Saeta
Trådstartare
Det ger ju en början till en möjlighet. Om någon/några du känner skulle kunna bokas för att bara hjälpa dig iväg till terapeutmötena. Lättare om de inte måste följa hela vägen.
Ja!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det ger ju en början till en möjlighet. Om någon/några du känner skulle kunna bokas för att bara hjälpa dig iväg till terapeutmötena. Lättare om de inte måste följa hela vägen.
Då får dom väl säga det. Om någon säger att den också har en spärr men att den klarar av att ta sig förbi spärren, så uppfattar iallafall jag det som att personens problem inte är lika stort eftersom jag inte ens klarar av att ta mig förbi spärren ibland.
Känner du dig lika bekväm ifall man istället benämner det som att du vill inte ta dig förbi lika mycket som personerna som tog sig förbi? Om inte så varför inte och vad är den väsentliga skillnaden mot att säga att deras spärr inte vara lika stor?Då får dom väl säga det. Om någon säger att den också har en spärr men att den klarar av att ta sig förbi spärren, så uppfattar iallafall jag det som att personens problem inte är lika stort eftersom jag inte ens klarar av att ta mig förbi spärren ibland.
Då får dom väl säga det. Om någon säger att den också har en spärr men att den klarar av att ta sig förbi spärren, så uppfattar iallafall jag det som att personens problem inte är lika stort eftersom jag inte ens klarar av att ta mig förbi spärren ibland.
Storleken på problemet är inte det relevanta.Det är ju det som är skillnaden. Dom som klarar av att ta sig igenom spärren har inte ett lika stort problem. Konstigt om dom inom vården säger att dom inte fattar, men så gör dom det ändå. Varför inte förklara istället för att ljuga?
Nej, jag litar på att säger någon att den inte förstår så gör den inte det. Och tvärtom.
Hur hade du tänkt att jag skulle hitta ett sätt att fungera på, när jag hittills i mitt 28-åriga liv inte har gjort det på egen hand?
Känner du dig lika bekväm ifall man istället benämner det som att du vill inte ta dig förbi lika mycket som personerna som tog sig förbi? Om inte så varför inte och vad är den väsentliga skillnaden mot att säga att deras spärr inte vara lika stor?
Vad menar du?Inte var, utan ÄR.
Jag har tagit upp det med både läkare och terapeuter. Tycker de flesta har varit förstående, dock inte "klart det är okej att du avbokar om du inte kan komma iväg" utan mer "hur kan du se till att komma iväg". Jag anar dock att @Saeta önskar den förstnämnda reaktionen.Det jag kan tänka mig att en läkare möjligen skulle kunna göra, är väl att skriva ut ångestdämpande medicin. Den tomhet du, @Saeta beskriver, kan ju tolkas som en sorts ångest. Men i övrigt förstår inte jag heller varför det är så viktigt för dig att vården visar förståelse för det här problemet. Vi är ju många som känner igen oss mer eller mindre, och det verkar inte som om någon av oss ens har tänkt tanken att problemet är något för en läkare att ta itu med.
Om du skulle gå i mer kontinuerlig samtalsterapi, bör det ju bli lite upp till dig att ta upp problemet. Men även i det fallet borde ju strategier för att lösa det vara av större intresse än att terapeuten helt förstår dig.
Jag har levt med ångest i hela mitt liv, har GAD och panikångest. Samt en drös andra diagnoser.
Jag tycker att det är viktigt att vården visar förståelse och respekt. Jag ser det som sunt förnuft att respektera folk och deras problem och ickeproblem. Speciellt folk inom vården som ändå jobbar med den här problematiken.
Hur skulle du känna om du hade brutit båda benen och får träffa en läkare som säger "äsch, så svårt kan det väl inte vara att gå i trappor?" Nu hoppas jag såklart inte att någon får höra så från en läkare, jag tror inte heller att någon läkare skulle säga så till en person med båda benen brutna. Men att säga till en person att "äsch, det är väl bara att gå igenom spärren, alla andra kan ju ta sig fram, då kan du också det", är otroligt förnedrande. Och det här är alltså så vanligt att jag nästan blir chockad om någon inte säger så.
Nu får jag inte ens gå i samtalsterapi längre eftersom jag inte kommer dit. Problem solved
Och jo, det är nog väldigt nödvändigt för behandlaren att förstå vad det är jag behöver hjälp med.
Ja, förstående på det sätt du beskriver, skulle jag räkna med att vem som helst var. Iaf inom ramen för den aktuella verksamhetens regler.Jag har tagit upp det med både läkare och terapeuter. Tycker de flesta har varit förstående, dock inte "klart det är okej att du avbokar om du inte kan komma iväg" utan mer "hur kan du se till att komma iväg". Jag anar dock att @Saeta önskar den förstnämnda reaktionen.
Jag tror att du har orimliga krav på förståelse och respekt, att du önskar att dina problem ska vårdas ömt istället för att lösas. Jag vet att man kan få skitdåligt bemötande, men jag kan verkligen inte tro på att nästan alla är så himla oförstående och ohjälpsamma.Jag tycker att det är viktigt att vården visar förståelse och respekt. Jag ser det som sunt förnuft att respektera folk och deras problem och ickeproblem. Speciellt folk inom vården som ändå jobbar med den här problematiken.
Jag tror att du har orimliga krav på förståelse och respekt, att du önskar att dina problem ska vårdas ömt istället för att lösas. Jag vet att man kan få skitdåligt bemötande, men jag kan verkligen inte tro på att nästan alla är så himla oförstående och ohjälpsamma.
Ja, det var inte svar till dig egentligen utan spann bara vidare på det du skrev. Jag tror bara inte på att precis alla inom vården är så oförstående, jag tror bara inte de är förstående på det sätt TS önskar.Ja, förstående på det sätt du beskriver, skulle jag räkna med att vem som helst var. Iaf inom ramen för den aktuella verksamhetens regler.
En förståelse där vårdgivaren aktivt visar med ord att hen verkligen på djupet förstår precis, är nog svårare att få. Tex för att den sortens inlevelse helt enkelt inte är terapeutiskt motiverad.
Hur skulle du känna om du hade brutit båda benen och får träffa en läkare som säger "äsch, så svårt kan det väl inte vara att gå i trappor?" Nu hoppas jag såklart inte att någon får höra så från en läkare, jag tror inte heller att någon läkare skulle säga så till en person med båda benen brutna. Men att säga till en person att "äsch, det är väl bara att gå igenom spärren, alla andra kan ju ta sig fram, då kan du också det", är otroligt förnedrande. Och det här är alltså så vanligt att jag nästan blir chockad om någon inte säger så.
Apropå terapeut och inte komma iväg så sa min terapeut ”nångång kommer du inte vilja komma hit. Du kommer göra allt för att inte komma. Men det är inte du som talar då utan något annat. Vad du än kallar det, så ska du hit. Oavsett om du kräks, har feber...vad som helst”. Jag tänkte mest hon va tokig och vad vet hon? Varför skulle jag inte vilja gå? Bara för att hon sett det på andra betyder inte det att jag är sån.
Sen kom session nummer 4...
Grejen är ju, att om det stämde att just du vet exakt vilken hjälp du behöver - så hade du i princip inte behövt den. Om du hade känt dina egna behov, så hade ditt liv inte sett ut som det gör. Det är ju själva poängen med vård, att man får hjälp med sådant man inte löser själv. Det gäller både benbrott och andra åkommor och psykisk ohälsa.Jag har levt med ångest i hela mitt liv, har GAD och panikångest. Samt en drös andra diagnoser.
Jag tycker att det är viktigt att vården visar förståelse och respekt. Jag ser det som sunt förnuft att respektera folk och deras problem och ickeproblem. Speciellt folk inom vården som ändå jobbar med den här problematiken.
Nu får jag inte ens gå i samtalsterapi längre eftersom jag inte kommer dit. Problem solved
Och jo, det är nog väldigt nödvändigt för behandlaren att förstå vad det är jag behöver hjälp med.