Den perfekta uppfödarhemsidan

Fisherling

Trådstartare
Jag har ju mitt kennelnamn och en hemsida. Jag gillar att sitta och pilla med hemsidan och tänkte att jag för kuls skull kunde fråga hundbuke hur den perfekta hemsidan för en uppfödare skulle se ut.

Färgtema, uppbyggnad, vilka olika flikar vill man kunna bläddra bland?

Jag vet att smaken är som baken men jag får gärna lite inspiration :D

Framförallt ska den vara UPPDATERAD. Jag har som tidsfördriv att läsa rasbeskrivningar och går ofta vidare till uppfödares sajter. Och alldeles för många har inte uppdaterats sedan typ 15 juni 2014. Man vet ju inte ens om de fortfarande finns?

Dessutom vore det jättebra om rasklubbarnas listor på uppfödare sköttes bättre, typ var tredje länk jag klickar på går till "finns inte längre".

Färgtema bryr jag mig inte om (så länge det inte är chockrosa överallt :angel: ).
När det gäller utseende så vill jag ha en ren sida med tydligt teckensnitt, tydlig kontrast mellan text och bakgrund (tex svart text på mörkblå bakgrund är asjobbigt). Gärna svart text på vit botten.

Jag vill lätt kunna hitta information om kullar, absolut info om födda kullar men gärna framtidsplaner också. Jag vill då se mer än bara bilder på hundarna, jag vill veta fullständigt stamtavlenamn (rättstavat!), se en ordentlig exteriörbild och gärna bilder eller filmer på hunden i arbete. Dessutom vill jag att det finns info om hälsoundersökningar och eventuella tävlingsmeriter.

När det gäller hälsoundersökningar så vill jag att ALLT ska finnas eller inget. Jag tycker det ser mycket dåligt ut om uppfödare tex lägger upp info om de hundar som är röntgade med A-höfter men "glömmer" nämna att några har C- eller D-höfter... Har inte hundarna gått BPH/MH/arbetsprov av något slag så vill jag gärna se en liten kort beskrivning av hur uppfödaren/ägaren upplever hundens mentalitet, om inte annat för att ge hemsidan ett mer personligt intryck.

Jag vill gärna att det står lite info om hur uppfödaren ser på rasen och något om avelsmål och då inte standarfrasen "syftet är att föda upp rastypiska och sunda hundar" utan något mer, något om VAD det innebär med en rastypisk hund tex. Har uppfödaren några specifika krav på valpköparna är det trevligt om sådant finns med också, tex om de bara säljer hund till tävling, bara till en viss typ av arbetsområde eller liknande. Har uppfödaren gått några hundrelaterade utbildningar (tex uppfödarutbildning, instruktörsutbildning eller annat) så tycker jag om att veta det också. Det säger lite mer än om uppfödaren bara råkar vara en som gillar hundar och föder upp något som förhoppningsvis kanske med lite tur blir bra.

Jag vill gärna att det står lite info om hur uppfödaren ser på rasen och något om avelsmål och då inte standarfrasen "syftet är att föda upp rastypiska och sunda hundar" utan något mer, något om VAD det innebär med en rastypisk hund tex.

Alldeles för många har bara kopierat in rasbeskrivningen från skk. Men den har man ju redan läst.

Pluspoäng hos mig får de som poängterar "här är det jag som väljer valp åt dig, inte du". :D Då verkar de inte bara känna sina hundar väl, utan lägger sig också vinn om att verkligen lära känna köparen.

Det ska finnas en "Om oss"-flik. Där vill jag veta om er och hur ni bor, för att tydligt få en uppfattning om hur hundarna och valparna bor. Vill veta vad ert mål med aveln är. "Planerade parningar" är en givetvis flik. "Våra hundar" är också en självklarhet. Där vill jag kunna läsa om vilka hundar ni har men även de med bibehållen avelsrätt/ eller de ute på foder. "Kullar" är för mig bland det viktigaste. Den fliken är mitt nördställe. Jag vill tydligt kunna utläsa vilka parningar som gjorts innan och vad för resultat det blivit. Hälsoresultat på samtliga avkommer och även tävlingsresultat, mentalitetstest etc eller länk ska finnas med. Visst går det att söka på avelsdata själv men det är sååå mycket enklare att på en uppfödares hemsida få en allmän överblick på resultatet av en kull och därefter närda ner sig mer på specifika individer.

Sedan vill jag gärna ha en blogg. Mest för att det är spännande att läsa, men kan ju vara helt onödigt om man tex har en facebookgrupp eller liknande istället :D

Färger och teman ska vara mjukt och tydligt. Inte några hårda färger som skär sig. Gärna ton i ton. Kan tycka att helvita hemsidor med svart text ala många bloggare kan bli flummigt och rörigt. Ljusblått är till exempel en enkel färg, den tror jag många har lätt att smälta om man jämför med en skrikrosa :angel: Edit: med ton i ton menar jag inte bakgrund och textfärg. Textfärgen måste givetvis vara tydlig.

Finns säkert en miljon saker jag missat men dessa är de mest uppenbara. Kommer att fylla på med er saker allt eftersom. :sneaky:

Lätt att navigera sig dit man vill. Om mig + om kenneln, hundar (inkl. hundar utlånade på foder/halvfoder), tidigare kullar, planerade kullar, köpa valp (kort och gott hur processen går till, väljer du valp eller gör man det själv, vill du att man hälsar på innan, vad du har för förväntan på valpköparen, hälsoundersökningar, ev valpträff, vad man får med etc).

Under flikarna ska det vara utförligt skrivet, exteriörbild + gärna film på hunden i arbete som inte är 2 år gammal utan relativt fräsch, länk till avelsdata, stamtavla. Gärna lite om varför man gör den parningen man valt att göra.

Jag gillar dov bakgrundsfärg (vit, ljusgrå eller annan ljus färg) och sen textfärg i nån passande tydligare färg som ändå harmoniserar väl med bakgrunden. Bra bilder och filmer.
Och blogg :angel:

Jag gillar min uppfödares sida, den är väl uppdaterad och hon försöker hålla bilderna på de hundar hon har hemma uppdaterade (och även på Betty som är halvfoder, vi ses visserligen ganska ofta så inte särskilt svårt) och hon uppdaterar med bilder på nuvarande kullen med veckobilder.

Kul tråd. Ser att jag lyckats få med de flesta av kriterierna som räknas upp när jag knåpat ihop vår sida ;)
Färg- har ljust gråvit text på mörkgrå botten för ett lugnt, stilrent och lättläst intryck. Klatchar till vissa ord som "Grattis" eller sånt jag vill ska stå ut och poängteras med tex rött eller orange.
Rasbeskrivning- har vi inte men jag förväntar mig att när man har kommit så långt att man bestämt sig för en schäfer av brukstyp, då vet man vad det är för hund!
Däremot har jag med vilken typ av schäfer vi har och poänterar vad de är och behöver.
Hälsa/meriter- alla kullarna har egen flik med presentation och bild på föräldrarna samt tabell där alla hundar står med hälsa, meriter, tester och ev tjänstetitlar samt avliden. Allt som finns på SKK finns där och om det finns mer som inte är registrerat (som tjänstetitlar) så skriver vi in det med ägarens tillåtelse. Vi skriver inte ut något på hemsidan utan ägarnas tillåtelse som inte finns offentligt, tex avliden. Däremot berättar vi sånt vid kontakt. Ännu finns bara en sådan hund.
Blogg- alltså...jag orkar och hinner inte blogga. Och jag vet inte vad jag ska fylla ut en blogg med för den delen heller. Men vi har en flik som heter "Vardag på xxxx" där vi lägger ut lite bilder och mer vardagliga saker som inte är baserat på träning/tävling/perstation. Den fliken är lite tänkt att visa en annan sida, det alldagliga, med en bruksschäfer. När jag själv satt och tittade runt på hemsidor i rasen blev jag nästan avskräckt pga allt fokus låg på tävlingskrav, tjänstekrav, bilder på bitövningar, figguranter och käfftar fulla med tänder. Vi vill ha en mjukare framtoning. Även om våra hundar duger till tjänst så är de också jäkligt trevliga, vanliga brukshundar och roliga familjemedlemmar.
Flikar- tror jag fått med de nödvändigaste flikarna.
-Om oss
-xxxxnyheter
-Nya parningar/kullar
-Våra hundar
-Kullar (med underflikar för varje kull)
-valpar/salu/fodervärd (underflikar som Hund från oss-med vad vi erbjuder och önskar tillbaka, valpar till salu, vuxna saluhundar)
-Galleri (mest ägarnas egna inskickade bilder. Vill att de ska få känna sig delaktiga)
-Youtube (länk till vår youtubesida. Under uppbyggnad)
-vardag på xxxx
-Gästbok
-kontakt
-Länkar

Jag uppdatetar så fort det finns något att uppdatera med. Men kollar igenom lite varje vecka iaf.

Jag har försökt bygga upp den utefter vad jag tycker är bra och dåligt hos andra uppfödare i rasen. Jag jämför inte så mycket med andra raser då jag tycker att det kan vara rätt olika på vad som behöver stå med/lyftas fram beroende på rasens syfte. Om jag lyckats vette katten. Jag har bara denna erfarenheten av att göra en hemsida och mina datakunskaper är microskopiska :p

Tar gärna emot feedback:up:

Det är tydligen rätt vanligt bland uppfödare att ha något slags antidesign i blodet, så sådana här trådar borde det finnas fler av! :D

Sidor med neongrön text på svart botten, med fallande vita stjärnor över, borde det vara böter på. :meh:

Men bortsett från det (tydligen inte) uppenbara att sidan bör vara läslig och helst utan att man kommer nära att dö av ett migränanfall dessutom så håller jag med om uppdaterad. Till det vill jag ha avelsmål, bra bilder på hundarna med förklaringar på varför de passar i avel, och till kullarna vill jag ha en förklaring av kombinationen. Statistik för avelsdjur och avkommor, och en förklaring på varför uppfödaren är en bra uppfödare, och vad hen söker för valpköpare.

Sen finns det ju saker man söker hos en uppfödare som inte spelar någon roll hur det presenteras, men det ovan kan man ju jobba på i alla fall.
(För mig går cc-kennlar som även föder upp mops eller frallor bort direkt, tex. Likaså förklaringar om aveln som går ut på utställningsresultat, x direkt.)

Vill man vara extra tydlig när man skriver skall man också se till att använda ett typsnitt utan anfanger (sådana där extra fjongar på bokstäverna som tex Times New Roman har), Arial, tex, är ett exempel på typsnitt utan anfanger. Anfanger gör nämnligen att bokstävernas siluett förstörs, och det är siluetten vi 'läser'.

Skriver man längre texter där paragrafbrytning behövs bör man använda blankrad, inte enbart indent. Det är svårarare för ögat att följa rader på skärm än på papper och det gör det lättare att tappa bort sig. Tydlig styckesindelning hjälper till att hålla ögat på rätt plats.

Bakgrunden bör vara ljus med mörk text. Dock bör bakgrunden ej vara helt vit, då för mycket vitt på skärm kan bli jobbigt för ögat. Det är då bättre att ha en svagt färgad bakgrund, Buke är ett bra exempel på detta.

Många andra har nämt områden som bör vara med, se till att sidan är lättmanövrerad, att länkarna leder dit de skall och att sidan är uppdaterad. Sen tycker jag även att det ger ett mer professionellt intryck om sidan dessutom är rättstavad.

Min sida faller helt på uppdateringen... senast uppdaterad... när valpkullen var 9veckor, hösten -11 *skäms* :)
Kör svart text på vit bakgrund (kennelloggan är svart-vit, så det kändes rätt), har flikar för hundarna, valparna, om mig, kontakt och en om rasen. Inget som blinkar eller rör sig ;)
Plockar mycket idéer från de som svarat i tråden innan och jobbar för att få energi att uppdatera sidan, nu när det börjar dra ihop sig till valpkull igen :)

Hoppsan, jag glömde visst att skicka inlägget! Fö håller jag med de flesta som svarat i tråden.
Jag gillar när djurens namn är klickbart o leder till stamtavlan i SKK.

Som många har sagt så är färgerna viktiga. Ta inte skrikiga färger som gör ont i ögonen (och enligt mig ser oproffsigt ut), färger som inte matchar varandra eller färger som där man inte kan se texten om man inte har en väldigt bra ljusstyrka på datorn/ipad/mobil och bra ljus där man befinner sig. Det är enligt mig oattraktivt. Som någon annan skrev så undvik fallande snöflingor, stjärnor och annat töntigt på hemsidan. Undvik musik, för om uppfödaren har det så stänger jag av ljudet på datorn :angel: ;) . Man vill ju kika i lugn och ro.

Som många skrivit tidigare så är det viktigt att hålla hemsidan uppdaterad. Det ser inte bra ut med hemsidor som inte uppdaterats sedan 2014, även om det är vanligt. Så håll hemsidan uppdaterad!

Mina förslag på flikar är:

Australian shepherd eller Om rasen (min notering: om det är aussie som du tänkt föda upp)
Under den här fliken skriver du en beskrivning av rasen. Som valpspekulant vill jag gärna veta uppfödarens uppfattning om rasen, även om jag läst på mycket innan så är jag girig angående att veta mer om möjligt.

Våra hundar
Här redovisar ni de hundar som finns i kenneln med fullständigt stamtavlenamn och med bra bilder. En liten beskrivning av hunden är alltid trevligt att läsa, men det är inget krav för min del. Här ska hälsoresultat redovisas och även meriter (även arbetstitlar) och om hunden gjort MH eller BPH. En eventuell MH-spindel på hundens sida är ju inte heller fel.

Kontakt
Extremt viktigt. Det har faktiskt hänt att jag kommit till uppfödares hemsidor där jag inte finner kontakt och det är synd. Se även till att kontaktuppgifterna stämmer och är aktuella. Är ju lagom kul att maila en uppfödare och få ett meddelande om att meddelandet inte kunde levereras för att epostadressen inte existerar...

Om oss/Om kenneln
Är alltid trevligt. Som någon skrivit tidigare så nämn även avelsmål specifikt, eventuella krav på att få köpa valp m.m.

Grattis
Absolut inget krav men alltid kul. Särskilt om det gäller arbetsmeriter så man kan se vilka arbetande hundar som kenneln har fött upp.

Planerade kullar
Extremt viktigt!

Valpar
Om det finns några nuvarande valpar...

Och efter att ha läst denna tråden så vet jag varför jag inte har hemsida,förutom att jag inte är teknisk nog för att göra en.
Jag har helt enkelt inte tid att sköta den.

Tycker de flesta fått med det viktiga, jag själv vill veta om planerade kullar, resultat av hälsotester och ex MH/BPH på tidigare kullar och på avelsdjur tex.

Eftersom det är en del importblod i min ras länkar vi hellre hundarna till workingdog än SKK eftersom det är internationellt och färre köpare är bekanta med det registret. De flesta uppfödar utomlands uppdaterar sina WD rätt bra. Där finns också bilder på en hel del stamfäder vilket kan vara kul att få se med egna ögon.
De flesta köparna är så bekanta med avelsdata att de söker lätt själva med hjälp av hundarnas namn.

Vill man vara extra tydlig när man skriver skall man också se till att använda ett typsnitt utan anfanger (sådana där extra fjongar på bokstäverna som tex Times New Roman har), Arial, tex, är ett exempel på typsnitt utan anfanger. Anfanger gör nämnligen att bokstävernas siluett förstörs, och det är siluetten vi 'läser'.

Skriver man längre texter där paragrafbrytning behövs bör man använda blankrad, inte enbart indent. Det är svårarare för ögat att följa rader på skärm än på papper och det gör det lättare att tappa bort sig. Tydlig styckesindelning hjälper till att hålla ögat på rätt plats.

Bakgrunden bör vara ljus med mörk text. Dock bör bakgrunden ej vara helt vit, då för mycket vitt på skärm kan bli jobbigt för ögat. Det är då bättre att ha en svagt färgad bakgrund, Buke är ett bra exempel på detta.

Många andra har nämt områden som bör vara med, se till att sidan är lättmanövrerad, att länkarna leder dit de skall och att sidan är uppdaterad. Sen tycker jag även att det ger ett mer professionellt intryck om sidan dessutom är rättstavad.

Du tänker inte på seriffer? Anfang är ju den förstorade bokstav som inleder ett nytt stycke eller ett kapitel.

Jag har ju mitt kennelnamn och en hemsida. Jag gillar att sitta och pilla med hemsidan och tänkte att jag för kuls skull kunde fråga hundbuke hur den perfekta hemsidan för en uppfödare skulle se ut.

Färgtema, uppbyggnad, vilka olika flikar vill man kunna bläddra bland?

Jag vet att smaken är som baken men jag får gärna lite inspiration :D

Stilren och lättläst layout är A och O. För många hemsidor är plottriga och röriga. Vad gäller information så vill jag ha en presentation av uppfödaren och tydlig beskrivning av kennelns avelsmål. Uppfödaren bör också skriva ut vilka förväntningar de har på sina valpköpare.

Alla kennelns avelshundar bör stå med och ska ha fullständigt namn och registreringsnummer samt gärna en beskriving av hunden styrkor och svagheter. Jag vill också se stam, meriter, korrekta exteriörbilder samt väldigt gärna filmer på hunden i arbete. Bilder på hundar som leker eller simmar är fullständigt ointressanta.

Tidigare valpkullar ska vara listade med alla tillgängliga hälsodata och meriter, registrerade eller ej. Även om en ras inte registreras officiellt för ep ska detta skrivas ut om hunden har ep. Vad gäller planerade kullar bör det stå varför man gör kombinationen och vad man förväntar sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar