Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Intressant att du inte har någon kommentar till vår kopplade hund och poliskvinnans lösa samt hennes hotelser mot min person, du är otroligt enögd oavsett omständigheter när det gäller hundar och ditt hat mot dem. Otur för henne att jag hade bl a foton, veterinärintyg och MH att visa upp, vad har du att komma med förutom din aversion mot hundar?

Jag hade aldrig sålt en hund till dig, förstår inte att din sambo ens överväger att skaffa hund med dig under samma tak.

Det här sista håller jag med dig om. Problemet är ju att vi inte kan eller får skydda oss mot det. Gör vi det får vi skulden för det. Eller snarare....vår hund får skulden för det. Därför blir vi såklart förbannade för att varken vi eller våra hundar får freda oss. För ja...puckon finns...men de flesta hundägare är inte puckon. Men det är alla hundägare som åker med på samma bananskal och blir hatade.

Det borde vara kurser och koller på alla husdjur och barn. Har sett vansinnigt korkade hästägare och föräldrar med genom åren. Problematiken finns ju inte bara inom "hund" liksom.....

Men hur får du ihop det där?
Det finns inget att tillägga om Poliskvinnan.
Du har ju redan sagt allt.
I mina ögon är hon bara ytterligare en dåre med lös hund vid fel tillfälle.

Jag behöver ingen hund från dig, jag har erbjudanden från flera andra håll.
Och det kan ju vara så att ditt sätt inte är rätt sätt i alla andras ögon.

Mest funderar jag över varför det verkar som att det bara finns en massa andra som inte kan sköta sig medan alla själva påstår att de alltid gör rätt.
Bevisligen så måste det ju finnas en massa knäppa hundägare som har lösa hundar på fel plats vid fel tillfälle och med klart bristande kontroll.
Var är alla dessa då?
Utan internet eller?

Problematiken finns ju inte bara inom "hund" liksom.....

Men den blir speciell just inom hund p.g.a. kombinationen med det strikta ansvaret.
Ingen annat av det som du räknar upp lyder under strikt ansvar, vilket ger ett annat regelverk att hålla sig till.
Förutsättningarna blir då annorlunda.

Jag kan lätt erkänna att jag brustit ibland i att ha strikt kontroll. Främst med min första hund som jag hade som tonåring och den stackaren fick väl lite "fri uppfostran" pga min brist på kunskap. Bla hade jag honom lös på en nattpromenad när han fick för sig att tassa iväg i mörkret och förvinna. Efter lite letande visade det sig att han hade hittat en öppen altandörr i sommarnatten och bjudit in sig själv på efterfest hos några ungdomar :o

Fruktansvärt pinsamt även om de skrattade och undrade om jag ville ha en öl. MEN.....hade jag vetat att han hade några som helt "problem" hade jag ju givetvis inte släppt lös honom. Och det är kanske det som är grejen....de där som skiter i att deras hundar har problem och ändå släpper lös dom hänger nog inte på hundforum för de skiter liksom i "hund" över lag. De som är på hundforum är nog de som faktiskt är engagerade i "hund".

Jag tycker det är rätt förslappat med ansvar som hästägare och föräldrar och det borde verkligen finnas striktare ansvarsregler för dessa parter. Min sista häst kom från en sådan ägare och hon var lite småfarlig de första åren. Hästens ägaren hade kvar en häst till som var direkt livsfarlig och lyckades skada flera människor på anläggningen trots att alla viste hur farlig hästen var och höll sig undan. Men en olycka händer snabbt och lätt trots försiktighetsåtgärder.

Bara för att en lag finns behöver det inte alltid betyda att den är perfekt.

Och det är kanske det som är grejen....de där som skiter i att deras hundar har problem och ändå släpper lös .....
Eller så kan de inte erkänna ens för sig själva att hunden faktiskt har problem.
Det är ju deras "Gulle" och "Gulle" är ju alltid så snäll så snäll.

Jag skulle detsamma. Skulle försvara både mig själv och min hund. Frågan kan då ställas: OM min hund kan försvara sig själv, varför är det mer lagligt att jag gör det, än hunden själv? Tror ju knappast "jag" skulle avlivas för att "bita" tillbaka en attackerande hund..

För att du kan resonera o se konsekvenser av olika handlanden, samt känner till lagen, det kan inte en hund, inte heller är den läskunnig.

Intressant att du inte har någon kommentar till vår kopplade hund och poliskvinnans lösa samt hennes hotelser mot min person, du är otroligt enögd oavsett omständigheter när det gäller hundar och ditt hat mot dem. Otur för henne att jag hade bl a foton, veterinärintyg och MH att visa upp, vad har du att komma med förutom din aversion mot hundar?

Jag hade aldrig sålt en hund till dig, förstår inte att din sambo ens överväger att skaffa hund med dig under samma tak.

Hrmmm, fast jag tycker nog att I_U verkar vara en mer ansvarstagande hundägare än tex dig o några fler i denna tråden...vart ser du att hon har aversioner mot hundar ?? Vissa läser som dom vill läsa och får ut sina EGNA aggressioner som anonyma nick på ett forum

Men hur får du ihop det där?
Det finns inget att tillägga om Poliskvinnan.
Du har ju redan sagt allt.
I mina ögon är hon bara ytterligare en dåre med lös hund vid fel tillfälle.

Jag behöver ingen hund från dig, jag har erbjudanden från flera andra håll.
Och det kan ju vara så att ditt sätt inte är rätt sätt i alla andras ögon.

Mest funderar jag över varför det verkar som att det bara finns en massa andra som inte kan sköta sig medan alla själva påstår att de alltid gör rätt.
Bevisligen så måste det ju finnas en massa knäppa hundägare som har lösa hundar på fel plats vid fel tillfälle och med klart bristande kontroll.
Var är alla dessa då?
Utan
internet eller?

You name it :D

<snip>
Hur fan tänker man när man släpper sin hund lös så att den kan dyka upp ur buskarna och ge sig på andras hundar?
Något måste ju vara fel kopplat då.

Eller så kan de inte erkänna ens för sig själva att hunden faktiskt har problem.
Det är ju deras "Gulle" och "Gulle" är ju alltid så snäll så snäll.

Precis sa tror jag att det ar valdigt ofta. Det har hant mig flera ganger att det kommit losa hundar dar agaren antingen sprungit efter (jag brukar forsoka att vanda lungt och sansat och ga darifran ... med min hund i koppel aven om hon var los precis innan) eller sa star agaren lungt kvar och skriker att hunden/hundarna ar "snalla". Jag har borjat ropa tillbaka att, "det ar inte min". De flesta far brottom da.:p

For nagra veckor sedan var det en chihuahua som kom farande aggressivt skallande och morrande. Min stora satt och tittade tyst ut genom bil fonstret nar chihuahuan kastade sig upp pa fotsteget under hennes fonster. Han hade varenda harstra staende rakt ut pa kroppen medan han vralade at Mandy. Hon tittade bara pa anda tills han steg upp pa fotsteget pa bilen, da gjorde hon ett par vralande inlagg sjalv:p Hon tystnade dock nar jag sa till ... chihuahuans husse tittade pa och suckade med 'nutte-nutt baby rost', "Oh TITTA pa dem. De vill traffas!" :crazy:

Eller kvinnan som stod i en hundgard med sina tva shelties och kom springande fram till staketet for att fraga om min hund var "snall" nar Miss Mandy och jag kom och gick pa utsidan av staketet. Jag stannade, Mandy satt lungt vid min sida och tittade med visst intresse pa hennes hundar som bada skallde hysteriskt medan den ena attakerade staketer precis framfor Mandy. Jag tittade fran kvinnan, ner pa hennes hundar, till min som satt lungt och tyst och tillbaka till kvinnan och papekade att, "Min ser helt klart ut som om hon ar okay, men det gor inte dina". Da forst upptakte hon vad som pagick. Nar jag gick vidare (vi var inte pa vag in i hundgarden) horde jag bakom ryggen hur hennes vaninna vaste att, "Jag har ju SAGT att det ar 'namnet pa en hund' som brakar". Hundagaren's ansikts uttryck visade helt klart att hon inte hade en aning om att det var hennes hund som var aggressiv.

Jag är rätt övertygad om att du har fel, de som skaffar hund och har insikt i hur stora problemen det kan bli eller hur rädda andra människor kan vara-blir bra hundägare- jag vet själv om inte annat.:sneaky:

Ginnies svarar inte på sånt. Kan gå tillbaka i hur många trådar som helt där jag frågat "henne" saker, men det undviks av någon anledning. Påhopp är hennes melodi på vissa utvalda personer ( jag är en av dem, bara att gå tillbaka och kolla statistikenb;)). Vissa tar man på allvar, andra inte :D

Varför ska jag svara på frågor som jag inte påstått något om? Kallar du det påhopp så varsegod.

Om du tänker på den den avlivade danska hunden så har jag svarat det jag kan, jag vet inte om det var rätt, jag vet inte det för jag känner inte till historien- det står bara att 2 hundar stack in i en trädgård och tänkte ta pinnen. Vem såg det? Ägaren till den avlivade hunden? Om han såg så borde han sagt till. Stoppat. Såg han inte så hade han en stor hund i sin egen trädgård, ej inhägnad, en hund som var väldigt vaksam, faktiskt aggressiv, på sin pinne eller kanske "bara" sin trädgård. Och nej, jag tycker inte det är ok för en hund att bita en annan hund som "bara" kommer in.
Skillnaden här är att väldigt många verkar tycka det.

Det verkar faktiskt inte som den lille hunden har gått till angrepp, alltså den har inte flugit på och bitit den store hunden, den var vad det verkade oskadd.

Senast ändrad:

Jag bor på en gård och jag tycker det är bra att mina hundar markerar när det kommer någon.

Men det är väl ändå skillnad på att markera och försvara ?

Markera ser jag som att säga till, ex att skälla- varför skulle det inte vara ok?

Försvara ser jag som något helt annat, uppträda hotfullt och gå till angrepp, kanske bita- hur kan du tycka det är ok?

Det är den hunden jag får i hasorna när jag springer förbi den där tomten med den där hunden som har rätt att försvara.

Hahahaha, jag dör av skratt :D Allmänheten ( nja, de som är moraltanter i tråden) tycker att barn kan härja fritt, men hunden får inte göra något...Nej, de har inte på din gård att göra, det är hemfridsbrott som gäller...Bara anmäl direkt;)

Suck. Nej det är det inte, även om jag ogillar försäljare så är de inte förbjudna, det finns människor som knackar dörr som inte förstår den där skylten och det som står på. Fattar du inte det?

Att tycka sådana personer "får skylla sig själva" om de blir bitna och att hunden har rätt att bita- de /läs här du /ska INTE ha hund med sådan inställning.

Från VOFF . I alla däggdjurs natur gäller det att försvara sig mot sådant som är farligt. I hennes värld är detta nu bevisat farligt.[/QUOTE]

Så du menar att din hund pga detta traumat har "rätt " att bita personen (eller bara barn) med smällare?
Eller vad menar du annars med att "försvara sig"?

Och långt från alla däggdjur försvarar sig, inte ens rovdjur som hund är, ibland är det bättre och smartare för överlevnaden att fly.

Senast ändrad:

Hrmmm, fast jag tycker nog att I_U verkar vara en mer ansvarstagande hundägare än tex dig o några fler i denna tråden...vart ser du att hon har aversioner mot hundar ?? Vissa läser som dom vill läsa och får ut sina EGNA aggressioner som anonyma nick på ett forum
Mig veterligen så är hundhataren I_U inte hundägare än, även om hon ev blir det då hennes sambo tydligen funderar på att skaffa hund och har man läst på buke under några år så vet man I_U:s syn på hundar sedan gammalt, men tydligen har du noll koll på alla trådar som hon härjat i under åren och spytt galla på såväl hundar som hundägare? :meh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka