Sv: Den där känslan när hästen bär sig. "mimus filosoferar"
Jag har funderat lite till...
Jo självklart olika förutsättningar, men det har ju även vi ryttare
Jag har ofta fått känna det där lätta när hästen arbetar rätt igenom kroppen i balans, lätt för hjälperna, osv. Inte varje gång men ganska ofta ändå. Det kan man upppnå på de flesta hästar tror jag, fast olika lätt. Det är en underbar känsla, men tror inte du menar den.
MEN "svävandet", det jag tror du menar nu, (för det andra har du ju upplevt väldigt ofta också, är jag helt övertygad om) är snäppet till, och det fio skrev ang atlaskotan i en annan tråd, tror jag på, att det är när man lyckas lösgöra hästen där som den VERKLIGEN börjar arbeta och man förstår vad man INTE upplevt.
Jag har bara upplevt detta ett par-tre gånger, aldrig på egen hand, utan alltid med hjälp från marken och förutsättningarna väl varit de rätta.
Det tror jag kräver mer av hästens förutsättningar och bla har det med förmågan att arbeta avspänd att göra. Har förstått att din valack är väldigt lätt spänd och såna hästar har ju jag också mkt erf av. (Förutom exteriören med bla bra bakben o ryggverksamhet alltså även en mental del)
Sen kräver det mer av ryttaren när man är där, upplevde jag i alla fall
Så där har vi en klar gräns i mitt fall, hästen kan inte komma längre än ryttaren.....
Jag upplever stor skillnad de gånger när hästen är mer lättspänd och har svårare att slappna av och bli fokuserad. Om jag jämför med hingsten som hade enormt bra gång och bakbensaktivitet så kom vi aldrig dit bla tror jag beroende på att han hade väldigt svårt att slappna av helt, skulle alltid ha en tanke på omgivningarna, orolig typ av häst....(Sen tog det tid för mej att ens kunna sitta på honom men när vi väl var där arbetade han enormt bra, skitfin, helt enkelt men DEN DÄR känslan nådde vi inte)
MEr svammel ang mina tankar.