Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Jag är rätt övertygad om att du har fel, de som skaffar hund och har insikt i hur stora problemen det kan bli eller hur rädda andra människor kan vara-blir bra hundägare- jag vet själv om inte annat.:sneaky:
Jag tror nog att I_U:s sambo kan bli en bra hundägare, däremot så tycker jag synd om hunden som kommer att dela adress med I_U. :crazy:

Valpar låter, är inte rumsrena vid 8 veckor och de bits. Hundar får varken låta eller bitas, ska hållas kopplade i sina hundgårdar och vara utom såväl hörhåll som synhåll, helst inte finnas alls. :crazy:

Ekonomisk verksamhet på mark går före allemansrätten.
Däremot så får man inte utföra åtgärder avsedda till att just hindra människor att nyttja allemansrätten, som att ha lösa hundar som skall vakta eller skrämma bort folk.
Eller sätta upp ett staket avsett att hindra allmänhetens tillträde.

Nu menar jag ju givetvis inte hagarna utan på min gårdsplan. Mina hundar går lösa på gårdsplanen mellan stall och hus. Det räknas som tomt och där har inga obehöriga att göra. Vill de sedan gå in i mina hagar och kanske tom hälsa på min ej så pålitliga häst så kan jag inte ansvara för vad den hästen gör. Men hästar går under en helt annan lagstiftning.

Jag kan lätt erkänna att jag brustit ibland i att ha strikt kontroll. Främst med min första hund som jag hade som tonåring och den stackaren fick väl lite "fri uppfostran" pga min brist på kunskap. Bla hade jag honom lös på en nattpromenad när han fick för sig att tassa iväg i mörkret och förvinna. Efter lite letande visade det sig att han hade hittat en öppen altandörr i sommarnatten och bjudit in sig själv på efterfest hos några ungdomar :o

Fruktansvärt pinsamt även om de skrattade och undrade om jag ville ha en öl. MEN.....hade jag vetat att han hade några som helt "problem" hade jag ju givetvis inte släppt lös honom. Och det är kanske det som är grejen....de där som skiter i att deras hundar har problem och ändå släpper lös dom hänger nog inte på hundforum för de skiter liksom i "hund" över lag. De som är på hundforum är nog de som faktiskt är engagerade i "hund".

Återigen dessa äpplen och päron. Man har ett strikt ansvar för skador hunden orsakar. I exemplet du tar upp så hade du brustit i din tillsynsplikt och inget annat. Strikt ansvar är en skadeståndsrättslig term som enbart är aktuell att tala om i det fallet att hunden orsakat skada.

Jag påstod inget annat heller. Och jag skrev att det var både pinsamt och dumt. Det där var ett inlägg till I_U för att bevisa att jag kan erkänna när jag gör fel....hon undrade varför ingen gjorde det.

Det fanns inga jämförelser i exemplet så var är äpplerna och päronen?

Ditt, har du en hund som bits och är aggressiv kan du inte ha den lös i trädgården utan uppsikt.

Det där kan jag dock hålla med om, i alla fall när det gäller ilska mot folk. Jag har faktiskt inte varit med om att t ex tidningssäljande barn gått innanför grinden när det står stora hundar på andra sidan, men trots det hade jag aldrig min förra hanne ute ensam på tomten. Jag visste inte vad han skulle gjort om någon klev in, men jag hade mina misstankar och därför ville jag inte att något skulle hända.

Jag personligen skulle inte tycka att det är OK att mina hundar biter folk som t ex ska ringa på dörren.

Att en hund däremot vaktar en resurs mot en annan hund, på sin tomt, det tycker jag är helt okej, ändå.

Kl
Nä hundar ska inte bitas men OM någon av mina hundar skulle bita någon som går in på min tomt oinbjuden så må det vara hänt. Jag hade inte blivit glad men jag hade aldrig i livet tagit bort hunden som gjort så.

Valpar låter, är inte rumsrena vid 8 veckor och de bits.
Det skall nog gå bra.
Jag har 3 barn och har klarat av bebistiden på dessa.
Valpar är som små barn.
De kan inte heller på egen hand skada eller döda människor eller djur.

Hundar får varken låta eller bitas, ska hållas kopplade i sina hundgårdar och vara utom såväl hörhåll som synhåll, helst inte finnas alls.
När valparna växer upp till hundar så måste de, precis som människor, ha lärt sig att uppföra sig så att de inte blir farliga eller stör omgivningen.

Ja andras hundar skall inte störa mig när jag vill vara ifred från dem.
Egen hund måste jag ju, precis som med egna barn, ta hand om.
Och här där vi bor nu så kan inte en hund störa någon annan än oss själva.
Det finns för mycket plats för det.

Nu så skall vi ju ha en vuxen hund som första hund så att vi kan lära från den hur hundar skall vara.
Och för att hitta rätt hund för oss så har vi många som hjälper oss.

Martha har till skillnad från dig sett mig tillsammans med en hund som jag tyckte om.
Hennes hund.
Det var många år sedan nu.

Mig veterligen så är hundhataren I_U inte hundägare än, även om hon ev blir det då hennes sambo tydligen funderar på att skaffa hund och har man läst på buke under några år så vet man I_U:s syn på hundar sedan gammalt, men tydligen har du noll koll på alla trådar som hon härjat i under åren och spytt galla på såväl hundar som hundägare? :meh:

Nu har jag visserligen inte häckat här i speciellt många år, men jag har inte uppfattat I_U som hund o hundägarhatare, det hon som jag uppfattar har väldigt starka åsikter om är ouppfostrade hundar o olämpliga, oansvariga hundägare.

Jag blev klassad som hundhatare när jag berättade att jag inte vill bli störd av skällande hundar, inte vill få skitiga hundtassar eller hunddregel på rena kläder, inte vill ha någon hund juckande mot mitt ben och inte vill ha vare sig mina hästar eller katter jagade av lösa hundar.
Samt för att jag anser att lagen om hundförbudstiden 1 mars till den 20 augusti skall följas.

Det omdömet kan man ju sedan tolka som man vill.

Man blir automatiskt hundhatare här om man anser att folk ska ha koll på sina hundar tydligen. Jag tycker du ska ta det som en komplimang.

Nä man blir det när man uttalar sig som ni gör och som vill låta era ungar springa vind för våg.

Svårigheten med att förstå skillnaden mellan hundar och barn är skrämmande stor i denna tråden.
Och kanske även bland hundmänniskor i allmänhet?

Att ha hundar som "barnsubstitut" är inte nyttigt.

Jag påstod inget annat heller. Och jag skrev att det var både pinsamt och dumt. Det där var ett inlägg till I_U för att bevisa att jag kan erkänna när jag gör fel....hon undrade varför ingen gjorde det.

Det fanns inga jämförelser i exemplet så var är äpplerna och päronen?

Du blandar ihop tillsynsplikten med det strikta ansvaret. Det är helt olika saker som inte hör ihop.

Jag har plöjt igenom hela tråden och jag tolkar det inte alls på samma sätt som du. Alla verkar vara ense om att det inte är OK att hundar bits samt att man ska ha koll på sin hund.
Tråden startade med Cato, om huruvida det är OK att hunden får utöva sitt normala beteende och försvara ett byte/leksak mot en annan hund. Du tog då genast upp att vad hade hänt om det varit ett barn. Nu var det inget barn inblandat, annat än som ägare till Cato tydligen. Hundar har olika syn på andra hundar och människor, de beter sig inte på samma sätt. Det vet vi alla som har hund.

Sedan är väl ändå inte ens lagen så svartvit som somligas syna har varit här i tråden. Det brukar oftast finnas två sidor av samma mynt. Förvisso blir man ersättningsskyldig för skador orsakade av den hund man äger. Men det behöver inte vara så att man blir ensam skyldig. Det beror på omständigheterna.

Att ha en lag som i Danmark skulle vara fullständigt absurt.

Strikt ansvar är för övrigt något som många småbarnsföräldrar utnyttjar till max. Man släpper iväg sina ungar hur som helst och skiter fullständigt i om de springer fram till främmande hundar. För hundägaren har ju strikt ansvar... Vi råkade själva ut för det i somras och är glada att våra hundar hellre skulle älska ihjäl folk än bitas.

Man släpper iväg sina ungar hur som helst och skiter fullständigt i om de springer fram till främmande hundar.

Det är ju naturligtvis fel.
Om man är intresserad av att umgås med hundar så måste man ju ta reda på hur de fungerar, annars så åter man bli att ta kontakt med hundar.
Man får dock som hundägare se det som ett tillfälle att utbilda nästa generation.
Passa på att förklara helt enkelt.

Jag har samma problem med mina hästar, de ser ut som sagohästar och har svårt att få vara i fred.
Då så får man förklara hur de fungerar.

Jag gillar inte små barn och har inget intresse av dem. Du, och andra mammor, kan inte påtvinga mig och mina hundar era avkommor.

Mina hundar är mina barn och så är det med det. Det är ännu mindre nyttigt att, som ni, inte lära era barn att inte gå in till främmande hundar eller människor.

Mig veterligen så är hundhataren I_U inte hundägare än, även om hon ev blir det då hennes sambo tydligen funderar på att skaffa hund och har man läst på buke under några år så vet man I_U:s syn på hundar sedan gammalt, men tydligen har du noll koll på alla trådar som hon härjat i under åren och spytt galla på såväl hundar som hundägare? :meh:

Jag håller med I_U i det mesta hon skriver om detta ämne, det fungerar att vara en utmärkt hundägare ändå.

Att I_U skaffar hund måste vara toppentoppen för den hund som kommer dit- väldigt mycket aktivitet, tydliga gränser, får vara med och vem vet, den kanske slipper det där med att vara helt ensam 6 timmar om dagen, sitta ensam i ett hus eller lägenhet, helt onormalt för en hund , inget att göra och bara vänta.
Som min, som alltid är med och har hur mycket som helst att göra. Jo,jo nu är det råttsäsong igen- hur kul som helst.

Kl
Nä hundar ska inte bitas men OM någon av mina hundar skulle bita någon som går in på min tomt oinbjuden så må det vara hänt. Jag hade inte blivit glad men jag hade aldrig i livet tagit bort hunden som gjort så.

Det kanske inte ens du skulle få bestämma själv om det hände.

Mina hundar är mina barn och så är det med det. Det är ännu mindre nyttigt att, som ni, inte lära era barn att inte gå in till främmande hundar eller människor.

Fast det är väl alla överens om att ingen ska gå fram till en kopplad hund? Precis som lösa hundar inte ska gå fram/springa fram/göra utfall till människor .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka