Sv: Den danska hundlagen ...
Och att hoppa på folk istället för att bemöta deras argument, eller att tala om exakt vad som man ogillar förstör bara trådar, och brukar ofta leda till pajkastning (den angripna känner sig kränkt, det finns inget rimligt sätt att försvara eller förklara då kritiken är vag och oprecis så kontrar man med att angriparen inte är bättre själv, vilket är rätt uppenbart i och med angreppet). Den här typen av vaga generella påhopp utan exempel brukar bottna i olika åsikter, snarare än debatt teknik och är i sig ett otrevligt sätt att debattera.
Men till jämförelser mellan människor och hundar. I tråden här finns det en det några jämförelser av den typ jag påpekat ovan ( när man förmänskligar hunden och anser den ska jämställas med med barn), inte alla lika tydliga och de flesta inser att hundar inte är barn och därför inte har samma ställning i samhället.
Det finns gott om normala jämförelser, såsom att hundar är inte medborgare utan sällskap/fritidsintress/arbetsredskap till skilnad från barn, att vissa hundar är mer aggresiva än andra, att både hundar och barn kan hoppa eller krypa genom staket osv. Jag anser denna typ av jämföresler helt normala, både hund och barn befinner sig i ett kontext och det blir en del naturliga jämföreslser.
Hittills har jag inte sett ett enda påstående i stil med eftersom hunden har beteende X så måste människan ha det samma ( eller tvärt om), däremot en massa missförstånd där folk tror sig att man menat det. Vid förfrågan har ingen kunnat prestera något citat som entydigt visar på det. Man har hela tiden måst dra in fler inlägg ( orelaterade) och ändå har det varit högst tveksamt. Vad jag förstått så retar den här typen av inlägg gallfeber på en del, och till den grad att man kan formulera sig med omsorg och vara övertydlig att man inte menar så och ändå kan vissa läsa in det. Du kanske kan visa på ett sådant, jag kan ju ha missat det.