Hundskojare Àr skickliga, men sÄ lÄngt som att hacka SKK:s databas har de nog inte kommit. Det vanliga nÀr man köper valp Àr att ha kontakt med uppfödaren i förvÀg, Äka och titta pÄ valparna före leverans och sedan nÀr valpen Àr leveransklar Äka och hÀmta den och fixa alla papper.Blocket Det skrÀmmer mig! Jag kÀnner mig naiv och blÄögd och inte tillrÀckligt kompetent. Har lÀst massa om vad man ska tÀnka pÄ. VeterinÀrbesiktning, vaccinationsintyg, registreringspapper. Jovisst det lÄter ju bra men för mig som aldrig sett ett sÄnt kan man ju kasta fram vilken förfalskning som helst och sÄ Àr jag glatt lurad
Jag skulle behöva en hÄrd och besynnerlig medföljare som agerar bad cop, spÀnner ögonen i sÀljaren och hÄrdgranskar alla papper Jag kommer aldrig fÄ köpa en hund dÄ
Mvh Miks
Jag köpte valp i september. Hörde av mig till uppfödaren nÀr jag sÄg information om kullen pÄ hemsidan (efter tips frÄn min "gamla" uppfödare). NÀr valparna var födda ringde uppfödaren och berÀttade att det blivit sex st tikar, sÄ det fanns valp till mig. Vid fyra veckors Älder Äkte jag och tittade och bestÀmde mig att jag skulle ha en valp. Vid 7,5 veckor Äkte jag och tittade andra gÄngen. DÄ hade uppfödaren valt vilka valpar hon skulle behÄlla och jag valde vilken jag ville ha och Àven vilket stamtavlenamn. Kullen var dÄ registrerad hos SKK sedan ett par veckor, sÄ det var gott om tid att konstatera att den "fanns" pÄ riktigt (om jag nu skulle ha tvivlat). NÄgra dagar senare var veterinÀrbesiktningen klar och valparna var Ätta veckor. DÄ Äkte jag och hÀmtade valpen, betalade, fick alla papper och medföljande material.
Nu kĂ€nde jag och uppfödaren varandra sedan tidigare, men jag tror inte att den hĂ€r processen Ă€r speciellt ovanlig. Ăven nĂ€r jag har köpt Ă€ldre valpar har jag Ă„kt och tittat pĂ„ valparna först, Ă„kt hem och sedan bestĂ€mt mig i lugn och ro. PĂ„ grund av avstĂ„nd har jag sĂ„lt tvĂ„ valpar dĂ€r jag inte trĂ€ffade köparna förrĂ€n vid leverans (en av dem trĂ€ffade jag aldrig, valpen exporterades). DĂ„ var det rekommendationer inblandade och jag uppdaterade hela tiden köparna via mail, hemsida, att kullen fanns reggad, skickade bilder av veterinĂ€rbesiktningsintyg mm.
Det jag skulle ta som en varningssignal Àr om det Àr vÀldigt brÄttom att bestÀmma sig frÄn sÀljarens sida. DÄ menar jag inte att man kan hÄlla pÄ och tveka i veckor. Men att Äka hem och fundera nÄgon dag skulle jag sÀga Àr mycket vanligt. Som uppfödare vill man att valpen ska hamna rÀtt.
De raser du funderar pÄ tror jag inte heller Àr speciellt utsatta för riktiga hundskojare. DÀrmed inte sagt att alla uppfödare Àr seriösa.