Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Genom att bitas? Uppträda hotfullt? Inte alls ok enligt mig och verkligen inte någon gilla knapp till hundar som man tycker ska få uppföra sig så inför barn som bara olovandes kommer in i trädgården.:mad:

Men de har INTE på min gård att göra. Varför ska barn få gå precis där det behagar dem? :crazy:

Jag bor på en gård och jag tycker det är bra att mina hundar markerar när det kommer någon.

Ja, jag skulle också vilja ha ginniest expertråd på hur jag skulle ha hindrat det som hände Mira....vill ju inte ha en hund till som hamnar i samma sits ifall jag är en ansvarlös eller okunnig hundägare. Nu har jag dessutom en lättviktare på 8 kg så nu gäller det att göra superrätt så han inte kommer till skada......

Men de har INTE på min gård att göra. Varför ska barn få gå precis där det behagar dem? :crazy:

Jag bor på en gård och jag tycker det är bra att mina hundar markerar när det kommer någon.

Hahahaha, jag dör av skratt :D Allmänheten ( nja, de som är moraltanter i tråden) tycker att barn kan härja fritt, men hunden får inte göra något...Nej, de har inte på din gård att göra, det är hemfridsbrott som gäller...Bara anmäl direkt;)

Helt klart är om din hund hoppar på någon och uppträder hotfullt att den påhoppade kan freda sig med sparkar, skulle inte du göra det om du fick en obehaglig hund på dig- men du kanske väntar dig en örfil från ägaren istället?
Och varifrån får du det till att min hund skulle ha hoppat på någon??? Om en ungjävel sparkar min hund kan du vara väldigt säker på att jag kommer att kommer att skrämma skiten ur den förb*nnade ungen så den kommer att drömma mardrömmar i åratal eller resten av livet efter det! :rage:

Jag har inte mina hundar lösa utan uppsikt, jag har strikt ansvar för vad de gör men i h-vete att jag tänker låta någon ge sig på min hund och hel klart kommer dennes föräldrar att få sig ett rent h-vete lagligen då jag anser att föräldrar ska ha samma strikta ansvar för sina yngel om ungen inte är straffmyndig! Kör jag bokstavligen talat över en polis som låter sin hund hoppa på min inne i centrala Sthlm där det råder kopplingstvång enligt lokala stadgan kan du vara väldigt säker på att jag kommer att använda alla till buds rådande medel för att göra livet väldigt surt för den som ger sig på mina djur, helt lagligt.

Jag jagade för övrigt snorungar som bråkade med min lillasyster ända hem till ytterdörren och ringde sedan på då jag inte, tack och lov för deras skull, hann hugga dem innan de var hemma. Jag var nämligen fullt på det klara att jag inte var staffmyndig då och hade kunnat puckla på dem så mycket jag orkade. :sneaky:

Ja, jag skulle också vilja ha ginniest expertråd på hur jag skulle ha hindrat det som hände Mira....vill ju inte ha en hund till som hamnar i samma sits ifall jag är en ansvarlös eller okunnig hundägare. Nu har jag dessutom en lättviktare på 8 kg så nu gäller det att göra superrätt så han inte kommer till skada......

Ginnies svarar inte på sånt. Kan gå tillbaka i hur många trådar som helt där jag frågat "henne" saker, men det undviks av någon anledning. Påhopp är hennes melodi på vissa utvalda personer ( jag är en av dem, bara att gå tillbaka och kolla statistikenb;)). Vissa tar man på allvar, andra inte :D

:bow::bow: Håller med till 100% och tillägger att det även borde finnas strikt barnägaransvar...

Kolla bara i denna tråd ( om du orkar). Helt oprovocerat hoppar hon på mig om att jag misstolkat en annan användare ( Lobelia) där jag redan bett om ursäkt att jag misstolkat hennes svar. En del vill bara ha bråk, men kommer inte med någon egen åsikt och svarar heller inte på det man frågar, bara påhopp bara för att, antagligen....Det är just sådana man mest skrattar åt, ger lite svar , bara för att, och sedan undrar hur dem är funtade och läser svaren och skakar på huvudet innan man svarar dem igen... ..

Mmmmm.....har sett sånt beteende från olika förr i trådar. Personligen har jag svårt att ta ev kunskap och åsikter på allvar när någon är undanglidande. Trovärdigheten brister liksom om man struntar i att svara. Man framstår mest som grälsjuk......:crazy:

Mmmmm.....har sett sånt beteende från olika förr i trådar. Personligen har jag svårt att ta ev kunskap och åsikter på allvar när någon är undanglidande. Trovärdigheten brister liksom om man struntar i att svara. Man framstår mest som grälsjuk......:crazy:

Samma här, men ibland, när andan faller på, är jag också grälsjuk;) Jag svarar gärna även om det är hur dumt som helst, men skrattar mest åt vederbörande när de slingrar sig och inte svarar. Jag tycker det är kul att diskutera, men kan folk inte stå för sina åsikter/ berätta dem, så blir det bara patetiskt när de berättar hur andra ska bete sig och att de har rätt om allt de tycker:D.

Eftersom barn får göra som de vill, har jag äntligen kommit på hur jag ska bli kvitt den där lilla hunden som grannungarna har och som de envisas med att lyfta över mitt staket så den "kan få leka" med min.....:rage:

Jag ska helt enkelt låta min 8-årig klå upp hunden rejält!!!!

vadå...det är ju inte mitt fel.....hunden är olovandes på min tomt, ägarna är på utsidan staketet och mitt barn förstår inte bättre :o

Eftersom barn får göra som de vill, har jag äntligen kommit på hur jag ska bli kvitt den där lilla hunden som grannungarna har och som de envisas med att lyfta över mitt staket så den "kan få leka" med min.....:rage:

Jag ska helt enkelt låta min 8-årig klå upp hunden rejält!!!!

vadå...det är ju inte mitt fel.....hunden är olovandes på min tomt, ägarna är på utsidan staketet och mitt barn förstår inte bättre :o

Hehehehe:D:laugh::laugh::laugh::rofl::rofl::rofl:

Alltså ... så får vem som helst beträda dina hagar och plocka bär, svamp, tälta en natt eller bara ha picnic där bäst de vill och du har ingen laglig rätt att hindra dem, medan narcissa får fortfarande avhysa alla som klampar in på gårdsplanen ...O_o

*Lånar egen knapp.*

Det är intressant hur många "Andras Aggressiva Lösa Hundar" som finns och hur perfekta de egna hundarna är.

Meeeen....så dum jag är! Jag behöver ju inte vänta på att ungarna ska komma hit med hunden. jag skickar ju bara över sonen med en bunt jultidningar såklart så kan han kicka till hunden när han är där :idea:

Jag menar liiiiite koll på sin hund får de ju ha hemma på tomten. Och skulle den bita min son är det ju bara att avliva direkt eftersom hundar som en gång har bitit har större benägenhet att göra det igen, var det någon som sa här. Den kommer ju bli livsfarlig för ett barn i framtiden :banghead:

*Lånar egen knapp.*

Det är intressant hur många "Andras Aggressiva Lösa Hundar" som finns och hur perfekta de egna hundarna är.

Var det det bästa svar du kunde hitta? inga mer svar om våra tankar om våra hundar och dess situationer de utsatts för?

Återigen, NÄR ska hundar få försvara sig och i vilka situationer anser du det är normalt för hunden? Eller är hunden ett undantag och aldrig får försvara sig? Eller ska alla hundar avlivas för att de inte behagar dig och ditt sätt att leva?

Senast ändrad:

Alltså ... så får vem som helst beträda dina hagar och plocka bär, svamp, tälta en natt eller bara ha picnic där bäst de vill och du har ingen laglig rätt att hindra dem, ....

Visst. Om de kommer in genom det stängsel som jag måste ha för att hålla mina djur inne.
Jag har ingen laglig skyldighet att släppa in dem nämligen.

Ekonomisk verksamhet på mark går före allemansrätten.
Däremot så får man inte utföra åtgärder avsedda till att just hindra människor att nyttja allemansrätten, som att ha lösa hundar som skall vakta eller skrämma bort folk.
Eller sätta upp ett staket avsett att hindra allmänhetens tillträde.

Var det det bästa svar du kunde hitta? inga mer svar om våra tankar om våra hundar och dess situationer de utsatts för?

Jodå.
Koppel är bra på hundar och borde användas mera.
Fler hundar borde avlivas för att deras ägare inte är lämpade att ha hund.
Och fler människor borde få hundförbud.

Det som ni berättar att ni råkat ut för är helt horribelt och borde föranleda åtgärder av olika slag.
Det stärker också min åsikt om att vissa hundägare är ansvarslösa dårar.

Hur fan tänker man när man släpper sin hund lös så att den kan dyka upp ur buskarna och ge sig på andras hundar?
Något måste ju vara fel kopplat då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka