Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Har du hund själv? Eller har du någon som helst kunskap om hundar och deras beteende? Var och hur har du inhämtat denna kunskap?

Det känns om att du har en lite annan uppfattning om hundars aggressivitet än vad de flesta andra har här inne. Det kan ju vara så att du har jobbat med hundar i många år, eller (mer troligt enligt mig) att det är din kunskap om hundars beteende som brister lite. Men det är ju onekligen svårt att diskutera med någon som inte verkar kunna skilja mellan ett normalt och ett onormalt beteende.

Jag har samma känsla.

Jag tycker det finns hundar som ska avlivas på grund av att de är farliga för människor och andra hundar. Men det ska inte handla om någon sorts schablonmässig bedömning av typen "om någon har fått sys, ska hunden bort". En hund kan ha orsakat en skada utan för den sakens skull ha någon onormal aggressivitet. Typfallet är om två hundar vanligen är kompisar ryker ihop för att den ena går över gränsen i leken, eller för att någon anser sin egendom hotad. De flesta hundar jag känner kan slåss i sådana lägen och då kan det, om olyckan är framme, uppstå en skada.

Det är en oerhörd åtgärd att döda någons högt älskade familjemedlem. Hade detta handlat om någon av mina hundar hade jag blivit fullständigt förkrossad. En hund som man har tagit hand om och älskat sedan den var en liten värnlös valp, som troget följer en vart man går och som erbjuder sin villkorslösa kärlek dygnet runt alla årets 365 dagar, finns djupt inne i sina människors hjärta. Jag undrar vilket förtroende barnen i hunden Catos familj känner för samhället efter detta.

KL
Vad jag saknar i bakgrunden till avlivningen av Cato är hur ägaren till den skadade hunden ställer sig till kravet på avlivning.

Jag tycker förresten inte ens det alltid är rätt att avliva hundar som bitit barn. Min fröken i småskolan ringde polisen och krävde avlivning av grannens pudel när jag, i samband med att jag blev biten på skolgården, berättade att han tidgare bitit mina två äldre systrar. Gissa om jag fick på pälsen av mina systrar för att jag ställt till det så Pricken skulle mördas! Tack och lov satte pappa stopp för det hela, han informerade polisen att hunde mycket riktigt bitit oss, och att han varje gång ansett att det var helt befogat och att vi barn inte uppfört oss som vi borde. Polisen ansåg tydligen också att även en hund i vissa fall har nödvärnsrätt efter att ha fått veta hur det gått till.

Jag har faktiskt glömt vad min äldsta syster gjorde, nr 2 klämde i alla fall på den där lustiga svarta knoppen längst fram på nosen när Pricken när han låg och sov. Incidenten på skolgården hände när fröken löptik smitit till skolan hemma berättade jag att jag inte alls gjort Pricken något, jag bara klappade honom när han "stod på en annan hund"...

Nu skrev du iofs kunniga etologer, men jag har träffat puckade etologer likväl som duktiga poliser. Faktum är att dom jag känner inom polisen idag som är hundförare hade jag utan tvekan litat på om det kom till att utvärdera hundar av olika typer.

KL

Jag funderar dock på vilka inom polisen som gör dessa utvärderingar i Sverige. Är det vilken random hundförare som helst, eller om det är några utvalda i varje distrikt som axlats med den biten?

Har inte läst igenom hela tråden och sett om du fått svar men, det är i princip en random hundförare. En polis som har ansvar hund avdelningen. Den fakta jag läste i boken "Farliga hundar" var skrämmande, eftersom de tar upp riktiga fall och granskar, hur dålig koll polisen har och mycket fördomar mot just kamphundar vilket gör att de inte ser objektivt på fallet.

Har du hund själv? Eller har du någon som helst kunskap om hundar och deras beteende? Var och hur har du inhämtat denna kunskap?

Det känns om att du har en lite annan uppfattning om hundars aggressivitet än vad de flesta andra har här inne. Det kan ju vara så att du har jobbat med hundar i många år, eller (mer troligt enligt mig) att det är din kunskap om hundars beteende som brister lite. Men det är ju onekligen svårt att diskutera med någon som inte verkar kunna skilja mellan ett normalt och ett onormalt beteende.
Konstigt att du ens kan kommentera min syn på vad som är normalt och vad som är onormalt beteende. Vilket beteende är det då jag anset normalt som inte är det och vise versa? Är det att jag dristat att utala mig om att en hund som visat aggresivitet tidigare troligen är mer benägen att göra det igen, trordet är det enda jag uttalat mig om i den stilen alls.

Det var ditt uttalande om att aggressivitet (eller rättare sagt, en aggressiv handling) mot en annan hund kunde innebära att hunden i fråga också kunde vara farlig för människor och barn i synnerhet. Jag tror att korrelationen är mycket svag.

Men så skrev jag inte, eller menade det inte orkar inte kolla upp mitt exakta ordval. Det jag vill få fram är att hundar som visar aggresivitet i någon eller några situationer är mer benägen att visa det i andra än en hund där man inte noterat aggresivt beteende. Det gällde alltså inte specifikt aggresiva handlingar mot hundar utan aggresivitet i vissa situationer inklusive i samband med andra hundar.

Och var det det hela, det var väldigt långtgående slutsatser utifrån ett enda utalande. Du är rätt snabb att döma verkar det som.

Senast ändrad:

Eller så har du uttryckt dig väldigt luddigt för jag tolkar det du skrivit som Cillamuffins.....och även några till här verkar gjort.

Och du menar alltså på fullaste allvar att det är var hundägares skyldighet att skydda omgivningen mot hunden på privat mark oavsett situation....?Äppelpallare och allt vad det nu var du dragit upp....det är skyltar för de läskunniga, barnsäkra lås för icke läskunniga och tvärsäkra staket för andra djur och barn som gäller för att inte riskera att utsätta någon obehörig för familjens hund?
Lever du verkligen så här själv?
Och skulle något komma in på tomten så hunden råkar göra något.... tex försvara sin mat eller leksak....ja då är det markägarens fel som inte haft tillräckligt säkert inhägnat och hunden räknas som så pass labil att avlivning är att överväga.

Eller så har du uttryckt dig väldigt luddigt för jag tolkar det du skrivit som Cillamuffins.....och även några till här verkar gjort.
Det Cilla nämnde på direkt förfrågan har inget med det du skriver att göra.

Och du menar alltså på fullaste allvar att det är var hundägares skyldighet att skydda omgivningen mot hunden på privat mark oavsett situation....?Äppelpallare och allt vad det nu var du dragit upp....det är skyltar för de läskunniga, barnsäkra lås för icke läskunniga och tvärsäkra staket för andra djur och barn som gäller för att inte riskera att utsätta någon obehörig för familjens hund?
Nu övertolkar du det jag skrivit och det ganska ordentligt. Jag har skrivit att om man vill lämna sin hund utan tillsyn i trädgården så bör man har rimliga staket, rmligt välstängd grind ( så att småbarn inte kan öppna det utan vidare) och med skyltning så att man efter bästa förmåga ser till att ingen oskyldig kommer till skada. Ingenstans har jag skrivit oavsett situation, det är 100% din egen tolkning.

Anser du verkligen att man ska gå fri från ansvar om man släpper hunden lös på en villatomt och mindre barn tar sig in och blir allvarligt skadat? Anser du att man har haft rimlig uppsikt och säkerhet kring sin hund då? Nu har för all del vårdnadshavarna många gånger brusiti i sin tillsyn i det här läget, men inte alltid.

Lever du verkligen så här själv?
Nu har jag ingen villa men självklart hade jag inte släppt ut en hund utan tillsyn om jag inte haft ett ordentligt staket. Är det ett så hemskt krav?

Och skulle något komma in på tomten så hunden råkar göra något.... tex försvara sin mat eller leksak....ja då är det markägarens fel som inte haft tillräckligt säkert inhägnat och hunden räknas som så pass labil att avlivning är att överväga.
Vi har strikt ägaransvar i Sverige så kommer någon till skada pga din hund så gäller det även på din tomt. Och så har vi återigen lite vilda tolkningar. Exakt var har jag skrivit att jag ovilkorligt förordar avlivning så fort det sker en incident? Minns jag rätt har jag snarast förnekat det vid ett eller ett par tillfällen. Skulle en hund döda en människa så krävs det dock exeptionella omständigheter för att jag inte skulle anse att man bör ta bort hunden, men det är inte direkt vanligt. Har man en hund som är så pass aggressiv att den attackerar en människa som tar dess leksak så ska man definitivt ha bra staket och varningsskyltar.

PS, med bra staket menar jag exempelvis helt normala staket typ 1.20 som man inte bara kan krypa igenom eller kliva över och med en stängningsanordning som sitter på ungefär den höjden och inte är helt trivialt. En typ av staket jag ofta sett inträdgårdar. Jag menar alltså inte ett 5 meter högt staket med tagtråd och hänglås.

Senast ändrad:

Vi är flera som undrar om du äger en hund själv?
För du verkar inte förstå hur hundar fungerar. Så har du en hund, då tycker jag synd om den faktiskt!!

Och tack för du förstörde ännu en tråd. Du kan aldrig diskutera om det tråden handlar om, utan ska alltid dra upp annat och gå så långt från ämnet du kan komma..

Och vad baserar du antagandet att jag inte förstår hur hundar fungerar, med tanke på att jag inte ens diskuterat den punkten så känns det lite konstigt.har du också som enad punkt att min observation att hundar som visar aggresivitet är mer benägna att visa det vid fler tillfällen och de som aldrig visar aggresivitet är mindre benägna att visa det? Eller vad har du hittat för uttalande om hur hundar fungerar över huvudtaget.

Jaja, jag kommer med de hemska ideerna att man är ansvarig för vad ens hundar gör och bör försöka hindra olyckor exempelvis genom att inte lämna hundar utan tillsyn om de inte är rimligt instängda. Min adra tydligen också hemska åsikt att man bör ta bort/omplacera eller dylikt en hund de upprepade gånger är med i incendenter av mindre allvarlig karaktär och/eller är med i incidenter av mer allvarlig karaktär ( typ orsakar mer allvarliga skador och kanske till och med dödar människor).

Jag som trodde det var självklart att ha koll på sin hund och att ta bort hundar som visat sig farliga.

Och så blir jag totalsågad, tilldelad åsikter jag aldrig uttryckt, får reda på att jag inte, trots att jag knappt diskuterat den biten alls

Senast ändrad:

Så när grannbarnen lyfter över sin hund över mitt 110-staket och jag är på min altan.....4 meter från min hund och de stätter fart mot varandra...som jag nämnde innan att händer mig här ibland, då brister jag i mitt ägaransvar?

Den enda som överdrivit här är du.

Och strikt ägaransvar som du tar upp innebär att det ska inte komma in en lös hund på min tomt, för det är den andra hundägarens ansvar. Jag uppfyller mitt ansvar genom att se till att min hund inte kan ta sig därifrån.

Och vad baserar du antagandet att jag inte förstår hur hundar fungerar, med tanke på att jag inte ens diskuterat den punkten så känns det lite konstigt.har du också som enad punkt att min observation att hundar som visar aggresivitet är mer benägna att visa det vid fler tillfällen och de som aldrig visar aggresivitet är mindre benägna att visa det? Eller vad har du hittat för uttalande om hur hundar fungerar över huvudtaget.

Jaja, jag kommer med de hemska ideerna att man är ansvarig för vad ens hundar gör och bör försöka hindra olyckor exempelvis genom att inte lämna hundar utan tillsyn om de inte är rimligt instängda. Min adra tydligen också hemska åsikt att man bör ta bort/omplacera eller dylikt en hund de upprepade gånger är med i incendenter av mindre allvarlig karaktär och/eller är med i incidenter av mer allvarlig karaktär ( typ orsakar mer allvarliga skador och kanske till och med dödar människor).

Jag som trodde det var självklart att ha koll på sin hund och att ta bort hundar som visat sig farliga.

Och så blir jag totalsågad, tilldelad åsikter jag aldrig uttryckt, får reda på att jag inte, trots att jag knappt diskuterat den biten alls

Problemet är att du jämställer hund och människa. Flera har gång på gång menat att om en hund biter en hund betyder det inte att den skulle komma på tanken att bita ett barn eller vuxen.
Det är ingen som anser att ett strikt hundägaransvar borde tas bort, det är ingen som anser att det är okej att en hund biter människor. Men att en hund kan bita en annan hund utan att det betyder så mycket egentligen mer än att just där och då hände det något.

Så när grannbarnen lyfter över sin hund över mitt 110-staket och jag är på min altan.....4 meter från min hund och de stätter fart mot varandra...som jag nämnde innan att händer mig här ibland, då brister jag i mitt ägaransvar?

Den enda som överdrivit här är du.

Vad är det jag överdrivit?. Ditt inlägg är så korkat att jag inte ids kommentera det.

Problemet är att du jämställer hund och människa.
Nope, det har jag aldrig gjort, vissa gånger har jag jämfört.

Flera har gång på gång menat att om en hund biter en hund betyder det inte att den skulle komma på tanken att bita ett barn eller vuxen.
Nope, men jag har förnekat att jag påstått det. Det enda som kommit i närheten är att jag menar att hundar som har aggresiva tendenser vid vissa tillfällen med högre sannolikhet visar aggressivitet vid andra än de som aldrig gör det. Det är något som säkert rör flertalet djur inklusive människan, vissa är mer aggresiva än andra rent generellt.

Det är ingen som anser att ett strikt hundägaransvar borde tas bort, det är ingen som anser att det är okej att en hund biter människor. Men att en hund kan bita en annan hund utan att det betyder så mycket egentligen mer än att just där och då hände det något.
Och likväl blir det ett himla väsen när jag pekar på konsekvenser av strikt ägaransvar när det gäller hundar. Beträffande hundar som biter människor/andra hundar så har jag aldrig gjort någon jämförelse där över huvud taget utan enbart pekat på aggresivitet i allmänhet. Dock är en tendens att bitas medvetet så att det blir skador (och då inte misstag under hårdhänt lek) ett tecken på att hunden kan vara aggresiv.

Hur många gånger ska man behöva förneka samma sak för att det ska gå in?

Vi har nog erfarenhet från helt olika typer av hundar men även dom skarpaste älg hundar vi haft som inte drar sig för ett kamp på liv och död med andra hundar som inte tillhör flocken.
Men har aldrig varit frågan om att ens lyfta på läppen om någon främmande (barn eller vuxen) kommer och tar ett saftigt ben som hunden har i munnen.

Hur många gånger ska man behöva förneka att man har en åsikt för att den ska gå in?

Kan du möjligen citera där jag skrivit att en hund som biter en annan hund per automatik kommer att bita en människa?

jag förstår vad du menar med att en hund som visar aggressivitet i en situation lättare kan plocka fram den sidan i andra situationer också, har man väl gläntat på den dörren så kan den vara svår att stänga. Men jag förstår jag inte varför detta är relevant i den aktuella diskussionen. Hunden har bitit en annan hund som kommit in i dess trädgård och dessutom försökt ta en pinne. Detta tycker jag inte är grund för avlivning.

Jo det är precis så jag menar.

Angående det aktuella fallet så vet vi inte vad som skett, stämmer den beskrivningen i media ( vilket det sällan gör när man känner till fakta) så håller jag fullt med, däremot kanske ett ordentlogt staket förhindrat att det inträffat ( liksom en eller båda ägarna med koll). Däremot så om det sker upprepade incidenter så kan det vara befogat, en hund ska inte ha för vanna att skada andra oavsett om det är djur eller människa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka