Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

KL. Igår hjälpte en tjej mig att klickerträna Audur. Vi höll inte på så länge men på den korta stunden lärde han sig att han skulle peta på ett spö som låg på marken med mulen. Ska idag åka och köpa en egen klicker! :D

Kanske hör till åldern men nu vill jag sitta där jag sitter så att säga när jag rider. En riktig dressyrtantsadel=):)

Så där känner jag också:D

Men jag fick höra från en tjej en gång som rider dressyr på sitt halvblod(?) att hon inte trodde man kunde ha en dressyrsadel på en islandshäst när jag sa att jag var ute efter en ny sadel och gärna dressyrsadel :p

Mitt svar blev bara att man kan ha vilken sadel man vill på en islandshäst bara den passar, och det tyckte hon lät logiskt haha ;) Undrar så här i efterhand varför hon trodde att det inte skulle gå? En sadel är en sadel och en häst är en häst, bara det passar så :)

hederliga härliga myter som lever sig vidare i 100 årtionden=)

Det jag tror är väl att det måste ju finnas en anledning till varför 90% av isissadlarna är så flata i sitsen typ som en hoppsadel.
Och de måste ju ha nåt med att man vill ha de så för att kunna sitta bättre när man töltar kanske?

Själv kan jag tölta trots att jag sitter fastklistrad och inte rör mig en mm i sadeln och trivs bäst i sådana sadlar helt enkelt.

Vissa hatar samma typ av sadel som jag däremot älskar.. smaken är ju som baken=)

Man kan tölta i alla sadlar som passar hästen, det viktiga där är bogfriheten, men numera finns det gott om djupare islandssadlar också. Många gånger måste man se på ettiktetten för att avgöra om det är en drseeyrsadel eller inte. Förr tyckte jag djupa sadlar var bäst men efter att en period ha ridit mycket barbacka så har jag ändrat mig oxh vill ha mer rörelsefrihet.

*kl*
Så var den här perioden på Island över och jag är hemma igen i två månader. Har spenderat senaste två månaderna med att träna hästar, träna hästar och träna hästar. Väldigt roligt. Framförallt roligt att se hur de där småttingarna i tog in i början av vintern helt plötsligt är ridbara hästar som förstår och kan övningar och kommandon och går att rida ut på ensamma.

Väl hemma igen känns det tungt att Eros inte finns i hagen och väntar på mig, men den hjärtesorgen kommer jag nog aldrig bli helt kvitt. Har fått två träningshästar från Jenny och Hreggi och det ska bli väldigt roligt att komma igång mer med dem. En 5:årig och en 6:årig valack som är till salu varav den ena förmodligen ska visas i vår. Roligt! Jag har även en fyraåring på träning, henne är det dags att börja rida lite på. Sen har jag Hörn och Fluga samt de tre treåringarna som ska markarbetas. Så hästar att jobba med finns det och det är tur. Hade förmodligen blivit tokig annars, van som jag blivit av att ha 11 hästar om dagen att ansvara för.

Något som var väldigt roligt med att komma hem var ridturen på Vaki samma dag som jag landade på svensk mark, gud vad han utvecklats mycket sen sist. Ser verkligen fram emot visningen i vår.

Lite bilder från min sista tid på Island.
vackert5-700x525.jpg

hamt16-700x933.jpg

hamt05-700x525.jpg

solupp2-700x525.jpg

hingstar6-700x525.jpg

1vader2-700x525.jpg

och en liten bonusbild på Vaki :love:
559717_534312139947059_1511905632_n.jpg

KL

Efter en veckas återhämtning av kolik (ja jag är väldigt nojjig) så har vi nu börjat projekt inkörning av Tjockisen :laugh:

13121_10151291856087616_1300616898_n.jpg

Någon här som kör med sin isis?

Ja nån anledning finns det säkert :) Men det betyder ju inte att man inte kan ha nån annan sadel på en islandshäst, det var det som var lite komiskt tyckte jag :P

Jag körde Fengur när ha var i livet, superkul och jag har absolut tänkt prova att köra in Laukur också när jag känner att jag är sugen på det :)

KL.

Idag fick dottern rida pålle, hon va envis som synden med att han skulle trava o tölta, men icke!! Passade runt i alla hastigheter det lilla livet, dags att ta ut eqt å få honom genomkollad, han har nog en låsning vänster bak, han är ju rätt hoppig o skuttig i hagen så han har kanske halkat till igen :/

544436_10151304214890222_1471775539_n.jpg

Blåste rejält idag!

66912_10151304219560222_224387681_n.jpg

Min lilla stubbe <3

Delvis knapplån

Min planerade islandsresa nästa år har stött på patrull. Sambon o jag skulle(skall) åka tillsammans men idag fick jag veta att snus är förbjudet o inte ens får medtagas någonting!

Hur sjutton gör man då? Sambon utan sitt snus blir definitivt inget roligt sällskap :D :angel:
Han kommer inte ens att åka med om han inte får sitt snus... O han lär inte sluta snusa...

Någon här som snusar o åkt till Island ändå?

Delvis knapplån

Min planerade islandsresa nästa år har stött på patrull. Sambon o jag skulle(skall) åka tillsammans men idag fick jag veta att snus är förbjudet o inte ens får medtagas någonting!

Hur sjutton gör man då? Sambon utan sitt snus blir definitivt inget roligt sällskap :D :angel:
Han kommer inte ens att åka med om han inte får sitt snus... O han lär inte sluta snusa...

Någon här som snusar o åkt till Island ändå?

Oj vad konstigt.

Min pappa var där med sitt "herrgäng" för massa år sen, och där är minst 3 som snusat så länge jag kan minnas. Kan fråga hur de gjorde om du inte får svar från någon annan.

De snusar på Island och har något som heter "neftobak" och är som torrt lössnus. Min sambo har tagit med sig snus dit utan några som helst problem. Tror inte ni behöver vara oroliga. :)

Vad tråkigt ledsen för er skull. Fick nyligen veta att min förra häst min mini shettis hingst Romeo som många av er känner till, med inte finns kvar längre bland oss så din häst har tryggt sällskap han behöver inte vara rädd:'(

Hihi inte ens jag tycker det verkar vara för mkt hantering av en unghäst. Tycker de redan som föl givetvis enkelt ska gå att leda o verka.

Nej men lilla trollet då! Beklagar verkligen!
Får man fråga vad som hänt?

Jag tog med snus till en kompis, inga problem. Checkade förvisso in det.

Jag tog med snus till en kompis, inga problem. Checkade förvisso in det.

Vad menas med checka in? Att man talar om för dom eller att snuset ligger i bagaget(inte handbagaget)?

Då kanske vi kan smuggla med oss en veckoförbrukning så vi kan åka... Det är ju den stora drömmen!

Jag har smugglat snus till Island ganksa många gånger och det har alltid gått bra (å andra sidan har jag aldrig blivit stoppad i tullen), det är dock smuggling, men jag antar att de ser genom fingrarna om en svensk turist har med sig veckoförbrukning år sig själv, det är väl annorlunda om man har med sig stora mängder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka