Jag har levt med ångest i hela mitt liv, har GAD och panikångest. Samt en drös andra diagnoser.
Jag tycker att det är viktigt att vården visar förståelse och respekt. Jag ser det som sunt förnuft att respektera folk och deras problem och ickeproblem. Speciellt folk inom vården som ändå jobbar med den här problematiken.
Hur skulle du känna om du hade brutit båda benen och får träffa en läkare som säger "äsch, så svårt kan det väl inte vara att gå i trappor?" Nu hoppas jag såklart inte att någon får höra så från en läkare, jag tror inte heller att någon läkare skulle säga så till en person med båda benen brutna. Men att säga till en person att "äsch, det är väl bara att gå igenom spärren, alla andra kan ju ta sig fram, då kan du också det", är otroligt förnedrande. Och det här är alltså så vanligt att jag nästan blir chockad om någon inte säger så.
Nu får jag inte ens gå i samtalsterapi längre eftersom jag inte kommer dit. Problem solved
Och jo, det är nog väldigt nödvändigt för behandlaren att förstå vad det är jag behöver hjälp med.