Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Jag säger som Mia, allt är alltid svart eller vitt för dig.
Du kan aldrig se det ut flera vinklar, utan antingen är det på ett sätt (vitt), eller på ett annat (svart).

Tänka sig, jag som tyckte jag var nyancerad och du fastnat benhårt på vitt. Så olika man kan uppfatta saker.

KL

Man vet ju inte detaljerna, men om den beskrivning som ges i media är rättvisande så tycker jag rättstillämpningen är rätt hårresande. Alla hundar kan slåss. Jag har världens fredligaste små mopsar. De har aldrig i hela sitt liv visat humör mot någon människa. Jag kan ta vad som helst ur munnen på dem. Men nog kan de slåss på liv och död med varandra när en av dem kommer för nära den andras matskål/märgben edyl. Det är så klart mitt jobb att förhindra det, men inte sjutton är det fel på hundarna om de börjar slåss. Om jag är hundvakt åt någon annans hund och samma sak händer är det återigen mitt fel om jag inte övervakar ordentligt, men det finns inte någon som helst anledning att avliva hunden.

Som någon annan skrev så blir det tydligt hur absurt detta är om man överför resonemanget till hästar. Min häst blev sparkad i hagen flera gånger i somras. Jag gick inte till polisen och insisterade på att gärningshästarna skulle gå till slakt.

Konstigt att du inte kommenterar det strikta ägaransvaret och det som hände mina hundar. Polisanmält och allt och ändå blev det inget för den andra hundägaren.
Mer än han byggde en hundgård, på eget bevåg.

Det finns nte mycket att kommentera i och med att det inte blev något rättsfall och jag inte har tillgång till polisanmälan och eventuell utredning. Det hade varit mer intressant om ni drivit det vidare i rätten för att få ut skadestånd till exempel. Strikt ägaransvar innebär knappast att poliser inte väljer att lägga ner utredningar eller struntar i att göra dem, de gör det jämnt av diverse skäl.

Liksom jag diskuterar med den jag vill och svarar på vad jag vill, även det i denna tråden, Buke är ett diskussionsforum, inte någon slags trådägarforum. Du har ingen rätt att kräva svar av mig eller kräva att jag diskuterar exakt det du vill. Det var därför jag poängterade att du inte äger tråden.

Och min poäng till dig är att jag har lika stor rätt att svara vem jag vill i tråden och diskutera ämnet, oavsett vad du tycker. Vill du inte diskutera i tråden med rubriken "Den danska hundlagen ..." som ligger på ett diskussionsforum så är det fritt att lämna den.
Men diskutera lagen med dem som vill diskutera den
Det är så långt ifrån att kräva svar som det går att komma, du behöver inte svara öht och det står mig lika fritt att fortsätta kommentera dina inlägg!

Senast ändrad:

Så du menar att det är okej att en hund dödar ett barn som råkar komma in på gården?

Varför ska folk hela tiden dra parallellen hundar vs barn ???? En hund är en hund och ett barn är ett barn och det är inte samma sak.

Min ena hund skulle gladeligen dänga upp en främmande tik t ex om den kom in objudandes i trädgården då hon inte gillar främmande tikar - men hon skulle aldrig göra så med ett barn som kom in då hon älskar barn.

Inte för att jag försvarar eller tycker att avlivningen är rätt i sig.

Men så pass stora sår som kräver 7 stygn upplever jag är lite väl mycket för att ha försvarat en pinne. För mig låter det inte som att det bara var att hunden sa ifrån utan att den inte helt enkelt la av när den borde.

En hund kan säga ifrån men det finns också gränser till vad som är rimligt av frisk normal hund. Det är svårt att avgöra när media förtalar om en händelse ur ägarens synvinkel, man vet inte riktigt hur saker och ting faktiskt gick till.

För det första så var det ju en större hund som gick på en liten. Då kan mycket hända i bara farten. Sen vet vi ju inte om det blev ett slagsmål för att den lille inte gav sig av tillrättavisningen, eller om den store tog i mer än vad nöden egentligen krävde.

Min malle (34 kg) slet upp ett läbbigt sår på min lapske (22 kg) när dom var på förra hunddagiset. Tror det blev 8 stygn. Det var som ett snitt i halsen. Det kom inte från ett slagsmål utifrån hur det såg ut utan han fastnade med tanden och jag antar att lapsken skulle hoppa undan. Det gick på bara några sekunder.

Nej jag tycker alla hundlagar borde ses över noga, och alla utvärderingar av "aggresiva" hundar borde göras av kunniga etologer och INTE polis!!!

Nu skrev du iofs kunniga etologer, men jag har träffat puckade etologer likväl som duktiga poliser. Faktum är att dom jag känner inom polisen idag som är hundförare hade jag utan tvekan litat på om det kom till att utvärdera hundar av olika typer.

KL

Jag funderar dock på vilka inom polisen som gör dessa utvärderingar i Sverige. Är det vilken random hundförare som helst, eller om det är några utvalda i varje distrikt som axlats med den biten?

Varför ska folk hela tiden dra parallellen hundar vs barn ???? En hund är en hund och ett barn är ett barn och det är inte samma sak.

Min ena hund skulle gladeligen dänga upp en främmande tik t ex om den kom in objudandes i trädgården då hon inte gillar främmande tikar - men hon skulle aldrig göra så med ett barn som kom in då hon älskar barn.

Ja varför jämför man med likartade händelser? Kanske för att de just är likartade. En hund som visar aggresivitet i en situation är mer benägen att visa det i andra, att sedan inte alla gör det är en helt annan sak. En hund som aldrig visat aggrsessivitet över huvud taget forsätter ofta med det, men inte alltid.

Nu tänkte jag förståss snarast i temer att om en hund smiter in i trädgården är det oftast även möjligt att ett barn gör det. Och om en hund "lagligt" ska få försvara sitt teritorium, hur tänker man om det istället rört ett barn? Är det okej att en hund försvarar sitt territorium och sin pinne även om det är en människa, och hur långt får det i så fall gå? Är det okej med 7 stygn? Är det okej med att den jagar ut inkräktaren, är det okej med att den dödar? Får man skylla sig själv om man klättrar över ett vanligt villastaket och vill hämta sin villsekomna boll?

Att fastna i en tand är väll snarast att betäckna som en olycka och knappast en attack.

Har någon dansk hund blivit avlivad för något liknade?

Jag syftade naturligtvis på att det ofta kan bli större skador än vad som var menat. Inlägget var ett svar på det Belethien skrev och jag kan inte riktigt förstå hur du kan få för dig att jag menar att det har med den Danska lagen att göra.

Seriöst, vad trött man blir på att alltid i sånna här trådar läsa, "tänk om det varit ett barn"

Det gå¨r inte ens att jämföra!

Mina hundar skulle typ vilja ha ihjäl en främmande hund som är så fräck att den springer rakt fram till dom på deras eget revir.

Och ett barn människa hade kunnat gå rakt fram opch plocka pinnen ur munnen på dom, de hade bara viftat på svansen och bett om att få pinnen kastad:)

Det blir inte mycket diskussion om alla håller med, men det underlättar om man diskuterar ämnet istället för att dra in en massa som t ex en rabiessmittad islänning med spatt och eksem hade hoppat in i trädgården och dödat familjens 13-åriga dotter när hon lekte med familjens hamster som hoppar genom brinnande ringar när hon knäppte med fingrarna och om vi hade resonerat på samma sätt då eftersom det i Sverige finns en strikt lag gällande hundar, då familjen även hade en hund som nu är avlivad.

Det har liksom inget med varesig hunden Cato eller lagen att göra. Det är ovidkommande. Och ja, jag tycker det är jättetragiskt med de danska flickorna som dog för två år sedan när hösilaget rullade över dem och pappan hittade dem döda. Det var väldigt sorgligt att läsa att även mamman är död ett år senare. :(

Det är fortfarande helt ovidkommande, men de hade nog hund på gården.

Jag kan glädja dig att barn var inblandade, Catos familj fick hem honom i en säck i en flyttkartong och har nu begravt sin familjehund. Familjen fick inte vara med under avlivningen.

Det är på förslag till en uppmjukning av lagen, vilket hade kunnat rädda Catos liv. Enligt nuvarande lag hade det inte spelat någon roll om det var ett eller sju stygn, behöver en hund eller människa sys ska hunden avlivas. Förslaget presenterades idag. :rage:

Två gånger har grannbarnen olovandes lyft över sin hund över mitt staket så deras hund "kan leka med min".
Om min hund bitit den är det mitt fel då som inte haft ett högre staket så de inte kunde lyfta över sin hund? Eller är det deras föräldrar och hundens ägares ansvar att hunden hamnat hos mig?

Men läs inlägget du svarar på, om det är att betrakta som incident beror på omständigheterna men om dina egna hundar leker och bråkar om en pinne utan att de skadar varanadra skulle åtminstone jag nte kalla det incident, varken liten eller stor.

Och nej du bör inte avliva barnen, det är rent utav olagligt.

Fast dom har skadat varandra. Min ena hund har tom bitit min kompis hund när dom lekte med varandra. På några sekunder urartade leken och de kom i slagsmål med varandra över en pinne. Det var över på några sekunder men under den tiden fick min kompis hund ett sår som hon fick åka till veterinären med bara för säkerhets skull. Men direkt efter slagsmålet så var dom kompisar igen och lekte som om inget hänt.

Hundar kommer att hamna i bråk med varandra utan att det betyder något. Det är inga farliga hundar för det.

Det verkar som om du har någon manisk rädsla för hundar men ta inte ut det över fullt normala hundar. Och ja det är normalt att hundar bråkar med varandra. Även de hundar som är bästa kompisar kan råka i luven på varandra. Skall dom då avlivas för det?

Det blir inte mycket diskussion om alla håller med, men det underlättar om man diskuterar ämnet istället för att dra in en massa som t ex en rabiessmittad islänning med spatt och eksem hade hoppat in i trädgården och dödat familjens 13-åriga dotter när hon lekte med familjens hamster som hoppar genom brinnande ringar när hon knäppte med fingrarna och om vi hade resonerat på samma sätt då eftersom det i Sverige finns en strikt lag gällande hundar, då familjen även hade en hund som nu är avlivad.

Det har liksom inget med varesig hunden Cato eller lagen att göra. Det är ovidkommande. Och ja, jag tycker det är jättetragiskt med de danska flickorna som dog för två år sedan när hösilaget rullade över dem och pappan hittade dem döda. Det var väldigt sorgligt att läsa att även mamman är död ett år senare. :(

Det är fortfarande helt ovidkommande, men de hade nog hund på gården.
Men det var säkert hundens fel. Han kanske bet i hösilagebalarna så att det började rulla. O_o

Om man bara utgår från att en hund gick in till en annan hunds trädgård och då blev biten när han försökte ta den hemmavarande hunds leksak så är det helt absurt att avliva en hund bara för det. Jag kan lugnt säga att min hund också hade hoppat på en främmande hund som kommit in i trädgården. Det är liksom helt naturligt.

Är det så att lagen kräver avlivning i sådana fall så är det helt absurt. Det är ju helt fruktansvärt och inget som har att göra i ett demokratiskt land. Jag hoppas verkligen att det finns andra saker bakom som vi inte vet om.

Har du själv barnsäker grind och staket som är omöjliga för djur och människor att ta sig över/under till din tomt? Ingen kan alltså komma in på din tomt och din hund olovandes, det har du som ansvarsfull hundägare sett till?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka