Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Det kan vara sant det som sägs i videon, men det går att göra filmer med vilket fokus man vill, man kan få en livsfarlig hund att framstå som ett lamm och en gudasnäll att framstå som djävulen själv. Den säger egentligen inget om vad som verkligen hänt, utan ger bara historian ur ett perspektiv. Hundägaren med den bitan hunden har säker en helt annan syn pådet inträffade, rätt eller fel.

Så med andra ord ska vi inte tro på något som sägs på nätet, inte ens på dig.

I Sverige råder ett strikt ägaransvar, så ja man bör ha uppsikt över hunden eller ordna så att ingen kommer åt den med lätthet. Ett ordentligt staket som småbarn inte kommer över och skyltar som äldre barn kan läsa är högst rimligt.

Det är också rimligt att tvingas omplacera eller avliva hundar som enstaka gånger varit i stora incidenter eller upprepade gånger varit i mindre.
Vi ska avliva samtliga tjänstehundar med andra ord, iaf de som varit inblandade i incidenter? Om min helt riktiga hund försvarar mig om jag blir angripen så skulle den omplaceras eller avlivas?

Det finns aldrig några som helst förmildrande omständigheter i dina ögon utan allt är svart eller vitt, är du dansk? ;)

Inte om ni kan ordna ett barnsäkert lås så ett litet barn inte kan öppna eller om det är högt nog.

Hur många tror du har barnsäkra lås på sin utegrind? Jag vet ingen som jag känner..
Finns ingen lag på det heller.

För många år sedan gick jag in i en trädgård där det bodde en polishund. Ingen grind, inget staket.
Familjen hade precis fått barn, jag stod och tittade på barnet i barnvagnen. Hunden kom ut och fick se mig och flög fram mot mig. Jag hann över till en annan trädgård, men fick några hällor på byxorna bortrivna.
Visst, polishunden ska säkert inte ta eget initiativ, men den är också en hund som vaknar sitt..
Helt naturligt för en hund.

Jag säger som Mia, allt är alltid svart eller vitt för dig.
Du kan aldrig se det ut flera vinklar, utan antingen är det på ett sätt (vitt), eller på ett annat (svart).

Vi ska avliva samtliga tjänstehundar med andra ord, iaf de som varit inblandade i incidenter? Om min helt riktiga hund försvarar mig om jag blir angripen så skulle den omplaceras eller avlivas?

Det finns aldrig några som helst förmildrande omständigheter i dina ögon utan allt är svart eller vitt, är du dansk? ;)

Ja vi ska avliva tjänstehundar som är inblandade i incidenter på samma vis som övriga, men självklart inte för att den i sitt jobb håller på och löser incidenter.

Var någonstans har jag skrivit att det inte finns förmildrande omständigheter?

För att danskarna har en lag som vissa gånger blir fel innebär det inte att hundägare inte ska ta sitt ansvar. Jag har dock överhuvudtaget inte kommenterat lagen utan ett inlägg som redan frångått ämnet.

Det blir fel att diskutera en lag utifrån en enskild incident, då blir det lätt som häst att folk börjar diskutera incidenten inte lagen, som här där jag hakade på. Det blir enklare om man utgår från lagen som sådan eller någon studie om hur den fallit ut. Det finns säkert både felaktiga och korrekta avlivningar, frågan är hur det är generellt. Finns det någon undersökning i den stilen? Om inte så bör nog hundägarna i Danmark satsa på att få till det så att man har ett mer objektivt diskussionsunderlag.

Hur många tror du har barnsäkra lås på sin utegrind? Jag vet ingen som jag känner..
Finns ingen lag på det heller.

För många år sedan gick jag in i en trädgård där det bodde en polishund. Ingen grind, inget staket.
Familjen hade precis fått barn, jag stod och tittade på barnet i barnvagnen. Hunden kom ut och fick se mig och flög fram mot mig. Jag hann över till en annan trädgård, men fick några hällor på byxorna bortrivna.
Visst, polishunden ska säkert inte ta eget initiativ, men den är också en hund som vaknar sitt..
Helt naturligt för en hund.
Och just detta är ett exempel på bristande tillsyn av hunden, hade du inte hunnit ut kanske du inte levt och knte hunden heller för den delen.

Angående barnsäkert grind så använd din fantasi lite, så svårt är det inte. Det finns givetvis inga lagar på för barn svåröppnade grindar däermot strikt ansvar när det gäller vd ens hund hittar på. Har din hund skadat ett barn som råkat hamna på din tomt är det ditt ansvar.

I Sverige råder ett strikt ägaransvar, så ja man bör ha uppsikt över hunden eller ordna så att ingen kommer åt den med lätthet. Ett ordentligt staket som småbarn inte kommer över och skyltar som äldre barn kan läsa är högst rimligt.

Det är också rimligt att tvingas omplacera eller avliva hundar som enstaka gånger varit i stora incidenter eller upprepade gånger varit i mindre.

Att hundar kommer i bråk är fullt normalt. Det är inget fel på hundarna det är bara så. Man kan inte avliva hundar bara för att de börjar bråka om en pinne.

Jag har tre barn och två hundar. Ibland bråkar hundarna med varandra och med andra hundar. Ibland bråkar barnen med varandra och med andra barn. Dock har det inte än hänt att hundarna och barnen bråkat med varandra. Däremot har hundarna snott mat från barnen. Skall jag låta avliva hundarna för att de har bråkat med andra hundar (bråkat om tex pinnar)? Eller skall jag avliva barnen för att de bråkat med andra barn?

Eller igår när en liten valp hoppade på mina barn då vi gick förbi valpen. Skall jag kräva att ägaren avlivar valpen?

Som någon har skrivit så är det stor skillnad på hur en hund beter sig mot en annan hund och mot ett barn - de är inte så korkade att de inte ser skillnad. Mina hundar har inget som helst resursförsvar mot människor, både jag och andra kan plocka både köttben och leksaker ur käften på dem men de kommer att försvara dessa saker mot andra hundar.

Därför tycker jag också att man ska göra skillnad på hundar som skadar människor och hundar som skadar andra hundar. I det senare fallet är det så gott som alltid en ägarfråga och bör behandlas därefter. Det kan naturligtvis vara en ägarfråga i fall där hundar biter människor också men där finns också en mycket större risk att det faktisk finns sådana mentala brister hos hunden att den är en potentiell fara oavsett vilken ägare den har.

Fast nu är det ju lagen som iaf jag är ute efter att diskutera och det fråntar ingen hundägare sitt ansvar, men hur kan det vara rimligt att avliva en hund som på sin egen inhägnade tomt nafsar en främmande hund som tagit sig in och som försöker ta pinnen?

Det handlar inte om något barn, det handlar inte om en hund som sprungit lös och oprovocerat angriper andra, det handlar om en hund som var inhägnad på sin tomt och det handlar om att den andra hundägaren indirekt orsakat olyckan genom sitt eget slarv men konsekvensen blev att den inhägnade hunden avlivades.

En inhägnad som jag antar hade som syfte att hålla den egna hunden inne, inte för att hålla resten av världen ute. Min tomt är inhägnad för att jag ska kunna ha min hund lös ute utan att han vandrar iväg. Jag har inte byggt en Berlinmur med taggtråd och vakttorn för att hindra andra från att komma in.

Jag har det fulla ansvaret för vad min hund gör, men kommer någon hit objuden och som hotar mig eller min hund och den säger ifrån så anser jag inte att det är hundens fel eller att jag brustit i mitt ansvar även om jag blir ersättningsskyldig som lagen säger. Jag anser dock inte att min hund ska avlivas om den nafsar någon annans hund på min inhägnade tomt eller att jag ska sätta upp varningsskyltar för en hund som inte är farlig.

Men läs inlägget du svarar på, om det är att betrakta som incident beror på omständigheterna men om dina egna hundar leker och bråkar om en pinne utan att de skadar varanadra skulle åtminstone jag nte kalla det incident, varken liten eller stor.

Och nej du bör inte avliva barnen, det är rent utav olagligt.

Men diskutera lagen med dem som vill diskutera den, jag halkade in på ett annat resonemang som inte rörde lagen utan det aktulla fallet. Och som sagt du har strikt ansvar för din hund, även när den går lös på din tomt. Det är inte min idé utan gällande svensk lag

Senast ändrad:

Konstigt att du inte kommenterar det strikta ägaransvaret och det som hände mina hundar. Polisanmält och allt och ändå blev det inget för den andra hundägaren.
Mer än han byggde en hundgård, på eget bevåg.

Ja, barn kan också provocera. Men nu var det inte ett barn som blev dödat. Det var en hund som blev biten.

Det är just det som är poängen lite grann; att vi inte vet exakt. Därför känns det så absurt att jämföra med barn och utgå från det ganska ovanliga att hunden hade DÖDAT barnet om det kommit in på tomten, när det i så fall, om vi nu ska dra in barn i diskussionen, antagligen hade varit mer sannolikt att hunden hade bett barnet att kasta pinnen liksom.

Det finns liksom inget direkt samband mellan en hund som säger ifrån till en annan okänd hund (försvarar en resurs) och en hund som attackerar och dödar ett barn.

Det känns lite som att tänka sig att jag har svart hår därför att solen sitter fast i himlen med hjälp av snören. Typ. Irrelevant, alltså.

Fast nu är det ju lagen som iaf jag är ute efter att diskutera och det fråntar ingen hundägare sitt ansvar, men hur kan det vara rimligt att avliva en hund som på sin egen inhägnade tomt nafsar en främmande hund som tagit sig in och som försöker ta pinnen?

Det handlar inte om något barn, det handlar inte om en hund som sprungit lös och oprovocerat angriper andra, det handlar om en hund som var inhägnad på sin tomt och det handlar om att den andra hundägaren indirekt orsakat olyckan genom sitt eget slarv men konsekvensen blev att den inhägnade hunden avlivades.

En inhägnad som jag antar hade som syfte att hålla den egna hunden inne, inte för att hålla resten av världen ute. Min tomt är inhägnad för att jag ska kunna ha min hund lös ute utan att han vandrar iväg. Jag har inte byggt en Berlinmur med taggtråd och vakttorn för att hindra andra från att komma in.

Jag har det fulla ansvaret för vad min hund gör, men kommer någon hit objuden och som hotar mig eller min hund och den säger ifrån så anser jag inte att det är hundens fel eller att jag brustit i mitt ansvar även om jag blir ersättningsskyldig som lagen säger. Jag anser dock inte att min hund ska avlivas om den nafsar någon annans hund på min inhägnade tomt eller att jag ska sätta upp varningsskyltar för en hund som inte är farlig.

Amen :bow:

Den är min tråd och jag diskuterar med vem jag vill i tråden som skriver i den. Vill du inte diskutera så är det fritt att lämna. :idea:

Inte för att jag försvarar eller tycker att avlivningen är rätt i sig.

Men så pass stora sår som kräver 7 stygn upplever jag är lite väl mycket för att ha försvarat en pinne. För mig låter det inte som att det bara var att hunden sa ifrån utan att den inte helt enkelt la av när den borde.

En hund kan säga ifrån men det finns också gränser till vad som är rimligt av frisk normal hund. Det är svårt att avgöra när media förtalar om en händelse ur ägarens synvinkel, man vet inte riktigt hur saker och ting faktiskt gick till.

Men så pass stora sår som kräver 7 stygn upplever jag är lite väl mycket för att ha försvarat en pinne. För mig låter det inte som att det bara var att hunden sa ifrån utan att den inte helt enkelt la av när den borde.

En hund kan säga ifrån men det finns också gränser till vad som är rimligt av frisk normal hund. Det är svårt att avgöra när media förtalar om en händelse ur ägarens synvinkel, man vet inte riktigt hur saker och ting faktiskt gick till.

Nja, jag vet inte. Jag sydde (eller alltså inte jag utan veterinären dårå) ihop min lilla 2-kilos hund för ett par månader sedan med 4 stygn. Visst var såret rätt stort på denna lilla kroppen (som en femkrona ungefär), men hunden som bet var inte alls ute efter att mörda henne utan det var bara det att han var stor (45 kg) och osmidig sas. Hade han inte "lagt av i tid" så hade min lilla varit stendöd nu. Det hon fick var ett "nafs" på ett olyckligt vis på ett olyckligt ställe. Inget bett.

(Även om det givetvis inte var OK och ffa inte kul för lillsnuttan).

Nej vi vet inte hur det verkligen gick till eller om det ens var en engångshändelse. Media bryr sig inte så värst mycket om att gräva fram alla fakta, de har en bra story och vill publicera. De skriver utifrån att få uppmärksamhet inte utifrån att presentera en opartisk sanning.

Det skulle vara intressant med en sammanställning om vad lagen haft för sammantagen effekt. Har folk bättre koll på sina hundar, minskar antalet incidenter med hundar som attackerat människor och djur, vad är det för hundar som drabbas och vad har dom gjort enligt utredningarna (och inte enligt media).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka