Den osynliga spärren

Nej, jag får ju bara träffa en massa stafettläkare och det är oftast en ny varje gång. Har jag tur kan jag träffa samma två gånger. Men jag antar att det är väldigt vanligt att det är så här. Med stafettläkare alltså.

Jag tror inte att det är kontakt med "vanlig" läkare du behöver när det gäller det här problemet, snarare mer ingående kontakt med arbetsterapeut och kanske samtalskontakt av något slag. Och för att man ska kunna komma nånvart med dem måste man lära känna varandra under en period först, eller så är iallafall min erfarenhet. Sedan kan man börja bena i svårigheterna på riktigt och förhoppningsvis få insikt i hur de bör hanteras. Det är inget som automagiskt löser sig efter ett par träffar, det är en process som kan ta månader eller till och med år.
 
Såklart jag vill känna mig förstådd. Vem vill inte det? Det är ju inte så kul att gå runt och vara missförstådd hela tiden, tycker jag. Och om det nu är ett vanligt problem, varför är det ingen som har sagt det? Ingen har ju fattat hittills...

Som sagt. Det handlar inte om mod eller vilja.
Men vad menar du med att ingen har fattat? Eller rättare sagt, vad skulle du tolka som förståelse? De fattar väl att du anser dig ha en spärr som gör att du inte kommer iväg. Men vill du också att de ska lägga till att ”men det gör inget, kan du inte så kan du inte.”?
 
I mitt fall handlade nog spärren om att jag inte litar på människor alls. Är rädd för att få skäll om jag gjort fel till exempel. Har gjort fel ett par gånger sen jag började men min "chef" är rätt snäll ändå och faktiskt tror jag inte längre på att chefer är monster som skäller ut folk på grund av lite småfel.
 
Nej, jag får ju bara träffa en massa stafettläkare och det är oftast en ny varje gång. Har jag tur kan jag träffa samma två gånger. Men jag antar att det är väldigt vanligt att det är så här. Med stafettläkare alltså.
Jag tror det är väldigt få läkare som kan vara till nytta med just den här problematiken. Hoppas du får hjälp att ta dig till vården så att du kan få hjälp av ngn med bättre anpassad kompetens :)
 
Nej, det hjälper inte. Det är ju därför jag ber om hjälp. Varför tror du att jag skiter i tipsen? Jag har ju till och med skrivit att jag tar till mig allt och att jag försöker och ska prova det jag inte provat.
Visst, det skriver du. Men i alla fall jag ser inte många spår av att du riktigt går in i tanken på vad det innebär att prova, och hur provandet på allvar ska gå till. Som tex @MiniLi s råd. Det är ju inget att "prova" i några minuter, utan något som kräver en sorts arbete av dig.

Du ger mest intryck av att flyktigt snudda vid olika tips med tanken, och då känner du snabbt att tipsen inte kommer att funka, och så flyr din tankeverksamhet någon annanstans. Bort från det jobbiga och obehagliga.

Och sen berättar du igen att ingen förstår dig. Kanske är det bara du som tror på vad du säger när du än en gång talar om för dig själv hur extremt obegripligt just ditt problem är.
 
Det har jag ju redan skrivit. Men citerar det jag skrev i första inlägget:
Jag brukar förklara det som att jag har som en osynlig spärr framför mig. Tänk en vägbom som det varken går att krypa under, klättra över eller gå runt. Den enda vägen är att öppna bommen/putta den framåt så den svänger. Vissa gånger är det omöjligt att ta sig förbi. Vissa gånger är den bara lite trög, men öppnas tillslut. Vissa gånger kan den till och med stå öppnad.

Att klättra upp för ett berg eller en uppförsbacke är något som jag tolkar som jobbigt. Dels eftersom jag inte har kondition och dels för att jag har ont i kroppen. Sen är det något jag inte heller vill göra (klättra upp för berget alltså). Och då kommer vi in på vilja och ork.

Säg att det är en mur istället då. En flera meter hög mur som det inte går att klättra över (för det är för högt och det finns inga verktyg), det går inte att gå runt för muren är rund och du är i mitten. Det går inte att gräva sig under för det är betong. Det här är alltså när det verkligen inte går. Ibland kan det finnas luckor i muren som går att klättra igenom, ibland går det att pressa sig igenom ett minihål och ibland är det ett stort hål i väggen som det bara är att gå igenom utan svårigheter.
Du pratar bara runt det hela. För att just du för ditt inre ser detta fenomen som en vägspärr så innebär inte det att det inte handlar om exakt samma sak för andra som pratar om oöverstigliga berg, branta uppförsbackar, murar eller andra hinder.
Att du upplever att du inte får något gehör beror förmodligen på att det här är så vanligt men de allra flesta stannar inte innanför sin spärr/mur/backe/berg utan de tar sig igenom det, endel varje dag, andra någon gång ibland och ytterligare andra varje gång de ska göra något annat än just det de gör. De du sagt det till inom vården förstår säkerligen vad du menar men det här är något man själv måste hitta strategier för. Visst kan man få hjälp av någon som puschar på men man måste också hitta sätt att själv ta sig fram i livet. Allt kan inte hänga på andra. Är man oförmögen att göra något på ett sätt får man hitta vägar runt det, hitta andra sätt att ta sig fram dit man vill om man ska kunna komma någonstans. Att sitta i sin box och göra exakt samma sak och misslyckas varje gång leder ingenstans. Då får man gå utanför boxen och göra på det sätt som faktiskt fungerar för en själv.
 
. Visst kan man få hjälp av någon som puschar på men man måste också hitta sätt att själv ta sig fram i livet. Allt kan inte hänga på andra. Är man oförmögen att göra något på ett sätt får man hitta vägar runt det, hitta andra sätt att ta sig fram dit man vill om man ska kunna komma någonstans. Att sitta i sin box och göra exakt samma sak och misslyckas varje gång leder ingenstans. Då får man gå utanför boxen och göra på det sätt som faktiskt fungerar för en själv.

Viktigt :bow:
 
Utifrån vad du skriver, @Saeta , så framstår det som att du har lagt väldigt mycket mer energi på att förklara för andra vad du menar med den där spärren. Och ganska mycket mindre energi på att lära dig att förstå den och att ta itu med den.

Jag fattar verkligen inte varför andras exakta förståelse av din "spärr" är så viktig för dig. Det är ju ändå inte så att det för varje psykisk knepighet en människa kan ha att brottas med, finns en exakt lösning som funkar för just exakt det problemet.

Fler beskrivningar kan högst troligt inte hjälpa dig. Att lära dig något lite själv om hur det hela ser ut, kan däremot hjälpa dig.

Det framstår som ganska motsägelsefullt att du så gärna vill beskriva din "spärr" så exakt, samtidigt som du ju inte själv verkar veta egentligen någonting om den.
 
Jag vet inte vad du undrar om du förstår rätt? Men jag tolkar dig som att du tror att jag har noll kunskap om NPF, vilket är fel.
Jag undrar det jag skrev. Att du tänker logiskt. Händer a så händer b. Jag förstår inte hur du inte kunde veta det när jag skrev det så tydligt. :confused:
Du har för länge sen skrivit till mig att du tänker logiskt.

Och ja, det stämmer att jag tolkar dig som om du har väldigt lite kunskap om NPF. Det du skriver tyder ju på det.
 
Dåligt arbetsminne är typiskt vid ADD.
När jag gjorde tester så läste psykologen upp bl.a. en räkneuppgift om gem i olika färger, när hon läst klart inom en minut hade jag glömt bort färg och antal gem. Inom en minut.
Kanske lite OT.

Känner igen det där men mitt problem är fysiskt så att säga. Om det är pga epilepsi, antiepileptika eller tryck från hjärntumören som (förmodligen) orsakar epilepsi är lite oklart dock :p jag behandlade ämnet med ep-läkaren också för det är ju extremt frustrerande när man läser en text och när man läst klart är texten borta, eller när man slår upp ord i kurslitteraturen och när man vet vad ordet betyder minns man inte vad man har läst och när man läser igen är ordet som bortblåst, igen. Tidigare mindes jag ju ALLT. En klasskamrat frågade om jag har dyslexi men jag kan väl inte få dyslexi sådär hux flux och det sa ep-läkaren att det ska man ju inte kunna få :p

När jag gjorde utredning på detta sist var det en neuropsykolog som hade lite tips som rörde studietekniker. Har du fått hjälp med att prova andra studietekniker? Det kanske skulle kunna ge någonting i alla fall tänker jag. Efter en del nötande tror jag att det har blivit bättre även om jag inte är på samma nivå jag varit tidigare.

Ber om ursäkt om ämnet behandlats tidigare. Jag har inte kommit riktigt så långt än :o jobbar på det ;)
 
Du ger mest intryck av att flyktigt snudda vid olika tips med tanken, och då känner du snabbt att tipsen inte kommer att funka, och så flyr din tankeverksamhet någon annanstans. Bort från det jobbiga och obehagliga.
Ja. Så fungerar hjärnan vid ADD. Den lägger inte energi på saker som inte känns meningsfulla, även om andra kanske tycker att det är viktiga, meningsfulla saker.
 
Jag undrar det jag skrev. Att du tänker logiskt. Händer a så händer b. Jag förstår inte hur du inte kunde veta det när jag skrev det så tydligt. :confused:
Du har för länge sen skrivit till mig att du tänker logiskt.

Och ja, det stämmer att jag tolkar dig som om du har väldigt lite kunskap om NPF. Det du skriver tyder ju på det.
Jag tycker dock att du drar NP-kortet lite väl långt när du så självklart tycks dra slutsatsen att TS svårigheter beror på att hennes hjärna funkar annorlunda än andra hjärnor.
Dels så är det konstigt att blanda ihop hela NP-gruppen på det sättet, TS har dessutom inte ens påbörjat sin utredning gällande autism. Och även om det skulle vara autism inblandat så är det inte säkert att det är anledningen till just detta problem.

Många människor med olika typer av svårigheter har problem med detta. Det är ju väldigt vanligt vid autism, till viss del vid adhd (men då oftast på ett annat sätt) och även vanligt vid depression, ångestsyndrom mm.
 
Ja. Så fungerar hjärnan vid ADD. Den lägger inte energi på saker som inte känns meningsfulla, även om andra kanske tycker att det är viktiga, meningsfulla saker.
Fast stopp. Åter igen en oerhört förenklad förklaring.
Bara för att en person har ADHD betyder inte det att den förklaringsmodellen gäller för alla svårigheter. Man kan ju ha andra svårigheter samtidigt som också inverkar.

Det är ju som att du säger att ADHD gör att människor inte intresserar sig för sitt inre, och det är ju verkligen inte allmängiltigt.
 
Jag undrar det jag skrev. Att du tänker logiskt. Händer a så händer b. Jag förstår inte hur du inte kunde veta det när jag skrev det så tydligt. :confused:
Du har för länge sen skrivit till mig att du tänker logiskt.

Och ja, det stämmer att jag tolkar dig som om du har väldigt lite kunskap om NPF. Det du skriver tyder ju på det.
Fast du underkänner ju verkligen @Niyama. Hon tänker säkert logiskt ibland och ibland inte, precis som alla andra. Att man är neurotypisk innebär sannerligen inte att man alltid resonerar Händer a så ger det b (för mig låter det mer som tankar inom autismspektret).

Niyama frågar Saeta hur hon gjorde förra gången hon skulle iväg någonstans. När hon inte minns det så låter det inte som samma sak som minnestestet du fick göra med gemen.
 
Ja. Så fungerar hjärnan vid ADD. Den lägger inte energi på saker som inte känns meningsfulla, även om andra kanske tycker att det är viktiga, meningsfulla saker.
Så fungerar ofta hjärnan oavsett diagnoser.

I det här fallet hävdar ju @Saeta att hon tycker att det är viktigt att komma till rätta med sin upplevda "spärr". Då verkar det vara en bra idé att hon anstränger sig för att arbeta med den på sätt som möjligen kan få just det resultatet.

Att säga "går inte, jag har npf, ingen annan kan förstå mig", är inte att hjälpa sig själv vidare.
 
Kanske lite OT.

Känner igen det där men mitt problem är fysiskt så att säga. Om det är pga epilepsi, antiepileptika eller tryck från hjärntumören som (förmodligen) orsakar epilepsi är lite oklart dock :p jag behandlade ämnet med ep-läkaren också för det är ju extremt frustrerande när man läser en text och när man läst klart är texten borta, eller när man slår upp ord i kurslitteraturen och när man vet vad ordet betyder minns man inte vad man har läst och när man läser igen är ordet som bortblåst, igen. Tidigare mindes jag ju ALLT. En klasskamrat frågade om jag har dyslexi men jag kan väl inte få dyslexi sådär hux flux och det sa ep-läkaren att det ska man ju inte kunna få :p

När jag gjorde utredning på detta sist var det en neuropsykolog som hade lite tips som rörde studietekniker. Har du fått hjälp med att prova andra studietekniker? Det kanske skulle kunna ge någonting i alla fall tänker jag. Efter en del nötande tror jag att det har blivit bättre även om jag inte är på samma nivå jag varit tidigare.

Ber om ursäkt om ämnet behandlats tidigare. Jag har inte kommit riktigt så långt än :o jobbar på det ;)
Det är när jag inte får läsa igenom uppgifterna flera gånger som jag glömmer bort. I testet läste psykologen upp dem, jag fick inte läsa själv.
Det var inga problem med matten när jag läste på komvux, plättlätt. Fast nu har jag glömt det mesta. :meh:
Nu behöver jag inte någon studieteknik, pluggar inte längre. :D
 
Jag tycker dock att du drar NP-kortet lite väl långt när du så självklart tycks dra slutsatsen att TS svårigheter beror på att hennes hjärna funkar annorlunda än andra hjärnor.
Dels så är det konstigt att blanda ihop hela NP-gruppen på det sättet, TS har dessutom inte ens påbörjat sin utredning gällande autism. Och även om det skulle vara autism inblandat så är det inte säkert att det är anledningen till just detta problem.

Många människor med olika typer av svårigheter har problem med detta. Det är ju väldigt vanligt vid autism, till viss del vid adhd (men då oftast på ett annat sätt) och även vanligt vid depression, ångestsyndrom mm.
ADD är ett NPF. Autism har jag inte nämnt.
 
Fast stopp. Åter igen en oerhört förenklad förklaring.
Bara för att en person har ADHD betyder inte det att den förklaringsmodellen gäller för alla svårigheter. Man kan ju ha andra svårigheter samtidigt som också inverkar.

Det är ju som att du säger att ADHD gör att människor inte intresserar sig för sitt inre, och det är ju verkligen inte allmängiltigt.
Din tolkning. Jag har inte sagt det, bara att hjärnan fungerar annorlunda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 581
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 990
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp