Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Samma här. Min hund får inte heller träffa lösspringande hundar. Det har tom gått så långt att JAG har skällt ut personer som inte har haft koll på sin hund. Jag skiter i hur "snälla" dom är. Men hur fan kan dom veta att min är det? Jag har inte lust att betala någon annans vet kostnad bara för att dom inte kan ha koll på sin hund alt ha den kopplad:mad:

Ja, jag anser att man har koll på sin hund när den är inne på sin inhägnade tomt. Har man barn får man banne mig hålla koll på dem med så de inte dräller omkring på andras tomter, oavsett om det finns hund eller inte! Huvva. :crazy:

Så länge du har advekat stängsel ( då menar jag ett ordentligt man inte bara går igenom eller hoppar över och rimlig skyltning så är det helt okej. Har du ett normalt villa stängsel och granpojken som hämtar en boll som hamnat fel så är det ditt ansvar om barnet kommer till skada.

Eller menar du att det är okej att bollhämtaren blir allvarligt biten? Om nu hunden aldrig under några omständigheter skulle ge sig på någon så visst men då får man ta konsekvenserna om motsatsen bevisas.

Då är det lämpligt att vidta åtgärder så det är rimligt svårt att ta sig in eller inte lämna hunden utan uppsikt.

Men nu hade ju inte den mindre hundens ägare koll på sin hund heller. Iom att den kunde ta sig in på tomten. Var är den ägarens ansvar?

För att en gör fel så kan inte båda göra det eller. Och som jag sagt, jag var inte på plats ( liksom så gott som alla här) och vet vad som hände.

Är det orimligt med ett ordentligt stängsel så att obehöriga åtminstone har svårt att ta sig in?

Hur långt ska vi hypotetiskt gå för att ens vara i närheten av vad tråden handlar om?

Om din hypotetiska grannpojke klättrar över det hypotetiska staketet, slår min hypotetiska lilla dotter som leker med bollen och sparkar min hypotetiska chihuahua som då nafsar så är det försvarbart att avliva min hypotetiska hund om det inte finns en hypotetisk skylt som varnar för lös chihuahua?

Nä, vist. Men på dig låter det som om det bara är den avlivade hundens ägare som har gjort fel. Iom att den bet en annan hund.

Och ja, jag tycker att det är ett orimligt krav. Har jag ett staket som hindrar att min hund (eller för den delen barn) tar sig ut, tycker jag att det räcker. Om nu en boll hamnar på en tomt är det inte bara att gå in och hämtar den. Man knackar på dörren och förklarar vad som har hänt och ber dom hämta den/ber om lov. Vanlig hyfs vill säga.

Och har man inte så pass koll på sin hund att den kan springa in på en tomt, ja då är det bara koppel på som gäller, så enkelt är det.

Hur långt ska vi hypotetiskt gå för att ens vara i närheten av vad tråden handlar om?

Undrar jag också :banghead:

Kl. En hund som varnar/biter till en annan hund som kommer in i trädgården när den har ben/pinne tycker inte jag är konstigt alls.
Snart får våra djur inte vara djur längre, de ska helst vara maskiner som man startar/stänger av med en knapp.
Ska man behöva sätta hänglås på sin gårdsgrind så ingen kan öppna den? Barn kan öppna grindar.
Finns hundar som klättrar väldigt bra också, så staket kanske inte hindrar dom alls..

Om din hypotetiska grannpojke klättrar över det hypotetiska staketet, slår min hypotetiska lilla dotter som leker med bollen och sparkar min hypotetiska chihuahua som då nafsar så är det försvarbart att avliva min hypotetiska hund om det inte finns en hypotetisk skylt som varnar för lös chihuahua?

Är det verkligen så hypotetiskt att barn hämtar bollar ( pallar äpplen, hämta fresbee etc) på granntomten? och att det är staket runt tomten ( scenariot kan förvisso utspelas helt utan staket också).

Om det är försvarbart att avliva hunden eller inte beror på om det hänt förut och vad som hänt. Vi vet bara vad media förmdelar, min tilltro till media är inte så värst hög.

Hade du tyckt samma sak om de var ditt barn som råkade komma in på tomten och fått samma behandling?

Nu var förmodligen ingen av oss där och ingen av oss kände hunden i fråga, men det är inte ovanligt att ägare till hundar som gått till anfall eller bitit någon menar att hunden är jättesnäll och skulle aldrig göra någon illa ( den måste blivit provocerad, skrämd etc) trots att motsatsen redan hänt.

Om det är rätt att förbjuda kampraser, jag vet inte, men i fel händer så kan de bli livsfarliga, man kanske skulle behandla dem som skjutvapen och folk får söka licens.

Nu var det ju en weimaraner, en ras jag känner väl och de har en hel del skärpa. Så om hunden hade velat döda den andra hunden hade den gjort det. Den ska kunna få säga till en hund som kommer in på dess tomt. Sen kan man ju köra "tänk om" i all oändlighet. Men min hund hade också blivit avlivad isåfall, för hon svarar.

*KL* på mig själv.

Ta en titt på denna video. Det är händelsen i den videon som gjorde att danskarna själva samt omvärlden började få upp ögonen för vansinnet som den här lagen gett upphov till.

I videon beskrivs en händelse/situation som jag i alla fall ser som mycket vanlig för oss hundägare. Jag har själv varit med om det ett flertal gånger, min bror har varit med om det och många, många hundäögare jag känner har varit med om det. Det är alltså en hyfsat vanlig sak som kan hända oss hundägare som rastar våra hundar på annan plats än den egna tomten.

Vilken skada som sedan blir av det beror många gånger på ren slump. Om den angripande hunden är liten och den angripne stor, om ena hörntanden råkar fastna i örat på den andra hunden osv osv.

Skulle alla hundar avlivas efter en sådan incident som skulle det snart inte finnas många hundar kvar i landet.

I Sverige råder ett strikt ägaransvar, så ja man bör ha uppsikt över hunden eller ordna så att ingen kommer åt den med lätthet. Ett ordentligt staket som småbarn inte kommer över och skyltar som äldre barn kan läsa är högst rimligt.

Det är också rimligt att tvingas omplacera eller avliva hundar som enstaka gånger varit i stora incidenter eller upprepade gånger varit i mindre.

Jag skulle gärna vilja se varifrån du har fått uppgiften att det finns någon form av korrelation mellan hundars beteende mot just andra hundar och deras beteende mot barn.

Annars är ditt argument ungefär lika umt som att vi bör avliva häsat som sparkar eller visar tänder mot andra hästar för det hade ju kunnat vara ett barn!

Du pratar helt i nattmössan och jämför äpplen med bananer. :meh:

I Danmark avlivas hundar oavsett om de skadat någon allvarligt eller ej, oavsett om det hänt tidigare eller inte och oavsett om det är en hund inne på sin inhägnade tomt som säger ifrån till en annan hund oavsett ras. :mad:

I praktiken kan vilken hund som helst nafsa eller bita ett annat djur eller en annan människa, men anser du att det är vettigt att en hund avlivas oavsett omständigheterna och den ev skadans art?

Ska vi avliva alla djur som av olika anledningar skadat någon annan? Ska vi avliva en häst som nafsat en annan häst eller människa?

I Sverige råder ett strikt ägaransvar, så ja man bör ha uppsikt över hunden eller ordna så att ingen kommer åt den med lätthet. Ett ordentligt staket som småbarn inte kommer över och skyltar som äldre barn kan läsa är högst rimligt.

Det är också rimligt att tvingas omplacera eller avliva hundar som enstaka gånger varit i stora incidenter eller upprepade gånger varit i mindre.

Men våran grind då. Ska jag låsa den?

Jag har varit med om att få en hund rejält biten och även en hund som blev biten så illa så den fick avlivas (ingen av mina hundar svarade upp, en sprang för sitt liv och en var valp och blev bara glad av att få hälsa på nya hundar). Ingen av hundarna som anföll mina har blivit tvingade att avlivas. För enligt polisen var det inget brott, eftersom det inte fanns ett föreläggande.
Hundarna kom in på våran gård och anföll våra hundar.
När vi fick brevet om att det inget brott var, så tog vi just upp frågan om det varit ett barn. Och samma svar där, har den inte föreläggande är det inte säkert något händer om det är första gången..

Det kan vara sant det som sägs i videon, men det går att göra filmer med vilket fokus man vill, man kan få en livsfarlig hund att framstå som ett lamm och en gudasnäll att framstå som djävulen själv. Den säger egentligen inget om vad som verkligen hänt, utan ger bara historian ur ett perspektiv. Hundägaren med den bitan hunden har säker en helt annan syn pådet inträffade, rätt eller fel.

Men det handlar inte om något barn- en hund har bitit en annan hund.
Jag tror inte någon normalt funtat person/hundägare tycker det är ok att ens hund biter ett barn som hämtar en boll.
Jag håller 100% med dig om fallet varit ett barn/människa.
Hundar ser och gör skillnad på en människa och ett annat djur och en annan hund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka