Den där känslan när hästen bär sig. "mimus filosoferar"

Sv: Den där känslan när hästen bär sig. "mimus filosoferar"

Det har väl både med ryttaren och hästen göra.

Självklart måste väl hästen vara så vältränad så att den kan bära sig själv.
en kan inte ryttaren framföra hästen så får den ju inte rätt direktiv. Hästar är ju lata djur, dem kommer ju inte jobba av sig själva.

Det har väl både med ryttaren och hästen göra.

Självklart måste väl hästen vara så vältränad så att den kan bära sig själv.
en kan inte ryttaren framföra hästen så får den ju inte rätt direktiv. Hästar är ju lata djur, dem kommer ju inte jobba av sig själva.
Jo, självklart måste de vara vältränade, men samtidigt finns det ju hästar som går bärigt redan ifrån födseln. Där är det skillnad på olika individer.
Bärigt är ett begrepp.
Bärigt med ännu mera luft på gränsen till passage, undrar om det är så jag menar. :idea:

Visst är det en härlig känsla;) Jag tror alla hästar kan bära sig, bara de får rätt träning & blir tillräckligt starka. Det handlar mycket om timing & känsla från ryttarens sida, att man verkligen är med i de stegen hästen tar. Visst så har vissa hästar bättre förutsättningar iom sin kroppsbyggnad osv, men med rätt träning & skicklig ridnig så går det mesta, även om det inte blir lika "stort" på alla. Hästen i det fria gör ju allt helt av sig själv....

Visst äe det mycket timing och känsla från ryttaren det handlar om. Men innan man upplevt känslan så är den svår att förnimma.

Vet inte om hästar i det fria gör det av sig själv, det är mera balanstrav.
(känner att begreppen börjar bli hårfina)

Eftersom jag har haft en häst i bärighet trots att han var byggd framåtlutad och haft "perfekta" hästar i framvikt tycker jag att det enbart handlar om ryttarens förmåga att få hästen att bruka sin kropp på ett för den lämpligaste sätt för att stärka sig. Och där igenom kunna bäraupp sig själv utan att hänga.

Har funderat på det du skrivit.
jo, det finns säkerligen många hästar som är rätt byggda och som inte kan bära upp sig själva. Antingen handlar det om ryttarens förmåga, eller att hästen har något fysiskt hinder.

kl

Intressant tråd:)

Mitt underbara arabsto:love: numera i hästhimlen:cry: hade ett hjärta av guld. Samtidigt som hon hade ett mycket explosivt humör kombinerat med mycket energi. Hennes exteriör var väl kanske inte den bästa för dressyr. Hon var rätt överbyggd och hade korta framben.

Jag tror man kan komma långt med hästens mentala inställning till arbete. Vi arbetade mycket med att hon skulle vara lösgjord mentalt och utnyttjade hennes otroliga energi. Inte helt lätt alla gånger;) Jag fick uppleva hur det var att rida i passage. Hon var en underbar läromästare. Jag tror det är jätteviktigt att få sitta på en välutbildad häst och få uppleva rätt känsla just för att få veta vad man letar efter...

Jag håller med dig att det ÄR jätteviktigt att sitta på en läromästare.
Ang ditt sto så låter det som hon verkligen hade förmågan, mental vilja kopplat till en massa energi.
Beklagar att hon inte finns hos dig längre.

Ahhhh - Änglarna sjunger!/:cool:

Nog sjöng änglarna alltid, men det var nog mera för min mentala hälsa än för något annat.
Kan ju säga att efter den dagens tur så klarar B och jag det mesta.
Vi red ut och den andra hästen gjorde allt för att lära henne ALLA farligheter i närheten. En hund som kom utfarandes skällandes från en tomt, och en fullständigt helvild häst i hagen brevid ridbanan..:crazy:
Utöver det började hon sig med att hänga sig i gången, och kom lös, (kul med tåget) och i sin fina bäriga galopp taxerade hon fint, helt på egen vilja mot ett plank på 110 cm....:o

Utöver det så gick det bra. Galoppen kändes inte så enorm längre och hon tog halvhalterna mkt bra. Hon vill ha en ytterst lätt hand, nästan helt utan stöd, jag vet inte om det är bra eller dåligt. Men hon går i en hyfsat bra och stadig form. :)

vi har jobbat lite mera med hans lite stela hb, så i går kunde jag se att han rörde sig med mera tryck när jag tömkörde, + att han kommer under sig lite mera än tidigare. Framförallt i galoppen. Det är ju inte klass med bra hästar, men det är mycket bättre för att vara honom. När jag drev fram, så blev det inte endast fart, utan energi i steget uppåt och du hänger med. Det var något nytt.:)

Jo, självklart måste de vara vältränade, men samtidigt finns det ju hästar som går bärigt redan ifrån födseln. Där är det skillnad på olika individer.
Bärigt är ett begrepp.
Bärigt med ännu mera luft på gränsen till passage, undrar om det är så jag menar. :idea:

Jo vissa har ju lättare för att bära sig och sätta under sig. För att de är byggda så osv. Men alla hästar kan gå med bra bärighet, sen ser de olika snyggt ut och tar olika lång tid att komma dit.

Rider bl.a. annat ett fullblod som har bra steg och sätter under sig och bär upp sig bra naturligt, känns ju skönt behöver man inte tänka så mycket på det. Men han har lite olika problem vilekt gör att han blir stående från och till, blir sparkad osv.(sköra fullblod:angel:) så han har dåligt med muskler och därför blir han väldigt trött fort och stressar upp sig.
Men han ska ändå bära sig och sätta under sig lite väl mycket.

så precis som du säger visa har lättare för det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 227
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 369
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 077
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård