussionen.
MÅNGA har tipsat niela om hur hon, utifrån sina önskemål och intressen, kan utveckla sin häst (som är en islandshäst oavsett om niela vill eller inte) men hon vill inte ha den diskussionen!
Så min fråga kvarstår, vad 17 gör man här då??

Men snälla, var har jag har aldrig påstått att du sagt att man enbart ska diskutera tävlingsdressyr? Och var har jag skrivit att Niela inte ska göra vardagliga uppdateringar här? Du tycks missförstå mig totalt.

Jag kan inte svara på dina frågor för jag är inte Niela. Det enda jag gör är att påpeka att man inte ska bli bannlyst från en snacktråd för att man inte skriver om tölt utan om allt annat med sin islandshäst.

Om du och andra tycker att det bryter mot forumreglerna får ni väl börja triangla varenda en av Nielas inlägg så är det upp till moderatorn om det får vara kvar i snacktråden eller ej.

Jag skulle aldrig vågat använda stångbett ;), men mer seriöst, det är väl ett bra förslag och ta med både och testa med det ena funkar det bra så fortsätt med det annars byt.

Det var du som tog upp dressyrtävlingar i ditt inlägg nr 984. Jag har pratat om rätten att skriva på islandsforumet om sin islandshäst.

Som sagt, börja triangla då. Eller gilla läget att Niela skriver i snacktråden om sin islandshäst :)

Jo visst nämnde jag dressyrtävling, men inte på det vis du påstår.

Kl
Vilken tråkig stämning de var här inne nu :( kan inte alla bara inse att niela heltänkelt inte har den kunskap som krävs för att rida tölt på ett sådant sätt som stärker de andra gångarerna och hon är heller inte intresserad av att lära sig det. Jag förstår mycket väl att hon säger att tölten försämrar övriga gångarter när hon inte vill jobba tölt utan som hon själv säger åka häst rakt fram. Trav skulle också märkbart försämra resten av gångartena om det bara reds rakt fram och utan krav och det tror jag de flesta här vet och förstår!

Så jag förstår inte diskussionerna det är väl kul bara att se hur det går för niela i sin kamp mot dressyrvärlden på sin islänning och vi borde stötta henne trots att hon inte vill rida tölt för hon gör säkerligen fin reklam för Islandshästar i storhäst kretsar med sin väl ridna häst :)

Näh fram med den trevliga stämningen nu som vi i islandshästvärden faktiskt är känd för och ignorera de ni inte vill läsa :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka